Routes goederentreinen?

Alles over goederenvervoer in België.
Buddy
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 dec 2021, 13:27

Routes goederentreinen?

Bericht door Buddy »

Hallo,

Ik heb een paar vraagjes over de routes van goederentreinen.

Op https://www.belgium.be/nl/mobiliteit/go ... port/spoor vond ik het volgende:
"Het grootste deel van het goederentransport per spoor is internationaal goederentransport. De goederentreinen rijden in het algemeen over drie grote assen:

Sibelit: Antwerpen – Athus-Meuse – Italië – Zwitserland
Exchange: Antwerpen – Montzen – Duitsland
Antwerpen – Frankrijk (Parijs)"


Voor binnenlandse bestemmingen, waar rijden de goederentreinen vooral? Is hier enige info over te vinden?
Ik vroeg mij af of er een groot percentage van de normaalsporen waar vooral passagierstreinen over rijden, ook af en toe door goederentreinen worden gebruikt. Of maken goederentreinen vooral gebruik van een aantal hoofdaders door het land?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door jan_olieslagers »

Hallo, @Buddy, welkom op dit forum! Ik ben zeker geen expert terzake, maar vertel toch graag wat ik in dit verband reeds begrepen heb. Ongetwijfeld gaan er daarop aanvullingen/bijsturingen komen.

* er zijn enkele reizigerslijnen waar nauwelijks een goederentrein passeert, bv. L52 Antwerpen-Boom-Puurs (alleen voor Prayon-Rupel, misschien nog, af en toe), L54 Mechelen-SintNiklaas, en L42 van Luik naar het Groothertogdom;
* in uw lijstje is geen sprake van L19, hoewel daar toch nog regelmatig de zinktrein rijdt naar Budel - net geen binnenland meer;
* maar natuurlijk zou L19 veel meer goederentrafiek moeten zien, helaas werkt de IJzeren Rijn niet zoals voorzien/verhoopt (zie apart draadje terzake);
* ik denk dat de Athus-Meuse (L165?) ongeveer de enige lijn is die meer goederentrafiek ziet dan reizigers, maar dat is dan nagenoeg allemaal internationaal;
* ook niet vermeld is de containerpendel Athus-Antwerpen, die rijdt toch meerdere keren per week, ik dacht bijna dagelijks;
* aparte situatie op L25+L27, de viersporige verbinding tussen Antwerpen en Brussel: op werkdagen, overdag, zit die boordevol met reizigerstreinen, die dan verdeeld worden: sneltreinen op L25, lokale op L27. Op kalmere momenten - nacht en weekeinde - gaan alle reizigerstreinen over L25, en komt L27 vrij voor vrachtverkeer. Om Mechelen wat te ontlasten kunnen vrachttreinen ook rondgestuurd worden langs L27B;
* in uw lijstje zie ik enkel Antwerpen als oorsprong van goederentreinen, toch mag men het belang van Gent en Zeebrugge niet onderschatten
* veel binnenlandse trafiek is weggevallen door de teloorgang van de Waalse zware industrie;
* ik woon in Haacht, en kan uit ervaring bevestigen dat er over L53 een heel stevig volume goederentreinen passeert, vooral buiten de spitsuren, gelukkig.

Hopelijk is dit een aanzet,
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 27 dec 2021, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door groentje »

Hoewel de Waalse industrie inderdaad flink is afgenomen, rijden er toch nog behoorlijk wat treinen rond met een Waalse bestemming of oorsprong. Feluy, Tertre, Ghislenghien, etc.
De belangrijkste assen zijn de reeds genoemde, met uitbreiding naar Gent en Zeebrugge, maar ook L.90 is nog belangrijk en de Waalse As.
Daarom is het misschien makkelijker om de lijnen op te lijsten waar geen (gepland) goederenvervoer meer over rijdt.
*De Noord-Zuidverbinding in Brussel, alsook die in Antwerpen.
*De HSL'en.
*De helling van Ans (goederenvervoer gaat in de plaats in Bierset naar Kinkempois)
*L44 naar Spa & L.49 naar Eupen
*L.37 enkel bij omleidingen voor werken
*L.43 & 42: weinig frequent, maar niet onbestaand.
*L.162: bijna uitsluitend wanneer de Athus-Meuse (L.154-166-165) dicht is.
*L132 naar Couvin: slechts op het eerste deel naar een steengroeve.
*L.89 is zowat gedaan, een enkel transport tot Deerlijk daargelaten.
Idem L69, nog een beetje tot de aansluitingen in Wervik en Menen, maar niks meer naar Ieper en verder.
*L.73 voorbij Lichtervelde
*L51 en L51B naar Blankenberge en Knokke voorbij de bundels van Zeebrugge. Naar Oostende nog zeer infrequent.
*L.58 vanaf Wondelgem
*L.86
*L.122
*L.82
*L.54 enkel bij omleidingen
*L.29 naar Turnhout
En we zijn denk ik zo goed als rond.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door desirootje »

