Pagina 19 van 34

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 14 jan 2012, 06:35
door Joris
Hallo,
Cipallieter schreef:Je moet de electrificatie van Herentals-Mol ook bekijken in functie van het latere herstel van het goederenverkeer over de Ijzeren Rijn.
Tegen als daar ooit een trein over de volledige Ijzeren Rijn rijdt, mag je die wasdraad alweer vervangen ;) Ik zie daar nog niet zo snel iets rijden hoor :wink:
Groeten,
Joris De Mol

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 feb 2012, 17:36
door ijzeren rijn 82
geen nieuws voor Herentals-Mol
Over de elektrificatie van het stuk Herentals-Mol van de treinverbinding Antwerpen-Hasselt is er voorlopig nog geen nieuws. Die werken staan als sinds 1985 op de agenda en werd in 2006 ingeschreven in het NMBS-investeringsplan 2006-2012.
We zijn ondertussen 2012 en Steven Vandeput wilde gisteren in de Kamer van minister Paul Magnette (PS) weten wanneer het eindelijk gaat gebeuren. Het antwoord van de minister was ontgoochelend: “Ik weet het niet. Het is nog niet beslist.”

bron ; Belang van Limburg

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 17 feb 2012, 22:32
door ijzeren rijn 82
Elektrificatie spoorlijn Herentals-Mol van de baan"
De kans is reëel dat de elektrificatie van de spoorlijn Herentals-Mol van de baan is, tenzij Infrabel bij de begrotingscontrole begin maart meer ruimte krijgt in het budget. Voorlopig moeten de treinreizigers het dus stellen met dieseltreinen, terwijl het project eigenlijk dit jaar was gepland. Dat meldt coördinator Dominique Van Dijck van het Regionaal Sociaal-Economisch Overlegcomité (RESOC) Kempen.
Vanmiddag vergaderden de NMBS, Infrabel, de NMBS Holding en het kabinet van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) in Mol met onder meer vakbonden, werkgevers, lokale besturen en Kempische parlementsleden. Ze zich onder meer over de uitgestelde elektrificatie van lijn 15 Herentals-Mol.

"Daarvoor waren er nochtans beloftes en een afgesproken timing", zegt Van Dijck. "De diesellocomotieven die op die lijn rijden, zijn niet altijd betrouwbaar en door dit uitstel zullen reizigers die van Antwerpen naar Mol/Geel/Limburg willen, moeten blijven overstappen in Herentals. Infrabel zegt dat het eerst de financiering volledig wil veiligstellen, en daarover zou binnen enkele weken tot drie maanden duidelijkheid moeten zijn."

De elektrificatiewerken aan de wissel in Herentals worden wel deze zomer al uitgevoerd, zodat treinen straks op twee sporen het station binnenrijden. Voorts zijn ook over flankerende maatregelen zoals de heractivering van de IJzeren Rijn, geen toezeggingen gedaan: "Men zegt de eigenlijke beslissing af te wachten en de flankerende maatregelen zijn afhankelijk van het investeringsplan van Infrabel voor 2013-2025", zegt Van Dijck nog.

bron ; HLN

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 14 mar 2012, 20:18
door dcr
Eindelijk...
Voka Kempen tevreden dat elektrificatiewerken spoorlijn Herentals-Mol eindelijk in april van start gaan (2)
Voka Kempen tevreden dat elektrificatiewerken spoorlijn Herentals-Mol eindelijk in april van start gaan (2)

Voka Kempen is blij dat de elektrificatiewerken aan de spoorlijn Herentals-Mol in april eindelijk van start gaan.
‘Dit is een dossier dat al jaren aansleept en waarin de Kempen stiefmoederlijk behandeld werden’, zegt Jan Hendrickx, algemeen directeur van Voka Kempen. ‘Als lokale Kamer van Koophandel hebben we, samen met andere actoren uit de regio, altijd gehamerd op het belang van deze elektrificatiewerken. We zijn dan ook zeer tevreden dat we onze slag eindelijk thuis gehaald hebben.’

Infrabel had de aanvang van de werken, waarvoor toenmalig minister Vervotte in oktober 2011 het licht al op groen zette, voorlopig ‘on hold’ gezet. Reden was de onzekerheid die er was omtrent de beschikbare budgetten voor de komende jaren. Bij de begrotingscontrole van vorige week maakte de regering 400 miljoen euro kredieten voor de spoorwegsector, die in januari tijdelijk bevroren waren, opnieuw vrij. Daardoor zal infrastructuurbeheerder Infrabel nu dan toch doorgaan met de geplande werken.

Overvolle treinen
‘Het uitblijven van de elektrificatiewerken is een groot probleem voor de regio’, vertelt Hendrickx. ‘De verouderde dieselstellen die nu op de lijn gebruikt worden hebben de neiging regelmatig in panne te vallen.

