Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door TB_worden »

Legt Infrabel tegenwoordig nog nieuwe diesel lijnen aan of kiest men direct voor elektrificatie van een nieuwe lijn?

Het zou misschien ook een goed idee zijn om het stuk(je) spoor tussen deze spoorlijn en het goederenstation van Genk Noord ook opnieuw aan te leggen, zodat er een tweede verbinding ontstaat tussen het goederenpatrimonium in Genk en de Antwerpse Haven. Mocht de Ijzeren Rijn ooit terug in gebruik genomen worden, heb je ook direct een verbinding met Genk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef:Legt Infrabel tegenwoordig nog nieuwe diesel lijnen aan of kiest men direct voor elektrificatie van een nieuwe lijn?

Het zou misschien ook een goed idee zijn om het stuk(je) spoor tussen deze spoorlijn en het goederenstation van Genk Noord ook opnieuw aan te leggen, zodat er een tweede verbinding ontstaat tussen het goederenpatrimonium in Genk en de Antwerpse Haven. Mocht de Ijzeren Rijn ooit terug in gebruik genomen worden, heb je ook direct een verbinding met Genk.
Deze lijn zal meteen geëlektrificeerd worden, gelijk met Mol-Neerpelt.

De verbinding naar Genk is initieel niet voorzien, er komt bij Neerpelt immer geen boog richting Mol. Bij een mogelijke reactivatie van de ijzeren rijn zal de verbinding naar Genk-goederen er wel komen.
Rob

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Rob »

Het spijtige aan de (voormalige/toekomstige) treinverbinding (Hasselt-)Houthalen-Neerpelt is dat die nergens vlakbij een dorpscentrum ligt. Enkel Wijchmaal (deelgemeente van Peer) ligt vlak aan het spoor, terwijl dat voor Houthalen, Helchteren en Eksel allesbehalve het geval is. Ofwel bouwt men transferia met uitstekende aansluitingen via de bus naar deze centra, ofwel moet men toch eerst met de auto naar het station, en dan is de verleiding groot om direct naar de bestemming te rijden, zoals hierboven al treffend is neergeschreven. Ofwel wordt het een rechtstreekse trein die tussen Zonhoven en Neerpelt nergens stopt ?

Kortom, ik vind het dwaas om een schitterend fietspad op te offeren om een letterlijk verloren liggend (enkel)spoor te reactiveren. Het zeer povere aanbod van de sneldienst 182 van De Lijn bewijst m.i. dat er amper vraag is naar de verbinding Hasselt-Neerpelt per spoor.

Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. Wie met het openbaar vervoer (trein of bus) in Limburg de grens over wil, kan dat enkel via het uiterst zuidelijk gelegen Lanaken of Tongeren naar Maastricht. (Of via peperdure Nederlandse buurtbusjes die Lommel en Achel bedienen tijdens de kantooruren.)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door nahoj »

Het lijkt me absoluut nuttig om telkens men spoorlijnen (her)aanlegt, of grondig renoveert, er zo veel mogelijk parallel een fietspad wordt aangelegd. Lange-afstands-fietsroutes, die daarbij nog eens hellingen- en verkeersarm zijn, kunnen ook bijdragen tot duurzame mobiliteit, iets dat de spoorwegen toch graag in het vaandel dragen.

Men gaat trouwens die weg op, geloof ik. Ik las onlangs (dankzij een link op dit forum) dat langs lijn 50A Denderleeuw-Brussel ook een fietspad komt, waarop je in een rechte lijn van Denderleeuw naar Anderlecht kunt. Dat kunnen we alleen maar toejuichen.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door TB_worden »

Rob schreef: Kortom, ik vind het dwaas om een schitterend fietspad op te offeren om een letterlijk verloren liggend (enkel)spoor te reactiveren. Het zeer povere aanbod van de sneldienst 182 van De Lijn bewijst m.i. dat er amper vraag is naar de verbinding Hasselt-Neerpelt per spoor.
Niet mee eens. Probeer eens van Noord-Limburg op een menselijke manier in Brussel te geraken. Ook via Antwerpen is dat geen cadeau. De aansluitingen in Antwerpen zijn niet ideaal.

