IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Omdat we toch ergens moeten beginnen. Als er nieuws is over een eventuele heropening, kan dat hier, waarom dat wel/niet een goed idee is, mag hier ook.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

beter hierin investeren dan al die miljoenen in autowegen steken :roll:
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Akkoord. Maar zou een opwaardering van de Montzenlijn niet even goed kunnen voldoen aan onze noodzaak aan een verbinding met Duitsland? Natuurlijk met electrificering van die lijn...
En is zo'n verbinding echt nodig? Een amper gebruikte spoorlijn is niet veel minder zinloos als een snelweg van 4 banen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

het grootste deel van de ijzeren rijn ligt er al he, hier en daar moeten ze wat stukjes heropenen maar in verhouding tot een autoweg kost dit niet veel :wink:
en montzen kan het verkeer nog wel aan, maar er moeten groeimogelijkheden zijn he :P
55erke

Bericht door 55erke »

groentje schreef:Akkoord. Maar zou een opwaardering van de Montzenlijn niet even goed kunnen voldoen aan onze noodzaak aan een verbinding met Duitsland? Natuurlijk met electrificering van die lijn...
En is zo'n verbinding echt nodig? Een amper gebruikte spoorlijn is niet veel minder zinloos als een snelweg van 4 banen...
Ik ben niet zeker maar ik denk dat de lijnen van antwerpen naar Montzen en Montzen naar Aken redelijk vol zitten. En daarmee een bijkomende lijn voor goederen mischien..... T'is ook iets korter en minder hellingen. Maar het fijne weet ik er niet van.
Groeten
Johan
Wout

Bericht door Wout »

Daarbij is deze lijn korter en vlakker tussen de 2industrie gebieden dus ook goedkoper dit is zeker iets waar de private maatschappijen rekening mee gaan houden eens de concurrentie groter gaat worden.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Zo heel veel korter lijkt me dat niet te zijn, en rond de Meinweg en Roermond moet een heel nieuwe ringlijn/treintunnel worden aangelegd. Dat gaan een flinke duit kosten, vrees ik, zelfs als de Nederlanders de helft ervan moeten betalen. En volgens mij is er nog wel plaats op de Montzenlijn, en al helemaal als een paar snelheidsbeperkingen worden weggewerkt.
Wout

Bericht door Wout »

Toch n kleine 70km dacht ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

vooral de helling zijn minder zwaar, waardoor er zwaardere treinen in 1 stuk over het parkoer kunnen wat dus twee keer winst is samen met de kortere reisweg
Andy

Bericht door Andy »

Ik vind dat de IJzeren rijn er best mag komen, men moet niet alles op de montzen lijn zetten! Er moet morgen maar eens een zwaar ongeval gebeuren op die lijn waardoor de lijn meerdere dagen niet gebruikt kan worden. Ik wil wel eens zien hoe men dat gaat oplossen dan! Net zoals de 2e haven toegang, zo'n moeten er gewoon komen volgens mij!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

das een gedachte die idd in het achterhoofd moet gehouden worden en idd als er daar morgen iets gebeurd zit die verbinding voor meerdere dagen blok met alle economische gevolgen
Wout

Bericht door Wout »

Men kan ook nog via Kinkempois dacht ik, maar idd van mij mag er die ook komen is nog n politiek spelleke vermoed ik.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

via daar :s das ook ni echt ne winst te nomen he want dan kom je via welkenraedt en via daar is het zeker geen winst
Wout

Bericht door Wout »

Winst zeker niet maar toch n uitweg als er op de Montzenlijn iets gebeurt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

euh ni echt want dan komen de trein in aachen hbf uit en daar kunnen ze er totaal geen weg mee dacht ik zo :-)
Plaats reactie