ik heb hier ook een klein vraagje over, in eht weekend kan je af en toe goederentreinen zien in Denderleeuw, ik weet dat ze meestal rijden vanaf L50 en L50A vanuit Gent richting Geraardsbergen op L90. Rijden deze altijd naar L90 en waarom rijden die treinen soms via Aalst en soms niet, is dat enkel vanwege Tereos of een vrij pad op L50 dat je niet vindt op L50A op dat moment?
Ik herinner me dat ik een keer een goederentrein zag op mijn fiets tussen Erembodegem en Denderleeuw en 5 minuten later een andere die kwam vanuit de westelijke sporen (L50A3 of L89), en vond dat vreemd.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door BlackEagle »

In dit rapport (https://www.regul.be/wp-content/uploads ... 018-NL.pdf) kan je op pagina vijf een kaart zien van het bruto tonnage dat in 2018 per spoorlijn reed.

Zoals je ziet bestaan er een drietal hoofdassen: de Montzenroute van Antwerpen naar het Ruhrgebiet (en de rest van Duitsland en Oost-Europa), de Athus-Meuse van Antwerpen via Leuven en Namen naar Luxemburg en de Elzas (en verder naar Zwitserland en Italië), en de as die vanuit Zeebrugge en de Gentse haven via L50A, L59 en L53 aansluit op de bovenstaande twee assen.

Daarnaast heb je een aantal minder belangrijke secundaire assen, zoals de Waalse as (die voor goederen via Luttre, Manage en Soignies loopt), de verbinding Henegouwen-Gent via Aalst, Ninove, Geraardsbergen en Ath, de verbinding Rijsel-Gent en de verbinding Antwerpen-Nederland.

En tenslotte heb je nog beperkt goederenvervoer op de overige lijnen, meestal van/naar bedrijfsaansluitingen, zoals hierboven al aangehaald door andere forumleden. Behalve het verkeer rond Genk gaat dat echter om relatief weinig tonnage. En een heel aantal lijnen waar geen commerciële goederentreinen rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door jan_olieslagers »

Bedankt voor die link, @BlackEagle! Het verbaast me om de Montzenroute er zozeer te zien uitspringen, ik wist wel dat ze veel deed maar had altijd de indruk dat de Athus-Meuse er kort op zat. Mag ik uit die kaart ook opmaken dat de Montzenroute voornamelijk wordt gevoed vanuit Antwerpen, maar dat ze toch pas echt druk wordt als er in Aarschot de trafiek bijkomt uit Gent en Zeebrugge?

Ook onverwacht voor mij dat de meeste grafiek naar de Athus-Meuse via Leuven komt. Zelfs in die mate dat er, van al die goederentreinen die hier in Haacht voorbij dokkeren, er meer L139 opgaan om van Leuven naar Ottignies naar Namur te bollen, dan dat er de Montzenroute opgaan. Als ik dat allemaal goed interpreteer, tenminste.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 26 dec 2021, 15:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Steve »

groentje schreef: 26 dec 2021, 14:44 Daarom is het misschien makkelijker om de lijnen op te lijsten waar geen (gepland) goederenvervoer meer over rijdt.
(...)
En we zijn denk ik zo goed als rond.
Daar kun je volgens mij nog aan toevoegen:
  • L60 (zie ik nooit regulier goederenverkeer over en zelfs ook bijna nooit als omleiding)
  • L50A (of moet toch uitermate zeldzaam zijn, zeker tussen Denderleeuw en Brussel)
  • L161 tussen Brussel en Ottignies
  • L54
  • L21
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 26 dec 2021, 15:25 Mag ik uit die kaart ook opmaken dat de Montzenroute voornamelijk wordt gevoed vanuit Antwerpen, maar dat ze toch pas echt druk wordt als er in Aarschot de trafiek bijkomt uit Gent en Zeebrugge?
Klopt.
jan_olieslagers schreef: 26 dec 2021, 15:25 Ook onverwacht voor mij dat de meeste grafiek naar de Athus-Meuse via Leuven komt. Zelfs in die mate dat er, van al die goederenterinen die hier voorbij dokkeren, er meer L139 opgaan om van Leuven naar Ottignies naar Namur te bollen, dan dat er de Montzenroute opgaan. Als ik dat allemaal goed interpreteer, tenminste.
Door de grote verzadiging van het spoornet in en rond Brussel is Leuven bijna onvermijdelijk om naar de Athus-Meuse te gaan, zeker vanuit Antwerpen. En dat is inderdaad de meerderheid van de treinen die je ziet passeren op L53, diegene die daarna nog richting de Montzenroute gaan doen een west-oostroute (vanuit Zeebrugge, Gent... naar Aken) maar stelt toch iets minder voor dan de noord-zuidroute vanuit Antwerpen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Tim »

