elektrificatie L11

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: elektrificatie L11

Bericht door maarten »

dovaere schreef: 21 mar 2023, 11:14
DR-fan schreef: 21 mar 2023, 10:41 Als L11 langdurig buiten gebruik is, hebben BASF en andere bedrijven een groot probleem.
Hoelang is langdurig?

Een vraagje aan de infrastructuurspecialisten: kan dat tweede spoor niet gebouwd worden terwijl het eerste spoor met onderbrekingen bruikbaar blijft?
Bijvoorbeeld een shift van 9 uur spoorwerken, en ervoor en erna kunnen goederentreinen over het bestaande eerste spoor?
Zelfs als de bewering zou kloppen dat het eerste spoor net te dicht bij het te bouwen tweede spoor ligt, en nadien wat verlegd moet worden, dan sluit dat toch niet uit dat er tijdens de bouw spoorverkeer blijft over één spoor?
Ik ben geen specialist, maar ik denk dat het er vooral van af hangt hoe ver je de bedding moet afgraven om het nieuwe spoor goed te kunnen neerleggen. Dat sporen en steenslag per kant worden vernieuwd is niet vreemd, maar als je dieper moet gaan dan moet het andere spoor wel stabiel blijven als er gewicht overheen gaat.

Maar je komt langs L223 (Scheldelaan) en de Lillobrug toch ook bij de bundels uit? Volgens mij kom je van twee kanten bij BASF uit.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: elektrificatie L11

Bericht door jan_olieslagers »

Maar je komt langs L223 (Scheldelaan) en de Lillobrug toch ook bij de bundels uit?
Ware het niet dat de Lillobrug onderbroken is voor spoorverkeer, zoals we hier vernemen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: elektrificatie L11

Bericht door groentje »

Wellicht is de heringebruikname van de Lillobrug, desnoods aan verlaagde snelheid, een van de mogelijke voorwaarden?
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: elektrificatie L11

Bericht door dovaere »

groentje schreef: 21 mar 2023, 17:37 Wellicht is de heringebruikname van de Lillobrug, desnoods aan verlaagde snelheid, een van de mogelijke voorwaarden?
Het is stil rond een echte herstelling van deze Lillobrug. Wie is de beheerder?

PS. Ook voor fietsers is de buitendienststelling sinds 2019 vervelend. Er rijdt nu wel een fietsbus, maar op momenten dat die niet rijdt, is de omweg voor fietsers maar liefst 24 kilometer. Lantis heeft overigens concrete plannen om een tweede Tijsmanstunnel te bouwen, waar vanaf dan ook fietsers door zullen mogen.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: elektrificatie L11

Bericht door HVHTB »

groentje schreef: 21 mar 2023, 17:37 Wellicht is de heringebruikname van de Lillobrug, desnoods aan verlaagde snelheid, een van de mogelijke voorwaarden?
De vorige keer dat de lijn 11 onbereikbaar was (februari 2020, na ongeval aan Y.Walenhoek), is de Lillobrug tijdelijk heropend voor spoorverkeer. Misschien is men dat nu ook van plan? Nu ja, ik weet niet of de brug nu nog werkt...
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: elektrificatie L11

Bericht door DR-fan »

HVHTB schreef: 21 mar 2023, 18:39
groentje schreef: 21 mar 2023, 17:37 Wellicht is de heringebruikname van de Lillobrug, desnoods aan verlaagde snelheid, een van de mogelijke voorwaarden?
De vorige keer dat de lijn 11 onbereikbaar was (februari 2020, na ongeval aan Y.Walenhoek), is de Lillobrug tijdelijk heropend voor spoorverkeer. Misschien is men dat nu ook van plan? Nu ja, ik weet niet of de brug nu nog werkt...
Ik heb mijn twijfels. Als zelfs fietsers er niet meer over mogen lijkt het me geen goed idee om er zware ketelwagentreinen overheen te sturen. Bovendien zit je dan met een ander probleem: het sluizencomplex in Zandvliet. Scheepvaart heeft daar steeds voorrang en dat betekent dat de bedieningstreinen naar de bedrijven langs de Scheldelaan tot 3 uur staan te wachten om die bruggen over te steken. Dat was nu net één van de argumenten om L11 aan te leggen. Jaren geleden hebben we er met een TSP-rit ook eens 2 uur stilgestaan waardoor een deel van het programma geschrapt moest worden...

