Certus rail

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Certus rail

Bericht door Shrek »

Ik zag onlangs een reeks 27 van een nieuwe vervoerder: certus rail. Hebben zij enkele 27 overgekocht van de NMBS?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Certus rail

Bericht door Steve »

Op Facebook zag ik ook een foto passeren:

352535446_294885839533011_6188699007682523071_n.jpg
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Certus rail

Bericht door jan_olieslagers »

Kijk eens hier: https://certusrailsolutions.be/over-ons/

Op het opgegeven adres in Merelbeke zag ik ook een vestiging van struktonrail.nl , zou het daarvan een neven- of dochterbedrijf zijn?
Overigens opvallend dat de livrei probeert er heel erg Belgisch uit te zien...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Certus rail

Bericht door Steve »

Ook opvallend dat het nummer van de loc nogal discreet is, al helemaal niets meer te zien op de voorkant. Mag dat eigenlijk wel, zijn er geen normen voor de zichtbaarheid ervan - zéker als men de bestaande homologatie wil behouden?
TKR
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Certus rail

Bericht door TKR »

Op de voorkant staat er inderdaad niets, maar op de foto is te zien dat aan de andere deur het nummer in het groot en wit er wel op staat. 2707 als ik het goed zie.
Nils
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Certus rail

Bericht door Nils »

Steve schreef: 08 jun 2023, 11:16 Ook opvallend dat het nummer van de loc nogal discreet is, al helemaal niets meer te zien op de voorkant. Mag dat eigenlijk wel, zijn er geen normen voor de zichtbaarheid ervan - zéker als men de bestaande homologatie wil behouden?
Het vermelden van het nummer op de neus is enkel voor gemakkelijke herkenning door het eigen personeel voor zover ik weet.
Voor registratie en homologatie is alleen het UIC nummer van belang.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Certus rail

Bericht door nighttrain »

Moederbedrijf Is in Dortmund,dus duits.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 08 jun 2023, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Certus rail

Bericht door ovspotter_be »

Deze deze ochtend zien passeren op de spoorlijn tussen Muizen en Mechelen-Nekkerspoel, met erachter een NMBS pakrijtuig.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Certus rail

Bericht door desirootje »

Ze zeggen te werken in bundels en stelplaatsen, ik neem aan dat dat is om dit materieel te kunnen blijven gebruiken zonder dat er ETCS inzit. Ik vraag me dan wel af of ze andere spoorbedrijven gaan moeten vragen om hun locs te verzetten mocht er meer vraag zijn op een andere locatie, sinds ze dan niet meer over het hoofdspoornet mogen rijden...
Ik verwacht toch niet dat ze er zelf ETCS in gaan steken...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Certus rail

Bericht door jan_olieslagers »

@desirootje: goed punt!
@nighttrain: wie is dan wel dat Duitse moederbedrijf? en van waar deze informatie?
@Shrek: letterlijk gekocht zal deze loc wel niet zijn, dan zou hij toch een ander UIC-nummer moeten krijgen enzovoort? Ook het behoud van het 27xx-nummer en de "antwerpen"-aanduiding lijkt er mij op te wijzen dat hij eerder is verhuurd of misschien zelfs uitgeleend, maar wel een NMBS-loc blijft.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Certus rail

Bericht door Ducktape »

jan_olieslagers schreef: 08 jun 2023, 15:20 @desirootje: goed punt!
@nighttrain: wie is dan wel dat Duitse moederbedrijf? en van waar deze informatie?
@Shrek: letterlijk gekocht zal deze loc wel niet zijn, dan zou hij toch een ander UIC-nummer moeten krijgen enzovoort? Ook het behoud van het 27xx-nummer en de "antwerpen"-aanduiding lijkt er mij op te wijzen dat hij eerder is verhuurd of misschien zelfs uitgeleend, maar wel een NMBS-loc blijft.
Alle 27 worden onderhouden in Kinkempois, dus deze zal overgeheveld zijn naar TW Antwerpen, dit even terzijde.

Wat een lelijke livrei. Er werd blijkbaar gewoon een wrap over geplakt, niet eens geverfd. Aan de binnenkant zou er ook niets gewijzigd zijn. Benieuwd hoelang het duurt voor de roest door de wrap gaat komen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Certus rail

Bericht door Shrek »

Als die 27 geen ETCS krijgt heeft hij nog maximaal 30 maanden te leven, dan is een volledige herspuiting wel een heel dure zaak.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Certus rail

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 08 jun 2023, 17:06 Als die 27 geen ETCS krijgt heeft hij nog maximaal 30 maanden te leven, dan is een volledige herspuiting wel een heel dure zaak.
Als men die enkel in bundels wilt gebruiken is dat dan nog steeds van toepassing? Want dat is hun businessmodel, geen ritten vanuit Antwerpen naar Luik ofzo.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Certus rail

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 08 jun 2023, 22:04
Shrek schreef: 08 jun 2023, 17:06 Als die 27 geen ETCS krijgt heeft hij nog maximaal 30 maanden te leven, dan is een volledige herspuiting wel een heel dure zaak.
Als men die enkel in bundels wilt gebruiken is dat dan nog steeds van toepassing? Want dat is hun businessmodel, geen ritten vanuit Antwerpen naar Luik ofzo.
In bundels kunnen ze in theorie nog wel rijden, maar dat lijkt mij een heel erg beperkt operatiegebied.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Certus rail

Bericht door Klassiekje »

2707 en 2731 (en 2753 voor wisselstukken) zouden verkocht moeten zijn aan Certus en worden op dit moment opgefrist en onderhouden in TW Antwerpen-Noord.
Laatst gewijzigd door Klassiekje op 09 jun 2023, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie