Werd hier nog nergens gezegd, dus ik stel de vraag
Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Allereerst moet je de oorzaak achterhalen, voordat je aan oplossingen gaat denken. Hekken plaatsen kan doeltreffend zijn maar als er bv. voor voetgangers geen goed alternatief (meer) is om de sporen over te steken, dan krijg je daarna gaten in die hekken.
Groetjes,
Rian
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Het effect van spoorlopers "in de statistieken" is toegenomen, of het in werkelijkheid ook is toegenomen betwijfel ik .
De instelling van de machinisten is echter ook sterk veranderd en in plaats van hun vuist op te steken, zoals vroeger. Nu gaan ze bellen en hun collega's anderhalf uur traag rijden....
Kan die procedure niet aangepast in de richting van een overweg die te lang is gesloten geweest ?
Iets dat de volgende trein uitkijkt en het alarm dan afblaast , moet zeker kunnen buiten de stations.
Treinfotografen (zelfs op perrons) weten er ook van mee te praten....zelfs Schaarbeek ging enkele jaren geleden bijna helemaal plat, tot een machinist belde en zegde dat hij de fotograaf op de kop van het perron herkende als treinfan....
Tja
De instelling van de machinisten is echter ook sterk veranderd en in plaats van hun vuist op te steken, zoals vroeger. Nu gaan ze bellen en hun collega's anderhalf uur traag rijden....
Kan die procedure niet aangepast in de richting van een overweg die te lang is gesloten geweest ?
Iets dat de volgende trein uitkijkt en het alarm dan afblaast , moet zeker kunnen buiten de stations.
Treinfotografen (zelfs op perrons) weten er ook van mee te praten....zelfs Schaarbeek ging enkele jaren geleden bijna helemaal plat, tot een machinist belde en zegde dat hij de fotograaf op de kop van het perron herkende als treinfan....
Tja
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Ik mag toch hopen dat iemand op de kop van het perron niet als spoorloper wordt aangemerkt.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Tsja, dat kan ervan komen als problemen overroepen worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Mensen op de kop van een perron kunnen zich heel vreemd gedragen. Uiteraard worden ze niet als spoorloper gezien, maar wel als potentiële zelfmoordkandidaat. Als een spotter even een fluo hesje zou aantrekken als die op dat soort plekken komt dan zou dat probleem zichzelf oplossen.
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Hm, het zal zo niet bedoeld zijn natuurlijk, maar is dit nu een goede boodschap om over te brengen? "Ben je van plan om onder een trein te springen, doe dan een fluo hesje om en draag iets dat zou kunnen doorgaan voor een stevig fototoestel, dan zie je er uit als een treinspotter en dus doet niemand je wat".
Overigens heb ik zelf niet zo lang geleden een grappige maar toch ook ietwat bizarre ervaring gehad aangaande zelfmoordneigingen: ik was nogal ruim op tijd voor mijn S9 van 08:05 in Kortenberg (het moet in januari 2022 geweest zijn, of misschien december 2021, toen reed die nog...) zo ruim dat ik er al stond toen de S2 van 07:58 aankwam en terug vertrok. Ik liep me daar behoorlijk te vervelen, en ging eventjes op L36N kijken naar de aangekondigde trein in doortocht - hij maakte te weinig lawaai om zo'n vervelende jankende break te zijn - toen ik werd aangeklampt door een dametje die me kennelijk verdacht van zelfmoordneigingen, en behoorlijk hevig te keer ging. Eerst vertelde ze me dat het leven zo mooi is - wat ik graag onderschreef :) - maar toen ik haar met enige aandrang verzocht me met rust te laten begon ze zelfs aan mijn arm te trekken, wat ik toch wel heel erg opdringerig vond. Ze ging toen zelfs de TBG van de S2 aanspreken, die warempel zijn trein eventjes liet wachten voor een korte woordenwisseling met me. Deze goede man kon ik gelukkig beter overtuigen dat alles best okee met me was en is... ik heb hem dan ook welgemeend bedankt voor zijn bezorgdheid.