Mijn geheugen laat me even in de steek. Hoelang was L11 toen buiten dienst?
Laatst gewijzigd door DR-fan op 22 mar 2023, 08:00, 1 keer totaal gewijzigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: elektrificatie L11

Bericht door DR-fan »

dovaere schreef: 21 mar 2023, 14:02
DR-fan schreef: 21 mar 2023, 10:41 Als L11 langdurig buiten gebruik is, hebben BASF en andere bedrijven een groot probleem.
Ik ga ervan uit dat het nooit de bedoeling kan zijn om havenbedrijven langdurig helemaal van hun spoortoegang af te sluiten. Dus zolang er geen feiten of een concrete planning bekend zijn, beschouw ik het woord "langdurig" als geruchten en speculaties.
Als je er nu absloluut een taalkundige discussie van wil maken :roll:

'Langdurig' in deze context: de tijdspanne waarbinnen bedrijven problemen op het vlak van logistiek en/of productie beginnen te ondervinden. Sommige bedrijven zullen gerust 2 weken zonder spoortransport kunnen, andere zullen al na 3 dagen in de problemen komen. Dat zullen ze zelf wel het beste kunnen beoordelen zeker?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: elektrificatie L11

Bericht door jan_olieslagers »

Bovendien zit je dan met een ander probleem: het sluizencomplex in Zandvliet. Scheepvaart heeft daar steeds voorrang en dat betekent dat de bedieningstreinen naar de bedrijven langs de Scheldelaan tot 3 uur staan te wachten om die bruggen over te steken.
Dat begrijp ik niet: er zijn toch sporen aan beide kanten? En men zet nooit de sluisdeuren open aan beide kanten tegelijk, dus een van beide is toch altijd beschikbaar? Als er een van beide buiten dienst is, ja, dan is er een probleem.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dovaere
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: elektrificatie L11

Bericht door dovaere »

DR-fan schreef: 22 mar 2023, 07:49 Ik heb mijn twijfels. Als zelfs fietsers er niet meer over mogen lijkt het me geen goed idee om er zware ketelwagentreinen overheen te sturen. ...
De fietsers zijn geen probleem voor de stabiliteit maar de scheepvaart heeft voorrang:
Doordat de scheepvaart op het Kanaaldok prioriteit heeft, staat de brug meestal open voor het scheepvaartverkeer, en wordt de brug enkel gesloten voor treinverkeer. Fietsers moesten rekening houden met lange wachttijden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: elektrificatie L11

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 22 mar 2023, 08:13
Bovendien zit je dan met een ander probleem: het sluizencomplex in Zandvliet. Scheepvaart heeft daar steeds voorrang en dat betekent dat de bedieningstreinen naar de bedrijven langs de Scheldelaan tot 3 uur staan te wachten om die bruggen over te steken.
Dat begrijp ik niet: er zijn toch sporen aan beide kanten? En men zet nooit de sluisdeuren open aan beide kanten tegelijk, dus een van beide is toch altijd beschikbaar? Als er een van beide buiten dienst is, ja, dan is er een probleem.
Er liggen twee sluizen naast elkaar en meestal staan die geschranst open - bv: Zandvlietsluis kant Schelde, Berendrechtsluis kant Kanaaldok. Voor het wegverkeer is dat geen probleem, dat kan gewoon slalommen tussen de sluizen. Voor treinen is dat niet mogelijk.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: elektrificatie L11

Bericht door DR-fan »

dovaere schreef: 22 mar 2023, 08:21
DR-fan schreef: 22 mar 2023, 07:49 Ik heb mijn twijfels. Als zelfs fietsers er niet meer over mogen lijkt het me geen goed idee om er zware ketelwagentreinen overheen te sturen. ...
De fietsers zijn geen probleem voor de stabiliteit maar de scheepvaart heeft voorrang:
Doordat de scheepvaart op het Kanaaldok prioriteit heeft, staat de brug meestal open voor het scheepvaartverkeer, en wordt de brug enkel gesloten voor treinverkeer. Fietsers moesten rekening houden met lange wachttijden.
Voor zover ik weet was het probleem dat de brug niet goed meer sloot en dat men het gewoon niet meer aandurft ze neer te laten.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: elektrificatie L11

