N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Alles over goederenvervoer in België.
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door JPL107 »

Zonhoven/Genk - De N-VA wil dat federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) onderzoekt of de spoorlijn tussen Winterslag (Genk) en Zonhoven opnieuw in gebruik kan worden genomen voor goederenvervoer.

Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20211003_97112913
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door JPL107 »

Ik vraag mij af hoe nuttig dit is. Je ontlast lijn 21A en in Zondhoven moet je toch terug op lijn 15 om naar Antwerpen of Hasselt (extra bocht voorzien) te gaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door jan_olieslagers »

Ook dit lijkt op politieke blabla. Er is nu ook weer niet zoveel goederentrafiek in Genk, en de ontsluiting is al meer dan behoorlijk met een dubbelspoor via Bokrijk en Kiewit plus een enkelspoor naar Bilzen. Er is dringender werk aan de winkel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 04 okt 2021, 14:09 Ook dit lijkt op politieke blabla. Er is nu ook weer niet zoveel goederentrafiek in Genk, en de ontsluiting is al meer dan behoorlijk met een dubbelspoor via Bokrijk en Kiewit plus een enkelspoor naar Bilzen. Er is dringender werk aan de winkel.
Je moet het groter zien: L35 en L53 zijn nu al bij momenten overbelast door het goederenverkeer. Met de elektrificaties van Bilzen - Genk en Mol - Hasselt die nu aan de gang zijn kan je een perfecte alternatieve route uitstippelen over lijnen waar wel nog capaciteit is. De lijn Genk-Goederen (toen Winterslag) - Zonhoven is immers daarvoor ooit aangelegd om de toename van het vervoer na de opening van de steenkoolmijnen op te vangen. Er zijn nu al operatoren die regelmatig een trein via Mol naar Hasselt laten rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden. Bij problemen op L35 kunnen ze dan gemakkelijk omleiden.

Wel vreemd: voor het eerst ben ik het eens met een plan van de NVA :lol:
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door stijn »

En weer een puzzelstukje van een volledig gescheiden goederencorridor...
Ik denk dat het geen slecht idee is...

Of er hetere hangijzers zijn is een andere vraag...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door jan_olieslagers »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 18:18 Je moet het groter zien: L35 en L53 zijn nu al bij momenten overbelast door het goederenverkeer. Met de elektrificaties van Bilzen - Genk en Mol - Hasselt die nu aan de gang zijn kan je een perfecte alternatieve route uitstippelen over lijnen waar wel nog capaciteit is. De lijn Genk-Goederen (toen Winterslag) - Zonhoven is immers daarvoor ooit aangelegd om de toename van het vervoer na de opening van de steenkoolmijnen op te vangen. Er zijn nu al operatoren die regelmatig een trein via Mol naar Hasselt laten rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden. Bij problemen op L35 kunnen ze dan gemakkelijk omleiden.

Wel vreemd: voor het eerst ben ik het eens met een plan van de NVA :lol:
Die laatste zin is erg grappig :)
En ja, L53 heeft het zeker druk met goederentrafiek, in Haacht wonende weet ik er alles van.
Maar voor de rest wil ik toch wel eens weten welke route van waar naar waar er dan bijkomend mogelijk zou worden met een heractivering van L18. Zoals reeds aangegeven blijven alle bestaande flessenhalzen in volle glorie actief, voorzover ik zie.

Ook wil ik het "dwars door" uit het aanvankelijke persbericht relativeren: slechts een klein uithoekje van het natuurgebied ligt zuidelijk van het oude spoortracé, helemaal in het westen; de grote sloef is aan de noordkant. Helemaal typisch voor de overroepen stijl van media en politici, dezer dagen - men mag niemand meer zomaar geloven.

[nachtrage]: De "ster van het veld" Zuhal Demir, nochtans van dezelfde partij, lijkt er niets in te zien. Het werd al eerder gesteld: er moeten verkiezingen staan aan te komen, het hangt in de lucht zoals een onweerswolk...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door TB_worden »

DR-fan schreef: 04 okt 2021, 18:18
jan_olieslagers schreef: 04 okt 2021, 14:09 Ook dit lijkt op politieke blabla. Er is nu ook weer niet zoveel goederentrafiek in Genk, en de ontsluiting is al meer dan behoorlijk met een dubbelspoor via Bokrijk en Kiewit plus een enkelspoor naar Bilzen. Er is dringender werk aan de winkel.
Je moet het groter zien: L35 en L53 zijn nu al bij momenten overbelast door het goederenverkeer. Met de elektrificaties van Bilzen - Genk en Mol - Hasselt die nu aan de gang zijn kan je een perfecte alternatieve route uitstippelen over lijnen waar wel nog capaciteit is. De lijn Genk-Goederen (toen Winterslag) - Zonhoven is immers daarvoor ooit aangelegd om de toename van het vervoer na de opening van de steenkoolmijnen op te vangen. Er zijn nu al operatoren die regelmatig een trein via Mol naar Hasselt laten rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden. Bij problemen op L35 kunnen ze dan gemakkelijk omleiden.

