Steun voor gespreid verkeer

Alles over goederenvervoer in België.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 09 apr 2023, 10:04
Zou zo een "Vlaamse Havenspoorwegmaatschappij" niet een optie zijn?
Een goed idee! Er hoeft zelfs geen nieuwe maatschappij opgericht, immers er bestaat al een bedrijf dat de havens van Antwerpen en Zeebrugge uitbaat; het zou volstaan als er hierbinnen een nieuwe tak "spoorbeheer" werd opgestart.

De vergelijking met de Duitsers gaat echter niet helemaal op: die havenspoorbedrijven beginnen al eens gemakkelijk met zelf ook spooroperator te worden. Bv. het havenbedrijf van Keulen (HGK: Häfen und Güterverkehr Köln AG) heeft een hele vloot Class 66. Daarmee ligt de lat dan opnieuw ongelijk...
Die havenspoorlijnen waren altijd al onafhankelijk met eigen infrastructuur en locomotieven - soms al sinds de 19e eeuw. Als gevolg van de liberalisering van het spoorverkeer moesten ook zij hun net openstellen voor andere operatoren maar mochten ze zelf ook hun vleugels uitslaan. HGK is zo een voorbeeld*, maar bv de Hafenbahn Hamburg blijft binnen zijn eigen net als onafhankelijke "last-mile" dienstverlening voor andere operatoren.

* HGK is eigenlijk de fusiemaatschappij van de cargo-activiteiten van enkele lokale spoorwegmaatschappijen zoals de Köln-Bonner Eisenbahn.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door DR-fan »

K V B schreef: 09 apr 2023, 09:50 Zo nieuw is dat niet. In Duitsland zijn er verschillende havens die hun eigen operator voor het lokale goederenverkeer hebben. Zou zo een "Vlaamse Havenspoorwegmaatschappij" niet een optie zijn?
Dat idee waart al zowat tien jaar rond maar door de koudwatervrees van de betrokkenen is het er nooit van gekomen. Er werd zelfs al monkelend gesproken van "Van Peel-Rail", naar de toenmalige Antwerpse havenschepen...
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door JonasV91 »

benimmeg schreef: 05 apr 2023, 17:32 Sinds maandag 3 april is de trieerinstallatie van Gent-Zeehaven ook weer in gebruik genomen. Deze was buiten dienst wegens moderniseringswerken in de bundel van Gent-Zeehaven. Sinds maart weer operationeel, maar het seinhuispersoneel moest hun opleiding nog krijgen. Ik heb mee die opleiding mogen geven.

Deze triage werkt niet met een heuvelspoor zoals in Antwerpen (al enkele jaren geleden uitgebroken), maar rijdt de locomotief steeds op en neer voor wagens af te zetten. In Gent-Zeehaven wordt dit alleen 's nachts gedaan en alleen door Lineas.
Hmmm, lijkt me niet bijster efficiënt en ecologisch ook minder te verantwoorden. Ik veronderstel dat hiervoor 1 of 2 77 gebruikt worden? Leidt tot een enorme uitstoot als die continu moet optrekken en afremmen? Dan zijn we beter af met het Zwitserse systeem waar ze van die mini-elektrische locomotieven gebruiken want er is toch draad in FGSP Correctie: ik bedoel wel degelijk Gent-Zeehaven dus m'n afkorting is hier foutief, excuses.? Alhoewel, niet alle sporen hebben draad zeker? Een lok op batterijen die opgeladen wordt als die onder draad werkt. Of eentje op waterstof, dat zou een leuk zijn en een voorbeeld naar anderen toe. Kunnen ze ook wel wat prestigepunten op halen. Haven van Gent kan als bron dienen voor die waterstof...
Laatst gewijzigd door JonasV91 op 13 mei 2023, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door Steven »

Gent Sint Pieters is niet hetzelfde als Gent Zeehaven :wink:
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door JonasV91 »

Steven schreef: 13 mei 2023, 04:10 Gent Sint Pieters is niet hetzelfde als Gent Zeehaven :wink:
Bij deze aangepast. Mijn fout. Zeehaven is FGZH ofzo zeker?

