Pagina 1 van 7

Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 15:30
door Asterix
Weet er iemand wat er precies gaande is op het grensbaanvak tussen Doornik en Rijsel? Er was de afgelopen dagen geen treinverkeer met Belgische MR96's mogelijk. Zo bericht ook RTL. Er zouden al verschillende MR96's ernstige schade hebben opgelopen door een overspanning waarvan men de oorzaak maar niet schijnt te vinden. Klopt dit?

Volgens een artikel in een Waalse krant zou de SNCF vanuit Rijsel naar Doornik pendelen maar omgekeerd zou er vanuit Doornik enkel via Moeskroen kunnen worden gereden met Belgische treinen omdat de SNCF de terugrit blijkbaar niet uitvoert. Lijkt mij ook raar?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 15:46
door Shrek
Er zijn in januari al enkele 96's zwaar beschadigd geraakt door daar te rijden. Het probleem is dus blijkbaar nog altijd niet opgelost.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 16:05
door Steve
Maar dan toch vreemd dat het Franse materieel er geen last van ondervindt. Als ik de berichten goed begrijp, zouden er hybride stellen ingezet worden, die elektrisch (25 kV) rijden in Frankrijk en op diesel in België, bij gebrek aan 3 kV. En ook (elektrische) goederentreinen schijnen nog vlot door te vlammen afgaand op wat op andere fora staat...

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 16:59
door The_Knitter
Men heeft er zelfs een 'Aangepaste dienstregeling' voor aangemaakt, die te bezichtigen is via de website van de NMBS: Klikje voor de PDF
Als ik het zo begrijp speelt het probleem alleen tussen Doornik - Rijsel(Lille) en niet tussen Moeskroen - Rijsel.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 19:33
door Terminus
Klopt. Het gaat enkel om de AM 96 én tussen Doornik en Lille.
Aanvankelijk werd de reizigers trouwens geadviseerd om via Moeskroen te reizen.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 22:34
door dentheo
Heeft dat stukje dan een volledig aparte voeding van de rest van het net ?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 18 feb 2015, 22:45
door HLE 2302
Vandaar die tijdelijke overbrengingsritten van Oostende TW naar Doornik.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 19 feb 2015, 17:08
door i11
Zolang het probleem niet gekend is stel ik voor om experimentele ritten uit te voeren met de reeks 12. Enkele doorgebrande locomotieven reeks 12 zijn minder problematisch dan doorgebrande MR96-en :wink:

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 19 feb 2015, 17:12
door Steve
En daarnaast zijn er wellicht nog voldoende HLE 13 over, die je prima een pendeldienst kunt laten uitvoeren met een paar rijtuigen.

Technisch gezien zijn er ook de MS085 en de HLE 18/19, maar dan zit je natuurlijk weer met de homologeringsblabla. (terwijl al die Franse stellen probleemloos tot in Doornik komen tuffen...)

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 19 feb 2015, 18:19
door Steven
Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 20 feb 2015, 17:11
door 260689
Steven schreef:Zover ik weet heeft hle13 geen toelating om reizigerstreinen te verzekeren op Franse bodem.
Daar zou ik mijn bronnen beter over inlichten, zo hebben er vorig jaar een 2 tal ritten voorzien tot Thionnville, ik dacht dat dit voor een Lourdestrein was (zal even moeten zoeken waar ik foto's kan vinden). Ze mochten wel MAX 120km/h rijden.

In Spoorwegjournaal 201 oktober/november 2014 bij rails en foto's rubriek Luxemburg op pagina 62.
Deze Lourdestrein reed op 21 september 2014 van Namen naar Thionville waar daar een locwissel voorzien was. (Heeft toen ook op Wallorail gestaan).

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 20 feb 2015, 18:02
door The_Knitter
Maar de 3kV-sectie is toch afgeschakeld, en rijden die Franse hybrides onder 25kV en daarna diesel (ipv 3kV)?

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 21 feb 2015, 10:08
door dentheo
Maar in dit geval , met "duistere" problemen op de 25KV kunnen ze het ganse stuk op diesel rijden .
Zij willen hun elektrische spullen ook niet kapot.

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 21 feb 2015, 10:13
door The_Knitter
Morgen ga ik eens in Doornik kijken denk ik :mrgreen:

Re: Overspanning op het Franse net?

Geplaatst: 21 feb 2015, 23:50
door Asterix
Volgens een Waalse krant zou het probleem mogelijk bij een Franse locomotief liggen die "iets" verkeerd doet met de bovenleiding. Alleen, probleempje: ze weten niet welke loc.