Electrificatie Herentals-Mol

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Kristofke »

Als er breaks gaan rijden kan men nog altijd koppelen in Herentals, een stuk uit Turnhout, een stuk uit Mol/Neerpelt.

Tijdens de spits zou men met muxen kunnen rijden.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door stefanic »

Kristofke schreef:Als er breaks gaan rijden kan men nog altijd koppelen in Herentals, een stuk uit Turnhout, een stuk uit Mol/Neerpelt.

Tijdens de spits zou men met muxen kunnen rijden.
Electrificatie gaat tot Mol, voorlopig nog niet tot Neerpelt...
De IC-R kan niet zomaar verschoven worden (L13, L29, L27, L25, Noordzuidverbinding), dus een met de IC-R te koppelen MUX of Break uit Mol moet dan op het rijpad van de IRe rijden tussen Mol en Herentals (nu geeft de IRe overstap in herentals en Lier). De IRe moet dan een halfuur schuiven (enkelspoor L19) of de diesel-IRe wordt beperkt tot Mol, met overstap op de ICR. Pech voor wie dan naar Antwerpen moet (en tot op heden is dat toch nog altijd de meerderheid van de Limburgers/Kempenaars, hoe hard de Kempense Brussel-lobby dan ook mag roepen).

Laten we al eens voorzichtig kijken of we tegen dat de draad er hangt de P-trein(en???) van/naar Brussel uit Mol kunnen laten komen ipv uit Herentals. We hebben nog tijd genoeg om daar over na te denken...
spoorwegrealist
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Nicholas »

Ik denk dat men eerst zal starten met het opnieuw doortrekken van de L-trein Antwerpen-Herentals tot Mol. Reizigers komende uit A'pen hoeven dan niet meer noodzakelijk over te stappen, net zoals reizigers die vandaag altijd moeten overstappen richting Mol (Mortsel, Boechout, Kessel, Nijlen...). Of naast de L Antwerpen-Herentals, een L Antwerpen-Mol ter vervanging van de huidige L Lier-Herentals?

Een trein vanuit Mol naar Brussel, daar zou ik niet direct op rekenen, Mol is inderdaad vooral op Antwerpen gericht... Bovendien moet men ook rekening houden met andere aansluitingen (o.a. IRe en IC-R in Lier met de L-trein Lier-Herentals).

In ieder geval, nu is dat nog wat speculatie, eerst zien wanneer de werken werkelijk afgeraken. :)
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

de noord-zuid verbinding in Brussel zit nu al ei vol !
een extra P trein of uurverbindingen naar Mol is niet zo evident
pietje

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door pietje »

^^Die zit bijlange niet vol, die wordt nu gewoon erg inefficiënt gebruikt.
Maar die discussie hebben we al eens ergens gedaan.
Niemand zegt trouwens dat die treinen dan door de NZV moeten, tegen 2015 zijn er nog wel enkele mogelijkheden.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

De overweg van het Station van Geel zal gesloten zijn van 10/04 tot 13/04. Enige relatie met de werken?
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door ijzeren rijn 82 »

in Mol staat al een werktrein klaar om bovenleidingspalen te zetten
de wagons zijn grotendeels van Colasrail
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

bartolomew schreef:Infrabel bevestigde me gisteren dat de elektrificatie tot Y Kruisberg zal starten op 1 april, de werken Mol-Herentals vanaf halfweg april
LML schreef:Zolang het maar geen 1 april-grap is... :wink:
Ik ben gisteren een dagje naar Brussel geweest (voor 't werk). De bovenleidingsmasten voor de doortrekking van de elektrificatie van de nieuwe wissel liggen wel degelijk klaar. Het zal dus geen 1 april-grap zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door LML »

Nicholas schreef:Ik denk dat men eerst zal starten met het opnieuw doortrekken van de L-trein Antwerpen-Herentals tot Mol. Reizigers komende uit A'pen hoeven dan niet meer noodzakelijk over te stappen, net zoals reizigers die vandaag altijd moeten overstappen richting Mol (Mortsel, Boechout, Kessel, Nijlen...). Of naast de L Antwerpen-Herentals, een L Antwerpen-Mol ter vervanging van de huidige L Lier-Herentals?

Een trein vanuit Mol naar Brussel, daar zou ik niet direct op rekenen, Mol is inderdaad vooral op Antwerpen gericht... Bovendien moet men ook rekening houden met andere aansluitingen (o.a. IRe en IC-R in Lier met de L-trein Lier-Herentals).

In ieder geval, nu is dat nog wat speculatie, eerst zien wanneer de werken werkelijk afgeraken. :)
De L-trein Mol-Herentals die in Mol vertrekt (telkens om ...:17u) zal terug verlengd worden tot Antwerpen-C en integraal elektrisch gereden worden, dat staat voor 99,9% vast...

Wat er met huidige treindiensten gaat gebeuren (o.a. Hasselt/Neerpelt-Mol-Antwerpen), of wat er gaat bijkomen (nieuwe treindienst, P-treinen) blijft afwachten. Daar spreek ik me niet over uit en dat zal voor iedereen nog een tijdje een open vraag blijven...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door L29&15 »

Goede dag iedereen,

Men heeft het hier - en vooral in de media - vaak over "modern elektrisch materieel" dat inzetbaar zou zijn na elektrificatie van de sectie "Herentals - Mol".
Ik wil niet de pessimist uithangen, maar eerder realistisch zijn: Na de elektrificatie zal aanvankelijk enkel de L-trein elektrisch gereden worden, waarschijnlijk met Break.
Is het zitcomfort in een Break zoveel beter dan in een AR41? Volgens mij in tegendeel, vooral de middenwagen van de Break met zijn doorgezakte zetels!
Al eens een 3 of zelfs 5 AR41 zien en horen optrekken in Herentals, vooral als hij te laat is?
Als een pijl uit een boog.
De IR Neerpelt-Antwerpen zal nog wel een tijd AR41 blijven.
Misschien dat de snelheid op 140 kmh komt.

Voor mij is er al te veel euforie omtrent die elektrificatie. Voor velen - vooral in de media, hier op dit forum minder - is elektrificatie goed, dieseltreinen slecht.
Maar ja, de lokale besturen en lokale politici hebben hun zin en in de praktijk zal er een L-trein elektrisch rijden met materieel uit 1980 en met veel geluk zal de enige P-trein naar Brussel in Mol vertrekken, elektrisch met "duikbrillen".

Wat nu komt is herhaling tot in den treure: onze dierbare NMBS had in de jaren '80 moeten investeren in nieuwe krachtige diesellokomotieven, dan had al lang de plaatselijk verwachte uurdienst vanuit Mol naar Brussel en dus halfuurdienst uit de Kempen een feit geweest, alhoewel ....

.... wil men van Herentals de knoop van de Kempen maken, dient het station - het sporenplan welteverstaan - grondig hertekend te worden.

Terloops: om de L-treinen Antwerpen - Herentals en Herentals - Mol weer als
Antwerpen - Mol te laten rijden dient volgens mij spoor 3 weer doorgaand spoor te worden.
Maar ja tegen 2015 is misschien de verlenging van de onderdoorgang klaar.

Met vriendelijke groeten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door Shrek »

Ik vrees dat je daar nu nog niets zinnig over kan zeggen, in 2013 wordt het helemaal anders. Een IR Mol-Antwerpen of een IC Mol-Brussel lijkt mij niet uitgesloten, maar is evenmin zeker. Dus buiten gokken kan je nu niets anders doen. In ieder geval: het kan enkel beter worden indien er draad wordt gehangen, nu zit het systeem op zijn limiet :wink:
wbrm
Berichten: 413
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door wbrm »

@L29&15
Je post is kort door de bocht. Er kunnen ook Desiro's rijden op die L-trein, ze zijn er perfect geschikt voor. Wat de IR betreft kunnen er zelfs dubbeldekkers rijden.
Nooit gedacht dat er iemand blij is met die wasmachines.
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door dcr »

L29&15 schreef:
Voor mij is er al te veel euforie omtrent die elektrificatie. Voor velen - vooral in de media, hier op dit forum minder - is elektrificatie goed, dieseltreinen slecht.
Maar ja, de lokale besturen en lokale politici hebben hun zin en in de praktijk zal er een L-trein elektrisch rijden met materieel uit 1980 en met veel geluk zal de enige P-trein naar Brussel in Mol vertrekken, elektrisch met "duikbrillen".

Wat nu komt is herhaling tot in den treure: onze dierbare NMBS had in de jaren '80 moeten investeren in nieuwe krachtige diesellokomotieven, dan had al lang de plaatselijk verwachte uurdienst vanuit Mol naar Brussel en dus halfuurdienst uit de Kempen een feit geweest, alhoewel ....
Dieseltreinen door de NCZ-verbinding??
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door gysev »

dcr schreef: Dieseltreinen door de NCZ-verbinding??
Je zou je spoorweggeschiedenis wat moeten bijschaven: tot 1998 reden er dagelijks P-treinen met een 51 door de NZV, vroeger zelfs treinschakelingen met 59'en.
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Bericht door profke »


Je zou je spoorweggeschiedenis wat moeten bijschaven: tot 1998 reden er dagelijks P-treinen met een 51 door de NZV, vroeger zelfs treinschakelingen met 59'en.
het zou een methode zijn om de electrificatie te bespoedigen: die politici ver-diesel-gassen....
Plaats reactie