Een artikel uit het Belang van Limburg van enkele dagen geleden.
http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150220_0154 ... ven-geduld
Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Vandaag is er beslist om de optie van een heractivatie van spoorlijn 18 volledig te schrappen. Alle alternatieven gaan nu uit van een sneltramlijn die over de grote baan rijdt.
https://www.tvl.be/nieuws/dit-zijn-de-3 ... uid-105407
Er wordt ook nog bijverteld dat er tijdelijk andere OV opties bekeken kunnen worden (lees: (tram)busverbinding in plaats van de tram)).
https://www.tvl.be/nieuws/dit-zijn-de-3 ... uid-105407
Er wordt ook nog bijverteld dat er tijdelijk andere OV opties bekeken kunnen worden (lees: (tram)busverbinding in plaats van de tram)).
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
VanHool moet en zal haar trambussen moeten kunnen slijten, ook op routes die daarvoor niet geschikt zijn...
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
En vanwege Lydia moet project het natuurlijk in Limburg deze legislatuur.
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Dat er geen trein komt tussen Hasselt en Neerpelt, is voor mij eigenlijk niet zo erg, het historische tracé gaat bijna uitsluitend door gebied met beperkt reizigerspotentieel.
Met de huidige inrichting, ga je met een tram over de N715 wel voldoende potentieel hebben, maar de snelheidswinst ten opzichte van een bus is minimaal.
Als de vervoersvraag het rechtvaardigt, lijkt mij een trambus een goed alternatief, maar ik heb niet het idee dat De Lijn daarmee echt bezig is.
Met de huidige inrichting, ga je met een tram over de N715 wel voldoende potentieel hebben, maar de snelheidswinst ten opzichte van een bus is minimaal.
Als de vervoersvraag het rechtvaardigt, lijkt mij een trambus een goed alternatief, maar ik heb niet het idee dat De Lijn daarmee echt bezig is.
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Een trambus is echter beperkt tot 70 km/u, en dat is dan nog zeer optimistisch, in stedelijke context kan dat nog werken, maar als regionaal vervoer? Akkoord, een sneltram kan nog niet zo snel als een trein, en ik hoop nog steeds op een ambitieuzer tempo voor de nieuwe lightrailvoertuigen voor Brabantnet en Spartacus zodat de geplande knooppuntdienstregeling haalbaar is, maar dat mag je dus vergeten met een trambus. Dan ben je nog beter af met touringcars...
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Daar gaat dus het eerste principe van de basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering (en De Lijn). Moest de trein nl. niet de eerste laag zijn van het hele vervoersplan?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Nu, ik vind ook wel dat een sneltram beter geschikt is voor een dichtbevolkte regio. Alleen: zolang "de grootste partij" in de regering zit zal er niet veel van terechtkomen want die hebben al meermaals bewezen dat ze lijden aan een ernstige vorm van tram-allergie.
Re: Vlaamse regering kiest voor trein tussen Hasselt en Neerpelt
Dat is wel heel jammer natuurlijk. In het investeringsplan van Infrabel was hier al geld voor uitgetrokken en er waren al enkele concrete studies bezig. Wordt dat dan allemaal weggegooid voor een mogelijke dubbelgelede bus die hier ooit zou kunnen rijden?nibura schreef: ↑24 sep 2020, 15:44 Vandaag is er beslist om de optie van een heractivatie van spoorlijn 18 volledig te schrappen. Alle alternatieven gaan nu uit van een sneltramlijn die over de grote baan rijdt.
https://www.tvl.be/nieuws/dit-zijn-de-3 ... uid-105407
Er wordt ook nog bijverteld dat er tijdelijk andere OV opties bekeken kunnen worden (lees: (tram)busverbinding in plaats van de tram)).