Als men daar rekening mee houdt bij de toekomstige aansluitingen in Hasselt, kan men naadloos overstappen op de snelle verbinding Hasselt - Brussel (De IC uit Genk is ook geen snelheidswonder). Ik veronderstel dat het gemakkelijker is in Hasselt rekening te houden met de aansluitingen met Noord-Limburg, dan in Antwerpen.

Bovendien vind ik het gemor om het fietspad wat te gemakkelijk. Niets weerhoudt de lokale overheden ervan een fietspad aan te leggen langs de spoorlijn. Even snel als nu, veiliger dan langs de weg en vooral ook gezonder wegens geen uitlaatgassen.
Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. Wie met het openbaar vervoer (trein of bus) in Limburg de grens over wil, kan dat enkel via het uiterst zuidelijk gelegen Lanaken of Tongeren naar Maastricht. (Of via peperdure Nederlandse buurtbusjes die Lommel en Achel bedienen tijdens de kantooruren.)
Het moet geen of-verhaal zijn, maar een en-verhaal. Als de Nederlandse (Limburgse) overheid mee wil in een verhaal Neerpelt-Weert zou er geen twijfel mogen zijn. Die verbinding kan op langere termijn dan zelfs ook doorgetrokken worden naar Hasselt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: De verbinding naar Genk is initieel niet voorzien, er komt bij Neerpelt immer geen boog richting Mol. Bij een mogelijke reactivatie van de ijzeren rijn zal de verbinding naar Genk-goederen er wel komen.
Men kan dan wel via de bestaande lijnen (Heusden-Zolder, Beringen,...) een verbinding maken tussen Genk en de Antwerpse haven. Misschien niet korter dan de huidige verbinding over Hasselt, maar deze goederenlijn zou veel minder in het vaarwater van het reizigersvervoer komen en dus wel eens een goed alternatief zijn.
Rob

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Rob »

TB_worden schreef:Probeer eens van Noord-Limburg op een menselijke manier in Brussel te geraken. Ook via Antwerpen is dat geen cadeau. De aansluitingen in Antwerpen zijn niet ideaal.

Als men daar rekening mee houdt bij de toekomstige aansluitingen in Hasselt, kan men naadloos overstappen op de snelle verbinding Hasselt - Brussel (De IC uit Genk is ook geen snelheidswonder). Ik veronderstel dat het gemakkelijker is in Hasselt rekening te houden met de aansluitingen met Noord-Limburg, dan in Antwerpen.
De verbinding tussen Noord-Limburg en Brussel is inderdaad hopeloos nu, maar volgens mij is een 'bocht van Lier' tussen Kessel en Berlaar ook een oplossing, zeker in combinatie met het elektrificeren en dubbelsporig maken van het gehele traject (Hamont-)Neerpelt-Herentals.
TB_worden schreef:Niets weerhoudt de lokale overheden ervan een fietspad aan te leggen langs de spoorlijn. Even snel als nu, veiliger dan langs de weg en vooral ook gezonder wegens geen uitlaatgassen.
Helemaal mee akkoord, maar er moet nog plaats zijn ook. Lijn 18 was grotendeels enkelsporig en doorkruist enkele idyllische beekvalleitjes en een arboretum. Dat wordt nogal een kaalslag als daar een dubbelspoor + omheining + fietspad zou komen.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door profke »

Rob schreef:..... Het zeer povere aanbod van de sneldienst 182 van De Lijn bewijst m.i. dat er amper vraag is naar de verbinding Hasselt-Neerpelt per spoor.

Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. W.....
Je moet het maar durven:
eerst zeggen dat de ene verbinding niet nodig is, want de alternatieven zijn er ook AMPER, dus geen vraag;( ?)
en in de volgende regel dan zeggen dat er op een andere verbinding wel nood is, want de alternatieven zijn er NIET (!)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

TB_worden schreef:Legt Infrabel tegenwoordig nog nieuwe diesel lijnen aan of kiest men direct voor elektrificatie van een nieuwe lijn?

Het zou misschien ook een goed idee zijn om het stuk(je) spoor tussen deze spoorlijn en het goederenstation van Genk Noord ook opnieuw aan te leggen, zodat er een tweede verbinding ontstaat tussen het goederenpatrimonium in Genk en de Antwerpse Haven. Mocht de Ijzeren Rijn ooit terug in gebruik genomen worden, heb je ook direct een verbinding met Genk.
Dit stuk had ik ook voorgesteld aan de Limburgse Deputatie om te heropenen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Rob

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Rob »

profke schreef:
Rob schreef:..... Het zeer povere aanbod van de sneldienst 182 van De Lijn bewijst m.i. dat er amper vraag is naar de verbinding Hasselt-Neerpelt per spoor.

Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. W.....
Je moet het maar durven:
eerst zeggen dat de ene verbinding niet nodig is, want de alternatieven zijn er ook AMPER, dus geen vraag;( ?)
en in de volgende regel dan zeggen dat er op een andere verbinding wel nood is, want de alternatieven zijn er NIET (!)
Uiteraard is sneldienst 182 niet de enige verbinding tussen Hasselt en Neerpelt. Er is ook nog de lijn 18a die overal stopt en wel zeer frequent rijdt. Mijn punt is dat sneldienst 182 een soort prelude op Spartacus zou moeten zijn of is, maar enkel in de spits drie resp. vier ritjes in de spitsrichting doet. Er is dus amper bestaand publiek dat kan migreren naar de trein, vermoed ik.

Tussen Neerpelt en eender welke Nederlandse stad is er nu helemaal niets, zodat 1 verbinding al een succes zou zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

Een busdienst die 4 keer per dag rijdt is in niets te vergelijken met een treindienst, ook al rijdt die maar om het uur.
Eens die trein er is zal er wel genoeg volk op afkomen. De huidige treinstations laten het goed genoeg zien: het overgrote deel van de passagiers komt per fiets of per auto naar het station, slechts een kleine minderheid woont echt vlakbij. Het is dus niet zo erg dat de stations wat buiten de dorpskernen liggen, als de treindienst goed is komen de reizigers wel.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door dekooiker »

De ligging buiten de dorpen van een spoorlijn hoeft geen ramp te zijn, integendeel.
Dat schept de mogelijkheid om voldoende parkeerplaats te voorzien.
Silly is een voorbeeld van een station temidden niks waar toch heel wat reizigers op- en afstappen.
In Limburg kan dat ook...
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

Rob schreef:Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. Wie met het openbaar vervoer (trein of bus) in Limburg de grens over wil, kan dat enkel via het uiterst zuidelijk gelegen Lanaken of Tongeren naar Maastricht. (Of via peperdure Nederlandse buurtbusjes die Lommel en Achel bedienen tijdens de kantooruren.)
Ik schat dat Neerpelt-Weert maar half zoveel reizigers trekt als Neerpelt-Hasselt niet gereactiveerd wordt.
Beide projecten zijn volledig complementair, maar Hasselt-Neerpelt heeft meer zin zonder Neerpelt-Weert dan omgekeerd. Maar ik hoop natuurlijk ook dat beide projecten gewoon worden uitgevoerd :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef:De ligging buiten de dorpen van een spoorlijn hoeft geen ramp te zijn, integendeel.
Dat schept de mogelijkheid om voldoende parkeerplaats te voorzien.
Silly is een voorbeeld van een station temidden niks waar toch heel wat reizigers op- en afstappen.
In Limburg kan dat ook...
Je moet het succes van Silly toch ook niet overstappen: het is een station van pendelaars, en buiten de spits lijkt het wat op een desolaat far-weststation. Dat de TEC nauwelijks voor aansluitende bussen zorgt, zal daar ook wel niet vreemd aan zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door groentje »

Hier had ik eigenlijk ook liever een sneltram gezien, die grotendeels het tracé van de lijn 18 volgde, maar er op een aantal plaatsen vanaf week om dichter bij de dorpskernen te komen. Een trein leek me vooral voor Hasselt-Maastricht de betere optie, terwijl men daar dan weer net voor een tram kiest...
Plaats reactie