Ik hoop dat ze de "hoofdlijnen" in de haven snel gaan elektrificeren zodat elektrische loks met mini-batterij het volledige traject kunnen afleggen. Als ik wat rondkijk heb ik de indruk dat batterijen voor goederentreinen enkel goed zijn voor last-mile verkeer. Ik weet niet hoe het er in de haven aan toegaat maar ik vermoed ook dat er veel moet opgetrokken worden door (ongeplande) stilstanden? Zeker in de NL-zijde is dat 't geval door het ontbreken van beveiliging, onbewaakte overwegen en 30 km/u.

Daarom ga ik ervan uit dat men best de bundels elektrificeert en slechts de laatste meters op batterij moeten rijden.

Enig idee hoeveel tijd er verloren gaat met locomotiefwissels? Mochten ze met elektrische loks kunnen doorrijden tot de bundels wordt er toch wat capaciteit in Gent-Zeehaven vrijgemaakt? Want dat blijkt ook een knelpunt te zijn.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door benimmeg »

JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 01:26
benimmeg schreef: 05 apr 2023, 17:32 Sinds maandag 3 april is de trieerinstallatie van Gent-Zeehaven ook weer in gebruik genomen. Deze was buiten dienst wegens moderniseringswerken in de bundel van Gent-Zeehaven. Sinds maart weer operationeel, maar het seinhuispersoneel moest hun opleiding nog krijgen. Ik heb mee die opleiding mogen geven.

Deze triage werkt niet met een heuvelspoor zoals in Antwerpen (al enkele jaren geleden uitgebroken), maar rijdt de locomotief steeds op en neer voor wagens af te zetten. In Gent-Zeehaven wordt dit alleen 's nachts gedaan en alleen door Lineas.
Hmmm, lijkt me niet bijster efficiënt en ecologisch ook minder te verantwoorden. Ik veronderstel dat hiervoor 1 of 2 77 gebruikt worden? Leidt tot een enorme uitstoot als die continu moet optrekken en afremmen? Dan zijn we beter af met het Zwitserse systeem waar ze van die mini-elektrische locomotieven gebruiken want er is toch draad in FGSP Correctie: ik bedoel wel degelijk Gent-Zeehaven dus m'n afkorting is hier foutief, excuses.? Alhoewel, niet alle sporen hebben draad zeker? Een lok op batterijen die opgeladen wordt als die onder draad werkt. Of eentje op waterstof, dat zou een leuk zijn en een voorbeeld naar anderen toe. Kunnen ze ook wel wat prestigepunten op halen. Haven van Gent kan als bron dienen voor die waterstof...
Dit gebeurt steeds met 1 type 77. Dit is ecologischer dan een normale rangering want ze moeten niet steeds de volledige reisweg afleggen, maar het blijft zeker zeer inefficiënt. De triage gebeurt in FGZH op gedeeltelijk geelektrificeerde sporen die enkel kant Gent onder de draad staan. De triage gebeurt kant Antwerpen en is een type 77 noodzakelijk. Het is Lineas die dit voor zijn rekening neemt, dus zolang die geen waterstof loc hebben zal dit met diesel gebeuren.
PS: Ik ben zelf grote voorstander van waterstof.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 13 mei 2023, 23:20
JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 01:26 Hmmm, lijkt me niet bijster efficiënt en ecologisch ook minder te verantwoorden. Ik veronderstel dat hiervoor 1 of 2 77 gebruikt worden? Leidt tot een enorme uitstoot als die continu moet optrekken en afremmen? Dan zijn we beter af met het Zwitserse systeem waar ze van die mini-elektrische locomotieven gebruiken want er is toch draad in FGSP Correctie: ik bedoel wel degelijk Gent-Zeehaven dus m'n afkorting is hier foutief, excuses.? Alhoewel, niet alle sporen hebben draad zeker? Een lok op batterijen die opgeladen wordt als die onder draad werkt. Of eentje op waterstof, dat zou een leuk zijn en een voorbeeld naar anderen toe. Kunnen ze ook wel wat prestigepunten op halen. Haven van Gent kan als bron dienen voor die waterstof...
Dit gebeurt steeds met 1 type 77. Dit is ecologischer dan een normale rangering want ze moeten niet steeds de volledige reisweg afleggen, maar het blijft zeker zeer inefficiënt. De triage gebeurt in FGZH op gedeeltelijk geelektrificeerde sporen die enkel kant Gent onder de draad staan. De triage gebeurt kant Antwerpen en is een type 77 noodzakelijk. Het is Lineas die dit voor zijn rekening neemt, dus zolang die geen waterstof loc hebben zal dit met diesel gebeuren.
PS: Ik ben zelf grote voorstander van waterstof.
Hoe komen jullie bij het "zeer inefficiënt"? Het is één lok die op grotendeels ongeëlektrificieerde sporen wat op en af rijdt, daar is toch helemaal niets speciaal aan? Zeer inefficiënt zijn zware baandiesels die honderden kilometers onder de draad rijden. Dit is toch van een veel kleinere orde hoor.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Steun voor gespreid verkeer

Bericht door JonasV91 »

Shrek schreef: 13 mei 2023, 23:26
benimmeg schreef: 13 mei 2023, 23:20
JonasV91 schreef: 13 mei 2023, 01:26 Hmmm, lijkt me niet bijster efficiënt en ecologisch ook minder te verantwoorden. Ik veronderstel dat hiervoor 1 of 2 77 gebruikt worden? Leidt tot een enorme uitstoot als die continu moet optrekken en afremmen? Dan zijn we beter af met het Zwitserse systeem waar ze van die mini-elektrische locomotieven gebruiken want er is toch draad in FGSP Correctie: ik bedoel wel degelijk Gent-Zeehaven dus m'n afkorting is hier foutief, excuses.? Alhoewel, niet alle sporen hebben draad zeker? Een lok op batterijen die opgeladen wordt als die onder draad werkt. Of eentje op waterstof, dat zou een leuk zijn en een voorbeeld naar anderen toe. Kunnen ze ook wel wat prestigepunten op halen. Haven van Gent kan als bron dienen voor die waterstof...
Dit gebeurt steeds met 1 type 77. Dit is ecologischer dan een normale rangering want ze moeten niet steeds de volledige reisweg afleggen, maar het blijft zeker zeer inefficiënt. De triage gebeurt in FGZH op gedeeltelijk geelektrificeerde sporen die enkel kant Gent onder de draad staan. De triage gebeurt kant Antwerpen en is een type 77 noodzakelijk. Het is Lineas die dit voor zijn rekening neemt, dus zolang die geen waterstof loc hebben zal dit met diesel gebeuren.
PS: Ik ben zelf grote voorstander van waterstof.
Hoe komen jullie bij het "zeer inefficiënt"? Het is één lok die op grotendeels ongeëlektrificieerde sporen wat op en af rijdt, daar is toch helemaal niets speciaal aan? Zeer inefficiënt zijn zware baandiesels die honderden kilometers onder de draad rijden. Dit is toch van een veel kleinere orde hoor.
Het is niet omdat iets anders ook zeer inefficiënt is dat men de kleine stappen evenmin kan zetten. Zet alles in FGZH onder draad (misschien niet die sporen van Infrabel zelf aangezien die praktisch altijd dieselen vermoed ik. Een rangeerlok zoals ze die hebben in Zwitserland en de triage gebeurt al veel ecologischer.

Zet de haven onder stroom en zorg voor e-loks met een batterijpakketje om de last-mile bediening ook zelfstandig te kunnen uitvoeren.
Moet een trein in bundel Zandeken zijn? Elektrisch met bovenleiding tot in bundel Zandeken en op batterijtje naar de aansluiting.
Bovenleiding is nog beter voor de treinen die verder naar 't noorden moeten. Elektrisch rijden tot de bundel(s) in Terneuzen en last mile op batterij.

Nog wat extra infrastructuur en je hebt de combo reizigers met goederen.

Heel simplistisch bekeken, het is iets ingewikkelder maar iedereen heeft er baat bij. Dat lees ik ook in andere topics.

Zwitsers voorbeeld. Vele aansluitingen zijn zelf onder draad gezet. Echt weinig diesel in Zwitserland bij mijn weten.

Trouwens, dat van die baandiesels. Dat ligt toch volledig bij de operatoren. Hopelijk maken ze de overstap naar e-loks met batterijpakket voor de last mile. Ik veronderstel dat ze ook wel gebonden zijn aan contracten en dus ook aan termijnen. Of ligt de keuze voor diesel effectief bij die last mile? Want loks wisselen kost tijd en ook wel geld vermoed ik. Als ze die handeling kunnen voorkomen in Gent-Zeehaven komt er sowieso al capaciteit vrij op dat emplacement.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie