Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

ronny schreef:
LML schreef:
Bibke schreef:Materieel gezien. Wat houdt dit precies in?

Rijden er 41ers heen en weer tussen Mol en Herentals en rijdt men elektrisch tss Antwerpen en Turnhout?
De L-dienst wordt letterlijk in 2 gekapt, maar de dienstregeling wordt behouden:
Mol-Herentals: diesel (MW41)
Herentals-Antwerpen: elektrisch (Break)
Deze ochtend was het 2 breaks ipv 1 MW41 voor L2956 Antwerpen-Herentals.
Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Teach2 »

Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Ik denk dat hij het eerder had over het feit dat het stuk Antwerpen - Herentals met 2 breaks werd gereden, m.a.w. 3 maal zoveel rijtuigen als vroeger...

Oh en, 't is Hertals, niet Herretals :wink:
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Teach2 schreef:
Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Ik denk dat hij het eerder had over het feit dat het stuk Antwerpen - Herentals met 2 breaks werd gereden, m.a.w. 3 maal zoveel rijtuigen als vroeger...

Oh en, 't is Hertals, niet Herretals :wink:
Als hij het zo bedoeld, dan heeft hij gelijk en ben ik idd mis...
'plies forgief mie' :lol:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

Laten ze maar snel electrificeren want de nieuwe regeling met de splitsing heeft al minstens één belangrijk nadeel : de Neerpelter in Herentals kan niet meer wachten op de trein uit Brussel voor aansluiting, want de L-trein palmt het spoor 3 in.

Hopelijk hebben ze dit snel door in Brussel en laten ze de trein naar Neerpelt in Lier vertrekken NA de trein naar Turnhout in het vervolg. Gecombineerd met de "zieke" 3416 (twee voorbije dagen regent het defecten: tractie, deuren,etc...) komt er anders veel wachtmiserie van voor de overstappers (telkens 40 minuten) .

Ook hoor ik overal klachten over capaciteitsproblemen op deze "nieuwe" L-trein.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

dcr schreef:Laten ze maar snel electrificeren want de nieuwe regeling met de splitsing heeft al minstens één belangrijk nadeel : de Neerpelter in Herentals kan niet meer wachten op de trein uit Brussel voor aansluiting, want de L-trein palmt het spoor 3 in.

Ook hoor ik overal klachten over capaciteitsproblemen op deze "nieuwe" L-trein.
1) Had Herentals vroeger geen spoor 4? Want het perron van spoor 3 en 5 is zo breed. En als je naar de bovenleidingsmasten kijkt (horizontale metalen balken) zie je duidelijk gaten waar men de elementen kan aan bevestigen die "den draad" op z'n plaats houden.

2) Te weinig MW41'ers tussen Mol-Herentals, of te weinig breaks tussen Herentals-Antwerpen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

op Herentals-Mol wordt 1 stel (2x1 wagon) ingezet
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

28/06 De NMBS heeft een spoorplan voor Noord- Limburg. Blikvangers zijn om het half uur rechtstreekse treinen naar Brussel en Antwerpen en de heropening van lijn 18 Hasselt-Weert.

Het plan is vorige week voorgesteld aan de burgemeesters van Noord-Limburg en vertrekt van de wetenschap dat de Kempen met zijn 700.000 inwoners erg karig bedeeld is met treinverbindingen.

Op vrij korte termijn kan dat al verbeterd door de lijn Herentals- Mol-Hamont te elektrificeren en er een dubbel spoor aan te leggen. Vanaf dan kunnen er afwisselend om het half uur reizigerstreinen van Hamont naar Brussel en naar Antwerpen.

De NMBS is ook vragende partij om de legendarische lijn 18 Hasselt-Weert te heropenen. Vanuit Weert zijn er snelle verbindingen naar Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. Voor heel Limburg zou dit de snelste verbinding met Nederland worden.

De NMBS heeft zijn plannen al voorgelegd aan zusterbedrijf Infrabel dat instaat voor de infrastructuurwerken. Infrabel moet nu op haar beurt toestemming krijgen van de federale regering. In het najaar wordt een beslissing verwacht.
Het begint vorm te krijgen....
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

dcr schreef:
28/06 De NMBS heeft een spoorplan voor Noord- Limburg. Blikvangers zijn om het half uur rechtstreekse treinen naar Brussel en Antwerpen en de heropening van lijn 18 Hasselt-Weert.

Het plan is vorige week voorgesteld aan de burgemeesters van Noord-Limburg en vertrekt van de wetenschap dat de Kempen met zijn 700.000 inwoners erg karig bedeeld is met treinverbindingen.

Op vrij korte termijn kan dat al verbeterd door de lijn Herentals- Mol-Hamont te elektrificeren en er een dubbel spoor aan te leggen. Vanaf dan kunnen er afwisselend om het half uur reizigerstreinen van Hamont naar Brussel en naar Antwerpen.

De NMBS is ook vragende partij om de legendarische lijn 18 Hasselt-Weert te heropenen. Vanuit Weert zijn er snelle verbindingen naar Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. Voor heel Limburg zou dit de snelste verbinding met Nederland worden.

De NMBS heeft zijn plannen al voorgelegd aan zusterbedrijf Infrabel dat instaat voor de infrastructuurwerken. Infrabel moet nu op haar beurt toestemming krijgen van de federale regering. In het najaar wordt een beslissing verwacht.
Het begint vorm te krijgen....
Er komt een aantal keer het woord 'plan(nen)' in het artikel voor. En van (streef)data's vind ik ook niks terug. Het ziet er allemaal mooi en veelbelovend uit, maar die beloftes doen ze al sinds de jaren '80...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
melle

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door melle »

En het blijft oplopen hoor, ik zou er voor 2020 niets van verwachten!
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

We zullen zien. Een jaartal erop plakken mag gerust maar is zinloos. Pas als ze effectief starten met die (beloofde) werken, geloof ik er in. Al is dat volgende maand, volgend jaar of pas over 5 of 10 jaar...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Hogersluys »

Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over. Is dit in andere landen ook zo?
melle

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door melle »

Waarom op diesel blijven rijden?
Dit kost meer dan elekriciteit!
En in deze tijden speelt de nieuwe groene gedachtevorm ook mee...
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Hogersluys schreef:Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over.
Off topic: Mmm... In België toch wel, denk ik. Stel dat Herentals-Mol elektrisch wordt, dan blijven er volgende niet-geëlektrificeerde reizigerslijnen over:
* Aalst => Burst (L82)
* Mol => Neerpelt (L19)
* Mol => Hasselt (L15)
* Ronse => Gent (L86)
* Eeklo => Gent (L58)
* Geraardsbergen => Gent (L122)
* Charleroi => Couvin (L132/134)
En dan nog de hele reeks niet-geëlektrificeerde goederenlijnen/industriële lijnen. Voor mijn regio is dat o.a.:
* Herentals => Meerhout-Zittaart (L207, langs het Albertkanaal)
* Herentals => Morkhoven (L29)
* Lommel-Maatheide => Balen-Werkplaatsen (L273).
Ietsje verder:
* Tessenderlo => Diest (L17)
* Neerpelt => Weert (L19).

+ de goederen/industriële lijnen 'zonder draad' die ik niet ken (dus niet vernoemd heb).

Toch nog altijd een mooi aanbod, als je het mij vraagt...

Nu terug on topic...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door treinbruno »

Hogersluys schreef:Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over. Is dit in andere landen ook zo?
luxemburg, zwitserland en montenegro zijn de enige landen met een volledig geelectrificeerd net :)
Afbeelding
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Hogersluys »

melle schreef:Waarom op diesel blijven rijden?
Dit kost meer dan elekriciteit!
Ik geloof op dit forum gelezen te hebben dat deze stelling enkel klopt bij druk bereden lijnen. Regionale spoorlijntjes met amper 1 trein per uur zijn goedkoper uit te baten met dieseltreinen.
Plaats reactie