Pagina 79 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 jun 2022, 12:54
door jan_olieslagers
overweg13 schreef: 20 jun 2022, 21:43 Oorspronkelijk kruisten de treinen bij de Y. Kontact, nu in Mechelen. Dat geeft ontegensprekelijk wat minder kans op hindernissen.
Kontact? Grapje van uw slim(?)foon, misschien :) ?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 30 jun 2022, 14:49
door overweg13
Jep ik heb me nog maar eens laten vangen door mijn not-so-smartphone. Het toppunt is dat ik eigenlijk Y. Duffe bedoelde. Misschien had hij daar wel duffelcoat van gemaakt..

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 01 jul 2022, 00:20
door pietje
ijzeren rijn 82 schreef: 30 jun 2022, 11:41 De kempen met de enkelspoor secties (L13-29-15-19) en perron capaciteit /overstappen in Herentals is een broeihaard van vertraging...
Een vertraagde IC Binche-Turnhout geeft vervolg vertraging op de aansluitende IC Antwerpen -Hamont /Hasselt tot op de eindhalte en kruisende tegen treinen .

In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Ik kan hoe langer hoe minder volgen met wat ik over die spoorverdubbeling lees.
Is die kruismogelijkheid in Lommel dan enkel ter hoogte van het station, of loopt die ineens door tot Balen-Werkplaatsen?
En blijft de bijkomende wissel naderhand ook liggen in Lommel?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 jul 2022, 12:46
door JPL107
In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Hier spreken ze al vanaf 2023 als Infrabel hun vergunning krijgt om een tweede spoor aan te leggen tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt:
Infrabel dient bouwvergunning in voor tweede spoor tussen Balen en Neerpelt
Spoornetbeheerder Infrabel heeft een mileueffectrapport aangemeld, omdat het een tweede spoor wil aanleggen tussen Balen en Neerpelt. Op die manier komt er meer capaciteit en kan het treinverkeer er vlotter verlopen. Infrabel gaat daarvoor een bouwvergunning aanvragen. Of het tweede spoor er effectief komt, valt dus nog af te wachten.

Spoornetbeheerder Infrabel wil een vergunning aanvragen voor een extra spoorbaan tussen Balen en Neerpelt, die in de provincie Antwerpen stopt in Mol en Balen. "Tussen station Balen-Werkplaatsen en station Neerpelt heb je momenteel maar één spoor. Het is een spoor dat goed werkt, maar in het kader van de "modal shift", waarbij we proberen om meer mensen naar de trein te lokken en ook meer goederen over het spoor te transporteren, heb je meer mogelijkheden nodig op het spoornet", zegt Thomas Baken, woordvoerder van Infrabel.

Infrabel gaat nu een dossier indienen om een bouwvergunning aan te vragen. "Als we die vergunning krijgen, zouden de werken in 2023 kunnen starten en zou de tweede spoorlijn tegen het einde van 2025 of begin 2026 klaar moeten zijn", zegt Thomas Baken van Infrabel.

bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06/17 ... -neerpelt/

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 jul 2022, 13:01
door Shrek
ijzeren rijn 82 schreef: 30 jun 2022, 11:41 In eerste instantie zou een kruismogelijkheid wordt gemaakt in Lommel en in een later fase wordt tussen Balen werkplaatsen en Neerpelt volledig verdubbeld.
Ik had toch begrepen dat die kruisingsmogelijkheid er niet komt, het wordt meteen dubbelspoor tot Neerpelt.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 mar 2023, 16:12
door AlexNL
En er is weer wat nieuws:
Nederlands-Limburg wil meepraten over plannen voor nieuwe IJzeren Rijn
De Nederlandse Staatsecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen gaat op korte termijn in gesprek met de Limburgse Gedeputeerde Maarten van Gaans over deelname van de provincie aan de gesprekken over een nieuwe spoorverbinding tussen de Antwerpse haven door Nederland naar het Duitse Roergebied. Dat bevestigt het ministerie vrijdag in een reactie op een brief van de provincie.
https://www.railtech.be/nl/goederenverv ... eren-rijn/

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 mar 2023, 22:40
door groentje
De vraag is dan, is de bemoeienis van NL Limburg goed nieuws of slecht nieuws...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 10:32
door maarten
Ik denk slecht nieuws in deze, want het gaat over goederenvervoer. Daar is iedereen gewoon op tegen want lawaai.
Er zijn ooit plannen gemaakt voor varianten naar Duitsland, een boogje bij Venlo bijvoorbeeld, en daar had ik plaatjes van, maar die kan ik nu even niet vinden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 17:00
door groentje
Daar vrees ik dus ook een beetje voor. Nederlands Limburg heeft niet meteen iets te winnen bij een drukke goederenas dwars door hun provincie, ze hebben amper de industrie die kan meeliften (een beetje de zinkfabriek in Budel (net over de grens in Noord-Brabant), eventueel de autofabriek Nedcar in Born, en daarmee hebben we het zowat gehad...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 17:06
door AlexNL
Een boog aanleggen van Tegelen naar Kaldenkirchen zal ook op veel bezwaren stuiten: om te beginnen moet je dan dwars door een park. De bewoners langs de zuidelijke Maaslijn zullen waarschijnlijk niet blij worden van het idee van een toename van goederenverkeer langs hun lijn en zullen hun mening kenbaar maken. Ook is er een hoogteverschil te overwinnen. Als je uitgaat van elektrische tractie moet er ook nog ergens een spanningssluis komen, i.c.m. de helling levert dat ook weer uitdagingen op.

Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 17:31
door joverwimp
AlexNL schreef: 25 mar 2023, 17:06 ...Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Probleem: dit traject loopt door het Nationaal Park de Meinweg. Dat enthusiasmeert de mensen in de Nederlandse politiek niet.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 18:14
door groentje
joverwimp schreef: 25 mar 2023, 17:31
AlexNL schreef: 25 mar 2023, 17:06 ...Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Probleem: dit traject loopt door het Nationaal Park de Meinweg. Dat enthusiasmeert de mensen in de Nederlandse politiek niet.
Reden waarom ik nog altijd voorstander ben van het A52-tracé, maar omdat dat volledig nieuwbouw is, open je daarmee natuurlijk ook een heel nieuw blik wormen, met nog veel strengere eisen rond geluidsoverlast en andere problemen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 20:23
door maarten
AlexNL schreef: 25 mar 2023, 17:06
Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Het probleem is wel dat je de route als niet-bestaand kunt beschouwen. Je zult hem helemaal nieuw moeten aanleggen. Elke overweg is onderhand weg en de rest van het traject (waar je dus niet kunt komen) is niet echt meer geschikt voor spoorvervoer.
Een paar voorbeeldjes:
Overweg Spoorlaan Zuid
Overweg Oosttangent
Zelfs de kleine overwegen als bij de Meinweg zijn verdwenen.

Reactivatie is van de orde Enschede - Gronau. Niet onmogelijk, maar omdat er geen vervoersvraag is niet waarschijnlijk.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 mar 2023, 23:47
door rvdborgt
maarten schreef: 25 mar 2023, 20:23
AlexNL schreef: 25 mar 2023, 17:06
Een reactivatie van de IJzeren Rijn tussen Roermond en Dalheim is waarschijnlijk eenvoudiger te realiseren. Om de Nederlandse kant meer in meewerkstand te krijgen, kan het interessant zijn om voor te stellen om de lijn ook te gebruiken voor personenvervoer: er eindigt nu een stoptrein uit Mönchengladbach in Dalheim. Deze laten doorrijden naar Roermond kan mensen in de Nederlandse politiek enthusiasmeren.
Reactivatie is van de orde Enschede - Gronau. Niet onmogelijk, maar omdat er geen vervoersvraag is niet waarschijnlijk.
De vervoersvraag is van dezelfde orde van grootte als Neerpelt-Weert, aldus enkele min of meer serieuze onderzoeken.

Groetjes,
Rian

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 26 mar 2023, 08:06
door maarten
Ik weet dat het niet hetzelfde is, maar de bus Roermond - Heinsberg is afgelopen jaar gestaakt omdat er te weinig reizigers waren.