werken: in stations

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
rvdborgt
Berichten: 3728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: werken: in stations

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef: 15 okt 2021, 15:11 Roltrapnieuws:

* Ondertussen zijn de roltrappen in Leuven kant Heverlee afgewerkt en in dienst.
* In Antwerpen-Berchem is de vervanging van alle roltrappen sinds vorige week in volle gang.
De roltrap in Leuven naar de fietsenstalling (kant Kessel-Lo) was gisteren echter weer buiten dienst, nadat hij een aantal weken ononderbroken had gewerkt (dat was relatief lang)

Groetjes,
Rian
Tram44
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: werken: in stations

Bericht door Tram44 »

Blijkbaar heeft de NMBS in één opdracht een hele batterij roltrappen besteld, wat wellicht wel wat korting heeft opgeleverd en ook voor de reiziger zeker geen slechte zaak is. Ook die in Lokeren, Dampoort en Waregem werden recent vervangen.

In Mechelen staat er nog een onbetrouwbaar museumstuk naar de sporen 7/8 maar het zou gek zijn om die nog volledig te vernieuwen als dat perron binnen enkele jaren volledig wordt vervangen.
trein92
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: werken: in stations

Bericht door trein92 »

In Hasselt zijn ze een volgende fase bezig in de stationsvernieuwing. Een oud cargogebouw en fietsenstalling is afgebroken, voor nieuwe fietsenstallingen en een plein.

https://www.tvl.be/nieuws/puin-aan-stat ... ing-127801

Heeft er iemand toevallig beelden hoe het eindresultaat er zou uitzien?
byter
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: werken: in stations

Bericht door byter »

Alleen had het leuk geweest als ze de AVG installatie niet beschadigd hadden van spoor I.
Dwarsligger
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 nov 2021, 15:33
Locatie: Sint-Katelijne-Waver

Re: werken: in stations

Bericht door Dwarsligger »

De afbraak van het Mechelse stationsgebouw lijkt stilaan op gang te komen. Deze ochtend viel me op dat er een hoogtewerker in de oude lokettenzaal staat. Er werd duchtig gekapt en gebroken aan de de binnenmuren.

Oorspronkelijk stond de afbraak van het oude stationsgebouw reeds gepland voor de zomer van 2020, de planning werd daarna opgeschoven naar het voorjaar van 2021. Inmiddels heeft de lokettenzaal ruim een jaar doelloos leeg gestaan, ook de fietsenstallingen aan weerszijden van het station zijn al sinds lange tijd verwijderd in het kader van diezelfde afbraak. Ik ben blij te zien dat er nu vooruitgang wordt geboekt. Blijft de vraag waar die vertraging van meer dan een jaar vandaan komt?
TimJ36
Berichten: 116
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.

Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.

Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Ruben
Berichten: 320
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: werken: in stations

Bericht door Ruben »

TimJ36 schreef: 06 dec 2021, 20:02 Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.

Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.

Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Bovendien merk ik dat men hiervoor twee verschillende stijlen gebruikt. Dat is jammer, want als je dan toch alles op korte tijd vervangt, is dat het uitgelezen moment om te uniformiseren.

Enerzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in bv. Brussel-Zuid, Anderlecht ... Dat zijn iets grotere borden, ongeacht de lengte van de stationsnaam. Persoonlijk genieten deze mijn voorkeur, ik vind dat ze iets rustiger ogen. Vb. https://press.nmbs.be/opening-van-het-s ... ijk-gewest

Anderzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in de vernieuwde stopplaatsen van L50A, Zedelgem, Heist ... Die zijn vaak aangepast aan de lengte van de stationsnaam (en soms dus heel klein) en die naam lijkt er dan ook meer "in geduwd". Vb. https://press.nmbs.be/laatste-tunnel-on ... ieuw-jasje

De overige signalisatie (uitgang, trap, spoornummers ...) zien er wel overal hetzelfde uit en die lijken me eerder te passen bij het eerste type stationsnaambord (bv. de grijze rand bovenaan). Waarom plaatst men nu niet overal dezelfde stijl?
TimJ36
Berichten: 116
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: werken: in stations

Bericht door TimJ36 »

Ruben schreef: 07 dec 2021, 16:53
TimJ36 schreef: 06 dec 2021, 20:02 Sinds korte tijd merk ik op dat in sneltempo de stationsnaamborden worden vervangen door nieuwe exemplaren die in mijn ogen veel minder herkenbaar en duidelijk zijn.

Waarom moeten deze zo nodig vervangen worden? Zelfs borden die er nog maar één jaar staan.

Ik kan wel verstaan dat de oude lampen vervangen moeten worden door led-verlichting, maar op deze manier is het helemaal niet duurzaam.
Enerzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in bv. Brussel-Zuid, Anderlecht ... Dat zijn iets grotere borden, ongeacht de lengte van de stationsnaam. Persoonlijk genieten deze mijn voorkeur, ik vind dat ze iets rustiger ogen. Vb. https://press.nmbs.be/opening-van-het-s ... ijk-gewest

Anderzijds heb je de stijl die gebruikt wordt in de vernieuwde stopplaatsen van L50A, Zedelgem, Heist ... Die zijn vaak aangepast aan de lengte van de stationsnaam (en soms dus heel klein) en die naam lijkt er dan ook meer "in geduwd". Vb. https://press.nmbs.be/laatste-tunnel-on ... ieuw-jasje

De overige signalisatie (uitgang, trap, spoornummers ...) zien er wel overal hetzelfde uit en die lijken me eerder te passen bij het eerste type stationsnaambord (bv. de grijze rand bovenaan). Waarom plaatst men nu niet overal dezelfde stijl?
In Torhout werden dezelfde borden als in Zedelgem geplaatst, maar kort daarna alweer vervangen door de 'nieuwere' stijl.
Ik ben voorstander van de oorspronkelijke omkaderde borden met blokletters. Die zie ik het best vanuit de trein, ook in het donker.
Plaats reactie