Bericht door groentje »

Ze beginnen wel niet morgen al aan de bouw van L11, dat geeft toch enige tijd om tot een oplossing te komen. Zoals een herstelling van de brug, een verschuiving van de weg om de spoorverdubbeling makkelijker te maken, etc.
Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn, maar er zijn voldoende ingenieurs die bekwaam zouden moeten zijn om daar een passende oplossing voor te vinden, lijkt me.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: elektrificatie L11

Bericht door pietje »

groentje schreef: 22 mar 2023, 11:05 Ze beginnen wel niet morgen al aan de bouw van L11, dat geeft toch enige tijd om tot een oplossing te komen. Zoals een herstelling van de brug, een verschuiving van de weg om de spoorverdubbeling makkelijker te maken, etc.
Zo groot denk ik echt niet dat de problemen kunnen zijn dat zelfs de autoweg zou moeten opgeschoven worden. de ruimte tussen de beide betonnen vangrails is meer dan genoeg om dubbelspoor tussen te leggen met zelfs nog wat reserve voor technisch materieel zoals voor de seininrichting en degelijke.
Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn, maar er zijn voldoende ingenieurs die bekwaam zouden moeten zijn om daar een passende oplossing voor te vinden, lijkt me.
Ik denk zelfs dat dat niet het probleem is, ik denk dat het eerder is dat de dingen die men extra moet doen, de kostprijs ineens veel hoger maakt. Als er bv. een beweegbare brug moet vervangen worden of een stuk spoor langs de andere kant van de haven bijgelegd moet worden, loopt dat ook snel in de miljoenen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: elektrificatie L11

Bericht door DR-fan »

groentje schreef: 22 mar 2023, 11:05 Ik ga niet ontkennen dat er problemen zijn, maar er zijn voldoende ingenieurs die bekwaam zouden moeten zijn om daar een passende oplossing voor te vinden, lijkt me.
Ik heb dan ook nooit beweerd dat het niet gaat. Alleen is het heel wat minder eenvoudig dan de goed-nieuwsshow in de pers ons wil doen geloven.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: elektrificatie L11

Bericht door HVHTB »

DR-fan schreef: 22 mar 2023, 07:49
HVHTB schreef: 21 mar 2023, 18:39
groentje schreef: 21 mar 2023, 17:37 Wellicht is de heringebruikname van de Lillobrug, desnoods aan verlaagde snelheid, een van de mogelijke voorwaarden?
De vorige keer dat de lijn 11 onbereikbaar was (februari 2020, na ongeval aan Y.Walenhoek), is de Lillobrug tijdelijk heropend voor spoorverkeer. Misschien is men dat nu ook van plan? Nu ja, ik weet niet of de brug nu nog werkt...
Ik heb mijn twijfels. Als zelfs fietsers er niet meer over mogen lijkt het me geen goed idee om er zware ketelwagentreinen overheen te sturen. Bovendien zit je dan met een ander probleem: het sluizencomplex in Zandvliet. Scheepvaart heeft daar steeds voorrang en dat betekent dat de bedieningstreinen naar de bedrijven langs de Scheldelaan tot 3 uur staan te wachten om die bruggen over te steken. Dat was nu net één van de argumenten om L11 aan te leggen. Jaren geleden hebben we er met een TSP-rit ook eens 2 uur stilgestaan waardoor een deel van het programma geschrapt moest worden...

Mijn geheugen laat me even in de steek. Hoelang was L11 toen buiten dienst?
Ik heb geprobeerd om wat research te doen, maar zowel Artweb als de EBP Views logger laten geen info meer zien van 2020. Ook het artikel dat Noach eens schreef voor Spoorwegjournaal heb ik niet meer, dus je zal me op mijn woord moeten geloven. ;-) Ik kan me herinneren dat ik toen op InfoDashboard zag dat de Lillobrug enkel een beperking had op het aantal keer dat de brug open en dicht ging door metaalmoeheid, en geen beperking op treingewicht.

Trouwens, voor als iemand dat artikel nog zou vinden, wat ik nu heb geschreven is niet de versie die in Spoorwegjournaal staat. Noach had het correct opgeschreven, maar de redactie van Spoorwegjournaal had dit toen "naar eigen inzichten gecorrigeerd".
Plaats reactie