ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: ETCS in België.

Bericht door desirootje »

ik had vanochtend een serieuze vertraging door een seinstoring in Geraardsbergen. Dus vroeg ik me af of ETCS een robuuster systeem zou zijn waarbij er minder seinstoringen zouden voordoen dan bij traditionele seinen door o.a. lampen die springen of de extra bedrading dat de seinen nodig hebben in vergelijking met de balises... Het zou toch een leuk extraatje zijn mocht het zo zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

ETCS voorkomt geen seinstoringen. Seinen blijven doorgaans gewoon rood als er een storing is. Of dat nu met ETCS of tbl1+ is maakt dan weinig uit, de machinist moet de juiste procedure toepassen (indien mogelijk, afhankelijk van de aard van de storing waardoor het sein rood blijft). Als je bijvoorbeeld een seinstoring hebt met als basisoorzaak treindetectie moet men deze storing zelfs eerst verhelpen voor je er een trein kan over sturen. Dus moest daar ETCS gelegen hebben aan dat sein in storing zou dat in dezelfde vertraging hebben geresulteerd :wink:
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Steven schreef: 29 sep 2022, 16:17 ETCS voorkomt geen seinstoringen. Seinen blijven doorgaans gewoon rood als er een storing is. Of dat nu met ETCS of tbl1+ is maakt dan weinig uit, de machinist moet de juiste procedure toepassen (indien mogelijk, afhankelijk van de aard van de storing waardoor het sein rood blijft). Als je bijvoorbeeld een seinstoring hebt met als basisoorzaak treindetectie moet men deze storing zelfs eerst verhelpen voor je er een trein kan over sturen. Dus moest daar ETCS gelegen hebben aan dat sein in storing zou dat in dezelfde vertraging hebben geresulteerd :wink:
ETCS zorgt zelfs vaak voor extra vertraging bij storingen :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 29 sep 2022, 15:23 ik had vanochtend een serieuze vertraging door een seinstoring in Geraardsbergen. Dus vroeg ik me af of ETCS een robuuster systeem zou zijn waarbij er minder seinstoringen zouden voordoen dan bij traditionele seinen door o.a. lampen die springen of de extra bedrading dat de seinen nodig hebben in vergelijking met de balises... Het zou toch een leuk extraatje zijn mocht het zo zijn.
Neen zo werkt het niet. ETCS is een laag bovenop de seininrichting, als de onderste laag stoort zal ETCS die storing gewoon doorgeven.
Wel is Infrabel bezig met grootschalige vernieuwing van de seininrichting op verschillende plaatsen, dit zorgt wel voor een betrouwbaarder net.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

En dat gaat nog wel even door, Infrabel heeft vandaag bekend gemaakt dat ze 100 seinketen hebben besteld bij Alstom Charleroi. Daarmee kunnen 30 mensen een jaar lang aan het werk worden gehouden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef: 29 sep 2022, 19:47 En dat gaat nog wel even door, Infrabel heeft vandaag bekend gemaakt dat ze 100 seinketen hebben besteld bij Alstom Charleroi. Daarmee kunnen 30 mensen een jaar lang aan het werk worden gehouden.
Inderdaad, een deel van de nieuwe seininrichting is Alstom Smartlock, een ander deel is Siemens Simis-W.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Met Mol-Hasselt en La Louvière-Charleroi in dienst zitten we in België aan 43% van de spoorlijnen uitgerust met ETCS.

In Nederland daarentegen doen ze nog maar eens een marktbevraging en hebben ze de planning "geactualiseerd"; dwz: alles nog een keertje achteruitgeschoven. :lol:
Bijlagen
ETCS 24_10_0.PNG
Rww
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 mei 2018, 15:51

Re: ETCS in België.

