Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 30 jun 2022, 12:54
Ik kan hoe langer hoe minder volgen met wat ik over die spoorverdubbeling lees.ijzeren rijn 82 schreef: ↑30 jun 2022, 11:41 De kempen met de enkelspoor secties (L13-29-15-19) en perron capaciteit /overstappen in Herentals is een broeihaard van vertraging...
Een vertraagde IC Binche-Turnhout geeft vervolg vertraging op de aansluitende IC Antwerpen -Hamont /Hasselt tot op de eindhalte en kruisende tegen treinen .
In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Hier spreken ze al vanaf 2023 als Infrabel hun vergunning krijgt om een tweede spoor aan te leggen tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt:In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Infrabel dient bouwvergunning in voor tweede spoor tussen Balen en Neerpelt
Spoornetbeheerder Infrabel heeft een mileueffectrapport aangemeld, omdat het een tweede spoor wil aanleggen tussen Balen en Neerpelt. Op die manier komt er meer capaciteit en kan het treinverkeer er vlotter verlopen. Infrabel gaat daarvoor een bouwvergunning aanvragen. Of het tweede spoor er effectief komt, valt dus nog af te wachten.
Spoornetbeheerder Infrabel wil een vergunning aanvragen voor een extra spoorbaan tussen Balen en Neerpelt, die in de provincie Antwerpen stopt in Mol en Balen. "Tussen station Balen-Werkplaatsen en station Neerpelt heb je momenteel maar één spoor. Het is een spoor dat goed werkt, maar in het kader van de "modal shift", waarbij we proberen om meer mensen naar de trein te lokken en ook meer goederen over het spoor te transporteren, heb je meer mogelijkheden nodig op het spoornet", zegt Thomas Baken, woordvoerder van Infrabel.
Infrabel gaat nu een dossier indienen om een bouwvergunning aan te vragen. "Als we die vergunning krijgen, zouden de werken in 2023 kunnen starten en zou de tweede spoorlijn tegen het einde van 2025 of begin 2026 klaar moeten zijn", zegt Thomas Baken van Infrabel.
Ik had toch begrepen dat die kruisingsmogelijkheid er niet komt, het wordt meteen dubbelspoor tot Neerpelt.ijzeren rijn 82 schreef: ↑30 jun 2022, 11:41 In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
https://www.railtech.be/nl/goederenverv ... eren-rijn/Nederlands-Limburg wil meepraten over plannen voor nieuwe IJzeren Rijn
De Nederlandse Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen gaat op korte termijn in gesprek met de Limburgse Gedeputeerde Maarten van Gaans over deelname van de provincie aan de gesprekken over een nieuwe spoorverbinding tussen de Antwerpse haven door Nederland naar het Duitse Roergebied. Dat bevestigt het ministerie vrijdag in een reactie op een brief van de provincie.
Probleem: dit traject loopt door het Nationaal Park de Meinweg. Dat enthusiasmeert de mensen in de Nederlandse politiek niet.AlexNL schreef: ↑25 mar 2023, 17:06 ...Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Reden waarom ik nog altijd voorstander ben van het A52-tracé, maar omdat dat volledig nieuwbouw is, open je daarmee natuurlijk ook een heel nieuw blik wormen, met nog veel strengere eisen rond geluidsoverlast en andere problemen.joverwimp schreef: ↑25 mar 2023, 17:31Probleem: dit traject loopt door het Nationaal Park de Meinweg. Dat enthusiasmeert de mensen in de Nederlandse politiek niet.AlexNL schreef: ↑25 mar 2023, 17:06 ...Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Het probleem is wel dat je de route als niet-bestaand kunt beschouwen. Je zult hem helemaal nieuw moeten aanleggen. Elke overweg is onderhand weg en de rest van het traject (waar je dus niet kunt komen) is niet echt meer geschikt voor spoorvervoer.AlexNL schreef: ↑25 mar 2023, 17:06
Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
De vervoersvraag is van dezelfde orde van grootte als Neerpelt-Weert, aldus enkele min of meer serieuze onderzoeken.maarten schreef: ↑25 mar 2023, 20:23Reactivatie is van de orde Enschede - Gronau. Niet onmogelijk, maar omdat er geen vervoersvraag is niet waarschijnlijk.AlexNL schreef: ↑25 mar 2023, 17:06
Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.