modal shift

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

modal shift

Bericht door Shrek »

Heel interessante video waarin de CEO van Lineas uitlegt wat volgens hem nodig is om goederen de trein op te krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=pJn2gGlPe_c
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hobbes »

Eén van de laatste aansluitingen op lijn 52 gaat ook onder het mes: Aansluiting Umicore die al vele jaren niet meer gebruikt werd, wordt uitgebroken. Weer een voorbeeld dat al het getoeter over "modal shift" vooral dode letter blijft...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietje »

Hobbes schreef: 17 sep 2022, 07:53 Weer een voorbeeld dat al het getoeter over "modal shift" vooral dode letter blijft...
Dat laatste is niet correct: het is niet omdat industriële spooraansluitingen uitgebroken worden dat er geen modal shift gebeurt.
Economisch gezien is het veel interessanter om zoveel mogelijk met containers te werken die dan over korte afstand naar een container overslagpunt gebracht worden.
En op die manier worden de meeste containers >90% van hun reisweg met de trein of schip vervoerd terwijl bedrijven toch de dure spoor infra kunnen uitsparen, waardoor ze concurrentiëler blijven.

Een rechtstreekse spooraansluiting is voor vele bedrijven veel minder nuttig dan een container overslag vlak in de buurt. En van die overslag kunnen dan ook ineens vele kleinere bedrijven in de buurt gebruik maken zodat het totaal aantal vrachtwagen kilometers lager is dan als enkel de grote bedrijven rechtstreekse spooraansluitingen hebben.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hobbes »

pietje schreef: 17 sep 2022, 09:41
Hobbes schreef: 17 sep 2022, 07:53 Weer een voorbeeld dat al het getoeter over "modal shift" vooral dode letter blijft...
Dat laatste is niet correct: het is niet omdat industriële spooraansluitingen uitgebroken worden dat er geen modal shift gebeurt.
Economisch gezien is het veel interessanter om zoveel mogelijk met containers te werken die dan over korte afstand naar een container overslagpunt gebracht worden.
En op die manier worden de meeste containers >90% van hun reisweg met de trein of schip vervoerd terwijl bedrijven toch de dure spoor infra kunnen uitsparen, waardoor ze concurrentiëler blijven.

Een rechtstreekse spooraansluiting is voor vele bedrijven veel minder nuttig dan een container overslag vlak in de buurt. En van die overslag kunnen dan ook ineens vele kleinere bedrijven in de buurt gebruik maken zodat het totaal aantal vrachtwagen kilometers lager is dan als enkel de grote bedrijven rechtstreekse spooraansluitingen hebben.
Nu sla je de nagel op de kop: Economisch gezien... Is niet hetzelfde als ecologisch gezien, waar het in de modal shift toch voor een groot stuk om draait.

Een aantal jaar geleden was er sprake van dat Umicore de aansluiting terug zou gaan gebruiken, maar dat project is doodgebloed. Nu de aansluiting uitgebroken wordt zal daar in de toekomst helemaal niets meer van komen.

Men heeft wel een heel nieuwe aansluiting gerealiseerd tussen de brug over de Rupel en de brug over het zeekanaal, dat moet enorm veel geld gekost hebben. Aantal treinen dat er tot nu toe gebruik van gemaakt hebben: 0,0...

Dat het anders kan zie ik hier in mijn straat, aan de aansluiting Verbeke: Daar is af en toe trafiek van ketelwagens. Het kan dus wel, maar men moet het willen...
jpvdveer
Berichten: 263
Lid geworden op: 10 okt 2013, 16:27

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door jpvdveer »

En zo ecologisch is die last mile per spoor nou ook weer niet - diesellocomotieven die ook nog wat moeten rangeren hebben ook een behoorlijke uitstoot, zeker een veel hogere dan een enkele vrachtwagen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietje »

Hobbes schreef: 17 sep 2022, 10:04
pietje schreef: 17 sep 2022, 09:41
Hobbes schreef: 17 sep 2022, 07:53 Weer een voorbeeld dat al het getoeter over "modal shift" vooral dode letter blijft...
Dat laatste is niet correct: het is niet omdat industriële spooraansluitingen uitgebroken worden dat er geen modal shift gebeurt.
Economisch gezien is het veel interessanter om zoveel mogelijk met containers te werken die dan over korte afstand naar een container overslagpunt gebracht worden.
En op die manier worden de meeste containers >90% van hun reisweg met de trein of schip vervoerd terwijl bedrijven toch de dure spoor infra kunnen uitsparen, waardoor ze concurrentiëler blijven.

Een rechtstreekse spooraansluiting is voor vele bedrijven veel minder nuttig dan een container overslag vlak in de buurt. En van die overslag kunnen dan ook ineens vele kleinere bedrijven in de buurt gebruik maken zodat het totaal aantal vrachtwagen kilometers lager is dan als enkel de grote bedrijven rechtstreekse spooraansluitingen hebben.
Nu sla je de nagel op de kop: Economisch gezien... Is niet hetzelfde als ecologisch gezien, waar het in de modal shift toch voor een groot stuk om draait.

Een aantal jaar geleden was er sprake van dat Umicore de aansluiting terug zou gaan gebruiken, maar dat project is doodgebloed. Nu de aansluiting uitgebroken wordt zal daar in de toekomst helemaal niets meer van komen.

Men heeft wel een heel nieuwe aansluiting gerealiseerd tussen de brug over de Rupel en de brug over het zeekanaal, dat moet enorm veel geld gekost hebben. Aantal treinen dat er tot nu toe gebruik van gemaakt hebben: 0,0...

Dat het anders kan zie ik hier in mijn straat, aan de aansluiting Verbeke: Daar is af en toe trafiek van ketelwagens. Het kan dus wel, maar men moet het willen...
Tja, hiermee sla je dus de bal helemaal mis:
Economie en ecologie kunnen niet anders dan hand in hand gaan. Je bent er helemaal niets mee als je als bedrijf 100% ecologisch werkt, maar je je producten niet verkocht krijgt omdat ze veel te duur zijn met als gevolg dat elders minder ecologische bedrijven de markt inpikken.

Mensen die beroepsmatig met de modal shift bezig zijn, weten al jaren dat last-mile transport van containers in de meeste gevallen met vrachtwagens zal blijven.
Daardoor is er intussen wel een dicht netwerk van overslagpunten gecreëerd waardoor duurzaam transport ook voor kleine bedrijven binnen handbereik ligt.

Het ziet er naar uit dat die last-mile transporten in de toekomst met vrachtwagens zullen gebeuren die op duurzame brandstoffen rijden, net zoals de treinen en schepen die de grotere afstanden voor hun rekening nemen. Op dat moment lijkt mij de modal shift voor het vrachtvervoer voldoende afgewerkt

Het is goed dat in uw buurt een bestaande aansluiting in gebruik blijft, maar het is everngoed verdedigbaar dat Umicore een andere keuze gemaakt heeft. Bestaande infrastructuur verder gebruiken is zeker zinvol, maar soms zijn de nodige investeringen om die te behouden onverantwoord hoog en is een alternatief te verkiezen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 sep 2022, 18:15 Tja, hiermee sla je dus de bal helemaal mis:
Economie en ecologie kunnen niet anders dan hand in hand gaan. Je bent er helemaal niets mee als je als bedrijf 100% ecologisch werkt, maar je je producten niet verkocht krijgt omdat ze veel te duur zijn met als gevolg dat elders minder ecologische bedrijven de markt inpikken.

Mensen die beroepsmatig met de modal shift bezig zijn, weten al jaren dat last-mile transport van containers in de meeste gevallen met vrachtwagens zal blijven.
Daardoor is er intussen wel een dicht netwerk van overslagpunten gecreëerd waardoor duurzaam transport ook voor kleine bedrijven binnen handbereik ligt.

Het ziet er naar uit dat die last-mile transporten in de toekomst met vrachtwagens zullen gebeuren die op duurzame brandstoffen rijden, net zoals de treinen en schepen die de grotere afstanden voor hun rekening nemen. Op dat moment lijkt mij de modal shift voor het vrachtvervoer voldoende afgewerkt

Het is goed dat in uw buurt een bestaande aansluiting in gebruik blijft, maar het is everngoed verdedigbaar dat Umicore een andere keuze gemaakt heeft. Bestaande infrastructuur verder gebruiken is zeker zinvol, maar soms zijn de nodige investeringen om die te behouden onverantwoord hoog en is een alternatief te verkiezen.
Klopt helemaal, een heleboel korte treintjes op individuele aansluitingen zijn zeker niet de beste oplossingen. We evolueren naar goederentreinen van 750m lang van meer dan 2000 ton, die vorm je doorgaans niet in een individuele aansluiting van één bedrijf. De grote treinen vertrekken op centrale punten waar de goederen in kleine hoeveelheden toekomen. Die kleine hoeveelheden goederen kan je in grote havens misschien wel met treinen vervoeren, maar daarbuiten is zoiets niet realistisch of wensbaar. Voor enkele containers per dag zijn vrachtwagens een betere oplossing tot aan zo'n verzamelpunt. Dat kan voor Hoboken bijvoorbeeld de combinant terminal in Antwerpen of de Ambrogio in Muizen zijn.
Korte goederentreintjes die schaarse spoorcapaciteit opeten zijn niet de oplossing hier.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door desirootje »

Voor zover ik weet wordt Aalst Oost enkel nog gebruikt door Tereos (zetmeel). Is men van plan om dat mss om te bouwen tot een container overslag voor de regio. De ligging is niet zo ideaal binnen de Aalsterse ring, maar in de buurt lijkt het mij het beste alternatief.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 17 sep 2022, 19:22 Voor zover ik weet wordt Aalst Oost enkel nog gebruikt door Tereos (zetmeel). Is men van plan om dat mss om te bouwen tot een container overslag voor de regio. De ligging is niet zo ideaal binnen de Aalsterse ring, maar in de buurt lijkt het mij het beste alternatief.
Tereos is nu één van de uitzonderingen waar het bedrijf wel genoeg produceert om eigen treinen te kunnen hebben.
Containteroverslag in Aalst heeft geen zin, de haven van Gent is vlakbij.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door pietje »

Denk je niet dat er buiten de grote havens nog mogelijkheden zijn om kleinere overslagterminals te voorzien?
Mijn idee is altijd een beetje geweest: je moet het zodanig inplanten dat die vrachtwagens normaal niet of heel beperkt tot op de snelweg moeten komen.

Net zoals op dit moment in elke industriële cluster er enkele magazijnen van gekende transport- en distributiebedrijven gelegen zijn, zou daar ook een intermodale overslag moeten aanwezig zijn. Dat hoeft niet met telkens zowel een spoor- als waterweg te zijn, 1 van de 2 zou al voldoende moeten zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 17 sep 2022, 21:38 Denk je niet dat er buiten de grote havens nog mogelijkheden zijn om kleinere overslagterminals te voorzien?
Mijn idee is altijd een beetje geweest: je moet het zodanig inplanten dat die vrachtwagens normaal niet of heel beperkt tot op de snelweg moeten komen.

Net zoals op dit moment in elke industriële cluster er enkele magazijnen van gekende transport- en distributiebedrijven gelegen zijn, zou daar ook een intermodale overslag moeten aanwezig zijn. Dat hoeft niet met telkens zowel een spoor- als waterweg te zijn, 1 van de 2 zou al voldoende moeten zijn.
Je moet aan voldoende volume geraken om regematig een trein te vullen, dat gaat niet lukken als je in elk industrieparkje een spooraansluiting hebt.
Waarom je autosnelwegen wil mijden begrijp ik helemaal niet. Veel industrieparken zijn immers ingeplant in de buurt van snelwegen, als je dan wat verderop langs diezelfde snelweg je overslag op trein kan regelen ben je net zeker van een vlotte bereikbaarheid van je terminal.
Er zijn zeker terminals buiten havens nodig, maar dan enkel als ze er ver genoeg af liggen. In Oost-Vlaanderen zijn er quasi geen industriegebieden die ver van havens liggen dus daar hoeft het niet.
Maar lang verhaal kort: treinen dienen voor grote volumes te vervoeren, ze zullen dus nooit de vrachtwagens binnen een regio vervangen. De verre internationale "TIR"-vrachtwagens, die zijn het echte doelwit van de modal shift.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Hobbes »

@pietje: Ik ben 8 jaar werkzaam geweest bij Crossrail en B-Logistics/Lineas, dus ik heb het modal-shift verhaal wel een beetje gevolgd.

Ik begrijp volledig dat niet elk bedrijf een eigen spooraansluiting kan hebben, maar de bestaande infra zie ik enkel beetje bij beetje verdwijnen, en dat is jammer.
Men heeft verscheidene nieuwe initiatieven proberen te ontwikkelen maar meestal draait dit op een sisser uit:
- De aansluiting op L52 aan het zeekanaal dat ik al aanhaalde
- De aansluiting te Ninove die een paar jaar geleden met veel trompetgeschal werd gereactiveerd (nog iemand iets gehoord van de biertrein?)
- De volledig nieuwe spoorlijn te Neufchateau op L162 die er ook al jaren ongebruikt bijligt.
- L155/L289 te Marbehan/Croix-Rouge waarvan men de wissel ondertussen ook al terug uitgebroken heeft

Een paar jaar geleden is de "LORO" verbinding opgestart door Lineas, om container van de linker naar de rechteroever te brengen en vice versa.
De grootste klant Katoennatie is er ondertussen ook al mee gestopt, dit ondanks het feit dat de treinen voor hen goedkoper waren!
De planning om de treinen vol te krijgen was te moeilijk, met de vrachtwagen is gemakkelijker...(info komt van een interne bron bij Katoennatie)

Ook de betrouwbaarheid van het spoor is niet om over naar huis te schrijven he: Infrastructuurwerken, stakingen, weersomstandigheden, ongelukken,... ga zo maar door. Enkele jaren geleden met de veelvuldige stakingen in Frankrijk nog een grote klant geweten die met spijt in het hart zijn transport van de trein definitief terug op de vrachtwagen heeft gezet...

Lange afstand transport per spoor is nooit weg geweest, dat beschouw ik dus niet als een echte "modal-shift", maar dat is het enige dat op de duur gaat overblijven vermoed ik.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik begrijp ook niet waarom Danone in Rotselaar geen aansluiting heeft met lijn 35 die er vlak naast ligt...Vroeger was er wel een goederenkoer in het verdwenen station van Rotselaar...

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Giruno
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2021, 10:45
Locatie: Holsbeek

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Giruno »

Lukas schreef: 18 sep 2022, 21:21 Hoi,

Ik begrijp ook niet waarom Danone in Rotselaar geen aansluiting heeft met lijn 35 die er vlak naast ligt...Vroeger was er wel een goederenkoer in het verdwenen station van Rotselaar...

Lukas
Sterker nog, de melk wordt geleverd aan de ene kant van de spoorlijn en aan de andere kant staat de fabriek..
Natuurlijk is melk wel iets typisch dat in kleine hoeveelheden bij een stal vertrekt (in vrachtwagens) en als de te overbruggen afstand dan niet zo groot is..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: werken: langs de spoorlijn

Bericht door Shrek »

Giruno schreef: 18 sep 2022, 21:57
Lukas schreef: 18 sep 2022, 21:21 Hoi,

Ik begrijp ook niet waarom Danone in Rotselaar geen aansluiting heeft met lijn 35 die er vlak naast ligt...Vroeger was er wel een goederenkoer in het verdwenen station van Rotselaar...

Lukas
Sterker nog, de melk wordt geleverd aan de ene kant van de spoorlijn en aan de andere kant staat de fabriek..
Natuurlijk is melk wel iets typisch dat in kleine hoeveelheden bij een stal vertrekt (in vrachtwagens) en als de te overbruggen afstand dan niet zo groot is..
Inderdaad, Danone is absoluut geen voorbeeld van aan bedrijf dat een spooraansluiting nodig heeft.

Wat wèl een goed voorbeeld is, is de groeve van Antoing. Daar bouwt men aan een nieuwe spooraansluiting die dagelijks duizenden tonnen "stenen" gaat verzamelen die per trein naar Obourg zullen vervoerd worden.
Daar gebeurt er iets met die "stenen" (ik ken echt niets van geologie :oops: ) waarna ze per schip naar de klanten gaan.
Duizenden tonnen stenen is iets voor treinen, honderden pakjes yoghurt zijn dat niet.
Plaats reactie