Pagina 1 van 1

Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 25 mar 2022, 08:23
door DR-fan
Door de Russische invasie in Oekraïne en de daaraan verbonden sancties kan ook het goederenverkeer in België getroffen worden. Zo is er al een duidelijke vermindering van het aantal containers dat per spoor uit China en Vietnam komt.

Daarnaast zijn er de staalpendels (brammentreinen) tussen Gent en La Louvière/Clabecq. Ik heb altijd gehoord dat die brammen per schip uit Rusland komen. Klopt dat? Zo ja, dan zal het binnenkort wel heel rustig worden langs L90.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 25 mar 2022, 15:33
door am62
Foto weg :-)
S

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 28 mar 2022, 14:02
door tblineasgent
DR-fan schreef: 25 mar 2022, 08:23 Door de Russische invasie in Oekraïne en de daaraan verbonden sancties kan ook het goederenverkeer in België getroffen worden. Zo is er al een duidelijke vermindering van het aantal containers dat per spoor uit China en Vietnam komt.

Daarnaast zijn er de staalpendels (brammentreinen) tussen Gent en La Louvière/Clabecq. Ik heb altijd gehoord dat die brammen per schip uit Rusland komen. Klopt dat? Zo ja, dan zal het binnenkort wel heel rustig worden langs L90.
Dat klopt inderdaad. De boten vertrekken vanuit de haven van Sint-Petersburg. Voorlopig lijkt het erop dat deze treinen blijven rijden.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 12 mei 2022, 20:56
door K V B
Omdat de Ukraiense havens geblokkeerd zijn probeert men nu de graanexport vanuit de Ukraine per spoor te organiseren. Is daar in België al iets van te merken? Me dunkt dat we in Vlaanderen wel een aantal havens hebben die graan zouden kunnen exporteren.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 13 mei 2022, 13:15
door DR-fan
Er zijn twee grote problemen met dat graantransport per spoor:

- een gebrek aan graanwagens
- te weinig capaciteit in de overslagstations van breed- naar normaalspoor

Eén van de oplossingen waaraan gewerkt wordt is het heropenen van de al jaren niet of nauwelijks gebruikte breedspoorverbinding naar de haven van het Roemeense Galati. Daar kan het graan overgeladen worden op binnenschepen die via de Donau West-Europa bereiken.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 13 mei 2022, 14:30
door jan_olieslagers
DR-fan schreef: 13 mei 2022, 13:15 Er zijn twee grote problemen met dat graantransport per spoor:

- een gebrek aan graanwagens
- te weinig capaciteit in de overslagstations van breed- naar normaalspoor

Eén van de oplossingen waaraan gewerkt wordt is het heropenen van de al jaren niet of nauwelijks gebruikte breedspoorverbinding naar de haven van het Roemeense Galati. Daar kan het graan overgeladen worden op binnenschepen die via de Donau West-Europa bereiken.
Dat is interessant! Enig zoeken bracht me tot deze plaats:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/45.47110/28.20441
daar is de Donau toegankelijk en er is spoor van 1435 mm en spoor van 1520 mm en er zijn graansilo's. Maar het is wel in Moldavië, niet bepaald de meest stabiele plek van Europa.

[toevoeging] Het miserable enkelspoor dat daar de Donau oversteekt zou volgens openstreetmap zowel 1435 als 1520 mm kunnen bedienen, dat moet dan wel drierail zijn? Maar een enkelspoor lijkt me weinig waarborg te bieden op continuïteit.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 13 mei 2022, 15:33
door DR-fan
jan_olieslagers schreef: 13 mei 2022, 14:30 Dat is interessant! Enig zoeken bracht me tot deze plaats:
https://www.openstreetmap.org/#map=18/45.47110/28.20441
daar is de Donau toegankelijk en er is spoor van 1435 mm en spoor van 1520 mm en er zijn graansilo's. Maar het is wel in Moldavië, niet bepaald de meest stabiele plek van Europa.

[toevoeging] Het miserable enkelspoor dat daar de Donau oversteekt zou volgens openstreetmap zowel 1435 als 1520 mm kunnen bedienen, dat moet dan wel drierail zijn? Maar een enkelspoor lijkt me weinig waarborg te bieden op continuïteit.
Moldavië is op zich vrij stabiel - het zijn in wezen Roemenen en ze worden sterk gesteund door Boekarest. Bovendien voelen ze zich ook bedreigd door Vladimirs grootheidswaanzin.

Enkelspoor is op zich geen beletsel voor zwaar verkeer. Vergeet niet dat treinen in Oekraïne (en Rusland) heel wat langer en zwaarder zijn dan bij ons. Het cruciale is de overslagcapaciteit in de haven.

En om nog even de muggezifter uit te hangen: het verschil tussen normaalspoor en 1520 mm is zo klein dat drierailspoor onmogelijk is. Het is dan ook vierrailspoor - zie http://www.inventingeurope.eu/governanc ... and&object

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 13 mei 2022, 15:37
door jan_olieslagers
Dat soort muggenzifterij is alhier best welkom - men leert alle dagen bij, als men wil!
Uw inschatting van de situatie van Moldavië lijkt me behoorlijk correct en realistisch. Maar als ik transportondernemer was, ik zou toch twee keer nadenken alvorens in die contreien een nieuw initiatief op te starten.

Re: Invloed oorlog in Oekraïne

Geplaatst: 06 jun 2022, 10:53
door tblineasgent
K V B schreef: 12 mei 2022, 20:56 Omdat de Ukraiense havens geblokkeerd zijn probeert men nu de graanexport vanuit de Ukraine per spoor te organiseren. Is daar in België al iets van te merken? Me dunkt dat we in Vlaanderen wel een aantal havens hebben die graan zouden kunnen exporteren.
Komende weken verwachten we een reeks graantreinen vanuit Slowakije in de haven van Gent. Het gaat om graan die vanuit Oekraïne naar Slowakije wordt overgebracht, om daar op de treinen geladen te worden. Normaal vanaf eind volgende week komen de eerste treinen aan in Gent. In Nederland en België tractie met Lineas.