Bericht door Rww »

Wat zijn eigelijk de mogelijkheden voor museum materiaal?? Is het mogelijk om ertms respectvol in te bouwen??
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Rww schreef: 24 nov 2022, 11:31 Wat zijn eigelijk de mogelijkheden voor museum materiaal?? Is het mogelijk om ertms respectvol in te bouwen??
Ja het kan, maar het zal altijd een impact hebben. Infrabel installeert ETCS in locs van 50 jaar oud, hetzelfde doen op andere diesellocs van dergelijke ouderdom is dus zeker haalbaar. Voor stomers is het natuurlijk een pak complexer, heel Europa zoekt naar oplossingen daarvoor maar nog niemand heeft iets praktisch toepasbaar gevonden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

De kostprijs om in de oude treinen ETCS vlot werkend te hebben zal doorslaggevend zijn vrees ik. Zeker bij stoomtreinen waar het complexer is om al een stabiele elektrische voeding te voorzien.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Kevin »

Steven schreef: 24 nov 2022, 13:08 De kostprijs om in de oude treinen ETCS vlot werkend te hebben zal doorslaggevend zijn vrees ik. Zeker bij stoomtreinen waar het complexer is om al een stabiele elektrische voeding te voorzien.
Technisch is het perfect haalbaar, het grote probleem is dat museumlocs/stoomlocs vaak unieke installaties zijn, waardoor de ontwikkel en keuringskost gigantisch uitvalt helaas...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef: 24 nov 2022, 13:08 De kostprijs om in de oude treinen ETCS vlot werkend te hebben zal doorslaggevend zijn vrees ik. Zeker bij stoomtreinen waar het complexer is om al een stabiele elektrische voeding te voorzien.
Is die stabiele electrische voeding echt zo problematisch? Het gaat toch "maar" om elektronische controle en opvolging, dat vreet toch geen kilowatts? Het meeste vermogen zal misschien nog gaan naar schermen/displays, eerder dan naar de eigenlijke elektronica voor sturing/regeling/controle. Ik kan me goed voorstellen dat er voor elke rit een stel vers opgeladen batterijen wordt ingeladen, terwijl het vorige stel aan de lader gaat tegen de rit daarna. Of zelfs een koppel fotovoltaische panelen op de loc, maar dat is natuurlijk niet erg "respectvol".

Voor een professionele installatie zal de grote kost wellicht in de werkuren zitten van de diverse hooggekwalificeerde technici. En dan wellicht nog eerder bij de certificatie dan bij het eigenlijke ontwerp en uitvoering. Men mag hopen dat er bij de diverse verenigingen hooggekwalificeerde vrijwilligers zitten, zodat de kost van de werkuren al heel wat minder zou worden? Of zou het kunnen dat dergelijke hooggekwalificeerde vrijwilligers toch niet altijd even ernstig worden genomen door de diverse "hogere instanties", wegens toch maar zijnde "enigte amateurkens" :( ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Het vermogen is niet het grootste probleem. Maar een heel stabiele spanning wel, als het van een dynamo zou komen via het wiel samen met een batterij bijvoorbeeld.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: ETCS in België.

Bericht door jan_olieslagers »

Daar is met de hedendagse elektronica wel iets voor te vinden, dat hoeft noch duur noch ingewikkeld te zijn. Hebt ge een schatting van de eisen? Spanning? Stabiliteit? Vermogen? Ik zou denken dat het bv. kan zijn 48V= 5% 100W maar bij het spoor durven de zaken al eens anders uitpakken dan mijn inschattingen :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef: 26 nov 2022, 08:56 Daar is met de hedendagse elektronica wel iets voor te vinden, dat hoeft noch duur noch ingewikkeld te zijn. Hebt ge een schatting van de eisen? Spanning? Stabiliteit? Vermogen? Ik zou denken dat het bv. kan zijn 48V= 5% 100W maar bij het spoor durven de zaken al eens anders uitpakken dan mijn inschattingen :)
Ja maar op een stoomlocomotief kan je zoiets niet zomaar installeren, je zit met een totaal andere omgeving dan een diesel of elektrisch loc. Je moet het al haast op de tender plaatsen, maar is het daar droog genoeg, kan je ventileren, maar kan je de installatie ook voldoende warm houden. Vocht en temperatuur spelen ook een rol om alles “normaal” te laten werken. Elektronica is nogal gevoelig :wink:
Stoomlocomotieven zijn geen elektronica vriendelijke omgeving om het heel simpel te zeggen.
Plaats reactie