Shrek schreef: ↑10 jan 2023, 08:15
Onmogelijk is dat zeker niet met de huidige bouwtechnieken, maar het is wel zeer duur. Je kan met een geboorde tunnel perfect onder al de rest door gaan, maar dan zit je natuurlijk zo diep dat je tunnel ergens in Schaarbeek begint en pas in Vorst weer boven komt.
Bovendien is zo'n tunnel voor slechts 2 a 3 treinen per uur (die dus niet in Noord of Centraal zouden stoppen) veel te duur. Als er een tunnel komt moet die ook voor binnenlandse IC's gebruikt kunnen worden en dus in minstens FBN en FBMZ uitwaaieren in een aantal perrons.
Om dat nog iets concreter te maken, hierbij een niet-exhaustieve lijst van moeilijkheden die zo'n tunnel onderweg zal tegenkomen:
- De bestaande NZV, waar je sowieso al onder of naast moet duiken.
- De tunnel van de metrolijnen 1-5, oost-west.
- De tunnel van de metrolijnen 2-6, ringlijn. Zeker aan noordelijke kant (tussen Congres en Noord) een uitdaging omdat die tunnel daar een heel eind onder de bestaande NZV zit, waardoor je er wellicht nog verder onder zou moeten duiken.
- De autotunnels grofweg op dezelfde plaats (relatief hoog daar wel).
- Als je westelijk uitwijkt, heb je de tunnel van de huidige premetro op de noord-zuidas, in de nabije toekomst volwaardige metro 3.
- Ongeveer op dezelfde plaats heb je dan ook nog eens de Zenne en alle overwelvingen en structuren die gebouwd zijn om die ondergronds te brengen.
- Je zit bijna steeds met een vrij moerasachtige en drassige ondergrond.
- En om het helemaal af te maken zit je bijna steeds onder of in de buurt van zeer cruciale zaken zoals het historische centrum van Brussel (werelderfgoed), het koninklijk paleis, de parlementen enzovoort. Destijds voor de NZV opgelost door de volkswijken tussen beide dan maar weg te vegen en de onstane gleuf achteraf op te vullen, maar dat is vandaag niet meer mogelijk en zo'n "cut and cover" midden in de stad is sowieso ondenkbaar vandaag de dag.
Conclusie: je zult sowieso een heel diepe tunnel nodig hebben, die zal enorm veel geld kosten, zal bovenop de reeds flinke uitgaven komen voor de (eveneens hard benodigde) metrolijn 3, en je zit met risico's van bv. verzakkingen van alle kritieke infrastructuur erboven (kijk bv. naar wat in Amsterdam gebeurd is). Ik zie het echt niet op korte of zelfs middellange termijn gebeuren in de huidige budgettaire context van het land.
Maar juist in die metrolijn 3 zit misschien wel potentieel om de NZV van de trein bijkomend te ontlasten: de stations Noord en Zuid worden op die manier ook al verbonden en met een volwaardige metro heb je véél meer capaciteit dan met de huidige overvolle trams, grofweg het equivalent van een lange M6-stam elke 2 minuten. Als je het beetje overhead op die lijn combineert met de bovenvermelde optimaliseringen van het bestaande treinverkeer op de NZV én ook de nodige keercapaciteit voorziet in (vooral) Noord, kun je ook al een heel eind komen zonder dat je een bijna astronomisch duur project nodig hebt.