Overigens heb ik zelf niet zo lang geleden een grappige maar toch ook ietwat bizarre ervaring gehad aangaande zelfmoordneigingen: ik was nogal ruim op tijd voor mijn S9 van 08:05 in Kortenberg (het moet in januari 2022 geweest zijn, of misschien december 2021, toen reed die nog...) zo ruim dat ik er al stond toen de S2 van 07:58 aankwam en terug vertrok. Ik liep me daar behoorlijk te vervelen, en ging eventjes op L36N kijken naar de aangekondigde trein in doortocht - hij maakte te weinig lawaai om zo'n vervelende jankende break te zijn - toen ik werd aangeklampt door een dametje die me kennelijk verdacht van zelfmoordneigingen, en behoorlijk hevig te keer ging. Eerst vertelde ze me dat het leven zo mooi is - wat ik graag onderschreef :) - maar toen ik haar met enige aandrang verzocht me met rust te laten begon ze zelfs aan mijn arm te trekken, wat ik toch wel heel erg opdringerig vond. Ze ging toen zelfs de TBG van de S2 aanspreken, die warempel zijn trein eventjes liet wachten voor een korte woordenwisseling met me. Deze goede man kon ik gelukkig beter overtuigen dat alles best okee met me was en is... ik heb hem dan ook welgemeend bedankt voor zijn bezorgdheid.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 feb 2022, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Die procedure bestaat dus al maar kan niet in alle gevallen toegepast worden. Ik vind het nogal makkelijk roepen vanaf de zijlijn hier, maar, nogmaals, de veiligheid gaat altijd voor.
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Kortenberg is een hotspot voor zelfdodingen, het is dus compleet normaal dat mensen je gaan aanspreken als je daar op "vreemde" plaatsen wacht op je trein. Zeker als je dan langs de 36N staat waar nooit een trein stopt.jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2022, 17:33 Hm, het zal zo niet bedoeld zijn natuurlijk, maar is dit nu een goede boodschap om over te brengen? "Ben je van plan om onder een trein te springen, doe dan een fluo hesje om en draag iets dat zou kunnen doorgaan voor een stevig fototoestel, dan zie je er uit als een treinspotter en dus doet niemand je wat".
Overigens heb ik zelf niet zo lang geleden een grappige maar toch ook ietwat bizarre ervaring gehad aangaande zelfmoordneigingen: ik was nogal ruim op tijd voor mijn S9 van 08:05 in Kortenberg (het moet in januari 2022 geweest zijn, of misschien december 2021, toen reed die nog...) zo ruim dat ik er al stond toen de S2 van 07:58 aankwam en terug vertrok. Ik liep me daar behoorlijk te vervelen, en ging eventjes op L36N kijken naar de aangekondigde trein in doortocht - hij maakte te weinig lawaai om zo'n vervelende jankende break te zijn - toen ik werd aangeklampt door een dametje die me kennelijk verdacht van zelfmoordneigingen, en behoorlijk hevig te keer ging. Eerst vertelde ze me dat het leven zo mooi is - wat ik graag onderschreef - maar toen ik haar met enige aandrang verzocht me met rust te laten begon ze zelfs aan mijn arm te trekken, wat ik toch wel heel erg opdringerig vond. Ze ging toen zelfs de TBG van de S2 aanspreken, die warempel zijn trein eventjes liet wachten voor een korte woordenwisseling met me. Deze goede man kon ik gelukkig beter overtuigen dat alles best okee met me was en is... ik heb hem dan ook welgemeend bedankt voor zijn bezorgdheid.
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Hm, dat van die hotspot wist ik niet, misschien is er een verband met de nabijheid van psychiatrische instellingen? Bedankt voor de info, ik zal er rekening mee houden. Evengoed kon ik het echt niet hebben dat dat (vermoedelijk zeer welbedoelende) madammeke aan mijn arm stond te trekken!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Zie, het probleem is dat wij daar vaak met een serieuze snelheid aankomen en dan in een flits zoiets moeten gaan beoordelen of de situatie gevaarlijk is of niet. Iemand die helemaal aan het uiteinde van het perron staat is niet wat de meeste mensen doen en dan gaan er vaak al alarmpjes af in ons hoofd, en daarnaast zijn er ook gekende plekken dat we sneller gaan denken aan iemand die wil springen dan iemand die even een shortcut wou uitproberen. 't Is niet dat je op tijd kan afremmen voor zoiets om het beter te bekijken, dus een verkeerde inschatting kan snel gebeuren. Maar geen enkele treinbestuurder wil het op zijn of haar geweten hebben dat die niet belde voor iemand die dan onder de trein van de collega achter je is gesprongen. Dus als we twijfelen dan bellen we het door, of geven we alarm als we denken gevaar te zien.jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2022, 17:33 Hm, het zal zo niet bedoeld zijn natuurlijk, maar is dit nu een goede boodschap om over te brengen? "Ben je van plan om onder een trein te springen, doe dan een fluo hesje om en draag iets dat zou kunnen doorgaan voor een stevig fototoestel, dan zie je er uit als een treinspotter en dus doet niemand je wat".