Wel vreemd: voor het eerst ben ik het eens met een plan van de NVA :lol:
Lijn 15 zou een waardig alternatief zijn voor lijn 35. Het is ook niet de drukst bereden lijn en er zijn meerdere wijksporen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door Shrek »

Dit plan zat al lang in de wenslijst van Infrabel, maar heeft het nog niet tot in het investeringsplan gemaakt.
Het is zeker een nuttige lijn als de traffiek toeneemt, maar dat kan eigenlijk pas wanneer de 2e havenontsluiting er ligt.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door ijzeren rijn 82 »

TB_worden schreef: 04 okt 2021, 20:20
DR-fan schreef: 04 okt 2021, 18:18
jan_olieslagers schreef: 04 okt 2021, 14:09 Ook dit lijkt op politieke blabla. Er is nu ook weer niet zoveel goederentrafiek in Genk, en de ontsluiting is al meer dan behoorlijk met een dubbelspoor via Bokrijk en Kiewit plus een enkelspoor naar Bilzen. Er is dringender werk aan de winkel.
Je moet het groter zien: L35 en L53 zijn nu al bij momenten overbelast door het goederenverkeer. Met de elektrificaties van Bilzen - Genk en Mol - Hasselt die nu aan de gang zijn kan je een perfecte alternatieve route uitstippelen over lijnen waar wel nog capaciteit is. De lijn Genk-Goederen (toen Winterslag) - Zonhoven is immers daarvoor ooit aangelegd om de toename van het vervoer na de opening van de steenkoolmijnen op te vangen. Er zijn nu al operatoren die regelmatig een trein via Mol naar Hasselt laten rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden. Bij problemen op L35 kunnen ze dan gemakkelijk omleiden.

Wel vreemd: voor het eerst ben ik het eens met een plan van de NVA :lol:
Lijn 15 zou een waardig alternatief zijn voor lijn 35. Het is ook niet de drukst bereden lijn en er zijn meerdere wijksporen.
Lijn 15 is tussen Mol en Hasselt grotendeels enkelspoor . Daar ga je geen massa goederentreinen over laten rijden . 30 jaar terug was het volledig dubbel spoor . Toen waren er doorgaande goederentreinen die via Lijn 15 reden . Opel onderdelen Bochum - Antwerpen was zo een trein die deze route nam .
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door TB_worden »

ijzeren rijn 82 schreef: 16 okt 2021, 13:42
TB_worden schreef: 04 okt 2021, 20:20
DR-fan schreef: 04 okt 2021, 18:18

Je moet het groter zien: L35 en L53 zijn nu al bij momenten overbelast door het goederenverkeer. Met de elektrificaties van Bilzen - Genk en Mol - Hasselt die nu aan de gang zijn kan je een perfecte alternatieve route uitstippelen over lijnen waar wel nog capaciteit is. De lijn Genk-Goederen (toen Winterslag) - Zonhoven is immers daarvoor ooit aangelegd om de toename van het vervoer na de opening van de steenkoolmijnen op te vangen. Er zijn nu al operatoren die regelmatig een trein via Mol naar Hasselt laten rijden om de lijnkennis van de bestuurders op peil te houden. Bij problemen op L35 kunnen ze dan gemakkelijk omleiden.

Wel vreemd: voor het eerst ben ik het eens met een plan van de NVA :lol:
Lijn 15 zou een waardig alternatief zijn voor lijn 35. Het is ook niet de drukst bereden lijn en er zijn meerdere wijksporen.
Lijn 15 is tussen Mol en Hasselt grotendeels enkelspoor . Daar ga je geen massa goederentreinen over laten rijden . 30 jaar terug was het volledig dubbel spoor . Toen waren er doorgaande goederentreinen die via Lijn 15 reden . Opel onderdelen Bochum - Antwerpen was zo een trein die deze route nam .
Bwa, station Leopoldsburg is dubbelspoor, even verderop de voormalige aansluiting naar het militair domein ook (mits renovatie), maar vooral een flink stuk dubbelspoor tussen Beringen en Zolder. Als de wil er is kan je er toch wat goederentreinen langs sturen, zeker aangezien het ook geen drukke passagierslijn is.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door BlackEagle »

Wordt de bovenleiding niet voorzien op dubbelspoor over de volledige lengte Mol-Hasselt? Dat betekent dat je daar op korte termijn een tweede spoor voor extra goederencapaciteit kan leggen.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door DR-fan »

Inderdaad, het is de bedoeling om L15 weer dubbelsporig te maken. Dat enkelspoor is ook nu geen beletsel: zoals ik al zei rijden er al regelmatig goederentreinen langs die route. Niet vergeten dat ook L19 enkelspoor is en daar rijden niet alleen meer reizigerstreinen, maar ook 2 tot 3 goederentreinen per dag.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door LML »

Dat L15 Mol-Hasselt voorzien wordt bij elektrificatie voor dubbelspoor wist ik niet. Wat wel het geval is is dat L19 Mol-Hamont tussen Balen-werkplaatsen en Neerpelt bij elektrificatie wel voorzien is voor dubbelspoor. Dat zie je al tussen deze 2 plaatsen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door Shrek »

LML schreef: 17 okt 2021, 16:10 Dat L15 Mol-Hasselt voorzien wordt bij elektrificatie voor dubbelspoor wist ik niet.
Volgens mij is dat ook niet het geval, heeft iemand toevallig foto's waarop je kan zien dat het wel zo zou zijn?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: N-VA wil spoor voor goederentreinen dwars door natuurgebied de Teut

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 17 okt 2021, 16:13
LML schreef: 17 okt 2021, 16:10 Dat L15 Mol-Hasselt voorzien wordt bij elektrificatie voor dubbelspoor wist ik niet.
Volgens mij is dat ook niet het geval, heeft iemand toevallig foto's waarop je kan zien dat het wel zo zou zijn?
De eerste bocht uit Hasselt richting Zonhoven is alvast voorzien van portieken voor enkelspoor.

Pas vanaf Zolder - effectief bij dubbelspoor - beginnen de portieken voor dubbelspoor.
Plaats reactie