Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Plaats reactie
wilrijkenaar2610
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Groetjes en kom zeker eens langs bij stoomtrein Dendermonde Puurs!
groentje
Berichten: 6557
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door groentje »

Ik ben er nog redelijk gerust op dat er een oplossing voor gevonden wordt. Zeker de Vlaamse lijnen zijn druk genoeg om te verwachten dat ze niet zullen sluiten, en ook van lijn 132/134 verwacht ik niet dat ze zal sluiten.
trainlovertje
Berichten: 1473
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door trainlovertje »

Dat dient enkel om wat druk te zetten op politiek vlak. Een aantal jaren geleden hadden we een gelijkaardig bericht over lijnen 42 tot 44. Daar wordt nu niet eens meer over gesproken.
desirootje
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 14 sep 2021, 20:35 Dat dient enkel om wat druk te zetten op politiek vlak. Een aantal jaren geleden hadden we een gelijkaardig bericht over lijnen 42 tot 44. Daar wordt nu niet eens meer over gesproken.
Dat komt mss door werken die daar niet moeten gebeuren, lijn 82, wss de meest verliesgevende lijn in het land staat er niet in omdat er niet zo lang geleden werken zijn geweest maar het lijkt idd vooral om mensen op te jutten zodat zij druk zetten op de politici.
Het feit dat het andere lijnen zijn is mss ook omdat mensen de strategie niet door zouden hebben, voor Aalst-Burst bvb zouden veel Aalstenaars en Erpe-Merenaars door hebben dat het een bluf is omdat er al eerder mee gedreigd werd, mensen uit Zele zouden dat minder snel inzien.
groentje
Berichten: 6557
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door groentje »

Hoewel lijn 82 inderdaad verlieslatend is, je zegt het zelf, er zijn recent werken geweest. Minstens voor de komende jaren moet er dus niet veel gebeuren op dat lijntje, dus vanuit Infrabelstandpunt zijn de kosten ook zeer gering. Het probleem met de genoemde lijnen is net dat daar wél enkele grote werven opduiken (vooral de bruggen op lijn 54 zijn een constant zorgenkind), die moeilijk veel langer kunnen worden uitgesteld. In die zin is het logisch dat de lijnen niet dezelfde zijn.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 1961
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: In de buurt van Kortrijk.

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door Dieselfreak »

trainlovertje schreef: 14 sep 2021, 20:35 Dat dient enkel om wat druk te zetten op politiek vlak. Een aantal jaren geleden hadden we een gelijkaardig bericht over lijnen 42 tot 44. Daar wordt nu niet eens meer over gesproken.
Dat is al meer dan acht jaar geleden. Vandaag heeft lijn 42, na al die jaren, eindelijk een uurdienst.
19/12/2015: 1. België (11490) 2. Nederland (6430) 3. Duitsland (3430) 4. Luxemburg (2625) 5. Frankrijk (2540) 6. Zwitserland (1915) 7. Italië (1066) 8. Oostenrijk (480) 9. Spanje (397) 10. Polen (267)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10824
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 14 sep 2021, 20:50
trainlovertje schreef: 14 sep 2021, 20:35 Dat dient enkel om wat druk te zetten op politiek vlak. Een aantal jaren geleden hadden we een gelijkaardig bericht over lijnen 42 tot 44. Daar wordt nu niet eens meer over gesproken.
Dat komt mss door werken die daar niet moeten gebeuren, lijn 82, wss de meest verliesgevende lijn in het land staat er niet in omdat er niet zo lang geleden werken zijn geweest maar het lijkt idd vooral om mensen op te jutten zodat zij druk zetten op de politici.
Het feit dat het andere lijnen zijn is mss ook omdat mensen de strategie niet door zouden hebben, voor Aalst-Burst bvb zouden veel Aalstenaars en Erpe-Merenaars door hebben dat het een bluf is omdat er al eerder mee gedreigd werd, mensen uit Zele zouden dat minder snel inzien.
Das niet juist hoor, dit zijn geen loze dreigingen maar een concreet tekort aan onderhoudsbudget. Sommige werven die volgend jaar dringend moeten gebeuren hebben nog geen budget, dat is een reëel feit.

De vorige keer dat daarmee gedreigd werd heeft minister Bellot trouwens voor extra geld gezorgd waardoor de werven wel konden doorgaan. Hopelijk is dat nu ook weer de uitkomst.
rdv
Berichten: 869
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door rdv »

desirootje schreef: 14 sep 2021, 20:50
trainlovertje schreef: 14 sep 2021, 20:35 Dat dient enkel om wat druk te zetten op politiek vlak. Een aantal jaren geleden hadden we een gelijkaardig bericht over lijnen 42 tot 44. Daar wordt nu niet eens meer over gesproken.
Dat komt mss door werken die daar niet moeten gebeuren, lijn 82, wss de meest verliesgevende lijn in het land staat er niet in omdat er niet zo lang geleden werken zijn geweest maar het lijkt idd vooral om mensen op te jutten zodat zij druk zetten op de politici.
Het feit dat het andere lijnen zijn is mss ook omdat mensen de strategie niet door zouden hebben, voor Aalst-Burst bvb zouden veel Aalstenaars en Erpe-Merenaars door hebben dat het een bluf is omdat er al eerder mee gedreigd werd, mensen uit Zele zouden dat minder snel inzien.
Ik heb de vraag gesteld aan het Gemeentebestuur van Zele wat ze er van vinden (zowel van het mogelijke verlies van de directe IC naar Brussel vanaf Dec2021, als van de sluiting van L57).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4625
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door Steve »

Laten we ook niet te hard van stapel lopen, dit is duidelijk een politiek spel en een onderhandelingsfase die al dan niet bewust op straat is gegooid om extra druk te zetten. Zoals eerder gezegd is het ook niet de eerste keer dat we dit zien. De verzuchting van Infrabel is begrijpelijk en mathematisch gezien klopt het verhaal natuurlijk, maar er zal wel weer een oplossing uit de bus komen. Geen redelijke mens die er echt aan denkt om drukgebruikte lijnen als de 54 en 57 te sluiten en al helemaal geen politicus die dat achter z'n naam zou willen hebben.
FLV-FGSP
Berichten: 1621
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door FLV-FGSP »

Mee eens. Dit is een georganiseerd perslek. Als geen ander weet CEO Gilson dat hij de pers nodig heeft om geld los te weken bij de politici.
Het zal erop neerkomen dat Gilkinet betaalt of dat bepaald onderhoud een beetje wordt uitgesteld, maar er worden geen lijnen of stopplaatsen gesloten.
jan_olieslagers
Berichten: 2060
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door jan_olieslagers »

Ook ik verwacht niet direct een sluiting, er werden reeds voldoende argumenten aangereikt, en helemaal terecht. Als er nog eentje bijmag: iedere politic[us/a] die in Vlaanderen een spoorlijn sluit zal de druk verhogen om het beheer van de spoorlijnen te regionalizeren, en daarvoor zijn de Franstaligen doodsbenauwd.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4625
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Infrabel overweegt enkele spoorlijnen te sluiten

Bericht door Steve »

Het traditionele wafelijzer (of noem het verdeelsleutel) lijkt overigens ook in de plannen en/of communicatie te zijn geslopen. De lijnen 132 en 134 die als aparte lijnen vermeld worden, hoewel het de facto om één en dezelfde verbinding gaat waarbij het appendixje van amper 5 km een ander lijnnummer heeft om historische redenen; en lijnen 54 en 57 die pakken meer reizigers tellen maar mee in bad getrokken worden. In ieder geval een prima tactiek om politici aan beide kanten van de taalgrens wakker te schudden als zulks de bedoeling was; bij lijn 132-134 kun je dan ook nog eens extra verontwaardiging opwekken omdat daar nog maar pas grote renovaties gebeurd zijn, bij lijn 57 heb je meteen ook heel het Waasland op z'n achterste poten omdat de rechtstreekse IC naar Brussel daarmee ook zou wegvallen. Best dus gewoon achterover leunen met een pak popcorn en het politieke spel z'n gang laten gaan.
Plaats reactie