ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, over de stabiliteit van de voeding wordt dus al niet meer gesproken, het volstond om even naar details te vragen...
Het zou me niks verbazen dat het de omgeving/klimaat precies hetzelfde ging. Onder de motorkap van een auto zit het vol met elektronica, dezer dagen, daar is er ook flink wat variatie in temperatuur en vochtigheid, en ook volop vibraties. Zou het in een stoomloc echt veel heftiger doen? Ik durf het te betwijfelen, maar moet toegeven dat ik er nog nooit eentje van dichtbij gezien heb. Ik had best durven de uitdaging aangaan, en iets bouwen dat aan de eisen voldoet - alleen woon ik zo'n 2000 kilometer verderop tegenwoordig. En nee, hier in PT heb ik nog geen SDP of CF3V tegengekomen, tot mijn spijt.

Neem me niet kwalijk, dit klinkt toch een beetje als "dit kennen we niet, dit hebben we nog nooit gedaan, dit gaan we niet doen". Oftewel "wat de boer niet kent, dat eet hij niet".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het is eerder een directie die weinig interesse toont in patrimonium en dus is etcs installeren in een stoomloc om te beginnen geen hoog agendapunt. Als je dan nog de technische specificaties in acht gaat nemen vrees ik dat hun terughoudendheid nog groter is geworden. Ik besef ook best dat als je budget zonder limieten is je veel meer kan realiseren en bepaalde zaken sneller kan uitvoeren. Natuurlijk is er ook nog het feit dat dit probleem zich niet enkel in België stelt. Alle Europese landen komen vroeg of laat dit probleem tegen. Leuk voor diegene die als eerst door het vuur gaat om dit te realiseren. :roll: :mrgreen:
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, dankjewel. Het gebrek aan interesse vanwege de directies - zowel NMBS als Infrabel - wil ik direct geloven :( ! En dat zal in de rest van Europa wel niet heel anders zijn, met slechts een mogelijke uitzondering voor de Britten, die zijn erg gehecht aan het oude spoorpatrimonium.

Ik blijf echter bij mijn punt dat het, puur technisch gezien, zeer wel doenbaar moet zijn, en de realisatie hoeft geen stukken van mensen te kosten. Validatie door de bevoegde overheden daarentegen kan wel eens een lastig en duur traject worden, zelfs indien uitgevoerd door (bekwame!) vrijwilligers. Maar is dat niet te regelen tussen de operator/eigenaar, zeg maar SDP of CF3V of de vrouwen/mannen uit Maldegem of zo, en de bevoegde overheid? Zeker NMBS komt daar toch niet meer bij kijken? Ja, voor hun eigen stoomlocs wel, natuurlijk. En ik kan me goed voorstellen dat een of andere stoffige bureaufrik bij Infrabel nog wel een exkuus van onder in de schuif zal halen om zo'n materiaal alsnog te weigeren op het netwerk. Helaas.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Een deel van het historische materieel zit bij die verenigingen, niet vergeten dus. Men heeft evenmin de wil deze allemaal rijvaardig te maken.
Het streefdoel is om 2 rijvaardige stoomlocomotieven te hebben die op het net mogen, de 29.013 kennen we al, welke men als 2de en dus reserve wil hebben is voorlopig nog een raadsel. Bij de diesels is de keuze sneller gemaakt, Infrabel zal zelfs een 62 hebben die ETCS zal krijgen en die men NIET in een nieuw jasje zou steken zoadat deze ook kan gehuurd worden voor historische ritten.

Kortweg het ETCS water is nog heel diep.

PS de verenigingen op het hoofdnet toelaten zal voor velen wellicht te duur worden want dan moeten ze de status van operator krijgen en voldoen aan andere regels.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Steven schreef: 26 nov 2022, 12:47 Alle Europese landen komen vroeg of laat dit probleem tegen. Leuk voor diegene die als eerst door het vuur gaat om dit te realiseren. :roll: :mrgreen:
En dat zijn, natuurlijk, de Britten.

Installatie van ETCS op 60163 "Tornado" is al bezig. :D
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: ETCS in België.

Bericht door Rww »

Eigenlijk doelde ik meer op oud diesel en elektrisch materieel.



In nederland zijn veel afgedankte treintypes geadopteerd door een stichting, die het opknapt en rijvaardig houd, ik neem aan dat dit ook in belgie gebeurd.

Steven schreef: 26 nov 2022, 13:13
PS de verenigingen op het hoofdnet toelaten zal voor velen wellicht te duur worden want dan moeten ze de status van operator krijgen en voldoen aan andere regels.
In nederland rijden NS en Railexperts donateursritten in opdracht van de museumstichting.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Rww schreef: 27 nov 2022, 09:56 Eigenlijk doelde ik meer op oud diesel en elektrisch materieel.



In nederland zijn veel afgedankte treintypes geadopteerd door een stichting, die het opknapt en rijvaardig houd, ik neem aan dat dit ook in belgie gebeurd.

