Pagina 59 van 139

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 01 mar 2017, 14:40
door rudi houthooft
Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 01 mar 2017, 15:34
door Shrek
rudi houthooft schreef:Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
De Benelux is sowieso beperkt tot 140 km/h wegens de remcapaciteiten van de rijtuigen, dus sneller zal hij niet rijden.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 01 mar 2017, 15:56
door Steven
Enkel thalys kan en mag op dat stukje 160 km/u rijden, je hebt een extra antenne nodig om het signaal te lezen die de ATB toelaat zichzelf om te schakelen en 160 te rijden. De ATB op de Traxx heeft als max 140.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 01 mar 2017, 18:07
door AlexNL
rudi houthooft schreef:Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
Dat is correct, maar dat wordt enkel gebruikt voor testritten (daarbij wordt de ATB-installatie uitgeschakeld). In reizigersdienst wordt er niet harder gereden dan 140 km/u, omdat de maximumsnelheid is die in de ATB-installatie in de trein is geprogrammeerd. Als er ETCS komt op die specifieke lijn zal dat wellicht veranderen.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 01 mar 2017, 18:10
door Steven
Met uitzondering van Thalys dus, die kan wel met ATB 160 rijden, is hiervoor speciaal aangepast.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 mar 2017, 18:09
door rvdborgt
Shrek schreef:
rudi houthooft schreef:Ik weet niet juist waar mijn vraag te plaatsen ,dus zet ik ze hier maar.In Nederland op het traject Schiphol-Leiden-Den Haag, mag de Benelux daar eigenlijk 160 km/h rijden of enkel de Thalys ?. Ik had de indruk dat de Benelux-trein daar soms harder rijdt dan 140 km/h. Tussen Deurne en Venlo is er ook zo'n deel waar groene bordjes met "16" staan.
De Benelux is sowieso beperkt tot 140 km/h wegens de remcapaciteiten van de rijtuigen, dus sneller zal hij niet rijden.
De Benelux rijdt bij mijn weten 160 op lijn 25. In Nederland houdt het op bij 140 maar dat ligt dus niet aan de rijtuigen.

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 mar 2017, 18:28
door Steven
Het hangt er een beetje vanaf. Indien de rijtuigen nog wielbanden hebben mogen ze 160 onder etcs, hebben ze echter monobloc wielen dan is het remvermogen net niet genoeg om 160 te rijden onder etcs en vallen we terug naar 140 km/u. Er zijn momenteel maar 2 samenstellingen die nog 160 mogen rijden. Al de rest is in combinatie met Traxx en etcs beperkt aan 140 km/u. Dus ook de i6/i10 combinatie.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 mar 2017, 18:35
door rvdborgt
Steven schreef:Het hangt er een beetje vanaf. Indien de rijtuigen nog wielbanden hebben mogen ze 160 onder etcs, hebben ze echter monobloc wielen dan is het remvermogen net niet genoeg om 160 te rijden onder etcs en vallen we terug naar 140 km/u. Er zijn momenteel maar 2 samenstellingen die nog 160 mogen rijden. Al de rest is in combinatie met Traxx en etcs beperkt aan 140 km/u. Dus ook de i6/i10 combinatie.
Op de HSL zullen ze 160 moeten. Of komen er nog aanpassingen voor december dit jaar?

Groetjes,
Rian

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 mar 2017, 20:25
door Steven
Momenteel draait de Traxx op software 7D, tegen december moeten ze versie 9 hebben om ook level 2 te kunnen rijden. Ook krijgen ze dan afzonderlijke bediening van de deuren links/rechts.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 02 mar 2017, 23:51
door AlexNL
Steven schreef:Met uitzondering van Thalys dus, die kan wel met ATB 160 rijden, is hiervoor speciaal aangepast.
Dat klopt, maar hiervoor is ook iets nodig aan de walzijde: een baken dat een ATBM+-signaal uitzendt. Dat is niet aanwezig tussen Deurne en Venlo.

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 19 jun 2017, 08:39
door Cipallieter
Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?

Re: RE: Re: ETCS in België.

Geplaatst: 19 jun 2017, 08:58
door Shrek
Cipallieter schreef:Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?
Er rijdt al een tijdje een prototype rond, maar de grootschalige installatie is nog maar net begonnen. Het zal dus wel één van de eerste zijn ;)

Re: RE: Re: RE: Re: ETCS in België.

Geplaatst: 29 jul 2017, 19:50
door Boke
Shrek schreef:
Cipallieter schreef:Vandaag voor de eerste keer een MW41 gezien met een ETCS-sticker. Ik meen dat het de 4163 was.
Zijn er al veel MW41 met ETCS uitgerust?
Er rijdt al een tijdje een prototype rond, maar de grootschalige installatie is nog maar net begonnen. Het zal dus wel één van de eerste zijn ;)
Heb de 4129 ook al met een ETCS stickers zien passeren in Mol, een andere MW 41 heeft dan weer de sticker TBL1+

Verstuurd vanaf mijn SM-T819 met Tapatalk

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 sep 2017, 13:36
door Cipallieter
Eergisteren zag ik voor heet eerst een M6-stuurstandrijtuig met de vermelding 'ETCS' erop. Daaronder bevond zich een afbeelding van een Europese vlag en onder die vlag stond een tekstje. Door de afstand kon ik de tekst niet lezen maar ik meen dat één van de woorden 'TEN-T' was.

Is er iemand die de volledige tekst kent?

Re: ETCS in België.

Geplaatst: 22 sep 2017, 18:56
door AlexNL
TEN-T is een programma van de EU dat o.a. fondsen beschikbaar stelt voor infrastructuurprojecten. NMBS heeft hier geld uit ontvangen voor de inbouw van ETCS in M6-stuurstandrijtuigen.