Electrificatie Mol-Hamont

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4588
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

Ducktape schreef: 21 jul 2021, 21:51 Elektrische verbindingen mogen enkel tussen dezelfde stellen gekoppeld worden
Behalve de (zeldzaam geworden) combinatie MS66-MS75, dan.
trainlovertje
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

maarten schreef: 21 jul 2021, 21:24
trainlovertje schreef: 19 jul 2021, 17:20
Maar de huidige situatie is niet de eindsituatie; het is slechts een tussenoplossing. Wanneer de elektrische treinen zullen splitsen in Mol, kan je ook langere dubbeldekkers inzetten tussen Mol en Antwerpen. Nu móet die in z'n geheel door naar Hamont, terwijl de perronlengtes op lijn 19 beperkt zijn.
Maar je kunt nu toch met twee stammen tot Mol rijden en daar eentje aftrappen?
Dat zou inderdaad kunnen, maar daarvoor ga je moeten wachten tot er voldoende gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn.
jan_olieslagers
Berichten: 2008
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Haacht

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door jan_olieslagers »

... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus. Waarom er per sé gemotoriseerde M7's zouden nodig zijn wil ik wel eens uitgelegd zien, overigens, eerder vernamen we uit meerdere hoeken dat het nog allesbehalve duidelijk is welk materiaal er op welke diensten komt.
Pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 21 jul 2021, 22:34 ... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus.
Maarten bedoelde dat er gewoon een stel in Mol zou blijven staan. Voor Hasselt blijft een overstap noodzakelijk in die situatie, zoals nu ook al het geval is wanneer er elektrisch gereden wordt tot Hamont.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4588
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 21 jul 2021, 22:34 ... en totdat Mol-Hasselt onder de draad hangt. 2022, dus. Waarom er per sé gemotoriseerde M7's zouden nodig zijn wil ik wel eens uitgelegd zien, overigens, eerder vernamen we uit meerdere hoeken dat het nog allesbehalve duidelijk is welk materiaal er op welke diensten komt.
Het kan natuurlijk ook gewoon M6 worden, of "gewone" M7, in combinatie met een HLE 19 of in theorie zelfs een aangepaste HLE 27, als die tegen dan nog in dienst is. Of anders gewoon treinstellen à la MS80. Het is vooral dat er gewacht moet worden op de levering van voldoende M7 om al dat bovengenoemde materieel beschikbaar te maken, nu is dat immers al druk in gebruik elders in het land.
trainlovertje
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

Het hoeft helemaal niet M7's te gebeuren, maar het ging in dit topic om capaciteitsverhoging door gebruik te maken van dubbeldekrijtuigen die men kan opsplitsen in twee delen. Die zijn er gewoon niet op overschot, dus wordt het wachten tot er genoeg gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn om dit concept te kunnen realiseren.
Ducktape
Berichten: 286
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Ducktape »

Steve schreef: 21 jul 2021, 22:03
Ducktape schreef: 21 jul 2021, 21:51 Elektrische verbindingen mogen enkel tussen dezelfde stellen gekoppeld worden
Behalve de (zeldzaam geworden) combinatie MS66-MS75, dan.
Nog dagelijkse kost op Antwerpen-Turnhout en Turnhout-Binche :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 21 jul 2021, 22:50 Het hoeft helemaal niet M7's te gebeuren, maar het ging in dit topic om capaciteitsverhoging door gebruik te maken van dubbeldekrijtuigen die men kan opsplitsen in twee delen. Die zijn er gewoon niet op overschot, dus wordt het wachten tot er genoeg gemotoriseerde M7's in dienst gekomen zijn om dit concept te kunnen realiseren.
Het moeten zelfs niet persé de gemotoriseerde M7 zijn, gewone stuurrijtuigen M7 of M6 met GF en HLE19 kunnen ook snel koppelen. Er moeten echter eerst genoeg M7 gebouwd worden om die M6 te kunnen vrijmaken elders. En intussen moeten de klassiekjes en M4 ook nog vervangen worden
trainlovertje
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 22 jul 2021, 20:47 Het moeten zelfs niet persé de gemotoriseerde M7 zijn, gewone stuurrijtuigen M7 of M6 met GF en HLE19 kunnen ook snel koppelen.
Maar waar ga je die type 19'en halen? Die gaan niet opeens vrijkomen, tenzij er gemotoriseerde M7's rondrijden...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4588
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

Zelfs op korte termijn zou je al wat HLE 19 en M6-stuurstanden kunnen vrijmaken: op Blankenberge-Genk rijden de meeste stammen nog met twee stuks van elk, daterend van de tijd dat de stammen gesplitst werden (Knokke/Blankenberge) en nu nutteloos. Eén HLE 19 zou de stammen van 9 à 10 M6 zonder problemen moeten kunnen trekken, zelfs op de veel steilere lijn richting Luxemburg zie je dat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10728
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 22 jul 2021, 21:52 Zelfs op korte termijn zou je al wat HLE 19 en M6-stuurstanden kunnen vrijmaken: op Blankenberge-Genk rijden de meeste stammen nog met twee stuks van elk, daterend van de tijd dat de stammen gesplitst werden (Knokke/Blankenberge) en nu nutteloos. Eén HLE 19 zou de stammen van 9 à 10 M6 zonder problemen moeten kunnen trekken, zelfs op de veel steilere lijn richting Luxemburg zie je dat.
Maar nu worden er wel soms stukken afgesplitst zodat ze in de daluren korter rijden. Ze permanent op volle lengte laten rijden kost uiteraard meer energie, maar zou waarschijnlijk ook een volledige stam extra vereisen om het onderhoud te kunnen doen wat nu op een halve stam in de daluren kan gebeuren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4588
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door Steve »

Veel lijkt me dat toch niet uit te maken, op nagenoeg alle andere verbindingen met M6 (en voor een klein deeltje ook al op Blankenberge) heb je lange en niet-splitsbare stammen van 8 à 9 stuks zonder dat dat voor grote problemen zorgt. Op een verbinding als Blankenberge-Genk heb je ook maar een klein aantal treinen waar je onder alle omstandigheden een halve stam kunt inzetten zonder dat je overbezettingen krijgt.
trainlovertje
Berichten: 1434
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Bericht door trainlovertje »

Ik denk dat de koppelbare M6-stammen even nuttig zijn op de assen Blankenberge - Genk/Gent - Tongeren als de as Antwerpen - Hamont (alleen is die eerste as belangrijker en zal men steeds daaraan voorrang geven). Ik zie in Hasselt vaak genoeg (ont)koppelingen met HLE 19'en, waarbij er bijvoorbeeld maar één gedeelte verder rijdt naar Genk of Tongeren en het andere gedeelte dan in onderhoud gaat. Het zal niet eenvoudig zijn om die 19'en daar weg te halen zonder een extra overstap in Hasselt noodzakelijk te maken (wat nu soms ook reeds gebeurt, overigens).
Plaats reactie