Pagina 59 van 102

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 16 nov 2019, 23:16
door FLV-FGSP
Aan de ongebruikte tunnel die lijn 50/60 met Schaarbeek verbindt is er plotseling enige activiteit te bespeuren. Is er dan toch een plan om deze in gebruik te nemen?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 02:22
door Shrek
FLV-FGSP schreef:Aan de ongebruikte tunnel die lijn 50/60 met Schaarbeek verbindt is er plotseling enige activiteit te bespeuren. Is er dan toch een plan om deze in gebruik te nemen?
Ja, volgend jaar wordt die in gebruik genomen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 05:10
door Steve
Vervangt/versterkt die dan de huidige verbinding (de eigenlijke L28) waarvan het buitenste spoor al geruime tijd buiten dienst is om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat dat enkelspoor geen pretje was voor de vele treinen die daar de voorbije weken over omgeleid zijn en sowieso zal er een robuustere verbinding moeten zijn als men daadwerkelijk een permanente S-trein van Schaarbeek naar Brussel-West wil inleggen zoals vooropgesteld in de dienstregeling voor eind volgend jaar.

Bijvraag: wordt er rekening gehouden met de toekomstige verdubbeling van de naastgelegen verbinding met L161 bij het uitvoeren van de werkzaamheden, of zal alles weer open moeten als dat er ooit van komt?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 05:27
door Shrek
De huidige L28 naar Schaarbeek gaat verdwijnen, alles ten westen van L36N/L25N moet weg. De tunnel vervangt dus de L28. Er wordt inderdaad al rekening gehouden met de verdubbeling van het spoor, net zoals er al bij de bouw van L36N met deze tunnel rekening gehouden is ;)

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 06:53
door Asterix
Steve schreef: 17 nov 2019, 05:10 Vervangt/versterkt die dan de huidige verbinding (de eigenlijke L28) waarvan het buitenste spoor al geruime tijd buiten dienst is om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat dat enkelspoor geen pretje was voor de vele treinen die daar de voorbije weken over omgeleid zijn.
Die buitendienststelling was een platte besparing omdat het spoor aan vernieuwing toe was.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 07:04
door Shrek
Asterix schreef:
Steve schreef: 17 nov 2019, 05:10 Vervangt/versterkt die dan de huidige verbinding (de eigenlijke L28) waarvan het buitenste spoor al geruime tijd buiten dienst is om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat dat enkelspoor geen pretje was voor de vele treinen die daar de voorbije weken over omgeleid zijn.
Die buitendienststelling was een platte besparing omdat het spoor aan vernieuwing toe was.
Of net een heel doordachte besparing omdat het spoor toch weg moest?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 15:28
door Steve
Shrek schreef: 17 nov 2019, 05:27 De huidige L28 naar Schaarbeek gaat verdwijnen, alles ten westen van L36N/L25N moet weg. De tunnel vervangt dus de L28. Er wordt inderdaad al rekening gehouden met de verdubbeling van het spoor, net zoals er al bij de bouw van L36N met deze tunnel rekening gehouden is ;)
Heb je toevallig een plattegrond van hoe het eruit zou gaan zien (met de nieuwe L28 en misschien zelfs de toekomstige dubbelsporige L161/1)? Dat worden daar flink wat sporen en wissels op een beperkte oppervlakte en ik ben weleens benieuwd wat het precies wordt. Op de Infrabel-website vreemd genoeg geen enkele informatie terug te vinden.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 15:49
door BlackEagle
Steve schreef: 17 nov 2019, 05:10 Vervangt/versterkt die dan de huidige verbinding (de eigenlijke L28) waarvan het buitenste spoor al geruime tijd buiten dienst is om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn? Ik kan me voorstellen dat dat enkelspoor geen pretje was voor de vele treinen die daar de voorbije weken over omgeleid zijn en sowieso zal er een robuustere verbinding moeten zijn als men daadwerkelijk een permanente S-trein van Schaarbeek naar Brussel-West wil inleggen zoals vooropgesteld in de dienstregeling voor eind volgend jaar.
Als ik het sporenplan goed lees, is dat tunneltje een conditio sine qua non om een S-trein van Schaarbeek naar L28 te sturen, aangezien via het huidige tracé je eerst L36N moet dwarsen om aan de perrons van Schaarbeek te komen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 16:56
door Steve
Klopt. Het kan natuurlijk - en wordt ook regelmatig gedaan - maar komt de doorstroming op de steeds belangrijker geworden L36N natuurlijk absoluut niet ten goede. Ik vraag me dan wel af wat er zal gebeuren met de sporen die verderop westelijk van L36N blijven lopen, vlak naast de Vilvoordselaan met ook een grote goederenbundel: wordt dat allemaal enkel nog vanuit het noorden bereikbaar?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 16:57
door Shrek
L28.jpg

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 17:07
door Steve
Lijn 50 die aan zuidelijke kant (links op het plan) onder een van beide sporen van lijn 36N duikt: gaat dat uit van de uitbreiding van het spoorviaduct langs de Vooruitgangstraat (waar 10-15 jaar geleden veel om te doen was maar sindsdien niets meer) of zou het op een nog andere manier gedaan worden?

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 19:32
door wimkalmthout
Goedenavond,
dit weekend geen treinen op lijn 12 tussen Kapellen en Roosendaal wegens (dringende ?) werken (in Kapellen ?).
Dringend omdat ik de aankondiging pas woensdag zag aan het station dat er een vervangbus reed. Wat me wel opviel was dat er dit weekend geen reizigerstreinen reden maar wel goederentreinen passeerden.
Raar vind ik dat.
Ook juist gezien bij wandeling naast spoorlijn in Heide dat zowel groen licht was voor het gewone spoor als groen (knipperlicht) voor het tegenspoor. Zag wel een goederentrein passeren op tegenspoor.

gr
Wim.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 20:47
door Shrek
wimkalmthout schreef: 17 nov 2019, 19:32 Goedenavond,
dit weekend geen treinen op lijn 12 tussen Kapellen en Roosendaal wegens (dringende ?) werken (in Kapellen ?).
Dringend omdat ik de aankondiging pas woensdag zag aan het station dat er een vervangbus reed. Wat me wel opviel was dat er dit weekend geen reizigerstreinen reden maar wel goederentreinen passeerden.
Raar vind ik dat.
Ook juist gezien bij wandeling naast spoorlijn in Heide dat zowel groen licht was voor het gewone spoor als groen (knipperlicht) voor het tegenspoor. Zag wel een goederentrein passeren op tegenspoor.

gr
Wim.
De werken zijn tussen Luchtbal en Noorderdokken, treinen die richting de haven rijden kunnen dus nog wel door.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 21:06
door wimkalmthout
dan snap ik toch nog niet waarom er geen treinen rijden tussen Kapellen en Roosendaal.
Had ergens vernomen dat er een wissel moest vervangen worden in juist voorbij Kapellen.

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 17 nov 2019, 23:31
door BlackEagle
Er werd inderdaad aan een wissel gewerkt aan de overweg van de Heidestraat in Kapellen, daar waren al de hele week voorbereidende werken. Ik neem aan dat men het goederenvervoer laat doorrijden gezien het enige alternatief voor goederentreinen tussen België en Nederland via... Visé is.