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Exact dit...Eimai schreef: ↑03 feb 2022, 18:20Zie, het probleem is dat wij daar vaak met een serieuze snelheid aankomen en dan in een flits zoiets moeten gaan beoordelen of de situatie gevaarlijk is of niet. Iemand die helemaal aan het uiteinde van het perron staat is niet wat de meeste mensen doen en dan gaan er vaak al alarmpjes af in ons hoofd, en daarnaast zijn er ook gekende plekken dat we sneller gaan denken aan iemand die wil springen dan iemand die even een shortcut wou uitproberen. 't Is niet dat je op tijd kan afremmen voor zoiets om het beter te bekijken, dus een verkeerde inschatting kan snel gebeuren. Maar geen enkele treinbestuurder wil het op zijn of haar geweten hebben dat die niet belde voor iemand die dan onder de trein van de collega achter je is gesprongen. Dus als we twijfelen dan bellen we het door, of geven we alarm als we denken gevaar te zien.jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2022, 17:33 Hm, het zal zo niet bedoeld zijn natuurlijk, maar is dit nu een goede boodschap om over te brengen? "Ben je van plan om onder een trein te springen, doe dan een fluo hesje om en draag iets dat zou kunnen doorgaan voor een stevig fototoestel, dan zie je er uit als een treinspotter en dus doet niemand je wat".
Bedenk nu zelf wat een treinbestuurder moet denken, jij staat in Kortenberg op een perron waar nooit ofte nimmer een trein stopt, waar je niet hoeft te zijn. Wij razen daar voorbij aan 200 km/u, wat denk je dan dat een treinbestuurder denkt? Ook ik heb daar al voor gebeld, want zoals de collega zegt, je wilt er niet zelf voorbijrazen en horen dat die persoon voor de trein gesprongen is bij de volgende...
Voor mezelf is elke persoon die op een perron staat op de 36N een verdachte situatie, en zeker als je claxonneert en die gaan niet achteruit, dan bel je al eens...
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
En mag je volgende collega dan doorbellen om te zeggen "ik zie niks".. hier op lijn 12 moest dat blijkbaar "anderhalf uur" duren, volgens NMBS !
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 3580
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
@CursorX & @Eimai:
Jawel, alle begrip, en heel veel medeleven! Het is me erg duidelijk dat - als er dan toch iemand zo dwaas gaat doen - het voor de TB onvermijdelijk is, en ik zou er zelf nachtmerries aan overhouden, nog jaren en jaren. Maar ik stond dus wel zeker een meter van het poortje vandaan, op "spoor 4", m.a.w. aan de kant van L36; en dus minstens 1 meter verwijderd van L36N oftewel "spoor 3". Zoals reeds gesteld: men moet ook niet overdrijven, dat maakt de zaken alleen maar erger.
Jawel, alle begrip, en heel veel medeleven! Het is me erg duidelijk dat - als er dan toch iemand zo dwaas gaat doen - het voor de TB onvermijdelijk is, en ik zou er zelf nachtmerries aan overhouden, nog jaren en jaren. Maar ik stond dus wel zeker een meter van het poortje vandaan, op "spoor 4", m.a.w. aan de kant van L36; en dus minstens 1 meter verwijderd van L36N oftewel "spoor 3". Zoals reeds gesteld: men moet ook niet overdrijven, dat maakt de zaken alleen maar erger.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Spoorlopers - ervaringen, kennis en opinie
Waarom heeft men eig zelfs perrons aangelegd op L36N en nu ook L50A als er daar nooit treinen horen te stoppen en de snelheid daar zo hoog is? Anderlecht is enkel aangesloten op L50C, wat is er daar anders aan? Is dat om nog steeds die stations te kunnen bedienden bij werken aan L36/de buitenste sporen van L50A? En waarom is diezelfde redenering niet geldig voor Anderlecht?
Ik kan snappen dat dat daar een hotspot is, geraakt worden door een trein aan 200, of 160 als het een treinstel is in volle vaart is een goede manier om zeker te zijn dat het echt gedaan is. Maar maakt men zich dan geen zorgen dat datzelfde gaat gebeuren in Maria-Aalter of Oostkamp? Is het dat wel waard om mss 1x per jaar geen vervangbussen te moeten sturen? Of is het voor minder ongemak tijdens de werken?
Ik kan snappen dat dat daar een hotspot is, geraakt worden door een trein aan 200, of 160 als het een treinstel is in volle vaart is een goede manier om zeker te zijn dat het echt gedaan is. Maar maakt men zich dan geen zorgen dat datzelfde gaat gebeuren in Maria-Aalter of Oostkamp? Is het dat wel waard om mss 1x per jaar geen vervangbussen te moeten sturen? Of is het voor minder ongemak tijdens de werken?