Steven schreef: 26 nov 2022, 13:13
PS de verenigingen op het hoofdnet toelaten zal voor velen wellicht te duur worden want dan moeten ze de status van operator krijgen en voldoen aan andere regels.
In nederland rijden NS en Railexperts donateursritten in opdracht van de museumstichting.
ook hier vrees ik dat NMBS zelf weinig interesse zal tonen voor dergelijke constructie.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Een foto van onze Oosterburen, een waar balisetapijt te spoor 8 van Freiburg (Breisgau) Hbf.
Afbeelding Foto: Michael Ummels

Ik heb begrepen dat er in dit gebied ETCS L1 Limited Supervision wordt uitgerold als 'PZB-equivalent', maar als ik dit zo zie kan ik maar met moeite een lach onderdrukken. Waarom in hemelsnaam zo veel balises? En doet men in België aan soortgelijke gekkigheden wanneer het aankomt op L1?
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: ETCS in België.

Bericht door Rww »

Ik vraag me af of ETCS het makkelijker gaat maken voor landen als belgie en frankrijk om te switchen van links naar rechts.


Je hebt geen seinen meer die vervangen moeten worden.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: ETCS in België.

Bericht door benimmeg »

Rww schreef: 30 nov 2022, 11:56 Ik vraag me af of ETCS het makkelijker gaat maken voor landen als belgie en frankrijk om te switchen van links naar rechts.


Je hebt geen seinen meer die vervangen moeten worden.
Waarom zou je switchen van links naar rechts? Dit zal natuurlijk nooit gebeuren, dan verliezen de stopplaatsen in bajonet ligging hun voordeel volledig (overwegen die dicht blijven). En waarschijnlijk nog een hoop redenen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Dit zal natuurlijk nooit gebeuren
"Nooit" is een groot woord... Maar het zal inderdaad niet voor morgen zijn, en zelfs niet voor overmorgen. Er is ook geen dringende reden, lijkt me. Als het ooit gebeurt dan zal het wellicht zijn omdat de Fransen het doen. Maar die zullen er nog veel minder haastig mee zijn, schat ik zo.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 258
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: ETCS in België.

Bericht door DDietzen »

Een en ander kunst- en vliegwerk is bovendien speciaal aangelegd voor links rijden in België; ik denk dan bijvoorbeeld aan de rijrichting op lijn 4 ten zuiden van Rotterdam, waar je vanaf het rechterspoor op het Nederlandse net perfect met flyovers en tunnels op het linkerspoor van de HSL terecht komt en vice versa. Dat zou een heel dure grap worden om dat aan te passen als je ineens wilt switchen naar rechts rijden.

Op sommige andere plekken zou een switch wel weer z'n voordelen hebben als je kijkt naar bestaande infra: de Eurostar uit Amsterdam moet nu bijvoorbeeld in Brussel-Zuid op spoor 3 halteren omdat enkel dat perron(spoor?) kan worden verbonden met de Eurostarterminal, en moet daardoor aan beide kanten van het station het tegenspoor kruisen. Bij rechts rijden zit je juist perfect aan de goede kant.
(Dat voordeel valt uiteraard weg als je ooit Brussel zou gaan overslaan met Amsterdamse Eurostars, maar dat is nu bij mijn weten nog niet aan de orde.)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 30 nov 2022, 11:56 Ik vraag me af of ETCS het makkelijker gaat maken voor landen als belgie en frankrijk om te switchen van links naar rechts.


Je hebt geen seinen meer die vervangen moeten worden.
Er staan in België tot nader order nog wel seinen met ETCS hoor :wink: maar switchen naar rechts rijden zal wel nooit gebeuren. Wanneer gaan Nederland en Duitsland trouwens omschakelen naar links rijden?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 30 nov 2022, 10:59 Een foto van onze Oosterburen, een waar balisetapijt te spoor 8 van Freiburg (Breisgau) Hbf.
Afbeelding Foto: Michael Ummels

Ik heb begrepen dat er in dit gebied ETCS L1 Limited Supervision wordt uitgerold als 'PZB-equivalent', maar als ik dit zo zie kan ik maar met moeite een lach onderdrukken. Waarom in hemelsnaam zo veel balises? En doet men in België aan soortgelijke gekkigheden wanneer het aankomt op L1?
In België zijn we een stuk handiger met ETCS dan in Duitsland, zon bos bakens hebben we dus niet nodig.
Het is trouwens nog altijd niet zeker dat die ETCS LS in Duitsland ooit verder gaat komen dan een pilootlijn. Ze beginnen daar gelukkig op tijd in te zien dat LS eigenlijk maar rommel is. De Zwitsers hadden dat pas te laat door...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: ETCS in België.

Bericht door JHS2013 »

AlexNL schreef: 30 nov 2022, 10:59 Een foto van onze Oosterburen, een waar balisetapijt te spoor 8 van Freiburg (Breisgau) Hbf.
Afbeelding Foto: Michael Ummels

Ik heb begrepen dat er in dit gebied ETCS L1 Limited Supervision wordt uitgerold als 'PZB-equivalent', maar als ik dit zo zie kan ik maar met moeite een lach onderdrukken. Waarom in hemelsnaam zo veel balises? En doet men in België aan soortgelijke gekkigheden wanneer het aankomt op L1?
Als je Duits verstaat legt de heer Meschede het graag uit: https://youtu.be/rMETKXVuzqI vanaf 13:30.

Ze leggen daar extra bakens om beginnende treinen die uit stilstand naar een rood sein rijden (in duitsland verboden zonder toestemming) nog te stoppen.

Ik dacht overigens dat Freiburg Hbf ETCS N2 werd en alleen het goederenringspoor in N1 LS kwam, maar die Duitsers beslissen elke paar jaar weer iets anders dus het kan zijn dat ik niet (meer) goed op de hoogte ben.
Plaats reactie