Goederenverkeer op L50

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Goederenverkeer op L50

Bericht door Steve »

Al een hele tijd is er een stuk meer goederenverkeer dan gewoonlijk op L50, en dan bedoel ik het stuk tussen Brussel en Denderleeuw. Voorheen zag je hooguit eens een werktrein, terwijl zuivere goederentreinen er bijna enkel reden bij omleidingen of werkzaamheden elders. Sinds pakwegin begin dit jaar is het echter anders en zie je dagelijks meerdere goederentreinen passeren van allerlei aard, waarbij het wel opvalt dat het aantal sterk varieert naargelang de dag.

Iemand een idee waar dit precies mee te maken heeft? Zijn er ergens (langdurige?) werkzaamheden die er voor iets tussen zitten? Ik dacht op een gegeven moment dat het kwam door werkzaamheden op L53 (drukkere goederenas die enigszins parallel loopt), maar op het eerste gezicht lijken die al een tijd voorbij te zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 08 okt 2021, 09:49 Al een hele tijd is er een stuk meer goederenverkeer dan gewoonlijk op L50, en dan bedoel ik het stuk tussen Brussel en Denderleeuw. Voorheen zag je hooguit eens een werktrein, terwijl zuivere goederentreinen er bijna enkel reden bij omleidingen of werkzaamheden elders. Sinds pakwegin begin dit jaar is het echter anders en zie je dagelijks meerdere goederentreinen passeren van allerlei aard, waarbij het wel opvalt dat het aantal sterk varieert naargelang de dag.

Iemand een idee waar dit precies mee te maken heeft? Zijn er ergens (langdurige?) werkzaamheden die er voor iets tussen zitten? Ik dacht op een gegeven moment dat het kwam door werkzaamheden op L53 (drukkere goederenas die enigszins parallel loopt), maar op het eerste gezicht lijken die al een tijd voorbij te zijn.
Tot 2 jaar terug was het vrij moeilijk om goederentreinen door Schaarbeek te krijgen. Sinds het in dienst gaan van de tunnel onder L36N tussen Schaarbeek en L50 is dat echter een stuk makkelijker geworden waardoor de goederenroute langs daar een eenvoudiger alternatief is.

Ook het feit dat de brug tussen L28 en L124 een paar jaar buiten gebruik was deed geen goed aan het verkeer op L50.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 08 okt 2021, 10:50
Steve schreef: 08 okt 2021, 09:49 Al een hele tijd is er een stuk meer goederenverkeer dan gewoonlijk op L50, en dan bedoel ik het stuk tussen Brussel en Denderleeuw. Voorheen zag je hooguit eens een werktrein, terwijl zuivere goederentreinen er bijna enkel reden bij omleidingen of werkzaamheden elders. Sinds pakwegin begin dit jaar is het echter anders en zie je dagelijks meerdere goederentreinen passeren van allerlei aard, waarbij het wel opvalt dat het aantal sterk varieert naargelang de dag.

Iemand een idee waar dit precies mee te maken heeft? Zijn er ergens (langdurige?) werkzaamheden die er voor iets tussen zitten? Ik dacht op een gegeven moment dat het kwam door werkzaamheden op L53 (drukkere goederenas die enigszins parallel loopt), maar op het eerste gezicht lijken die al een tijd voorbij te zijn.
Tot 2 jaar terug was het vrij moeilijk om goederentreinen door Schaarbeek te krijgen. Sinds het in dienst gaan van de tunnel onder L36N tussen Schaarbeek en L50 is dat echter een stuk makkelijker geworden waardoor de goederenroute langs daar een eenvoudiger alternatief is.

Ook het feit dat de brug tussen L28 en L124 een paar jaar buiten gebruik was deed geen goed aan het verkeer op L50.
Er worden door de werken in Mechelen steeds enkele goederentreinen omgeleid. Het aantal is per dag tussen de operatoren verdeeld. Dit zolang de L53 in Mechelen verminderde capaciteit heeft (spoor 1/2).

Schaarbeek zou veel beter kunnen dan het nu is, het toertje door de bundel daar is een pak achteruit tov hoe het vroeger was... Nu moet je volledig door het station ook... terwijl je vroeger nooit in de weg van de reizigerstreinen kwam
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Shrek »

Kevin schreef: 09 okt 2021, 21:35 Schaarbeek zou veel beter kunnen dan het nu is, het toertje door de bundel daar is een pak achteruit tov hoe het vroeger was... Nu moet je volledig door het station ook... terwijl je vroeger nooit in de weg van de reizigerstreinen kwam
Het kan inderdaad nog beter, daarom ook dat er een nieuw stuk van L26 in aanbouw is. Maar vorig jaar moesten goederentreinen de hoofdsporen van L36N gelijkvloers kruisen, daar werden dan ook erg weinig rijpaden voorzien.
Kevin
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 mar 2017, 01:09

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Kevin »

Shrek schreef: 09 okt 2021, 21:41
Kevin schreef: 09 okt 2021, 21:35 Schaarbeek zou veel beter kunnen dan het nu is, het toertje door de bundel daar is een pak achteruit tov hoe het vroeger was... Nu moet je volledig door het station ook... terwijl je vroeger nooit in de weg van de reizigerstreinen kwam
Het kan inderdaad nog beter, daarom ook dat er een nieuw stuk van L26 in aanbouw is. Maar vorig jaar moesten goederentreinen de hoofdsporen van L36N gelijkvloers kruisen, daar werden dan ook erg weinig rijpaden voorzien.
ja dat is waar, ze hadden de L28/L26A nooit mogen uitbreken... Dan moesten we niks kruisen. Hopelijk komt er inderdaad terug een aparte doortocht voor HKM in Schaarbeek dan
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Adler »

Opvallend veel goederentreinen vandaag op L50A.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door trainfreak »

L50 is door werken in Wetteren volledig onderbroken, dat zal veel verklaren
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door desirootje »

wel nog passagierstreinen tot Schellebelle vanuit Aalst, Brussel en Lokeren, de L Kortrijk-Mechelen is beperkt tot Kortrijk-Gent en Dendermonde-Mechelen. Landen-De Panne is via Denderleeuw en dan L50A.
Volgende week werken ze weer maar ik kan er geen logica in vinden, De Panne-Landen rijdt via L50A tussen Gent en Denderleeuw, De S52 blijft rijden, De IC Lokeren-Aalst-Gent blijft rijden (beperkt tot Jette vanwege andere werken) en de L Mechelen-Kortrijk is beperkt tot Mechelen-Melle, ik neem aan dat ze die trein gaan laten keren op de werkplaats van Melle maar hoezo kan die trein en Landen-De Panne niet doorrijden tot in Gent (via L50) waar andere treinen dat wel kunnen? Is er dan maar 1 spoor beschikbaar op een deel van de route?
Ik vraag me ook af waarom men vandaag en gisteren de L Mechelen-Dendermonde niet heeft verlengt tot een L Mechelen-Schellebelle en zo minder vervangbussen had moeten instellen, tenzij er ook werken waren tussen Schellebelle en Dendermonde.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 04 sep 2022, 21:42 Volgende week werken ze weer maar ik kan er geen logica in vinden, De Panne-Landen rijdt via L50A tussen Gent en Denderleeuw, De S52 blijft rijden, De IC Lokeren-Aalst-Gent blijft rijden (beperkt tot Jette vanwege andere werken) en de L Mechelen-Kortrijk is beperkt tot Mechelen-Melle, ik neem aan dat ze die trein gaan laten keren op de werkplaats van Melle maar hoezo kan die trein en Landen-De Panne niet doorrijden tot in Gent (via L50) waar andere treinen dat wel kunnen? Is er dan maar 1 spoor beschikbaar op een deel van de route?
Ik vraag me ook af waarom men vandaag en gisteren de L Mechelen-Dendermonde niet heeft verlengt tot een L Mechelen-Schellebelle en zo minder vervangbussen had moeten instellen, tenzij er ook werken waren tussen Schellebelle en Dendermonde.
Als je in de vertrekstaten van volgende week kijkt, zie je dat in Merelbeke alles over spoor 4 moet. Daar zal dus maar 1 van de 4 sporen berijdbaar zijn. Dat lijkt me een logische verklaring.

Wat dit weekend betreft: aangezien de L-trein niet verder rijdt dan Dendermonde, komt ofwel door werken tussen Dendermonde en Schellebelle inderdaad, ofwel door het niet hebben van een mogelijkheid om te keren in Schellebelle. En ik denk dat dat tweede alleszins het geval is, want dat kan daar blijkbaar enkel op spoor 3 als je naar de vertrekstaten van vandaag kijkt voor de IC van/naar Lokeren. Er kan maar één trein tegelijk op spoor 3 en dan moet je kiezen, want de beide treinrelaties zouden daar enkele minuten voor het uur moeten aankomen om dan weer enkele minuten na het uur in de andere richting te vertrekken.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 04 sep 2022, 22:04 Wat dit weekend betreft: aangezien de L-trein niet verder rijdt dan Dendermonde, komt ofwel door werken tussen Dendermonde en Schellebelle inderdaad, ofwel door het niet hebben van een mogelijkheid om te keren in Schellebelle. En ik denk dat dat tweede alleszins het geval is, want dat kan daar blijkbaar enkel op spoor 3 als je naar de vertrekstaten van vandaag kijkt voor de IC van/naar Lokeren. Er kan maar één trein tegelijk op spoor 3 en dan moet je kiezen, want de beide treinrelaties zouden daar enkele minuten voor het uur moeten aankomen om dan weer enkele minuten na het uur in de andere richting te vertrekken.
Ik snap waarom men spoor 3 gebruikt, maar tenzij er veel werktreinen door moeten is er niet echt nood om je daartoe te beperken, er was toch geen doorgaand vervoer, als je goesting had kon je er 3 treinen laten keren, tenzij er natuurlijk beperkingen zijn in verband met de overweg daar.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 05 sep 2022, 18:54
trainlovertje schreef: 04 sep 2022, 22:04 Wat dit weekend betreft: aangezien de L-trein niet verder rijdt dan Dendermonde, komt ofwel door werken tussen Dendermonde en Schellebelle inderdaad, ofwel door het niet hebben van een mogelijkheid om te keren in Schellebelle. En ik denk dat dat tweede alleszins het geval is, want dat kan daar blijkbaar enkel op spoor 3 als je naar de vertrekstaten van vandaag kijkt voor de IC van/naar Lokeren. Er kan maar één trein tegelijk op spoor 3 en dan moet je kiezen, want de beide treinrelaties zouden daar enkele minuten voor het uur moeten aankomen om dan weer enkele minuten na het uur in de andere richting te vertrekken.
Ik snap waarom men spoor 3 gebruikt, maar tenzij er veel werktreinen door moeten is er niet echt nood om je daartoe te beperken, er was toch geen doorgaand vervoer, als je goesting had kon je er 3 treinen laten keren, tenzij er natuurlijk beperkingen zijn in verband met de overweg daar.
Je begrijpt me verkeerd. Er kan niet gekeerd worden op sporen 1 en 2 in Schellebelle, omdat de infrastructuur het niet toelaat. Ik heb even op Google Streetview gekeken en zie dat er inderdaad geen uitrijsein staat aan de oostzijde van spoor 2 en volgens mij ook niet aan de westzijde van spoor 1. Dat is een minimumvereiste om een trein te laten keren in een station (zonder bijzondere formaliteiten met het seinhuis af te moeten handelen).

Aan de treinbestuurders en operatoren die deze lijn kennen: verbeter me gerust als ik het mis heb
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Goederenverkeer op L50

Bericht door Steven »

Je kan daar spoor 3 gebruiken om onmiddellijk te keren, maar je kan ook het wijkspoor kant spoor 1 gebruiken om te keren. Dan moet de trein dus leeg zijn aan perron (spoor2), de machinist gaat dan even door naar het wijkspoor en komt een paar minuten voor het voorziene vertrek terug aan perron spoor 1. Al beperk je hierdoor wel de treinlengte want de wissel ligt al voor het einde van het perron. Je hebt daar 197m nuttige lengte spoor 2 tussen begin perron en de afbuigende wissel, dus met 1 desiro (ongeveer 80m) moet dat kunnen.
Plaats reactie