Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Alles over goederenvervoer in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

update 25/05/23: toevoegen aansluiting "Belle Roche" (L42)

West-Vlaanderen

In dienst:
- Proviron Oostende, hoewel blijkbaar ook niet meer bediend
- LAR Lauwe: regelmatige bediening vanuit Antwerpen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Oostende Tilbury
- Oostende industrielijn naar rechter kanaaloever

Oost-Vlaanderen

In dienst:
- Aalst-Oost: dagelijkse bediening met naargelang de dag één of twee treinen - aanvoer van graan en afvoer van melasse

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- St-Niklaas-Oost, nu gebruikt door Infrabel maar in theorie nog bruikbaar als openbaar laadspoor
- Ninove, gesloten in 1992 en één keer hergebruikt voor de beruchte biertrein
- Denderleeuw: aansluiting naar een brandstofhandel. Voor het laatst bediend omstreeks de eeuwwisseling, maar alles ligt er nog met inbegrip van de aansluitwissel met Infrabel.

Brussel

In dienst:
- aansluiting Audi in Vorst (bundel Ruisbroek in spoorwegtermen), dagelijks 2 tot 3 treinen
- Haren: centrale werkplaats MIVB - zeer sporadisch gebruikt voor overbrenging metrostellen van en naar Delta
- Delta: metrostelplaats MIVB - zeer sporadisch gebruikt voor overbrenging metrostellen van en naar Haren

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Schaarbeek voorhaven - momenteel onderwerp van discussies tussen Infrabel en het Brussels Gewest.

NB: toen ik aan het spoor begon waren er nog goederenstations en/of aansluitingen in Schaarbeek, Schaarbeek-Josaphat, Etterbeek, Brussel-TT, Brussel-West en Brussel-Klein-Eiland. Vandaag is er geen enkele plaats meer in Brussel waar van en naar de trein overgeslagen kan worden...

Antwerpen

In dienst:
- Hemiksem: brandstofdepot met min of meer regelmatige bediening
- Boom: goederenkoer met regelmatige bediening
- Ruisbroek: UCB en mouterij Albert met beide regelmatige tot dagelijkse bediening
- L207 langs Albertkanaal: BP-chemicals en een betonbedrijf in Meerhout die enkele keren per week bediend worden
- Olen: Umicore met regelmatig kopertreinen uit Bulgarije
- Mol: CEN met laadinstallatie voor radioactief afval - enkele transporten per jaar onder grote geheimhouding
- Mechelen: containerterminal Muizen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Boom: aansluiting naar het bedrijventerrein tussen de Rupel en het Zeekanaal (is nog nooit gebruikt)

Luxemburg

In dienst:
- Rochefort-Jemelle: aansluiting Lhoist met één of twee treinen per dag
- Marche-en-Famenne: militaire aansluiting, wordt regelmatig gebruikt
- Bertrix: militaire aansluiting naar het depot van Jéhonville, wordt hooguit twee tot drie keer per jaar gebruikt
- Virton: papierfabriek Burgo-Ardenne met gemiddeld twee bedieningen per dag (ligt aan laatste restant van de oude lijn 155 naar Frankrijk)
- Aubange: aansluiting naar Ecore, de "huissloper" van de NMBS. Hier rijden dus wagens binnen maar er komt nooit één buiten
- Athus: containerterminal met meerdere treinen per dag. De operater van de terminal is sinds kort ook een spoorwegonderneming die op het Infrabel-net rijdt (TCA-Rail).

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Bertrix: laadkade voor hout, 3 of 4 jaar geleden voor het laatst gebruikt voor een proeftransport van Railtraxx
- Gouvy: aansluiting Pauls. Nieuw aangelegd en met veel persaandacht geopend, maar na amper 2 jaar stopte het spoorvervoer...
- Marbehan: brandstofdepot, sinds 2021 niet meer bediend
- Etalle: aansluiting Valvert - na iets meer dan 10 jaar intensief vervoer weer gesloten en ondertussen alweer 12 jaar aan het wegroesten samen met de toegangslijnen 155/289. Ondertussen zou ook de aansluitwissel in Marbehan verdwenen zijn.
- Neufchâteau: nieuwe aansluiting naar een logistiek park naast de E411. Er heeft één keer een 62 als proefrit op gereden en sindsdien niets meer.