Steve schreef: 26 dec 2021, 15:29
groentje schreef: 26 dec 2021, 14:44 Daarom is het misschien makkelijker om de lijnen op te lijsten waar geen (gepland) goederenvervoer meer over rijdt.
(...)
En we zijn denk ik zo goed als rond.
Daar kun je volgens mij nog aan toevoegen:
  • L60 (zie ik nooit regulier goederenverkeer over en zelfs ook bijna nooit als omleiding)
  • L50A (of moet toch uitermate zeldzaam zijn, zeker tussen Denderleeuw en Brussel)
  • L161 tussen Brussel en Ottignies
  • L54
  • L21
Lijn 60 wordt inderdaad gemeden omwille van de redelijk zware hellingen.
Op lijn 161 rijdt voornamelijk goederenverkeer tussen Ottignies en Gembloux om via lijn 140 richting Namen te rijden. Omwille van het beperkt aantal reizigerstreinen op lijn 140 is het aandeel goederentreinen hier dus hoger.
Lijn 122 tenslotte kent wel regelmatig goederenverkeer, oa de kalktrein Gent-Chatelet en enkele ballasttreinen tussen Gent en Lessines.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door desirootje »

Hoe overbelast is ons spoornet eig als we goederentreinen meerekenen. Voor de nieuwe IC (vanaf december volgend jaar) Leuven-Charleroi, zullen er daardoor op L139 goederentreinen moeten wijken? Want Waver-Ottignies ziet dan bvb toch vrij veel reizigerstrafiek.
Hetzelfde met L50, in hun vervoersplan vermelden NMBS de mogelijkheid voor een S54 Aalst-Deinze, maar dat dat tijdelijk niet kon vanwege de werken aan Gent-Sint-Pieters en de beperkte capaciteit tot Ledeberg (Y Melle?), het feit dat ze het vermelden wilt toch zeggen dat ze dit als een financieel verantwoorde optie zagen. De creatie van dit en een verdubbeling van de S52 lijkt me toch niet zo een vreemd idee, maar wat wilt dat zeggen voor de goederentreinen over L50 en L53, als die 2 treinen er ooit van zouden komen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 26 dec 2021, 19:34 Hoe overbelast is ons spoornet eig als we goederentreinen meerekenen. Voor de nieuwe IC (vanaf december volgend jaar) Leuven-Charleroi, zullen er daardoor op L139 goederentreinen moeten wijken? Want Waver-Ottignies ziet dan bvb toch vrij veel reizigerstrafiek.
Hetzelfde met L50, in hun vervoersplan vermelden NMBS de mogelijkheid voor een S54 Aalst-Deinze, maar dat dat tijdelijk niet kon vanwege de werken aan Gent-Sint-Pieters en de beperkte capaciteit tot Ledeberg (Y Melle?), het feit dat ze het vermelden wilt toch zeggen dat ze dit als een financieel verantwoorde optie zagen. De creatie van dit en een verdubbeling van de S52 lijkt me toch niet zo een vreemd idee, maar wat wilt dat zeggen voor de goederentreinen over L50 en L53, als die 2 treinen er ooit van zouden komen?
Op Lier-Antwerpen zijn er sinds de invoering van de nieuwe IC Hasselt-Antwerpen een aantal goederenrijpaden geschrapt. Doorgaans is dat wat gebeurt wanneer er extra reizigerstreinen bijkomen. Die goederentreinen moeten dan uitwijken naar nachtelijke rijpaden, tot ergernis van de operatoren. Zij willen natuurlijk liever 24/24 kunnen rijden ipv enkel 's nachts. Sommige goederen zijn nu eenmaal in de voormiddag klaar voor vervoer en moeten dan urenlang gewoon staan wachten tot de trein kan vertrekken. Maar in België hebben passagiers altijd al voorrang gehad op goederen, dat is mogelijk één van de oorzaken van het relatief kleine aandeel van het spoor in het transport.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door HVHTB »

jan_olieslagers schreef: 26 dec 2021, 15:25 Het verbaast me om de Montzenroute er zozeer te zien uitspringen, ik wist wel dat ze veel deed maar had altijd de indruk dat de Athus-Meuse er kort op zat.
De operatoren van goederentreinen richting de Alpen proberen hun treinen zo veel mogelijk via de Rijn te sturen (Montzenroute dus) om Frankrijk te vermijden. Frankrijk is immers geen land om op een betrouwbare manier goederentreinen door te sturen. Zo zijn recent de Ambrogio-shuttle uit Muizen en de Move-shuttle uit Genk nog "gewisseld" van de Athus-Meuse naar de Montzenroute.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door jan_olieslagers »

Frankrijk is immers geen land om op een betrouwbare manier goederentreinen door te sturen.
Dankje, er waren al eerder berichten in die zin. Ik zou toch verwachten dat daar wordt op toegezien vanuit Europa, al was het maar vanuit een milieubezorgdheid. Maar na enkele jaren op dit forum is het me duidelijk dat sommige spoorbedrijven zich boven elke wet en regel verheven voelen - en ook weten. En dat noch Europese eensgezindheid, noch milieubewustzijn, overal primaire criteria zijn.

Zijn er vanuit Europa normen, een soort van SLA's, voor de vlotheid van goederentreinen? Met bijhorende sancties=boetes? Vandaag niet, neem ik aan. Wordt er tenminste aan gewerkt, voor morgen? Nuja, voor overmorgen, dan, hoop en al.
Door de grote verzadiging van het spoornet in en rond Brussel is Leuven bijna onvermijdelijk om naar de Athus-Meuse te gaan, zeker vanuit Antwerpen.
Ja, dat zie ik meer en meer in. Toch: is er geen alternatieve route van de koekestad langs L27 tot Vilvoorde, dan L26 en dan aan Elsene L161 op? L26 is toch nagenoeg uitgestorven, 's nachts? Maar misschien wil men vermijden om die lawaaierige goederentreinen doorheen dichtbevolkte voorsteden te laten bollen. En ik zie ook dat de omgekeerde richting lastig zou worden bij gebrek aan overloopwissels voor en na Elsene.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door Tim »

Shrek schreef: 26 dec 2021, 19:40
desirootje schreef: 26 dec 2021, 19:34 Hoe overbelast is ons spoornet eig als we goederentreinen meerekenen. Voor de nieuwe IC (vanaf december volgend jaar) Leuven-Charleroi, zullen er daardoor op L139 goederentreinen moeten wijken? Want Waver-Ottignies ziet dan bvb toch vrij veel reizigerstrafiek.
Hetzelfde met L50, in hun vervoersplan vermelden NMBS de mogelijkheid voor een S54 Aalst-Deinze, maar dat dat tijdelijk niet kon vanwege de werken aan Gent-Sint-Pieters en de beperkte capaciteit tot Ledeberg (Y Melle?), het feit dat ze het vermelden wilt toch zeggen dat ze dit als een financieel verantwoorde optie zagen. De creatie van dit en een verdubbeling van de S52 lijkt me toch niet zo een vreemd idee, maar wat wilt dat zeggen voor de goederentreinen over L50 en L53, als die 2 treinen er ooit van zouden komen?
Op Lier-Antwerpen zijn er sinds de invoering van de nieuwe IC Hasselt-Antwerpen een aantal goederenrijpaden geschrapt. Doorgaans is dat wat gebeurt wanneer er extra reizigerstreinen bijkomen. Die goederentreinen moeten dan uitwijken naar nachtelijke rijpaden, tot ergernis van de operatoren. Zij willen natuurlijk liever 24/24 kunnen rijden ipv enkel 's nachts. Sommige goederen zijn nu eenmaal in de voormiddag klaar voor vervoer en moeten dan urenlang gewoon staan wachten tot de trein kan vertrekken. Maar in België hebben passagiers altijd al voorrang gehad op goederen, dat is mogelijk één van de oorzaken van het relatief kleine aandeel van het spoor in het transport.
Blij dat je durft toe te geven dat Infrabel geen zier om de goederen geeft. Dat merken we helaas dagelijks in de praktijk ook. Op die manier zal de modal shift nooit lukken...
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Routes goederentreinen?

Bericht door jan_olieslagers »

Tsja, het antwoord is voorspelbaar: de politiek verplicht Infrabel om de spoorcapaciteit overdag vrij te houden voor reizigerstreinen, en verplicht NMBS ook om ieder beschikbaar rijpad in te vullen, toch zeker voor het woon-werkverkeer in de spitsuren; dus het is niet de fout van Infrabel dat goederentreinen voornamelijk beperkt zijn tot nacht en weekeinde.

En jawel, om tot een echt begin van modal shift te komen zal er een tandje moeten bijgestoken worden, maar daarvoor ontbreken de budgetten. En dat zal er niet op beteren, met de putten die er geslagen zijn omwille van covid19 (terecht, vermoedelijk, daarover wil ik het niet hebben - maar de centen zijn er gewoon niet).

Het enige mogelijke lichtpunt is dat, sedert covid19, telewerken een blijvertje is op de arbeidsmarkt; daarmee zou de druk op het woon-werkverkeer een beetje moeten verlichten, de komende jaren; en dat zou een paar rijpaden kunnen vrijmaken voor goederentrafiek. Waar men uiteraard graag 24/24 uur wil bollen met die dure treinen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie