Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt

Bericht door Bibke »

SPARTACUS De Vlaamse regering heeft vrijdag géén beslissing genomen over de aanleg van Lijn 1 Hasselt-Maastricht in uitvoering van het Spartacus-plan. Het is nu uitkijken naar volgende week.
In principe mag er geen probleem meer zijn. De Inspectie van Financiën heeft geen bezwaren meer en de samenwerkingsovereenkomsten met Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Maastricht zijn rond. Het is enkel nog wachten op het fiat van minister van Begroting Philippe Muyters.

Ook belangrijk om weten is dat de Vlaamse regering haar prioriteiten heeft vastgelegd in het kader van het NMBS-investeringsplan 2013-2025. Zoals geweten mag de Vlaamse regering voor 988 miljoen euro mee beslissen over prioritaire spoorinvesteringen in Vlaanderen. Daar zitten ook drie projecten in die van belang zijn voor de provincie Limburg:

- De aanleg van een tweede spoor op de Lijn 15 Balen-Zonhoven: 9,4 miljoen euro.
- Het opnieuw in gebruik nemen van de Lijn 18 Hasselt-Neerpelt: 185,7 miljoen euro.
- De upgrading van de IJzeren Rijn: 89,5 à 118,9 miljoen euro.

Bron: http://www.hbvl.be/dossiers/spartacus/v ... rpelt.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door ijzeren rijn 82 »

goed plan om voor de trein te kiezen
kan er ook nog goederenvervoer rijden op de lijn
ben wel benieuwd of het er daadwerkelijk ook wel gaat komen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:goed plan om voor de trein te kiezen
kan er ook nog goederenvervoer rijden op de lijn
ben wel benieuwd of het er daadwerkelijk ook wel gaat komen
Als het geld er komt, komt er een trein. Zo simpel is het.
Geen kwestie van wil bij infrabel of de nmbs, gewoon begrotingscijfers in de vlaamse regering :wink:
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Hobbes »

Stel dat dit effectief doorgaat, zou dat eigenlijk een primeur zijn voor België, een volledige lijn die tientallen jaren geleden is opgebroken terug aanleggen?
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door profke »

nu nog wachten op het fietsersprotest!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

Hobbes schreef:Stel dat dit effectief doorgaat, zou dat eigenlijk een primeur zijn voor België, een volledige lijn die tientallen jaren geleden is opgebroken terug aanleggen?
Fleurus-Auvelais heeft ongeveer hetzelfde meegemaakt. Die is jarenlang buitendienst geweest, toen volledig opgebroken en heraangelegd.
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door FLV-FGSP »

profke schreef:nu nog wachten op het fietsersprotest!
Vandaag in Het Belang:
VERONTWAARDIGING OVER PLAN OM FIETSPAD WEER OM TE VORMEN TOT SPOORLIJN
“Zou regelrechte ramp voor fietsers betekenen”
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

Dat is bullshit. Van Helchteren kan men perfect langs mooie binnenwegen naar Neerpelt rijden. Het is dan wel geen rechte lijn maar men komt mooie natuur tegen en die is in tegenstelling tot de Lijn 18 meer afwisselend.
BTW: men (de betrokken overheden in het bijzonder ) wist en weet dat een mogelijke reactivatie altijd mogelijk is.
Troispont - Malmedy wenst men ook terug te heropenen en die lijn is nog maar recentelijk omgevormd tot Ravel.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door profke »

Dit was ongeveer de meest verwachte respons...

Versta me niet verkeerd: ik woonde op 2 km van die Lijn18; en ook ik vind de fietspad-optie die men gemaakt heeft een aangename oplossing.
het zou mij ook spijten als die terug verdwijnt.
ja, er zijn enkele mooie meanderende routes, alias rallycircuits voor auto-hobbyisten die de file op de hasseltsebaan en coo vermijden.

Limburg is de laatste millenia al zo hard achtergesteld op nmbs-gebied, dat bewoneers daar het "nut" van treinen niet meer inziet. Als je al 20-30 minuten moet autorijden tot het dichtsbijzijnde station, waarom doe je dan nog de moeite om daar uit te stappen ipv rechtstreeks door te rijden...

toen ik de 1e keer moest gaan werken (2 november 2001) , centrum van antwerpen, wilde ik vertrekken vanuit woonplaats hechtel.
Ikke naar de website NMBS
start : (mijn dichtstbijzijnde station op 10 km): Leopoldsburg
Aankomst: Antw Centraal
"gewenste aankomsttijd: 08u30"
==> berekening leerde dat ik dan de avond ervoor om 22u moest vertrekken, en overnachten in Mol.
Met zo'n oplossingen haat men de trein gemakkelijk.

Ik heb dan mijn vertrekstation aangepast naar Neerpelt, 15 km rijden, oftewel 30 minuten.
tel daarbij 10 min parking zoeken, 1u10 treinrijden, en 15 minuten na-verplaatsing, en je komt op een transporttijd van 2u.
Per wagen, los door de file op de E313 was het toen, 'door de band genomen' 1u20

P.S: ondertussen woon ik in Nijlen, en heb ik een droomverbinding naar A'pen.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Hobbes »

Bibke schreef:Dat is bullshit. Van Helchteren kan men perfect langs mooie binnenwegen naar Neerpelt rijden. Het is dan wel geen rechte lijn maar men komt mooie natuur tegen en die is in tegenstelling tot de Lijn 18 meer afwisselend.
BTW: men (de betrokken overheden in het bijzonder ) wist en weet dat een mogelijke reactivatie altijd mogelijk is.
Troispont - Malmedy wenst men ook terug te heropenen en die lijn is nog maar recentelijk omgevormd tot Ravel.
Ik heb me ooit eens laten wijsmaken dat één van de redenen om die Ravels aan te leggen die vrijwaring van de spoorwegbeddingen is, om eventueel ooit de desbetreffende spoorlijn te kunnen reactiveren?

En L45 terug heropenen? Hoe lang praat men al over (bijvoorbeeld) het heropenen van de lijn naar Bastogne? Ik wil wel eens eerst zien of er ooit wat van gerealiseerd wordt...
LRDArdo

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door LRDArdo »

Is het protest niet wat kort door de bocht? Kan er met het reactiveren van de spoorlijn niet ook gekeken worden om een naastliggend fietspad uit te bouwen, dat is toch al bij andere spoorlijnen gebeurd en werkt daar ook. Die paar plaatsen waar het echt niet kan is een plaatselijk toertje mogelijk.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Troispont - Malmedy wenst men ook terug te heropenen en die lijn is nog maar recentelijk omgevormd tot Ravel.
Maar tegen dat dat ooit echt gebeurt is die Ravel al 2 keer heraangelegd moeten worden wegens verouderd :lol:
LRDArdo schreef:Is het protest niet wat kort door de bocht? Kan er met het reactiveren van de spoorlijn niet ook gekeken worden om een naastliggend fietspad uit te bouwen, dat is toch al bij andere spoorlijnen gebeurd en werkt daar ook. Die paar plaatsen waar het echt niet kan is een plaatselijk toertje mogelijk.
Uiteraard is het gewoon mogelijk een fietspad erbij te leggen. Het gaat hier om protest van niet-geïnformeerde NIMBY's :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

Ik ben verheugd dat we allemaal op dezelfde lijn zitten.
We hebben meer en beter openbaar vervoer nodig in Limburg en in het bijzonder in Noord-Limburg.
Dan pas kan er autovervoer van de weg af.

Wij hier in Noord-Limburg hebben praktisch geen openbaar vervoer.
Het was van de week nog in het nieuws dat Limburgers steeds naar de auto grijpen omdat er geen deftig openbaar vervoer is.
Als ik op zondagnamiddag naar mijn ouders in Heppen wil gaan = 28 km en duurt 30 à 35 min met de auto.
Met de bus duurt dat 3 (drie) uur en moet ik 3 bussen nemen. Tsja, dan blijf ik best thuis of heb ik geen andere keuze dan de auto te nemen.

Nog een voorbeeld: 's Avond naar de cinema gaan in Hasselt gaan, kan ook niet. Om 20u15 heb ik de laatste bus in Hasselt.
Kortom, qua Openbaar Vervoer worden wij gegijzeld.

p.s. profke, ik ben geboren en getogen in Heppen en woon al meer dan 20 jaar in Kaulille; ik ken dus uw probleem en vandaar dat ik ook vorig jaar tegen de Limburgse deputé van mobiliteit gezegd heb dat Limburg moet gaan voor de heropening van de lijn 18 maar dan zelfs ook tot Genk-Goederen en ook heel belangrijk is de heropening van de lijn 20 tussen Bilzen en Lanaken.
De gouverneur heeft deze dan dit jaar in zijn nieuwjaarsspeech ook vermeld.
Ook interessant maar daar had ik niet zelf aan gedacht is de heropening van de lijn 17 tss Diest en Heppen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door pietje »

Bibke schreef: Ook interessant maar daar had ik niet zelf aan gedacht is de heropening van de lijn 17 tss Diest en Heppen.
Dat wordt wel een duur gevalleke sinds er enkele jaren geleden de "ijzeren brug" in Kwaadmechelen (Ham) vervangen is door een nieuw exemplaar waar er geen ruimte voorzien is voor een spoorlijn.
Tevens gaan er bijkomende hellingen moeten aangelegd worden, want de nieuwe brug heeft een vrije doorvaarhogte van bijna 10 meter, terwijl de vorige maar amper 6 meter had.
Ook is de nieuwe brug een beetje meer naar het Oosten gelegd ten opzichte van de vroegere, dus zal de te heropenen spoorlijn nog een "kronkeltje" mogen maken.

Kortom, ik denk niet dat hier de eerst komende decennia iets moet verwacht worden, want voor dat geld kunnen er elders veel nuttigere dingen gebeuren.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neer

Bericht door Bibke »

Ik begrijp uw redenering perfect. Maar het is inderdaad zo dat het verkeer serieus traag geworden is tussen Diest en Leopoldsburg.
Als je ziet wat de Vlaamse regering op dit moment uitgeeft voor de verhoging met één rij containers op de schepen dan kan er wel nog een brug bij over het Albertkanaal.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie