Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
pietje

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door pietje »

groentje schreef:Hier had ik eigenlijk ook liever een sneltram gezien, die grotendeels het tracé van de lijn 18 volgde, maar er op een aantal plaatsen vanaf week om dichter bij de dorpskernen te komen. Een trein leek me vooral voor Hasselt-Maastricht de betere optie, terwijl men daar dan weer net voor een tram kiest...
Inderdaad, als je het eens grondig bekijkt, dan is voor Hasselt-Maastricht de trein veruit de beste optie:
* Je zorgt voor een zeer snelle verbinding tussen beide steden, de verbinding zal dus nog populairder zijn dan de huidige overvolle frequente bussen.
* Je kan een snelle verbinding inleggen vanuit Maastricht via Hasselt over de bocht van Leuven naar Brussel.

Voor Hasselt - Neerpelt zie ik deze mogelijkheden niet op deze schaal, dus is het potentieel om passagiers aan te trekken alvast veel minder groot.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door groentje »

Let op, ik ben geen tegenstander van een sneltram, zoals actiegroep zoveel in Maastricht. De treinoptie geniet weliswaar mijn voorkeur, maar een sneltram heeft wel degelijk ook zijn verdiensten.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door FLV-FGSP »

De grote verdienste van de sneltram zou zijn dat deze het centrum van Hasselt en de universitaire campus mee ontsluit.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef:
dekooiker schreef:De ligging buiten de dorpen van een spoorlijn hoeft geen ramp te zijn, integendeel.
Dat schept de mogelijkheid om voldoende parkeerplaats te voorzien.
Silly is een voorbeeld van een station temidden niks waar toch heel wat reizigers op- en afstappen.
In Limburg kan dat ook...
Je moet het succes van Silly toch ook niet overstappen: het is een station van pendelaars, en buiten de spits lijkt het wat op een desolaat far-weststation. Dat de TEC nauwelijks voor aansluitende bussen zorgt, zal daar ook wel niet vreemd aan zijn.
Dank om het zo eens met me te zijn.
Waar ik de trein neem, is het omstreeks 6:30 nog relatief kalm en is er parkeerplaats zat.
Een uur later kan je zoeken naar een parkeerplaats...het is niet erg dat er op lijn 18 een paar parkings worden voorzien die vooral pendelaars aantrekken?
Er moeten uiteraard ook optimaal aansluitende bussen voorzien zijn.
Dat het station in het niks ligt kan geen bezwaar zijn.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Steven »

Origineel waren bijna alle stations in het niks gelegen hoor. Je zou van de meeste lijnen maar is moeten bezien hoe de stations gelegen zijn en hoe groot de dorpskernen waren in die tijd van aanleg en toen was er nog geen bus.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Glodenox »

Inderdaad. Ik weet bijvoorbeeld van het station van Weerde dat het ongeveer in het midden tussen de dorpen Zemst en Weerde was aangelegd. Nu wordt het station omringt door huizen van zowel Zemst als Weerde omdat de dorpskernen er naartoe zijn gegroeid.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door LML »

In de krantenartikels van de voorbije dagen over dit thema staat ook dat ze - buiten de treinkeuze tussen Neerpelt-Hasselt - ook Balen-Zonhoven op dubbelspoor gaan brengen...? Een heel rare situatie als je het mij vraagt... Begin jaren '90 de sectie Mol-Beringen Mijn en Zolder-Zonhoven op enkelspoor brengen wegens de sluiting van de steenkoolmijnen en over enkele jaren terug op dubbelspoor brengen. Typisch Belgisch...?

Maar ja, wat er ook in de gazetten staat, altijd met een korrel zout nemen... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Steven »

heeft zich al meermaals voorgedaan op vele andere lijnen hoor.
Gerd

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Gerd »

Dat ze ineens ook het stuk van L21 tussen ALken en Landen op dubbelspoor brengen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

LML schreef:In de krantenartikels van de voorbije dagen over dit thema staat ook dat ze - buiten de treinkeuze tussen Neerpelt-Hasselt - ook Balen-Zonhoven op dubbelspoor gaan brengen...? Een heel rare situatie als je het mij vraagt... Begin jaren '90 de sectie Mol-Beringen Mijn en Zolder-Zonhoven op enkelspoor brengen wegens de sluiting van de steenkoolmijnen en over enkele jaren terug op dubbelspoor brengen. Typisch Belgisch...?

Maar ja, wat er ook in de gazetten staat, altijd met een korrel zout nemen... :)
Destijds was het ook de bedoeling daar naar een 2-uurs dienst te gaan (of minder...). Toen zaten we nog in de logica van de afbouw van het spoorwegnet, dat is nu gelukkig veranderd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:
LML schreef:In de krantenartikels van de voorbije dagen over dit thema staat ook dat ze - buiten de treinkeuze tussen Neerpelt-Hasselt - ook Balen-Zonhoven op dubbelspoor gaan brengen...? Een heel rare situatie als je het mij vraagt... Begin jaren '90 de sectie Mol-Beringen Mijn en Zolder-Zonhoven op enkelspoor brengen wegens de sluiting van de steenkoolmijnen en over enkele jaren terug op dubbelspoor brengen. Typisch Belgisch...?

Maar ja, wat er ook in de gazetten staat, altijd met een korrel zout nemen... :)
Destijds was het ook de bedoeling daar naar een 2-uurs dienst te gaan (of minder...). Toen zaten we nog in de logica van de afbouw van het spoorwegnet, dat is nu gelukkig veranderd.
Die 2-uurs dienst is er geweest. Die geldt op dit moment nog altijd op zon- en feestdagen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietmol

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Rob schreef:Men zou beter investeren in Neerpelt-Weert: op die manier worden interessante aansluitingen geboden die momenteel onbestaand zijn. Wie met het openbaar vervoer (trein of bus) in Limburg de grens over wil, kan dat enkel via het uiterst zuidelijk gelegen Lanaken of Tongeren naar Maastricht. (Of via peperdure Nederlandse buurtbusjes die Lommel en Achel bedienen tijdens de kantooruren.)
Ik schat dat Neerpelt-Weert maar half zoveel reizigers trekt als Neerpelt-Hasselt niet gereactiveerd wordt.
Beide projecten zijn volledig complementair, maar Hasselt-Neerpelt heeft meer zin zonder Neerpelt-Weert dan omgekeerd. Maar ik hoop natuurlijk ook dat beide projecten gewoon worden uitgevoerd :wink:
ik hoop dat men bij deze plannen ook de Nederlanders uit Noord-Brabant betrekt zodat men niet alleen het traject Hasselt Neerpelt heropent, maar op termijn ook het gedeelte Neerpelt Valkenswaard Eindhoven.

Indien dat niet lukt zou ik pleiten voor een "bocht van Weert" zodat Neerpelt Hamont Eindhoven mogelijk zou zijn
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:ik hoop dat men bij deze plannen ook de Nederlanders uit Noord-Brabant betrekt zodat men niet alleen het traject Hasselt Neerpelt heropent, maar op termijn ook het gedeelte Neerpelt Valkenswaard Eindhoven.

Indien dat niet lukt zou ik pleiten voor een "bocht van Weert" zodat Neerpelt Hamont Eindhoven mogelijk zou zijn
Van de bedding van Neerpelt-Eindhoven blijft niet veel meer over, zowel in Valkenswaard als in Eindhoven is dat helemaal volgebouwd. Dat is dus schier onmogelijk. Het zal dus via Weert moeten. De bocht van Weert is ook nergens voor nodig, in Weert heb je treinen genoeg naar Eindhoven om op over te stappen. Niet alleen richting Eindhoven, maar ook de andere kanten op.
Gewoon Antwerpen-Herentals-Weert en Hasselt-Weert is meer dan goed genoeg. Dat daar maar snel aan doorgewerkt wordt :wink:
pietmol

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: Van de bedding van Neerpelt-Eindhoven blijft niet veel meer over, zowel in Valkenswaard als in Eindhoven is dat helemaal volgebouwd.

shrek, het traject Neerpelt Valkenswaard is nog beschikbaar, even als het gedeelte Valkenswaard - Heeze (a67) waar de spoorlijn vroeger aansloot op de lijn Weert Eindhoven

het is dus enkel de doorgang DOOR Valkenswaard die problematisch is (het historische traject is ingepalmd door bedrijvencomplexen), maar er is ruimte "zat" om rond Valkenswaard te gaan...


toevoeging:

volgens Wikipedia is het traject via Heeze niet het oorspronkelijke traject; blijkbaar heeft er vroeger een traject bestaan dat rechtstreeks van Valkenswaard naar Eindhoven liep. Het traject via Heeze werd eind jaren 50 van vorige eeuw in dienst genomen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

pietmol schreef:volgens Wikipedia is het traject via Heeze niet het oorspronkelijke traject; blijkbaar heeft er vroeger een traject bestaan dat rechtstreeks van Valkenswaard naar Eindhoven liep. Het traject via Heeze werd eind jaren 50 van vorige eeuw in dienst genomen.
Ik heb enkel weet van dit laatste traject.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie