Pagina 2 van 2

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 11:24
door Shrek
Voor alle volledigheid hier nog de voormalige openingspost:
Ik zou het hier graag hebben over lokale spooraansluitingen, spoorbundels en terminals in België. We hebben de grote (zee)havens die elk een eigen topic verdienen maar er zijn blijkbaar nog vele andere plaatsen waar men aansluitingen, bundels en terminals heeft. Zo blijkt ook uit onderstaande bericht uit een ander topic:
DR-fan schreef: 16 mei 2023, 15:14
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50 Die projecten zijn dan allemaal een stille dood gestorven?
Ja, net zoals de projecten in Boom, Ninove, Neufchâteau, Gouvy, Ile de Monsin ...

De doodsteek voor Oostende was de verhuis van de grootste klant naar Zeebrugge.
JonasV91 schreef: 16 mei 2023, 14:50Volgens mij is er toch potentieel om Ostend Sea Port Trains op te starten. Je bent natuurlijk wel heel afhankelijk van de diverse bestemmingen van de goederen maar het zouden opnieuw ettelijke vrachtwagens (per week) zijn die van de weg gehaald werden.
Mocht het mogelijk zijn om de wagons te combineren tot één trein.
O jee, dan hebben we het over gespreid verkeer - iets wat sommigen onder ons doet schuimbekken :lol:
Boom is dan die aan het station van Boom zelf? Ik zie ook nog redelijk wat aansluitingen in die omgeving?
Daar was bij mijn weten toch wel wat bediening naar ergens in Ruisbroek? Is dat verkeer er nog, los van de 'terminal'?

Ninove is het verlengstuk van het uitwijkspoor aldaar? Lijkt me wel maar een slechte bereikbaarheid te hebben voor de bedrijven zelf. Laden en lossen van wagons lijkt mij toch een vrij lastige en intensieve bedoening. Veel meer dan 2 treinen uitwijken kan je daar niet (meer) doen heb ik de indruk.

Neufchâteau ziet eruit als een pijnlijke, zelfs enge, leegte via Google Maps. Twee sporen op de terminal zelf en dan nog 3 relatief korte sporen buiten de bundel.

Gouvy is dan naar die houthandelaar? Barthel Pauls ofzo? Die heeft 2 sporen en gemeten vanaf de betonplaat zijn die meer dan 900m lang.

Ile de Monsin, dan doel je niet op de start ervan maar op het uiteinde van de spoorlijn voorbij Cockerill? Daar lijken inderdaad voorbereidingen gedaan om de spoorverbinding te verlengen naar die containerterminal. Of zijn die simpelweg terug uitgebroken?

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 12:00
door Klassiekje
De lijn 271 Leman - Flémalle-Espérance wordt denk ik ook nog bediend voor ArcelorMittal.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 12:07
door Shrek
In Haren en Delta heeft de MIVB een industrieaansluiting. Deze wordt echter slechts zeer sporadisch gebruikt.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 13:59
door DR-fan
Shrek schreef: 18 mei 2023, 11:22 Met wat kunstgrepen is het gelukt, je kan nu zelf de eerste post naar believen aanpassen en updaten.
OK, bedankt!

Ik stel voor dat wie iets wijzigt bovenaan de datum van de wijziging zet.

Haren en Delta worden bijgevoegd.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 13:59
door DR-fan
Klassiekje schreef: 18 mei 2023, 12:00 De lijn 271 Leman - Flémalle-Espérance wordt denk ik ook nog bediend voor ArcelorMittal.
Inderdaad, bedankt

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 14:11
door DR-fan
Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 In Tongeren heb je ook nog de aansluiting 'HODLMAYR' voor lossen van auto's, wordt helaas niet vaak bediend.
Is toegevoegd

Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 - L219 in Gent met overslagsporen (ongebruikt) en aansluiting ITG met meerdere containertreinen per dag.
Klopt, maar dat ligt in de Kanaalzone en is deel van de haven.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 15:50
door JonasV91
DR-fan schreef: 18 mei 2023, 14:11
Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 In Tongeren heb je ook nog de aansluiting 'HODLMAYR' voor lossen van auto's, wordt helaas niet vaak bediend.
Is toegevoegd

Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 - L219 in Gent met overslagsporen (ongebruikt) en aansluiting ITG met meerdere containertreinen per dag.
Klopt, maar dat ligt in de Kanaalzone en is deel van de haven.
Hier zorgt Bundel Zandeken dan voor voor deze bedieningsmogelijkheid?
Las ik dat er (momenteel) geen bediening was aan de noordzijde van het dok?

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 18 mei 2023, 20:07
door benimmeg
JonasV91 schreef: 18 mei 2023, 15:50
DR-fan schreef: 18 mei 2023, 14:11
Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 In Tongeren heb je ook nog de aansluiting 'HODLMAYR' voor lossen van auto's, wordt helaas niet vaak bediend.
Is toegevoegd

Kevin schreef: 17 mei 2023, 11:26 - L219 in Gent met overslagsporen (ongebruikt) en aansluiting ITG met meerdere containertreinen per dag.
Klopt, maar dat ligt in de Kanaalzone en is deel van de haven.
Hier zorgt Bundel Zandeken dan voor voor deze bedieningsmogelijkheid?
Las ik dat er (momenteel) geen bediening was aan de noordzijde van het dok?
Zowel de noordkant als de zuidkant (L219) sluiten aan op bundel Zandeken. Treinen voor L219 rijden binnen in bundel Zandeken en worden dan opgeduwt naar de ITG. Bij vertrek wordt de loc rondgezet in Bundel Zandeken. Deze bediening is paar keer per dag door zowel Lineas als Crossrail.

Kluizendok-Noord wordt ongeveer een keer per week bediend door RTB Cargo.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 19 mei 2023, 09:03
door DR-fan
benimmeg schreef: 18 mei 2023, 20:07 Kluizendok-Noord wordt ongeveer een keer per week bediend door RTB Cargo.
Dat is intussen toch iets vaker, en Lineas heb ik daar ook al gezien.

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 25 mei 2023, 13:51
door stijn
Nog twee aansluitingen die ik ken in de Provincie Luik:

Rivage... misschien van Infrabel zelf om aangekochte balast te laden...
La belle Roche... Niet meer in dienst...

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 25 mei 2023, 14:06
door DR-fan
stijn schreef: 25 mei 2023, 13:51 Nog twee aansluitingen die ik ken in de Provincie Luik:

Rivage... misschien van Infrabel zelf om aangekochte balast te laden...
La belle Roche... Niet meer in dienst...
Rivage is inderdaad een laadspoor van Infrabel en niet meer commercieel in dienst.

Belle Roche: ligt de aansluitwissel in L42 er nog?

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 25 mei 2023, 14:26
door stijn
DR-fan schreef: 25 mei 2023, 14:06 Belle Roche: ligt de aansluitwissel in L42 er nog?
Volgens Google Earth (2020) wel...

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 25 mei 2023, 14:32
door jan_olieslagers
... en volgens openstreetmap (2022) ook:
https://www.openstreetmap.org/node/3732132340

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Geplaatst: 25 mei 2023, 18:35
door DR-fan
stijn schreef: 25 mei 2023, 14:26
DR-fan schreef: 25 mei 2023, 14:06 Belle Roche: ligt de aansluitwissel in L42 er nog?
Volgens Google Earth (2020) wel...
OK, ik pas het aan.