Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nicholas »

Het station van Herentals heeft wel een goede ligging om er een deftig knooppunt van te maken, maar er is nog wel wat werk aan de winkel.
Het station is tevens het busknooppunt in Herentals.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Een andere vraag:
De dienstregeling die in voege is sinds dec. 2011 laat toe tijdens de elektrificatiewerken op enkel spoor te rijden tussen Geel en Mol.
Dus men gaat eerst elektrificeren van voorbij de wissels in Geel tot Mol.

Dus later komt er een aangepaste dienstregeling om op enkel spoor te kunnen rijden tussen Geel en ..... (volgens de huidige mogelijkheden) Herentals, want de wisselverbinding om komende van Geel van tegenspoor naar normaal spoor te rijden zijn sinds de brand in Herentals (04 aug. 2009!!) nog steeds niet terug in dienst.

De IR kan dan weer op zijn oude uurregeling rijden Geel x.56 -> Mol en x.04 -> Antw.

Maar wat gaat men dan doen met de L-treintjes? Zij kruisen elkaar in Olen!
De beste oplossing hiervoor is hoger genoemde wisselverbinding weer in dienst stellen, dan moeten de L-treintjes een 2-tal minuten opgeschoven worden. Nl.: wat vroeger aankomen in Herentals en er wat later vertrekken, wat voor de aansluitingen aldaar geen gevolgen heeft, zelfs nog ruimere overstaptijd.
Robert M. VAN KOOY

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Uiteraard lees ik met veel belangstelling de reacties op wat ik geschreven heb over de "maakbaarheid" van de "IJzeren Rijn". Ik ga daarop in onder de thread "IJzeren Rijn", dat lijkt me handiger.

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY

MOD: alle berichten over de ijzeren rijn zijn verplaatst naar http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=34&start=480
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Zelfde vraag die ik stelde in het topic "Herentals... wissel":
Zijn ze al effectief gestart met de elektrificatiewerkzaamheden van Mol-Herentals? Die zouden half april van start gaan...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Sinds vorige week staan er enkele masten voor de bovenleiding langs het linkerspoor richting Mol vanaf de aftakking naar Turnhout tot de OW Lichtaartse weg. Het betreft een 4-tal masten.
Waarschijnlijk dienen zij om nieuwe bovenleiding voor de wissel af te werken.

In Lier stond woensdag avond een werktrein die volgens mij wel eens een betontrein kan zijn.
Misschien om deze masten van een betonnen voetstuk te voorzien?

Mvg.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Klassieke diesels in 2012

Bericht door LML »

ijzeren rijn 82 schreef:lijn 15 tussen Mol en Herentals zul je de komende tijd ook wel 62ers aantreffen
de electrificatie van Mol-Herentals is begonnen !
http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/7676026322/ (foto Johny Brauns)
Hoort dit bericht ook niet thuis in het topic 'Elektrificatie Herentals-Mol'? :wink:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

De bovenleidingsmasten liggen inderdaad langs het spoor tussen Geel en Mol (sinds 'de bouw' terug gestart is). Veel actie heb ik er sindsdien nog niet gezien, zowel overdag als 's avonds als 's nachts... :roll:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
centerfold

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door centerfold »

Hey LML, ik verdenk je ervan dat je een dutje gedaan hebt in de trein. :D Vorige week maandag stonden de eerste masten voor de elektrificatie al netjes overeind. Als je spoors van Mol naar Geel gaat, kom je even voor Geel de eerste masten al tegen. Mits een beetje googlewerk vind je al foto's van de werkzaamheden terug.
Voor zei die nog een fotootje willen van een dieseltje tussen Herentals en Mol, zonder de palen,... het is 5 voor 12 (ofwel moet je goed kunnen photoshoppen :lol: )
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ronny »

Vandaag (13/8) is het aan bod gekomen in het nieuws op de regionale zender RTV. Voorjaar 2015 zouden de werkzaamheden moeten klaar zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Dit project is één van de weinige die met het nieuwe investeringsplan versneld worden.
Tegen december 2014 moet alles in dienst komen.
Hoe staat het intussen met de werken?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

de eerste bovenleiding gaat binnekort gehangen worden tussen Mol en Geel
de trein staat al klaar in Mol
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door FLV-FGSP »

De vooruitgang is goed te volgen via de Facebookgroep Elektrificatie Herentals - Mol
https://www.facebook.com/home.php#!/Ele ... rentalsMol
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nicholas »

Ik weet niet of het hier goed thuis hoort maar sinds vandaag rijdt de L-trein Antwerpen-Herentals en L-trein Herentals-Mol opnieuw als L-trein Antwerpen-Herentals-Mol. Weet er iemand de reden waarom de verbinding plots terug gekoppeld wordt, en dus opnieuw met dieseltreinen gereden wordt?
De L-trein Antwerpen-Mol werd juist geknipt omwille van een tekort aan dieselstellen.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

Nicholas schreef:Ik weet niet of het hier goed thuis hoort maar sinds vandaag rijdt de L-trein Antwerpen-Herentals en L-trein Herentals-Mol opnieuw als L-trein Antwerpen-Herentals-Mol. Weet er iemand de reden waarom de verbinding plots terug gekoppeld wordt, en dus opnieuw met dieseltreinen gereden wordt?
De L-trein Antwerpen-Mol werd juist geknipt omwille van een tekort aan dieselstellen.
Diesels zijn er ondertussen meer, door het vervangen met Desiro op de Athus Meuse. Maar nu is er een probleem met de beschikbaarheid van electrisch materieel...
spoorwegrealist
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nicholas »

Het lijkt toch of ze ook geen diesels te veel hebben. Zo rijdt bijvoorbeeld de L-trein Antwerpen-Herentals-Mol met vertrek 15u38 in Antwerpen-Centraal met slechts 1 MW41 en dit geldt ook voor de trein komende uit Mol van 8u11 (aankomst 9u22). Dit zorgt voor overbezetting en gemiddeld moeten makkelijk 20 mensen rechtstaan... Dat ze overdag slechts 1 MW41 inleggen vinden de reizigers al weinig, maar is nog wel doenbaar, in de ruime spits is dit echter te weinig.
Frappant detail; net toen de elektrische treinen (waarbij de samenstelling vaak ruimer was) stuurde de gemeente Nijlen al een brief naar de NMBS. Daar beweren ze zo veel mogelijk in voldoende samenstelling te rijden en het omgekeerde gebeurt nu net.

Op zich is het voor de reizigers wel positief dat ze niet meer verplicht moeten overstappen.

Het artikel: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 1_00513309

En langs de andere kant, eens de elektrificatie afgerond is zal het wel allemaal beteren.
Plaats reactie