werken: langs de spoorlijn

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 15 jun 2022, 17:22
Steven schreef: 07 jun 2022, 16:08 M’en kan het waarschijnlijk al toepassen voor Thalys en Eurostar vlot door Mechelen te krijgen,
De nieuwe wissel wordt één van 60 km/h, veel tijd zal er dus niet te winnen vallen met deze route in normale omstandigheden.
Mispak u daar niet aan, de invloed van die zone 40 die nu via spoor 7 en 8 gaat werkt enorm veel vertraging in de hand, deels ook omdat de afstand tussen de seinen van Mechelen en Nekkerspoel vrij groot is. Je een releasspeed hebt van 25 km/u en er aan het perron van nekkerspoel geen IBG baken is dat u de info kan bezorgen dan het volgende sein al veilig is. Zorgt bij iedere machinist voor heel wat frustraties. Kortweg gezegd zijn daar heel wat treinen die na de Thalys komen die daar ruim 3 km aan 40 km/per uur rijden of minder.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11455
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 jun 2022, 20:03 Mispak u daar niet aan, de invloed van die zone 40 die nu via spoor 7 en 8 gaat werkt enorm veel vertraging in de hand, deels ook omdat de afstand tussen de seinen van Mechelen en Nekkerspoel vrij groot is. Je een releasspeed hebt van 25 km/u en er aan het perron van nekkerspoel geen IBG baken is dat u de info kan bezorgen dan het volgende sein al veilig is. Zorgt bij iedere machinist voor heel wat frustraties. Kortweg gezegd zijn daar heel wat treinen die na de Thalys komen die daar ruim 3 km aan 40 km/per uur rijden of minder.
Of je nu van spoor 11 of spoor 7 komt, die lange sectie en het gebrek aan IBG blijven hetzelfde hoor. Deze wissel zal de frustratie niet wegnemen, dat zal pas opgelost zijn ten vroegste wanneer perron 9 en 10 terug zijn en het weer allemaal wat sneller kan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Ik had het over de theoretische situatie dat als je een Thalys tegen 60 km/u over die wissel stuurt (waarvan de afstand dat je effectief maar 60 rijdt veel korter is dan die 40 op spoor 7 en 8 ) de rest van het verkeeer op spoor 7 ook vlotter kan net omdat hij vaak met een 2 tal min vertraging door Mechelen gaat en het nationale verkeer er daardoor vlot meer dan 5 min vertraging cadeau doet op de 3 treinen die er heel kort achter volgen. Het moment je daar geen Thalys of Eurostar hebt merk je dat verschil al enorm.
FLV-FGSP
Berichten: 1677
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door FLV-FGSP »

Halle - 's-Gravenbrakel gaat een maand dicht: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-le-comte
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1221
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Portbou »

FLV-FGSP schreef: 22 jun 2022, 14:55 Halle - 's-Gravenbrakel gaat een maand dicht: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-le-comte
belgiantrain.be schreef: S1 Antwerpen-Centraal (22.05 u. + 23.05 u.) - Charleroi-Zuid (0.17 u. + 1.22 u.)
Rijden die late S1's via Halle ?
ovspotter_be
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Houtem (Vilvoorde)

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door ovspotter_be »

Portbou schreef: 23 jun 2022, 21:19
FLV-FGSP schreef: 22 jun 2022, 14:55 Halle - 's-Gravenbrakel gaat een maand dicht: https://www.belgiantrain.be/nl/news/wor ... e-le-comte
belgiantrain.be schreef: S1 Antwerpen-Centraal (22.05 u. + 23.05 u.) - Charleroi-Zuid (0.17 u. + 1.22 u.)
Rijden die late S1's via Halle ?
Ja, deze rijden via Halle en Braine-le-Comte (zie kaart), tijdens de werken worden ze omgeleid over lijn 124.
Schermafbeelding 2022-06-23 223315.png
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 4832
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door overweg13 »

Over lijnen 96 en 117 als ik me niet vergis.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1221
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Portbou »

Bedankt.
Toch eigenaardig dat ze deze trein S1 blijven noemen terwijl hij én van route verandert én met minder haltes dan een IC van Brussel naar Charleroi rijdt.
trainlovertje
Berichten: 1744
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door trainlovertje »

Portbou schreef: 23 jun 2022, 23:24 Bedankt.
Toch eigenaardig dat ze deze trein S1 blijven noemen terwijl hij én van route verandert én met minder haltes dan een IC van Brussel naar Charleroi rijdt.
Een IC kan je het anders ook niet noemen, maar wel vreemd dat die in augustus nergens op de tussenliggende stations zal stoppen van wat te slotte de 'voorziene' reisweg is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Shrek schreef: 15 jun 2022, 20:29 Of je nu van spoor 11 of spoor 7 komt, die lange sectie en het gebrek aan IBG blijven hetzelfde hoor. Deze wissel zal de frustratie niet wegnemen, dat zal pas opgelost zijn ten vroegste wanneer perron 9 en 10 terug zijn en het weer allemaal wat sneller kan.

Deze ochtend dan toch al een eerste keer profijt van de nieuwe wissel in Mechelen gemerkt. Thalys 9303 had vertraging waardoor hij te Mechelen ander verkeer hinderde.
Oplossing was dan om IC 2005 gewoon op spoor 7 te ontvangen en ik werd met mijn Benelux 9219 mooi op spoor 11 ontvangen. Een kruising minder en kleinere vertraging. Dank aan het personeel van dienst op de blokpost.

PS. De ibg bakens werken nu te Mechelen waardoor de afstand dat je effectief 60 km/u moet rijden heel miniem is. De rest is daar 90/120. Veel beter dus dan de 40 van spoor 7/8.
Bijlagen
95A50A8E-8C01-4C21-AEE6-5E2398C19D9A.jpeg
FBA666E0-3C04-4BA7-8C27-8BF468BFDA18.png
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 11455
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 28 jun 2022, 17:26 PS. De ibg bakens werken nu te Mechelen waardoor de afstand dat je effectief 60 km/u moet rijden heel minimum is. De rest is daar 90/120. Veel beter dus dan de 40 van spoor 7/8.
Inderdaad, de collega's hebben de ETCS daar wat geoptimaliseerd. Alles voor de klant he :wink:
Paul
Berichten: 1178
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

Steven schreef: 28 jun 2022, 17:26 Oplossing was dan om IC 2005 gewoon op spoor 7 te ontvangen en ik werd met mijn Benelux 9219 mooi op spoor 11 ontvangen. Een kruising minder en kleinere vertraging. Dank aan het personeel van dienst op de blokpost.
Steven, ging je dan voorbij Nekkerspoel naar L. 27? Is er een verbinding van de sporen 11 en 12 in Mechelen naar spoor A van L. 25 richting Antwerpen?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Paul
Berichten: 1178
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Paul »

Sorry, ik heb blijkbaar niet goed opgelet. Natuurlijk kan dat, dankzij de nieuwe wissel. Negeer dus mijn vorige bericht.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 21543
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Steven »

Paul schreef: 28 jun 2022, 21:07 Sorry, ik heb blijkbaar niet goed opgelet. Natuurlijk kan dat, dankzij de nieuwe wissel. Negeer dus mijn vorige bericht.
Je kan de schuld bij de klimaatverandering leggen :mrgreen:
En nogmaals vermelden dat je inderdaad op spoor A van lijn 25 uitkomt net voor het perron van Mechelen Nekkerspoel.
Plaats reactie