Pagina 132 van 139

Re: werken: langs de spoorlijn

Geplaatst: 31 mei 2023, 22:40
door Steven
Lijn 28 zal volledig ETCS zijn, ook lijn 50A/50D zal dan ETCS hebben die aansluit op het bestaande deel ETCS2 dat ter hoogte van Anderlecht begint. Lijn 96 tot Halle, lijn 124 tot ST. Genesius Rode (als ik me niet vergis tot aan De Hoek). Dit is wat ik uit het hoofd heb onthouden van het bericht dat treinbestuurders te zien krijgen. Dit wil ook zeggen dat de overgang naar TBL1+ te brussel Zuid verdwijnt. Dit heeft als resultaat dat de Benelux de eerst volgende verbinding is die haar traject in Belgie 100% onder ETCS aflegt. Enkel de ritten vanuit Vorst hebben nog een klein stukje TBL1+ tot ze Vorst-rijtuigen effectief verlaten.

ETCS in België

Geplaatst: 31 mei 2023, 22:44
door Shrek
Steven schreef: 31 mei 2023, 22:40 Dit heeft als resultaat dat de Benelux de eerst volgende verbinding is die haar traject in Belgie 100% onder ETCS aflegt. Enkel de ritten vanuit Vorst hebben nog een klein stukje TBL1+ tot ze Vorst-rijtuigen effectief verlaten.
Reken de ICE daar ook maar meteen bij :wink:

(Ook de Thalys en E320 rijden vanaf zondag 100% op cabineseininrichting, maar dat is nog met een stuk TVM).

Re: ETCS in België

Geplaatst: 31 mei 2023, 22:54
door Steven
Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?

Re: ETCS in België

Geplaatst: 31 mei 2023, 23:01
door Shrek
Steven schreef: 31 mei 2023, 22:54 Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?
Jep, recht van ETCS naar PZB.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 31 mei 2023, 23:02
door Kevin
Steven schreef: 31 mei 2023, 22:54 Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?
Gaat rechtstreek over naar PZB dacht ik... Komende van Duitsland begint de ETCS pas voorbij eerste Belgische sein, maar dat sein is met PZB uitgerust.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 04 jun 2023, 20:01
door Shrek
De indienstname van ETCS rond Brussel-Zuid is vlot verlopen, sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad. Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 04 jun 2023, 20:08
door jan_olieslagers
sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?

Re: ETCS in België

Geplaatst: 04 jun 2023, 22:34
door CursorX
jan_olieslagers schreef: 04 jun 2023, 20:08
sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?
Hier en daar rijden er nog MR80 en MR96 rond zonder etcs, en ook klassiekjes geloof ik, al weet ik niet of die in Brussel komen momenteel.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 04 jun 2023, 23:12
door pietje
Weer een stap vooruit in het veiliger maken van het Belgische spoorwegnet.

Als ik het goed gezien heb is het ETCS L1 FS gedeelte daarmee weer een stukje opgeschoven richting 100%, wat mij ook een belangrijke mijlpaal lijkt te zijn in de uitrol.
Op het grote stuk L162/L43 na, zijn het alleen nog maar korte stukken die hier en daar ontbreken rond Charleroi en aan de grens met Duitsland, dus op naar de 100%

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 00:56
door Malista
Wil dat zeggen dat heel het Infrabel net enkel op TBL1+, ETCS1 LS, ETCS1 FS, ETCS2 en TVM draait? Hoever staat men trouwens met de ontmanteling van TBL1, TBL2 en MEMOR? Ik herinner mij dat er hier en daar nog een oude technologie draaide om de compatibiliteit te garanderen, maar dat lijkt mij niet meer nodig? Dit lijkt mij een enorme technische vereenvoudiging omdat Infrabel en NMBS zich kunnen beperken tot het onderhouden van enkel Eurobalises.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 03:35
door jan_olieslagers
Misschien een jaar of twee of drie geleden was men nog krokodillen aan het plaatsen/vervangen ter hoogte van Eppegem, was het op L25 of L27..?

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 05:29
door Eimai
Nog genoeg seinen te vinden zonder bakens en enkel krokodillen, zelfs op baanvakken met gloednieuwe seinen zoals lijn 59 op tegenspoor. De krokodillen zijn op veel plekken aan het verdwijnen maar het kan nog zeker niet overal.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 07:30
door Klassiekje
CursorX schreef: 04 jun 2023, 22:34
jan_olieslagers schreef: 04 jun 2023, 20:08
sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?
Hier en daar rijden er nog MR80 en MR96 rond zonder etcs, en ook klassiekjes geloof ik, al weet ik niet of die in Brussel komen momenteel.
HLE 21/27, M4, M5 :mrgreen:
Klassiekjes inderdaad op de Binche-Turnhout en er zijn nog enkele MR75 zonder ETCS ook denk ik.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 08:17
door Shrek
Malista schreef: 05 jun 2023, 00:56 Wil dat zeggen dat heel het Infrabel net enkel op TBL1+, ETCS1 LS, ETCS1 FS, ETCS2 en TVM draait? Hoever staat men trouwens met de ontmanteling van TBL1, TBL2 en MEMOR? Ik herinner mij dat er hier en daar nog een oude technologie draaide om de compatibiliteit te garanderen, maar dat lijkt mij niet meer nodig? Dit lijkt mij een enorme technische vereenvoudiging omdat Infrabel en NMBS zich kunnen beperken tot het onderhouden van enkel Eurobalises.
TBL2 is al sinds 2018 verdwenen, TBL1 sinds gisteren. De krokodillen zijn er wel nog, deze zullen nog tot december 2025 in dienst blijven op sommige plaatsen.

Re: ETCS in België

Geplaatst: 05 jun 2023, 08:27
door DDietzen
Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Wordt de baanvaksnelheid op L96N dan ook opgeschroefd naar 220 km/u? Ik meen me te herinneren dat dat was beloofd voor wanneer er ETCS was aangelegd.