Dieselvervoer betekent ook dat iedereen die vanuit Geel, Mol of Limburg komt, en naar Brussel of Antwerpen wil, in Herentals moet overstappen. Tot slot bleven de Kempenaars op deze manier voorbij Herentals ook verstoken van de ruime en comfortabele dubbeldekkers. Wat maakt dat vooral tijdens de spits de dieseltreinen vaak overvol zitten.’

Steun
Door de geplande elektrificatie zijn deze problemen tegen het voorjaar van 2015 van de baan, wat zeer goed nieuws is voor de Kempense treinreizigers en de bedrijven waar ze werken.

‘Het bleek uiteindelijk toch bijzonder belangrijk dat Voka en de verschillende streekactoren uit de Kempen dit dossier blijvend onder de aandacht hebben gebracht van de bevoegde minsters’, besluit Hendrickx. ‘De jongste maanden dreven we de druk op en schreven we verscheidene brieven aan minister Magnette.

We zijn ook oprecht blij dat we in dit dossier heel wat steun kregen van lokale politici. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk zetten we met deze goedkeuring een belangrijke stap vooruit. Het project zal zorgen voor een betere spoorontsluiting waardoor treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg niet alleen vlotter en comfortabeler, maar vooral ook stipter zullen kunnen sporen.’
http://www.nnieuws.be/nieuws/55552/-vok ... rt-gaan-2/

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 14 mar 2012, 22:52
door KB
dcr schreef:Eindelijk...
(...)
‘Het uitblijven van de elektrificatiewerken is een groot probleem voor de regio’, vertelt Hendrickx. ‘De verouderde dieselstellen die nu op de lijn gebruikt worden hebben de neiging regelmatig in panne te vallen.(...)
Verouderd? Zo oud zijn die stellen nog niet. Misschien zijn ze wel storingsgevoelig of zijn ze niet helemaal geschikt voor hun taak, maar dat is toch niet hetzelfde als verouderd.
(...) Dieselvervoer betekent ook dat iedereen die vanuit Geel, Mol of Limburg komt, en naar Brussel of Antwerpen wil, in Herentals moet overstappen. (...)
Kan iemand die mijnheer eens uitleggen dat reizigers uit Geel/Mol/Neerpelt naar Brussel inderdaad moeten overstappen, maar dat dat richting Antwerpen niet nodig is (IR-trein Neerpelt/Hasselt - Mol - Antwerpen).
(...) Door de geplande elektrificatie zijn deze problemen tegen het voorjaar van 2015 van de baan, (...)
Dat is misschien toch wat naïef, elektrificatie wil niet noodzakelijk zeggen dat alles van een leien dakje zal lopen.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 08:51
door dcr
Heel concreet kunnen er enkele problemen opgelost worden:

- De te lage capaciteit voor de lijn

- Rechtstreekse verbinding met Mechelen/Brussel vanuit Olen-Geel-Mol

- Vertragingen in het knooppunt Herentals (nu leidt 1 vertraging tot vertraging van minstens 3 andere treinen)

- Doortrekken L-trein Antwerpen-Herentals tot Mol

De MW41's zijn niet echt oud, maar hebben wel enkele nadelen: de trillingen die soms storend zijn, en vooral de toiletdeuren die constant voor problemen zorgen (ongelofelijk dat ze dit zo geinstalleerd hebben). Men kan ook niet doorlopen om een ander toilet te zoeken.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 09:46
door LML
'Als' we de media mogen geloven (nieuwsbericht van gisteren op RTV + interview met Verherstraeten):
* start van de werkzaamheden: 2012 (dit jaar dus, maar geen exacte datum op geplakt)
* einde van de werken: 2015
* eind 2015 (zal dus vanaf de nieuwe dienstregeling zijn in december): start elektrische diensten

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 10:37
door bartolomew
LML schreef:'Als' we de media mogen geloven (nieuwsbericht van gisteren op RTV + interview met Verherstraeten):
* start van de werkzaamheden: 2012 (dit jaar dus, maar geen exacte datum op geplakt)
* einde van de werken: 2015
* eind 2015 (zal dus vanaf de nieuwe dienstregeling zijn in december): start elektrische diensten
Infrabel bevestigde me gisteren dat de elektrificatie tot Y Kruisberg zal starten op 1 april, de werken Mol-Herentals vanaf halfweg april

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 11:51
door LML
bartolomew schreef:
LML schreef:'Als' we de media mogen geloven (nieuwsbericht van gisteren op RTV + interview met Verherstraeten):
* start van de werkzaamheden: 2012 (dit jaar dus, maar geen exacte datum op geplakt)
* einde van de werken: 2015
* eind 2015 (zal dus vanaf de nieuwe dienstregeling zijn in december): start elektrische diensten
Infrabel bevestigde me gisteren dat de elektrificatie tot Y Kruisberg zal starten op 1 april, de werken Mol-Herentals vanaf halfweg april
Zolang het maar geen 1 april-grap is... :wink:

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 12:43
door pietje
LML schreef:'Als' we de media mogen geloven (nieuwsbericht van gisteren op RTV + interview met Verherstraeten):
* start van de werkzaamheden: 2012 (dit jaar dus, maar geen exacte datum op geplakt)
* einde van de werken: 2015
* eind 2015 (zal dus vanaf de nieuwe dienstregeling zijn in december): start elektrische diensten
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind toch dat 3 jaar vrij lang is voor zo'n kort stuk :o
Ik zou gedacht hebben dat zoiets op 1-2 jaar afgehandeld moet geraken.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 15 mar 2012, 13:59
door Boke
als men nu van Herentals tot Mol reist met de trein kan ja al om de x aantal meter een houten paaltje zien staan, volgens een seingever in Mol zouden op deze plaatsen de bovenleidingspalen komen staan.

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 18 mar 2012, 15:02
door LML
Boke schreef:als men nu van Herentals tot Mol reist met de trein kan ja al om de x aantal meter een houten paaltje zien staan, volgens een seingever in Mol zouden op deze plaatsen de bovenleidingspalen komen staan.
... waarvan de fluo-kleurtjes geel, oranje, roze ofwel verbleekt zijn, ofwel eraf geregend. In Geel en Olen waren ze in de grindbak gestoken (onverharde perrongedeeltes). Die paaltjes zullen intussen in één of andere openhaard verdwenen zijn of op een kampvuur... :mrgreen:
Maar het klopt inderdaad dat op de plaatsen waar die paaltjes (nog) staan de bovenleidingsmasten komen...

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 19 mar 2012, 21:08
door Stijn91
Infrabel investeert in een betere mobiliteit voor treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg 15-03-2012

Infrabel start in april met de werken om het stuk van de spoorlijn 15 tussen Herentals en Mol te voorzien van een elektrische bovenleiding. Een belangrijke investering die er voor zal zorgen dat de treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg op termijn stipter, vlotter en comfortabeler kunnen sporen. Alles bijeen gaat het om een investering van bijna 20 miljoen euro.

Een nieuwe infrastructuur met tal van voordelen

Het belang van de elektrificatie van de spoorlijn Herentals-Mol kan moeilijk onderschat worden. Voor de treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg is het ongetwijfeld één van de belangrijkste infrastructuurwerken van de laatste jaren. Met dit project investeert Infrabel in een betere spoorontsluiting van de regio.

Een betere mobiliteit, stiptheid, capaciteit en comfort

Tot nu toe rijden er enkel dieseltreinen op het traject. Met de nieuwe bovenleiding zullen er ook moderne, elektrische treinen ingezet kunnen worden. Goed nieuws voor de treinreizigers want die bieden meer capaciteit en comfort.

Planning

Startdatum is voorzien voor midden april 2012. Tegen het voorjaar van 2015 kunnen er dan elektrische treinen rijden tussen Herentals en Mol.

Wissel Kruisberg en onderdoorgang station Herentals

Eerder besliste Infrabel al om op 1 april 2012 te zullen starten met de elektrificatie van de wissel Kruisberg, ter hoogte van Herentals. De indienstneming van de wissel is voorzien voor deze zomer.

De wisselverbinding is van groot belang voor de treinreizigers omdat die op een druk spoorknooppunt ligt. Eens de infrastructuur operationeel is, zal die het treinverkeer tussen Herentals, Turnhout, Geel en Mol vlotter laten verlopen. Concreet betekent dat voor de treinreizigers: tijdswinst en meer en betere overstapmogelijkheden.

Na de wissel van Kruisberg start Infrabel, in de tweede helft van dit jaar, met het verlengen van de bestaande onderdoorgang in het station van Herentals. Die werken zullen klaar zijn tegen de zomer van 2013. Dan zullen de treinreizigers daar nog veiliger en gemakkelijker alle perrons kunnen bereiken.


Bron: website Infrabel

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 19 mar 2012, 23:28
door Kristofke
Triestig hoe men dit voorstelt als een omwenteling in de Kempen, waar ze nog niet weten wat elektriciteit is.

En nu willen de burgemeesters van Mol en Geel natuurlijk ook een trein naar Brussel!

Re: Electrificatie Herentals-Mol

Geplaatst: 20 mar 2012, 00:57
door Shrek
Kristofke schreef:Triestig hoe men dit voorstelt als een omwenteling in de Kempen, waar ze nog niet weten wat elektriciteit is.

En nu willen de burgemeesters van Mol en Geel natuurlijk ook een trein naar Brussel!
En terecht, althans een goede verbinding met Brussel is een terechte vraag. Nu geraak je er maar 1x per uur. Een halfuurdienst tussen Lier en Mechelen moet volgens mij net gaan (dan mogen er natuurlijk niet te veel vertragingen zijn of het zit hopeloos in de knoei in Kontich). Of die trein dan uit Mol komt of uit Turnhout met een mooie overstap maakt niet zoveel uit.