Shrek schreef: ↑13 mei 2023, 23:26
benimmeg schreef: ↑13 mei 2023, 23:20
JonasV91 schreef: ↑13 mei 2023, 01:26
Hmmm, lijkt me niet bijster efficiënt en ecologisch ook minder te verantwoorden. Ik veronderstel dat hiervoor 1 of 2 77 gebruikt worden? Leidt tot een enorme uitstoot als die continu moet optrekken en afremmen? Dan zijn we beter af met het Zwitserse systeem waar ze van die mini-elektrische locomotieven gebruiken want er is toch draad in
FGSP Correctie: ik bedoel wel degelijk Gent-Zeehaven dus m'n afkorting is hier foutief, excuses.? Alhoewel, niet alle sporen hebben draad zeker? Een lok op batterijen die opgeladen wordt als die onder draad werkt. Of eentje op waterstof, dat zou een leuk zijn en een voorbeeld naar anderen toe. Kunnen ze ook wel wat prestigepunten op halen. Haven van Gent kan als bron dienen voor die waterstof...
Dit gebeurt steeds met 1 type 77. Dit is ecologischer dan een normale rangering want ze moeten niet steeds de volledige reisweg afleggen, maar het blijft zeker zeer inefficiënt. De triage gebeurt in FGZH op gedeeltelijk geelektrificeerde sporen die enkel kant Gent onder de draad staan. De triage gebeurt kant Antwerpen en is een type 77 noodzakelijk. Het is Lineas die dit voor zijn rekening neemt, dus zolang die geen waterstof loc hebben zal dit met diesel gebeuren.
PS: Ik ben zelf grote voorstander van waterstof.
Hoe komen jullie bij het "zeer inefficiënt"? Het is één lok die op grotendeels ongeëlektrificieerde sporen wat op en af rijdt, daar is toch helemaal niets speciaal aan? Zeer inefficiënt zijn zware baandiesels die honderden kilometers onder de draad rijden. Dit is toch van een veel kleinere orde hoor.
Het is niet omdat iets anders ook zeer inefficiënt is dat men de kleine stappen evenmin kan zetten. Zet alles in FGZH onder draad (misschien niet die sporen van Infrabel zelf aangezien die praktisch altijd dieselen vermoed ik. Een rangeerlok zoals ze die hebben in Zwitserland en de triage gebeurt al veel ecologischer.
Zet de haven onder stroom en zorg voor e-loks met een batterijpakketje om de last-mile bediening ook zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Moet een trein in bundel Zandeken zijn? Elektrisch met bovenleiding tot in bundel Zandeken en op batterijtje naar de aansluiting.
Bovenleiding is nog beter voor de treinen die verder naar 't noorden moeten. Elektrisch rijden tot de bundel(s) in Terneuzen en last mile op batterij.
Nog wat extra infrastructuur en je hebt de combo reizigers met goederen.
Heel simplistisch bekeken, het is iets ingewikkelder maar iedereen heeft er baat bij. Dat lees ik ook in andere topics.
Zwitsers voorbeeld. Vele aansluitingen zijn zelf onder draad gezet. Echt weinig diesel in Zwitserland bij mijn weten.
Trouwens, dat van die baandiesels. Dat ligt toch volledig bij de operatoren. Hopelijk maken ze de overstap naar e-loks met batterijpakket voor de last mile. Ik veronderstel dat ze ook wel gebonden zijn aan contracten en dus ook aan termijnen. Of ligt de keuze voor diesel effectief bij die last mile? Want loks wisselen kost tijd en ook wel geld vermoed ik. Als ze die handeling kunnen voorkomen in Gent-Zeehaven komt er sowieso al capaciteit vrij op dat emplacement.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".
Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.