Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door jan_olieslagers »

Een beetje per toeval kwam ik dit artikel tegen:
https://www.linkedin.com/posts/captrain ... er_desktop
waar men verneemt dat Captrain een contract heeft binnengerijfd om auto's te vervoeren van een fabriek in Gliwice, Silesie (= Zuid-Polen) naar Zeebrugge.

Nu is het goed nieuws dat Captrain blijkbaar goed bezig is, in Frankrijk lijken sommigen zich te beginnen zorgen maken over de steeds sterkere concurrentie voor SNCF Fret. Of is Captrain nu alleen maar een nieuwe naam voor SNCF Fret? Allemaal zo verwarrend...

Maar ik kan niet laten me af te vragen of die auto's nu echt 2000 km op de trein moeten om te kunnen verscheept worden - want wat zouden ze anders in Zeebrugge verloren hebben? - in Polen zijn toch ook zeehavens?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door Steven »

Als dat auto voor de UK zijn denk ik dat dat per spoor het snelste gaat en heeft polen dan in haar haven(s) een terminal voor auto’s? Ik dacht dat Zeebrugge zowat de grootste haven is voor dergelijke overslag in de EU?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door JHS2013 »

Er is redelijk veel goederenverkeer tussen Polen en Rotterdam/Hamburg/Noordzeehavens. Dat zal waarschijnlijk goedkoper en sneller zijn dan met de boot via de Oostzee en het drukke Kattegat. Is er nog een andere haven van betekenis in Polen dan Gdansk?
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door maarten »

Gliwice produceert vooral kleine bestelwagens (de Peugeot Boxer en afgeleide modellen). Die zullen vast de hele wereld over gaan, ook bijvoorbeeld naar Amerika.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door jan_olieslagers »

Gliwice produceert vooral kleine bestelwagens (de Peugeot Boxer en afgeleide modellen). Die zullen vast de hele wereld over gaan, ook bijvoorbeeld naar Amerika.
Hm, ik rijd zelf met een Fiat Ducato, gelijkaardig aan de Peugeot Boxer en nog enkele, dat is toch het grootste model uit de aloude Sevel-lijn? Dus niet echt "klein" te noemen? En was er in de US geen zware taks ("Chicken tax", staat me voor) op invoer van Europese bestelwagens? Maar dat kan best alweer voorbij zijn, toegegeven, het is een verhaal van enkele decennia geleden.
Bovenal lijkt het me dat een grote groep zoals deze Stellantis wel plaatselijke productie zal hebben in zijn grootste markten, UK niet in het minst met hun afwijkende techniek er nog bovenop. Ik vraag me echt af waar al die boten met auto's wel naartoe varen.
Is er nog een andere haven van betekenis in Polen dan Gdansk?
en.wikipedia schreef:The largest seaports are the Port of Szczecin and Port of Gdańsk.
Maar dat zijn allemaal nevenpuntjes, toegegeven. Cruciaal zou wel eens kunnen zijn (zoals reeds aangestipt) of Polen in zijn (sic!) havens wel voldoende infrastructuur heeft voor een dergelijk volume van dergelijke trafiek. Moet men niet vrezen dat wat nu nog niet bestaat morgen wel eens zou kunnen gebouwd worden? Zolang het duurt kan Captrain er maar goed mee zijn, natuurlijk, en het weze hen gegund!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door wbrm »

Stellantis bouwt bestelwagens in deze klasse voor de Noord-Amerikaanse markt in Zuid-Amerika (als Ram Promaster). Voor het VK en Ierland komen ze voor deze klasse uit Polen en/of Italië. Zeebrugge is dan niet zo gek als "autohaven".
Off-topic: De Chicken tax omzeilt men door de bestelwagen als personenwagen (dus met achterbank) in te voeren en in de USA om te bouwen naar bestelwagen. Stellantis doet dit met de Ram Promaster City geproduceerd in Turkije (op basis van de vorige generatie Fiat Doblo). Ford doet/deed dit ook met de Transit Connect.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 09 dec 2022, 14:38 Maar ik kan niet laten me af te vragen of die auto's nu echt 2000 km op de trein moeten om te kunnen verscheept worden - want wat zouden ze anders in Zeebrugge verloren hebben? - in Polen zijn toch ook zeehavens?
Gliwice is helemaal in het zuiden. Ik denk dat met de trein naar Zeebrugge van daar niet zoveel langer zal duren dan naar Gdansk. Maar waarom gaan die autos niet gewoon door de kanaaltunnel als ze voor het VK bestemd zijn?
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Auto's uit Polen naar Zeebrugge

Bericht door wva »

Ik heb een flauw vermoeden dat de terminals in Zeebrugge vol staan.
Vorige week gaan wandelen in Zeebrugge en het viel me op dat er op de openbare parkings veel nieuwe auto's geparkeerd stonden van het zelfde type, met nummerplaat, met plastic overtrokken zetels en een shippingkaart voor de voorruit.....
Plaats reactie