Investeringsplan Infrabel

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5276
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Er is voor alle duidelijkheid sprake van het nieuwe station Moensberg, dat zowel op L124 als L26 sporen zal hebben en aldus ook een belangrijke overstapfunctie. De vraag is vooral waar de meeste reizigers in station Linkebeek vandaan komen en in het bijzonder hoeveel er uit de gemeente zelf komen, wat sowieso maar een minderheid als zijn als je weet dat er slechts 4700 inwoners zijn. Als de meerderheid eerder uit de wijken van Ukkel in de onmiddellijke nabijheid komt (station Linkebeek ligt letterlijk op de grens), dan zal het voor hen juist makkelijker zijn om het nieuwe station Moensberg te bereiken. Dat laatste geldt trouwens nog meer voor wie met de auto tot daar komt, want het nieuwe station zal een vrij grote overstapparking hebben. De kaarten zullen op korte termijn dus sowieso grondig door elkaar geschud worden in de omgeving en het valt af te wachten welk effect dat zal hebben op de reizigersaantallen.
jan_olieslagers
Berichten: 3457
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

(excuus om een beetje van het onderwerp af te wijken, en nogmaals excuus als het puntje reeds besproken werd): Dat nieuwe of vernieuwde station Moensberg, gaat dat ook treinen (kunnen) bedienen die de fly-over nemen L26 <=> L124? Thans kunnen die in Linkebeek terecht. Maar misschien voorziet de normale dienstregeling zo geen treinen, en is die fly-over er enkel om uitzonderingssituaties te kunnen opvangen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22454
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steven »

Het probleem met Linkebeek is niet het station maar een paar rijke NIMBY’s met kennis van zaken die het onderste uit de kan halen. Elke kleine fout is blijkbaar vlot te vinden. De bouwaanvraag bevat soms een taalfout (men stel ze 2 talig op) en als in het Frans of Nederlands niet exact hetzelfde staat … dan gaan de poppen aan het dansen. Ik krijg gewoon de indruk dat die mensen voldoende slim zijn die daar klagen en dat Infrabel er eens gewoon werk moet van maken om een correcte bouwaanvraag in te dienen die in beide landstalen correct opgesteld is en zonder inhoudelijke fouten.
Het gaat dus vooral om een kat en muis spel om het wat samen te vatten.
Dat dergelijke bouwaanvraag is uitgebreider en complexer is dan deze van een huis zou geen rol mogen spelen ik denk dat de bevoegde diensten toch mensen hebben zitten die daar normaal moeten in slagen om zoiets op te stellen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5276
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steve »

Nee, er zijn geen perrons voorzien langs L26/5, de verbinding tussen L124 en L26. Daar gebruiken zeker treinen gebruik van, met name de S9 en S19, allebei 1x per uur en per richting. Daarvoor zal station Linkebeek dus sowieso lokaal nut blijven houden, want anders zit je met een wel heel groot gat tussen Sint-Genesius-Rode en Sint-Job.
jan_olieslagers
Berichten: 3457
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door jan_olieslagers »

O, ik had gedacht dat zowel het "oude" station Moensberg als dat van Linkebeek zouden vervangen worden door de nieuwe constructie. Hm, dan is het veel geld uitgegeven voor niet ZO veel resultaat...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
BlackEagle
Berichten: 315
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door BlackEagle »

Steve schreef: 11 feb 2024, 13:42 Nee, er zijn geen perrons voorzien langs L26/5, de verbinding tussen L124 en L26. Daar gebruiken zeker treinen gebruik van, met name de S9 en S19, allebei 1x per uur en per richting. Daarvoor zal station Linkebeek dus sowieso lokaal nut blijven houden, want anders zit je met een wel heel groot gat tussen Sint-Genesius-Rode en Sint-Job.
De S9/S19 loopt grotendeels parallel met de bestaande verbindingen die Moensberg zullen aandoen. Richting zuiden kan je gebruik maken van de S1, terwijl de S5 richting het noorden tot Bordet parallel loopt (de S7 grotendeels). Enkel richting de luchthaven en L36 oostelijk van Diegem zou je op een overstap aangewezen zijn. Vanaf juni 2025 rijd de S7 trouwens 2x/u, waarbij Moensberg dus 2x S1, 2x S5 en 2x S7 per uur zou krijgen

Mijn pronostiek is dat bij de opening van de perrons op L124 van station Moensberg (gepland in december 2024, de perrons op L26 zouden deze maand al in dienst gaan), Linkebeek zo'n 1/3e tot 1/2e van zijn reizigers naar Moensberg zal zien verschuiven. De afstand tussen Moensberg en Linkebeek is trouwens maar 800 meter, niet veel meer dan de gemiddelde afstand tussen metrostations in Brussel.

Een sluiting van Linkebeek lijkt mij dus zeker geen ondenkbare optie.
trainlovertje
Berichten: 2288
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door trainlovertje »

Misschien moet Infrabel dan eens dreigen de stations op Linkebeekse grond te sluiten als de gemeente nog lang tegenwerkt met het excuus dat er zo capaciteit gewonnen wordt. Benieuwd hoe lang de gemeente nog zal tegenwerken...
groentje
Berichten: 7240
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door groentje »

Het is niet enkel de gemeente, vooral enkele bewoners die mogelijk zelf geen moer geven over een treinhalte die wordt afgeschaft. Ze lijken me net het type mensen voor wie de lijn in haar geheel mag sluiten, zij nemen nooit de trein,nicg naar Brussel, noch naar Waterloo of xe shopping in Eigenbrakel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22454
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Investeringsplan Infrabel

Bericht door Steven »

groentje schreef: 11 feb 2024, 22:12 Het is niet enkel de gemeente, vooral enkele bewoners die mogelijk zelf geen moer geven over een treinhalte die wordt afgeschaft. Ze lijken me net het type mensen voor wie de lijn in haar geheel mag sluiten, zij nemen nooit de trein,nicg naar Brussel, noch naar Waterloo of xe shopping in Eigenbrakel...
Het zijn inderdaad nogal rijke landgenoten die de mogelijkheden en kennis hebben om dergelijke rechtszaken aan te spannen. Maar wel met de volle steun van hun burgemeester.
Plaats reactie