Lijnstudie FSR en Vorst

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
rango79
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 08:57

Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door rango79 »

Goedemorgen,


Ik ben momenteel bezig met lijnstudie van de bundels schaarbeek en vorst. Schaarbeek heb ik zo min of meer afgewerkt en vorst daar ben ik vollop mee bezig.

Graag had ik hier eens geïnformeerd naar jullie kennis. Voornamelijk vorst dan omdat ik daar de meeste uitleg in het frans kreeg en die uitleg niet altijd zo duidelijk was :wink: Wat kunnen jullie me meegeven? Gevaarlijke situaties? Situaties eigen aan de infrastructuur daar, weetjes uit de realiteit? Kortweg alles wat ik moet weten over vorst rijtuigen..

Voor diegene die lijnstudie exaam hierover hebben gehad.. Wat zijn de typische vragen die gesteld worden over deze bundels?


Deze TB dankt alvast iedereen die me wat wil helpen hiermee. Antwoorden mag via een PB
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door Steven »

Gevaarlijke situaties zijn de volgende, dat bij de sporen 700 (ook gekend als expo) er vereenvoudigd laag opgestelde seinen staan bij het oprijden van de sporen als je van Brussel Zuid komt (deze gebruikt men vooral bij rangeringen). Heel wat seinen zijn al eens aan het zicht onttrokken door palen van bovenleiding en heel wat seinen zijn ook rechts Geplaatst.
Verder zijn er een hele hoop kleine seinen voorzien langs de kant Halle.

Verder moet je aandacht hebben voor de verlaagde snelheid op de sporen 400/700 en dus aandacht hebben voor de plaatselijke snelheidsaanduidingen.

We zeggen al eens lachend dat bij het plaatsen van de seinen in Vorst men een helikopter heeft gebruikt en men ze heeft laten vallen en dan geplaatst waar ze zijn terechtgekomen :wink:
rango79
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 08:57

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door rango79 »

Hey Steven,


Dikke merci voor de nuttige info. Mijn volgende bezoekje gaat hiermee wat makkelijker worden. Het is een kwestie van nu alles begrijpen en orientatie. De rest moet komen met er te rijden want sommige seinen staan inderdaad heel onzichtbaar.

Nogmaals bedankt!
rango79
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 08:57

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door rango79 »

Nog mensen met tips? Weetjes? Gevaarlijke punten? Heb ook een satellietfoto van de bundel. Misschien mensen die dit wat willen toelichten zodat ik morgen niet verloren loop 😁
Screenshot_20220526_194159.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door Steven »

Je kan te Vorst best ook eens binnenlopen op de oude blokpost normaal hangt daar nog een overzicht op met de nummers van de spoorgroepen.
De sporen 100/300/400/500/600/700 waarbij je voor de sporen 100 over de blauwe brug moet, al de rest ligt samen. Het plannetje maakt dat verder wel duidelijk. Loop verder gewoon eens rustig over alle dienstwegen en bekijk ter plekke de benaming van de sporen en dan zal je de spoornummers snel terugvinden. Verder is het al doende dat je er de meest voorkomende rangeringen leert kennen.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door Eimai »

Vorst is gewoon een bundel die je moet leren kennen door er rond te rijden naar mijn mening, rij bijvoorbeeld eens mee met een rangeermachinist daar als die de treinen aan het samenstellen zijn, om een gevoel te krijgen van waar je naar waar kan rijden en op welke manier.

Vorst is zo de plek in België met de meest onlogisch geplaatste seinen, die er vooral staan voor alle mogelijke rangeringen, en je kan in je lijnstudie echt niet elk sein van buiten leren. Hou rekening met de rangeersassen voor locomotieven waardoor je soms achter of midden tussen de wissels een sein tegenkomt (als je de doorsteek eens moet maken van het spoor tussen bundels 500 en 600 richting expo, daar staat er bijvoorbeeld zo één dat erg gevaarlijk is, spoor 962). Rij echt nooit te snel dat je altijd kan stoppen op het stuk dat je voor je ziet omdat seinen, soms rechts geplaatst, plots heel laat kunnen tevoorschijn komen, zeker in de scherpe bochten waar het zicht soms geblokkeerd wordt door de treinen op het spoor ernaast, of bovenleidingspalen. Ga echt actief op zoek naar seinen voor je heel de tijd. Zoals hierboven gezegd, hou rekening met bundel 700/expo die vereenvoudigde seinen heeft bij het binnenrijden kant Brussel, er zijn ook de kleine stopseinen bij het binnenrijden kant Halle, de zeer korte secties bij het binnenrijden langs beide kanten. Kijk tot het laatste moment dat een sein dat je ziet open staan wel voor jou is dat je je niet vergist dat dat sein voor het spoor naast je is.

Maar dus, zoals gezegd, 't is echt een bundel die je pas kan begrijpen door er genoeg door te rijden, je moet er geen schrik van hebben, maar dus wel voorzichtig zijn elke keer je er komt, en rij traag genoeg.

Als je plannetjes nodig hebt, zie ook bijvoorbeeld op open railway map, er is ook een app genaamd Railmap voor Android die die kaart kan weergeven à la google maps dat je ter plekke wat oriëntatie kan krijgen. De spoornummers staan erop bijvoorbeeld. Kan soms wel eens van pas komen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door Steven »

Inderdaad al doende leer je dat het beste, ongeacht alle tips die hier verschijnen.
rango79
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mei 2022, 08:57

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door rango79 »

Zeer handig die map! Ga de app ook eens downloaden. Ben er vrijdag voor de 2de keer geweest en wat rongelopen en kwa orientatie zit het nu wel goed 😁

De rest moet inderdaad al doende komen want ik heb daar inderdaad een aantal gevaarlijke situaties gezien. En dan heb ik de helft waarschijnlijk nog niet gezien omdat ik te voet was. Dat gaat een tijdje nodig hebben.

Alvast bedankt voor al de nuttige info collega's. Was zeer handig tijdens de lijnstudiedagen 🙏
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Lijnstudie FSR en Vorst

Bericht door Knipex »

De Y Vorst Oost, verbinding tss L28/3 en lijn 124 is licht aangepast.
Nog niet opgenomen in openrailmaps.

De engels wissel is er verwijderd en vervangen door een klassieke wissel. 50 m zuidelijke is er dan een verbinding tss spoor A en B om de doorsteek te maken.
Het normaal spoor sein op L124 uit richting Nivelles werd ook 100m zuidelijker verplaatst.
Bijlagen
image_2023-01-07_133926327.png
image_2023-01-07_133926327.png (42.42 KiB) 4813 keer bekeken
Plaats reactie