Henegouwen

In dienst:
- Havinnes: CBR (cement)
- Lessines: twee laadplaatsen voor steengroeve CUP (een meermaals per week bediend door Europorte, de andere bijna dagelijks,
vooral voor Infrabel
- Lessines-Carrières (oude lijn 87 richting Ollignies): stortplaats van Infrabel. Er is al jaren sprake van om hier een nieuwe laadplaats voor CUP te bouwen zodat de oude aansluiting aan het station kan verdwijnen. Begin werken?
- Tertre: twee chemische fabrieken (Yara en Kemira) - 2 tot 3 bedieningen per dag
- Feluy: raffinaderijen van Chevron en Total - dagelijkse bedieningen
- Châtelet: staalwalserij met meerdere treinen per dag uit Genk en Frankrijk
- Châtelet: containerterminal Charleroi Dryport
- La Louvière: walserijen van Duferco met meerdere treinen per dag uit Gent + containerterminal Garocentre

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Obourg: cementfabriek - enige tijd bediend door Europorte maar voor zover ik weet nu ongebruikt
- Tertre: aansluiting naar chemische fabriek in Villerot, volledig intact maar momenteel geen verkeer
- Baudour: aansluiting Darse-Sud vanuit Tertre; 12 jaar geleden heraangelegd en sindsdien door heel precies twee testtreinen bereden
- Ghislenghien: voor het laatst bediend eind 2021

Gepland:
- Antoing: aansluiting steengroeve


Vlaams + Waals Brabant

In dienst:
- Kortenberg: verdeelcentrum d'Ieteren met dagelijkse autotreinen en schuifwandwagens met onderdelen
- Quenast: steengroeve, vooral bediening door Infrabel/TUC-Rail
- Clabecq: walserijen van Duferco - dagelijkse treinen uit Gent en Antwerpen

Namen

In dienst:
- Yves-Gomezée: steengroeve Les Petons - meerdere treinen per week
- Aisemont: kalkgroeve Carmeuse - meerdere treinen per week op laatste restant van L150
- Auvelais: aansluiting Pacot - een handelaar in tweedehandslocomotieven
- Jemeppe-sur-Sambre: chemische fabriek met twee aansluitingen, in principe dagelijkse bediening

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Marche-les-Dames: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik
- Namèche: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik
- Chateau de Seilles (Andenne): kalkgroeve Carmeuse - nog aanwezig maar al enige tijd niet meer gebruikt.

Gepland:
- Hemptinne: aansluiting steengroeve waarvoor een kort gedeelte van de oude lijn naar Florennes moet worden heraangelegd. Al meermaals aangekondigd maar nog niet gestart.

Luik

In dienst:
- Lixhe: cementfabriek, aangesloten op L24
- Ile de Monsin: overslagbedrijf van de Luikse binnenhaven - af en toe steenkooltreinen naar Duitsland. Iemand een idee van andere trafieken?
- Bierset: containerterminal - 1 à 2 treinen per dag
- Renory: containerterminal en vervoer van coils
- L285 Seraing - Hermalle met meerdere bedieningen per dag voor de staalindustrie (Arcelor, Tata-steel)
- Flémalle-Espérance - toegankelijk over L271 komende van L125A
- Engis: chemische fabriek van Prayon, 2 à 3 keer per week bediend
- Hermalle-sous-Huy: kalkgroeve met gemiddeld twee treinen per dag
- Statte: suikerfabriek met in het najaar 1 suikertrein per dag naar Antwerpen
- Marchin: walserij met verschillende bedieningen per week (laatste restant L126)

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Statte - Moha naar de groeve van Carmeuse; volledig intact, maar aansluitwissel in Statte werd verwijderd (laatste restant L127)
- Ile de Monsin: nieuwe verbinding naar containerterminal. Gedurende enkele weken bediend door DB-Cargo maar intussen blijkbaar alweer zonder verkeer
- aansluiting 'Belle Roche' (L42 tussen Rivage en Aywaille): bediening van een steengroeve; nog aanwezig maar al minstens 10 jaar niet meer bediend.

Limburg

In dienst:
- Tessenderlo: chemische fabriek, 1 à 2 treinen per dag
- Balen-Werkplaats: Nyrstar - dagelijkse ertsttreinen
- Tongeren: Hödlmayer - import van auto's, wordt onregelmatig bediend
- Genk-Goederen: verschillende aansluitingen en industrielijnen; is eigenlijk zo omvangrijk dat het eerder een eigen topic zoals de havens verdient. Of anders gezegd: ik ben er niet zo mee vertrouwd; als iemand uit de streek zich geroepen voelt...


Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Tessenderlo: industrielijn richting Paal, blijkbaar al jaren zonder verkeer
- Balen-Werkplaats: industrielijn naar Lommel-Maatheide voor de zandwinning; eind 2021 tijdelijk stopgezet. Iemand een idee van de plannen?
Laatst gewijzigd door DR-fan op 25 mei 2023, 18:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door Shrek »

Kortenberg Dieteren is nog een belangrijke met dagelijkse bediending
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door Kevin »

In Tongeren heb je ook nog de aansluiting 'HODLMAYR' voor lossen van auto's, wordt helaas niet vaak bediend.

- L219 in Gent met overslagsporen (ongebruikt) en aansluiting ITG met meerdere containertreinen per dag.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door stijn »

Carmeuse Aisemont?
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door maarten »

Geen idee van de bediening, meer als aanvulling van lijnen:

Limburg
L273 Sibelco en Nyrstar in Beringen
L17 Tessenderlo naar L218
Genk IKEA aan L21A
Genk L231 naar Arcelor Mittal
Genk L230 naar de haven.

Liège
CBR in Lanaye aan L24
Luik Ile Monsin
L271 Flémalle-Grande
L285 naar Engis
Laatst gewijzigd door maarten op 17 mei 2023, 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

Om het overzicht te bewaren is het misschien beter de lijst aan te vullen per provincie. Toevoegingen kunnen in het vet of cursief geplaats worden.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

Aanvulling voor Antwerpen en bijvoegen Henegouwen en de beide Brabanden
update: Yves-Gomezée ligt blijkbaar in de provincie Namen :oops: - die provincie werd dan maar toegevoegd...

West-Vlaanderen

In dienst:
- Proviron Oostende, hoewel blijkbaar ook niet meer bediend
- LAR Lauwe: regelmatige bediening vanuit Antwerpen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Oostende Tilbury
- Oostende industrielijn naar rechter kanaaloever

Oost-Vlaanderen

In dienst:
- Aalst-Oost: dagelijkse bediening met naargelang de dag één of twee treinen - aanvoer van graan en afvoer van melasse

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- St-Niklaas-Oost, nu gebruikt door Infrabel maar in theorie nog bruikbaar als openbaar laadspoor
- Ninove, gesloten in 1992 en één keer hergebruikt voor de beruchte biertrein
- Denderleeuw: aansluiting naar een brandstofhandel. Voor het laatst bediend omstreeks de eeuwwisseling, maar alles ligt er nog met inbegrip van de aansluitwissel met Infrabel.

Brussel

In dienst:
- aansluiting Audi in Vorst (bundel Ruisbroek in spoorwegtermen), dagelijks 2 tot 3 treinen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Schaarbeek voorhaven - momenteel onderwerp van discussies tussen Infrabel en het Brussels Gewest.

NB: toen ik aan het spoor begon waren er nog goederenstations en/of aansluitingen in Schaarbeek, Schaarbeek-Josaphat, Etterbeek, Brussel-TT, Brussel-West en Brussel-Klein-Eiland. Vandaag is er geen enkele plaats meer in Brussel waar van en naar de trein overgeslagen kan worden...

Antwerpen

In dienst:
- Hemiksem: brandstofdepot met min of meer regelmatige bediening
- Boom: goederenkoer met regelmatige bediening
- Ruisbroek: UCB en mouterij Albert met beide regelmatige tot dagelijkse bediening
- L207 langs Albertkanaal: BP-chemicals en een betonbedrijf in Meerhout die enkele keren per week bediend worden
- Olen: Umicore met regelmatig kopertreinen uit Bulgarije
- Mol: CEN met laadinstallatie voor radioactief afval - enkele transporten per jaar onder grote geheimhouding
- Mechelen: containerterminal Muizen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Boom: aansluiting naar het bedrijventerrein tussen de Rupel en het Zeekanaal (is nog nooit gebruikt)
- Hemiksem: Umicore

Luxemburg

In dienst:
- Rochefort-Jemelle: aansluiting Lhoist met één of twee treinen per dag
- Marche-en-Famenne: militaire aansluiting, wordt regelmatig gebruikt
- Bertrix: militaire aansluiting naar het depot van Jéhonville, wordt hooguit twee tot drie keer per jaar gebruikt
- Virton: papierfabriek Burgo-Ardenne met gemiddeld twee bedieningen per dag (ligt aan laatste restant van de oude lijn 155 naar Frankrijk)
- Aubange: aansluiting naar Ecore, de "huissloper" van de NMBS. Hier rijden dus wagens binnen maar er komt nooit één buiten
- Athus: containerterminal met meerdere treinen per dag. De operater van de terminal is sinds kort ook een spoorwegonderneming die op het Infrabel-net rijdt (TCA-Rail).

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Bertrix: laadkade voor hout, 3 of 4 jaar geleden voor het laatst gebruikt voor een proeftransport van Railtraxx
- Gouvy: aansluiting Pauls. Nieuw aangelegd en met veel persaandacht geopend, maar na amper 2 jaar stopte het spoorvervoer...
- Marbehan: brandstofdepot, sinds 2021 niet meer bediend
- Etalle: aansluiting Valvert - na iets meer dan 10 jaar intensief vervoer weer gesloten en ondertussen alweer 12 jaar aan het wegroesten samen met de toegangslijnen 155/289. Ondertussen zou ook de aansluitwissel in Marbehan verdwenen zijn.
- Neufchâteau: nieuwe aansluiting naar een logistiek park naast de E411. Er heeft één keer een 62 als proefrit op gereden en sindsdien niets meer.

Henegouwen

In dienst:
- Havinnes: CBR (cement)
- Lessines: twee laadplaatsen voor steengroeve CUP (een meermaals per week bediend door Europorte, de andere bijna dagelijks,
vooral voor Infrabel
- Lessines-Carrières (oude lijn 87 richting Ollignies): stortplaats van Infrabel. Er is al jaren sprake van om hier een nieuwe laadplaats voor CUP te bouwen zodat de oude aansluiting aan het station kan verdwijnen. Begin werken?
- Tertre: twee chemische fabrieken (Yara en Kemira) - 2 tot 3 bedieningen per dag
- Feluy: raffinaderijen van Chevron en Total - dagelijkse bedieningen
- Châtelet: staalwalserij met meerdere treinen per dag uit Genk en Frankrijk
- Châtelet: containerterminal Charleroi Dryport
- La Louvière: walserijen van Duferco met meerdere treinen per dag uit Gent + containerterminal Garocentre

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Obourg: cementfabriek - enige tijd bediend door Europorte maar voor zover ik weet nu ongebruikt
- Tertre: aansluiting naar chemische fabriek in Villerot, volledig intact maar momenteel geen verkeer
- Baudour: aansluiting Darse-Sud vanuit Tertre; 12 jaar geleden heraangelegd en sindsdien door heel precies twee testtreinen bereden
- Ghislenghien: voor het laatst bediend eind 2021

Gepland:
- Antoing: aansluiting steengroeve
- Hemptinne: aansluiting steengroeve waarvoor een kort gedeelte van de oude lijn naar Florennes moet worden heraangelegd. Al meermaals aangekondigd maar nog niet gestart.

Vlaams + Waals Brabant

In dienst:
- Kortenberg: verdeelcentrum d'Ieteren met dagelijkse autotreinen en schuifwandwagens met onderdelen
- Quenast: steengroeve, vooral bediening door Infrabel/TUC-Rail
- Clabecq: walserijen van Duferco - dagelijkse treinen uit Gent en Antwerpen

Namen

In dienst:
- Yves-Gomezée: steengroeve Les Petons - meerdere treinen per week
- Aisemont: kalkgroeve Carmeuse - meerdere treinen per week op laatste restant van L150
- Auvelais: aansluiting Pacot - een handelaar in tweedehandslocomotieven
- Jemeppe-sur-Sambre: chemische fabriek met twee aansluitingen, in principe dagelijkse bediening

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Marche-les-Dames: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik
- Namèche: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik
Laatst gewijzigd door DR-fan op 17 mei 2023, 16:14, 3 keer totaal gewijzigd.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

stijn schreef: 17 mei 2023, 13:26 Carmeuse Aisemont?
Namen komt nog aan bod, maar inderdaad: dat wordt nog bediend.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door jan_olieslagers »

@DR-Fan: dank voor de informatie - vooral inside-info is zeer welkom. Alleen is het wel erg veel, en daarmee wordt het een beetje onoverzichtelijk. Misschien in een tabelleke gieten? Excel? html?

Ik denk overigens dat vriend Paul met veel belangstelling meeleest :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 17 mei 2023, 15:58 @DR-Fan: dank voor de informatie - vooral inside-info is zeer welkom. Alleen is het wel erg veel, en daarmee wordt het een beetje onoverzichtelijk. Misschien in een tabelleke gieten? Excel? html?

Ik denk overigens dat vriend Paul met veel belangstelling meeleest :)
Daarom dat ik voorstelde van niet in het wilde weg te reageren met verbeteringen en aanvullingen. OK, alls kopiëren neemt veel plaats in beslag, maar het blijft overzichtelijk en de laatste bijdrage is dan steeds de meest recente.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door maarten »

DR-fan schreef: 17 mei 2023, 16:02
Daarom dat ik voorstelde van niet in het wilde weg te reageren met verbeteringen en aanvullingen. OK, alls kopiëren neemt veel plaats in beslag, maar het blijft overzichtelijk en de laatste bijdrage is dan steeds de meest recente.
Het was mij ook niet duidelijk dat je nog niet klaar was. :wink:
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door groentje »

Is Hermalle-sous-Huy al vernoemd? De steengroeve daar heeft bij mijn weten toch ook nog altijd behoorlijk wat trafiek.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door Hobbes »

Even melden dat de aansluitingswissel naar Umicore op L52 een tijd geleden uitgebroken is. Exit aansluiting Umicore dus...

De "nieuwe" bundel aan het kanaal in Boom die nooit gebruikt is, ligt volledig onder een hoop erts of zand (kan het niet goed genoeg zien vanop L52), dus de kans lijkt me klein dat die in de nabije toekomst gaat gebruikt worden. (van geldverspilling gesproken).
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door DR-fan »

Update: toevoegen Luik en Limburg + schrappen Umicore Hemiksem

@ mods: zou deze lijst steeds bovenaan het topic kunnen staan als referentie? Kwestie van overzichtelijkheid.

West-Vlaanderen

In dienst:
- Proviron Oostende, hoewel blijkbaar ook niet meer bediend
- LAR Lauwe: regelmatige bediening vanuit Antwerpen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Oostende Tilbury
- Oostende industrielijn naar rechter kanaaloever

Oost-Vlaanderen

In dienst:
- Aalst-Oost: dagelijkse bediening met naargelang de dag één of twee treinen - aanvoer van graan en afvoer van melasse

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- St-Niklaas-Oost, nu gebruikt door Infrabel maar in theorie nog bruikbaar als openbaar laadspoor
- Ninove, gesloten in 1992 en één keer hergebruikt voor de beruchte biertrein
- Denderleeuw: aansluiting naar een brandstofhandel. Voor het laatst bediend omstreeks de eeuwwisseling, maar alles ligt er nog met inbegrip van de aansluitwissel met Infrabel.

Brussel

In dienst:
- aansluiting Audi in Vorst (bundel Ruisbroek in spoorwegtermen), dagelijks 2 tot 3 treinen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Schaarbeek voorhaven - momenteel onderwerp van discussies tussen Infrabel en het Brussels Gewest.

NB: toen ik aan het spoor begon waren er nog goederenstations en/of aansluitingen in Schaarbeek, Schaarbeek-Josaphat, Etterbeek, Brussel-TT, Brussel-West en Brussel-Klein-Eiland. Vandaag is er geen enkele plaats meer in Brussel waar van en naar de trein overgeslagen kan worden...

Antwerpen

In dienst:
- Hemiksem: brandstofdepot met min of meer regelmatige bediening
- Boom: goederenkoer met regelmatige bediening
- Ruisbroek: UCB en mouterij Albert met beide regelmatige tot dagelijkse bediening
- L207 langs Albertkanaal: BP-chemicals en een betonbedrijf in Meerhout die enkele keren per week bediend worden
- Olen: Umicore met regelmatig kopertreinen uit Bulgarije
- Mol: CEN met laadinstallatie voor radioactief afval - enkele transporten per jaar onder grote geheimhouding
- Mechelen: containerterminal Muizen

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Boom: aansluiting naar het bedrijventerrein tussen de Rupel en het Zeekanaal (is nog nooit gebruikt)

Luxemburg

In dienst:
- Rochefort-Jemelle: aansluiting Lhoist met één of twee treinen per dag
- Marche-en-Famenne: militaire aansluiting, wordt regelmatig gebruikt
- Bertrix: militaire aansluiting naar het depot van Jéhonville, wordt hooguit twee tot drie keer per jaar gebruikt
- Virton: papierfabriek Burgo-Ardenne met gemiddeld twee bedieningen per dag (ligt aan laatste restant van de oude lijn 155 naar Frankrijk)
- Aubange: aansluiting naar Ecore, de "huissloper" van de NMBS. Hier rijden dus wagens binnen maar er komt nooit één buiten
- Athus: containerterminal met meerdere treinen per dag. De operater van de terminal is sinds kort ook een spoorwegonderneming die op het Infrabel-net rijdt (TCA-Rail).

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Bertrix: laadkade voor hout, 3 of 4 jaar geleden voor het laatst gebruikt voor een proeftransport van Railtraxx
- Gouvy: aansluiting Pauls. Nieuw aangelegd en met veel persaandacht geopend, maar na amper 2 jaar stopte het spoorvervoer...
- Marbehan: brandstofdepot, sinds 2021 niet meer bediend
- Etalle: aansluiting Valvert - na iets meer dan 10 jaar intensief vervoer weer gesloten en ondertussen alweer 12 jaar aan het wegroesten samen met de toegangslijnen 155/289. Ondertussen zou ook de aansluitwissel in Marbehan verdwenen zijn.
- Neufchâteau: nieuwe aansluiting naar een logistiek park naast de E411. Er heeft één keer een 62 als proefrit op gereden en sindsdien niets meer.

Henegouwen

In dienst:
- Havinnes: CBR (cement)
- Lessines: twee laadplaatsen voor steengroeve CUP (een meermaals per week bediend door Europorte, de andere bijna dagelijks,
vooral voor Infrabel
- Lessines-Carrières (oude lijn 87 richting Ollignies): stortplaats van Infrabel. Er is al jaren sprake van om hier een nieuwe laadplaats voor CUP te bouwen zodat de oude aansluiting aan het station kan verdwijnen. Begin werken?
- Tertre: twee chemische fabrieken (Yara en Kemira) - 2 tot 3 bedieningen per dag
- Feluy: raffinaderijen van Chevron en Total - dagelijkse bedieningen
- Châtelet: staalwalserij met meerdere treinen per dag uit Genk en Frankrijk
- Châtelet: containerterminal Charleroi Dryport
- La Louvière: walserijen van Duferco met meerdere treinen per dag uit Gent + containerterminal Garocentre

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Obourg: cementfabriek - enige tijd bediend door Europorte maar voor zover ik weet nu ongebruikt
- Tertre: aansluiting naar chemische fabriek in Villerot, volledig intact maar momenteel geen verkeer
- Baudour: aansluiting Darse-Sud vanuit Tertre; 12 jaar geleden heraangelegd en sindsdien door heel precies twee testtreinen bereden
- Ghislenghien: voor het laatst bediend eind 2021

Gepland:
- Antoing: aansluiting steengroeve


Vlaams + Waals Brabant

In dienst:
- Kortenberg: verdeelcentrum d'Ieteren met dagelijkse autotreinen en schuifwandwagens met onderdelen
- Quenast: steengroeve, vooral bediening door Infrabel/TUC-Rail
- Clabecq: walserijen van Duferco - dagelijkse treinen uit Gent en Antwerpen

Namen

In dienst:
- Yves-Gomezée: steengroeve Les Petons - meerdere treinen per week
- Aisemont: kalkgroeve Carmeuse - meerdere treinen per week op laatste restant van L150
- Auvelais: aansluiting Pacot - een handelaar in tweedehandslocomotieven
- Jemeppe-sur-Sambre: chemische fabriek met twee aansluitingen, in principe dagelijkse bediening

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Marche-les-Dames: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik
- Namèche: kalkgroeve - aansluiting nog aanwezig maar voor zover me bekend niet in gebruik

Gepland:
- Hemptinne: aansluiting steengroeve waarvoor een kort gedeelte van de oude lijn naar Florennes moet worden heraangelegd. Al meermaals aangekondigd maar nog niet gestart.

Luik

In dienst:
- Lixhe: cementfabriek, aangesloten op L24
- Ile de Monsin: overslagbedrijf van de Luikse binnenhaven - af en toe steenkooltreinen naar Duitsland. Iemand een idee van andere trafieken?
- Bierset: containerterminal - 1 à 2 treinen per dag
- Renory: containerterminal en vervoer van coils
- L285 Seraing - Hermalle met meerdere bedieningen per dag voor de staalindustrie (Arcelor, Tata-steel)
- Engis: chemische fabriek van Prayon, 2 à 3 keer per week bediend
- Hermalle-sous-Huy: kalkgroeve met gemiddeld twee treinen per dag
- Statte: suikerfabriek met in het najaar 1 suikertrein per dag naar Antwerpen
- Marchin: walserij met verschillende bedieningen per week (laatste restant L126)

Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Statte - Moha naar de groeve van Carmeuse; volledig intact, maar aansluitwissel in Statte werd verwijderd (laatste restant L127)
- Ile de Monsin: nieuwe verbinding naar containerterminal. Gedurende enkele weken bediend door DB-Cargo maar intussen blijkbaar alweer zonder verkeer

Limburg

In dienst:
- Tessenderlo: chemische fabriek, 1 à 2 treinen per dag
- Balen-Werkplaats: Nyrstar - dagelijkse ertsttreinen
- Tongeren: Hödlmayer - import van auto's, wordt onregelmatig bediend
- Genk-Goederen: verschillende aansluitingen en industrielijnen; is eigenlijk zo omvangrijk dat het eerder een eigen topic zoals de havens verdient. Of anders gezegd: ik ben er niet zo mee vertrouwd; als iemand uit de streek zich geroepen voelt...


Nog aanwezig maar niet meer / nog niet bediend:
- Tessenderlo: industrielijn richting Paal, blijkbaar al jaren zonder verkeer
- Balen-Werkplaats: industrielijn naar Lommel-Maatheide voor de zandwinning; eind 2021 tijdelijk stopgezet. Iemand een idee van de plannen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Lokale spooraansluitingen, bundels en terminals in België

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 18 mei 2023, 10:01 Update: toevoegen Luik en Limburg + schrappen Umicore Hemiksem

@ mods: zou deze lijst steeds bovenaan het topic kunnen staan als referentie? Kwestie van overzichtelijkheid.
Met wat kunstgrepen is het gelukt, je kan nu zelf de eerste post naar believen aanpassen en updaten.
Plaats reactie