ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Lijn 28 zal volledig ETCS zijn, ook lijn 50A/50D zal dan ETCS hebben die aansluit op het bestaande deel ETCS2 dat ter hoogte van Anderlecht begint. Lijn 96 tot Halle, lijn 124 tot ST. Genesius Rode (als ik me niet vergis tot aan De Hoek). Dit is wat ik uit het hoofd heb onthouden van het bericht dat treinbestuurders te zien krijgen. Dit wil ook zeggen dat de overgang naar TBL1+ te brussel Zuid verdwijnt. Dit heeft als resultaat dat de Benelux de eerst volgende verbinding is die haar traject in Belgie 100% onder ETCS aflegt. Enkel de ritten vanuit Vorst hebben nog een klein stukje TBL1+ tot ze Vorst-rijtuigen effectief verlaten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

ETCS in België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 31 mei 2023, 22:40 Dit heeft als resultaat dat de Benelux de eerst volgende verbinding is die haar traject in Belgie 100% onder ETCS aflegt. Enkel de ritten vanuit Vorst hebben nog een klein stukje TBL1+ tot ze Vorst-rijtuigen effectief verlaten.
Reken de ICE daar ook maar meteen bij :wink:

(Ook de Thalys en E320 rijden vanaf zondag 100% op cabineseininrichting, maar dat is nog met een stuk TVM).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België

Bericht door Steven »

Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 31 mei 2023, 22:54 Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?
Jep, recht van ETCS naar PZB.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België

Bericht door Kevin »

Steven schreef: 31 mei 2023, 22:54 Is aan de Duitse grens etcs tot aan de Grens zelf?
Gaat rechtstreek over naar PZB dacht ik... Komende van Duitsland begint de ETCS pas voorbij eerste Belgische sein, maar dat sein is met PZB uitgerust.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

De indienstname van ETCS rond Brussel-Zuid is vlot verlopen, sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad. Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België

Bericht door jan_olieslagers »

sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door CursorX »

jan_olieslagers schreef: 04 jun 2023, 20:08
sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?
Hier en daar rijden er nog MR80 en MR96 rond zonder etcs, en ook klassiekjes geloof ik, al weet ik niet of die in Brussel komen momenteel.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: ETCS in België

Bericht door pietje »

Weer een stap vooruit in het veiliger maken van het Belgische spoorwegnet.

Als ik het goed gezien heb is het ETCS L1 FS gedeelte daarmee weer een stukje opgeschoven richting 100%, wat mij ook een belangrijke mijlpaal lijkt te zijn in de uitrol.
Op het grote stuk L162/L43 na, zijn het alleen nog maar korte stukken die hier en daar ontbreken rond Charleroi en aan de grens met Duitsland, dus op naar de 100%
Malista
Berichten: 76
Lid geworden op: 03 jun 2022, 16:22

Re: ETCS in België

Bericht door Malista »

Wil dat zeggen dat heel het Infrabel net enkel op TBL1+, ETCS1 LS, ETCS1 FS, ETCS2 en TVM draait? Hoever staat men trouwens met de ontmanteling van TBL1, TBL2 en MEMOR? Ik herinner mij dat er hier en daar nog een oude technologie draaide om de compatibiliteit te garanderen, maar dat lijkt mij niet meer nodig? Dit lijkt mij een enorme technische vereenvoudiging omdat Infrabel en NMBS zich kunnen beperken tot het onderhouden van enkel Eurobalises.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België

Bericht door jan_olieslagers »

Misschien een jaar of twee of drie geleden was men nog krokodillen aan het plaatsen/vervangen ter hoogte van Eppegem, was het op L25 of L27..?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België

Bericht door Eimai »

Nog genoeg seinen te vinden zonder bakens en enkel krokodillen, zelfs op baanvakken met gloednieuwe seinen zoals lijn 59 op tegenspoor. De krokodillen zijn op veel plekken aan het verdwijnen maar het kan nog zeker niet overal.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: ETCS in België

Bericht door Klassiekje »

CursorX schreef: 04 jun 2023, 22:34
jan_olieslagers schreef: 04 jun 2023, 20:08
sinds 10u deze morgen rijden de (meeste) treinen in ETCS doorheen de hele hoofdstad
Goed nieuws is dat! Neem me mijn eeuwige nieuwsgierigheid niet kwalijk:
* welke zijn de weinige uitzonderingen?
* is er een tijdschema om die uit te faseren dan wel te regulariseren?
Hier en daar rijden er nog MR80 en MR96 rond zonder etcs, en ook klassiekjes geloof ik, al weet ik niet of die in Brussel komen momenteel.
HLE 21/27, M4, M5 :mrgreen:
Klassiekjes inderdaad op de Binche-Turnhout en er zijn nog enkele MR75 zonder ETCS ook denk ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België

Bericht door Shrek »

Malista schreef: 05 jun 2023, 00:56 Wil dat zeggen dat heel het Infrabel net enkel op TBL1+, ETCS1 LS, ETCS1 FS, ETCS2 en TVM draait? Hoever staat men trouwens met de ontmanteling van TBL1, TBL2 en MEMOR? Ik herinner mij dat er hier en daar nog een oude technologie draaide om de compatibiliteit te garanderen, maar dat lijkt mij niet meer nodig? Dit lijkt mij een enorme technische vereenvoudiging omdat Infrabel en NMBS zich kunnen beperken tot het onderhouden van enkel Eurobalises.
TBL2 is al sinds 2018 verdwenen, TBL1 sinds gisteren. De krokodillen zijn er wel nog, deze zullen nog tot december 2025 in dienst blijven op sommige plaatsen.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 257
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ETCS in België

Bericht door DDietzen »

Shrek schreef: 04 jun 2023, 20:01 Omdat ook L96N nu met ETCS is uitgerust is hiermee het doek definitief gevallen over TBL1 als hulpsysteem. Dit werd tot gisteren nog door Thalys gebruikt maar behoort nu tot de geschiedenisboeken.
Wordt de baanvaksnelheid op L96N dan ook opgeschroefd naar 220 km/u? Ik meen me te herinneren dat dat was beloofd voor wanneer er ETCS was aangelegd.
Plaats reactie