Infrabel bant onkruidverdelgers

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door overweg13 »

Pas op, ik klink misschien sceptisch maar ik vind het een sympathieke manier van Infrabel om zijn bermen te onderhouden en ik ben er ook van overtuigd dat de meeste begroeiing op deze manier onder controle gehouden kan worden. Maar Japanse duizendknoop is een ander paar mouwen.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door pietje »

idd, en dan mag Infrabel ook nog hopen dat het leefgebied van de wolf niet te ver uitbreidt, want er zullen weinig herders zijn die hun dieren hiervoor willen riskeren.

En hoezeer ik ook voorstander ben van milieuvriendelijke alternatieven voor onkruidverdelgers, bij de Japanse duizendknoop zal men toch eens over serieuze uitzonderingen moeten nadenken.
Als ik bijvoorbeeld zie hoe de berm tussen de spoorweg en de fietssnelweg F1 grofweg tussen Nekkerspoel en Vrouwvliet overwoekerd is met deze exoot, gaan "zachte" maatregelen het de eerste 50 jaar niet oplossen, terwijl nagenoeg al het andere groen toch al de duimen heeft moeten leggen.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Adler »

Ik vond nog dit interessant kaartje:

https://infrabel.be/nl/vegetatiebeheer

Hieruit blijkt dat schapenbegrazing al op verschilende plaatsen wordt toegepast.
Binnenkort dus waarschijnlijk ook hier waar ik woon.

https://infrabel.be/nl/merelbeke-vernieuwingswerken
Reuel
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2021, 15:30

Re: Infrabel bant onkruidverdelgers

Bericht door Reuel »

Duizendknoop is een lastige, er staat ook zo belachelijk veel van. Maar om nu glyfosfaat beginnen te spuiten op spoorbermen die het hele land doorkruisen. Als de wortels van de duizendknoop dan niet worden verwijderd, blijft dat gif heel lang in de bermen/bodem zitten. Ook niet ideaal natuurlijk.

Van wolven zou ik nu niet meteen schrik hebben, bovendien makkelijk oplosbaar door een wolfwerende draad te voorzien. Ook minder risico dat die schapen losbreken en in het spoor terecht komen als er stroom op staat. Win-win.

Bijna elke overheid of infrabeheerder heeft proefprojecten rond het aanpakken van duizendknoop. Als er niet kan afgegraven worden komt het gewoon neer om de plant proberen uitputten. En dat kan jaren duren. Dan zijn kleine begrazers een prima idee, en erg goedkoop, heel-korte keten en sympathiek. Wie weet kunnen we straks genieten van een hele lijn Infrabel zuivelproducten :D

Voor de liefhebbers: van jonge (onbespoten) duizendknoop kun je trouwens lekkere limonade maken.
Plaats reactie