IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Ik moet Schrek gelijk geven. Hoewel ik ook wel het nut inzie van de IJzeren Rijn (ik zou het niet slechts een 'nice-to-have' noemen), politiek is de wil er niet of amper om echt vooruitgang te boeken in dit dossier. Zeg nooit nooit, politieke broodheren kunnen nogal plotsklaps van gedachten veranderen, als dit een symbooldossier wordt voor de achterstelling van de Kempen, of zo, zullen er ongetwijfeld politici zijn die zich geroepen voelen om aan deze kar te trekken.
En eerlijk? Wat kan België nog eisen van Nederland over dit dossier? De Meinweg is Europees beschermd, en de arbitrage gaf aan dat Nederland wel degelijk eisen mag stellen aan een heropening, weliswaar met de verplichting om in ruil mee te betalen aan de meerkost. Duitsland is al helemaal niet verdragsrechtelijk tot iets verplicht, en je moet maar kijken naar hoe ze met hun voeten slepen bij de uitbouw van het Duitse verlengstuk van de Betuweroute om te beseffen dat dit dossier in Berlijn niet bovenaan de stapel ligt. Alleen al daarom zie ik niet meteen veel gebeuren, het komende decennium, zonder zak Europees geld (want grensoverschrijdend, dat is altijd leuk om in aanmerking te komen voor centjes uit Brussel).
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: IJzeren Rijn

Bericht door DR-fan »

DDietzen schreef: 08 jan 2021, 12:10En een geüpgrade IJzeren Rijn zou voor veel goederenboeren een kortere, snellere en minder vertragingsgevoelige route betekenen. Is ook wat waard.
Nou ja, tussen Antwerpen en Lier zit de lijn ook meer dan vol, tot Herentals zit je aan 4 reizigerstreinen per uur en tot Mol heb je ook twee stoptreinen per uur. Daarna volgt dan enkelspoor met heel precies twee plaatsen om te kruisen. Tenzij je een fortuin gaat investeren, valt dat "sneller en stipter" toch wel wat tegen. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de tegenwerking in Nederland en het ontbreken van Roermond - Dalheim. Zolang Nederland daar dwars blijft liggen, is elke investering weggesmeten geld.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: IJzeren Rijn

Bericht door dentheo »

Goederenverkeer ligt niet bovenaan... Een reizigerstrein verplaatst 500 reizigers..... 37,5 T netto
Een goederentrein 1000 T kwestie duurzaamheid 30 x meer efficient, maar ja.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

dentheo schreef: 09 jan 2021, 14:36 Goederenverkeer ligt niet bovenaan... Een reizigerstrein verplaatst 500 reizigers..... 37,5 T netto
Een goederentrein 1000 T kwestie duurzaamheid 30 x meer efficient, maar ja.
Goederenvervoer is zeker wel belangrijk hoor, alleen kan het goederenverkeer in ons land nog stevig groeien zonder Ijzeren Rijn. Andere projecten als L59, de aanpassingen in Ekeren of de 2e haventoegang zijn wel absoluut nodig om nog te kunnen groeien.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 09 jan 2021, 09:05 Nou ja, tussen Antwerpen en Lier zit de lijn ook meer dan vol, tot Herentals zit je aan 4 reizigerstreinen per uur en tot Mol heb je ook twee stoptreinen per uur. Daarna volgt dan enkelspoor met heel precies twee plaatsen om te kruisen. Tenzij je een fortuin gaat investeren, valt dat "sneller en stipter" toch wel wat tegen. Dan hebben we het natuurlijk nog niet over de tegenwerking in Nederland en het ontbreken van Roermond - Dalheim. Zolang Nederland daar dwars blijft liggen, is elke investering weggesmeten geld.
De bottleneck tussen Antwerpen en Lier wordt aangepakt met de 2e haventoegang. Op Kessel-Herentals is er naast die 4 treinen nog wel wat ruimte hoor, zeker als de Y.Kessel ietwat doordacht wordt aangelegd. Van Lommel tot Neerpelt zijn sporen en bovenleiding zo voorzien dat het tweede spoor daar relatief makkelijk aangelegd kan worden.
Dus zonder al te zware investeringen zou je in België makkelijk 2 treinen per uur kunnen inzetten. Als je meer wil wordt het wel duurder.
Maar zoals hierboven al meermaals gesteld: het probleem zit vooral in de buurlanden.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: IJzeren Rijn

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 09 jan 2021, 15:36 De bottleneck tussen Antwerpen en Lier wordt aangepakt met de 2e haventoegang. Op Kessel-Herentals is er naast die 4 treinen nog wel wat ruimte hoor, zeker als de Y.Kessel ietwat doordacht wordt aangelegd. Van Lommel tot Neerpelt zijn sporen en bovenleiding zo voorzien dat het tweede spoor daar relatief makkelijk aangelegd kan worden.
Dus zonder al te zware investeringen zou je in België makkelijk 2 treinen per uur kunnen inzetten. Als je meer wil wordt het wel duurder.
Maar zoals hierboven al meermaals gesteld: het probleem zit vooral in de buurlanden.
De tweede haventoegang, juist ja. Daar wordt al meer dan 20 jaar over gesproken zonder dat er ook maar iets gebeurt. Sta me toe daar enige twijfel bij te hebben.

De "Y Kessel" is me trouwens onbekend, waarschijnlijk bedoel je de Y Nazareth? Als je daar rekening houdt met de kruisende treinen van en naar L16 is er niet zoveel extra capaciteit en zolang er zoveel overwegen liggen zorgen extra treinen alleen maar voor heel veel ellende op het moment dat een trein daar stilstaat. Twee sporen tussen Lommel en Neerpelt zou mooi zijn voor de regelmaat van de reizigersdienst, maar zeker niet het wondermiddel voor goederentreinen.

En inderdaad: dat is allemaal pure theorie zolang de buren niet willen meewerken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 10 jan 2021, 09:23
De tweede haventoegang, juist ja. Daar wordt al meer dan 20 jaar over gesproken zonder dat er ook maar iets gebeurt. Sta me toe daar enige twijfel bij te hebben.

De "Y Kessel" is me trouwens onbekend, waarschijnlijk bedoel je de Y Nazareth? Als je daar rekening houdt met de kruisende treinen van en naar L16 is er niet zoveel extra capaciteit en zolang er zoveel overwegen liggen zorgen extra treinen alleen maar voor heel veel ellende op het moment dat een trein daar stilstaat. Twee sporen tussen Lommel en Neerpelt zou mooi zijn voor de regelmaat van de reizigersdienst, maar zeker niet het wondermiddel voor goederentreinen.

En inderdaad: dat is allemaal pure theorie zolang de buren niet willen meewerken.
Die tweede havenontsluiting komt er sowieso eerder dan de Ijzeren Rijn, het heeft geen enkele zin te gaan investeren verderop als je de treinen niet eens uit Antwerpen krijgt.
Y Kessel wordt de plaats waar die havenontsluiting op L15 en L16 aantakt, vanaf daar begint het gemengde verkeer reizigers/goederen dus.
TB_worden
Berichten: 294
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: IJzeren Rijn

Bericht door TB_worden »

https://m.youtube.com/watch?v=ARZ2ytHjUc0

Ik weet niet of ze hier al staat, maar een interessante documentaire over de Ijzeren Rijn. Vooral geschiedkundig dan, want kwestie stand van zaken is ze al gedateerd natuurlijk (2004).

Los van deze documentaire lijkt me het 3RX tracé het meeste kans op slagen hebben. Als men twee bogen aanlegt, noordelijk van Roermond en zuidelijk van Venlo krijg je een naadloze verbinding tussen Antwerpen en Duitsland en hoeft er geen kop gemaakt te worden én blijf je weg uit de kernen van Roermond en Venlo, een huidig punt van kritiek.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

TB_worden schreef: 01 mar 2021, 00:03 Los van deze documentaire lijkt me het 3RX tracé het meeste kans op slagen hebben. Als men twee bogen aanlegt, noordelijk van Roermond en zuidelijk van Venlo krijg je een naadloze verbinding tussen Antwerpen en Duitsland en hoeft er geen kop gemaakt te worden én blijf je weg uit de kernen van Roermond en Venlo, een huidig punt van kritiek.
Ook een nieuwe boog bij Viersen om rechtstreeks de lijn naar Krefeld-Duisburg op te kunnen is een must . Omdat het vervoer naar Oost en Noord Duitsland via Krefeld verloopt . Nu moet men kop maken in Viersen . Zelfs nu zonder ijzeren rijn tracé is die boog nuttig bij Viersen voor de goederen treinen uit Belgie en Nederland .
Bij het historische tracé kom je uit in Rheydt en kun je rechtstreeks naar Krefeld via Viersen of Neuss.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: IJzeren Rijn

Bericht door joverwimp »

België, Nederland en Duitsland starten een nieuw kosten-baten­onderzoek naar de IJzeren Rijn. Nederland lijkt nu toch, weliswaar voorzichtig, potentieel te zien in de spoorverbinding. Dat schrijven het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad woensdag.
Ons land, en dan vooral de haven van Antwerpen, droomt al langer van een nieuwe spoorverbinding met het Roergebied, maar stootte in het verleden altijd op Nederlandse tegenstand, omdat het oude tracé van de IJzeren Rijn dwars door Nationaal Park De Meinweg loopt.

In 2016-2017 werd bestudeerd of er een alternatief kon worden gevonden. De resultaten van dat onderzoek werden begin 2018 bekendgemaakt en leidden tot het 3RX-tracé, waarbij de route via Venlo zou worden omgeleid. Nederland zag toch weinig heil in dat 3RX-alternatief. De kosten-batenanalyse viel nogal mager uit, vooral omdat er voor minstens 590 miljoen euro werken nodig zijn en er allicht nog eens 407 tot 762 miljoen kosten zouden bijkomen. De haven van Rotterdam greep die hoge kosten aan om te lobbyen tegen de 3RX-verbinding, die voor extra concurrentie zou zorgen van Antwerpen.

Maar deze zomer start dan toch een nieuwe kosten-batenstudie, die ongeveer een jaar zou duren. De kosten worden verdeeld over de België, Nederland en Duitsland. Bronnen dicht bij het dossier spreken van een voorzichtige opening langs Nederlandse kant.

De nieuwe studie moet rekening houden met factoren die vijf jaar geleden nog niet werden bestudeerd. Het gaat onder andere om de stikstofproblematiek in Nederland en nieuwe milieueisen, waardoor goederenvervoer via het spoor interessanter wordt, maar ook om eventueel gemengd gebruik tussen goederen

(https://trends.knack.be/economie/beleid ... r-RNBOCHKN)
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Onderzoek is altijd goed.
Wel grappig dat toch weer wordt vergeten dat Duitsland heropening van het oude tracé niet zag zitten en dat Duitsland nooit haast maakt met het opwaarderen van grensoverschrijdende spoorverbindingen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LML »

Welk goederenvervoer en door wie gaat er momenteel over de IJzeren Rijn via Antwerpen-Hamont-Weert en verder? De zinktreinen van en naar Budel niet bijgerekend...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: IJzeren Rijn

Bericht door HVHTB »

LML schreef: 10 jul 2021, 10:40Welk goederenvervoer en door wie gaat er momenteel over de IJzeren Rijn via Antwerpen-Hamont-Weert en verder?
Het kan altijd zijn dat ik iets heb gemist, maar volgens mij heeft er het afgelopen jaar geen enkele doorgaande goederentrein Hamont - Weert gereden.

Trouwens, vanaf september zou het aantal goederentreinen naar de zinkfabriek in Budel gaan toenemen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

LML schreef: 10 jul 2021, 10:40 Welk goederenvervoer en door wie gaat er momenteel over de IJzeren Rijn via Antwerpen-Hamont-Weert en verder? De zinktreinen van en naar Budel niet bijgerekend...
Vermits het spoor vanaf Roermond gesloten is, is het antwoord simpel: niets. Zonder investeringen in NL kan er daar ook niets zinnig passeren.
edelweiss
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 apr 2018, 23:17

Re: IJzeren Rijn

Bericht door edelweiss »

Ik vermoed dat de vragensteller het alleen heeft over goederenvervoer (buiten Zinkfabriek) tussen Hamont en Weert. Rijdt er heel af en toe nog een goederentrein tussen Antwerpen en Geleen?
Plaats reactie