welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Alles over goederenvervoer in België.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door desirootje »

Onlangs was men hier bezig over dieseltreinen die langsreden in Bilzen of Diepenbeek in verband met iemand die aan de spoorlijn zou willen wonen en dat deed me denken:
Welke goederenspoorwegen zijn nog geëlektrificeerd en welke zouden het best geëlektrificeerd worden om zoveel mogelijk goederentreinen elektrisch te laten rijden (ik heb het niet over internationale baanvlakken, we hebben toch geen effect op wat de Zeeuwen en Fransen met hun net doen), want als we over de green deal spreken dan lijken mij eerder die treinen dan de treintjes tussen Eeklo en Ronse dat we moeten aanpassen, zeker met dat er af en toe wss slechts een paar schakels mist om volledig elektrisch te rijden.
Ik snap dat de NMBS geen nieuwe motorwagens wilt kopen en dat we daarom best zo snel mogelijk het reizigersnet elektrificeren maar plannen voor de haven van Gent ofzo lijken mij ook goed om nu aan te beginnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door Shrek »

Voor goederentreinen moet er eigenlijk niets meer geelektrificeerd worden, het last-mile probleem los je immers niet op met bovenleiding. Er moeten vooral nieuwe locomotieven komen die die laatste kilometer op batterijen, diesel, waterstof of iets kunnen afleggen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door trainlovertje »

In havengebied kan je moeilijk alles gaan elektrificeren. Bijvoorbeeld, om containers van treinen op/af te laden, heb je kranen nodig en dan hangt die bovenleiding dik in de weg. Zoals Shrek zegt zijn locomotieven met last mile functie, ook naar mijn mening, de beste oplossing hiervoor. Verder zijn er denk ik geen 'verbindingscorridors' voor goederenverkeer die nog geëlektrificeerd kunnen worden; lijn 21C zal zowat de laatste zijn. Uiteraard zijn er nog een aantal lijnen met reizigersverkeer zoals L58 waar ook goederenverkeer over rijdt die nog geen wasdraad hebben, maar dat valt dus niet onder die goederencorridors.
Ik hoop dat dit jouw vraag beantwoordt.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door benimmeg »

Op sommige plaatsen is het misschien wel mogelijk om die last mile korter te maken. Bijvoorbeeld L204, tussen Gent-Zeehaven en Gent-Noord. Zo zouden elektrische treinen tot die bundel kunnen rijden (waar arcelor deze over neemt). Of een aantal sporen in bundel Mercator. Zo kan men een lokwissel uitvoeren in resp bundel Gent-Noord of bundel Mercator ipv bundel Gent-Zeehaven.
Dan is de vraag of ze de treinen wel tot daar elektrisch gaan trekken, want bij een frontkering in Gent-Zeehaven is het misschien gemakkelijker om er direct nen diesel tegen te zetten. Maar zo kan je wel de noodzakelijke stop in Gent-Zeehaven vermijden.
Specifiek voor L204 zie ik er pas baat bij moesten ze de lijnsnelheid verhogen en/of moesten er ooit passagierstreinen komen.

Zelfde situatie kan gezegt worden over L55 naar Terneuzen. Maar dan zal Nederland ook moeten mee werken, anders zal dit geen nut hebben.
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door DR-fan »

benimmeg schreef: 28 sep 2021, 08:10 Zelfde situatie kan gezegt worden over L55 naar Terneuzen. Maar dan zal Nederland ook moeten mee werken, anders zal dit geen nut hebben.
Voor L55 lijkt me een elektrificatie tot bundel Zandeke nuttiger. Dat creëert extra capaciteit in Gent-Zeehaven door het wegvallen van nogal wat tractiewissels. Voor de bediening van Kluizendok-Zuid is er toch een frontwissel nodig, dus dan kan je net zo goed daar een diesellok voor de trein zetten. Verder richting Zeeuws-Vlaanderen lijkt het me minder handig om te elektrificeren aangezien de bediende klanten nogal verspreid zitten. Dan is een Eurodual interessanter: elektrisch Aachen - Zandeke, dan diesel naar DOW, Axel of Terneuzen.
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door benimmeg »

DR-fan schreef: 28 sep 2021, 08:17
benimmeg schreef: 28 sep 2021, 08:10 Zelfde situatie kan gezegt worden over L55 naar Terneuzen. Maar dan zal Nederland ook moeten mee werken, anders zal dit geen nut hebben.
Voor L55 lijkt me een elektrificatie tot bundel Zandeke nuttiger. Dat creëert extra capaciteit in Gent-Zeehaven door het wegvallen van nogal wat tractiewissels. Voor de bediening van Kluizendok-Zuid is er toch een frontwissel nodig, dus dan kan je net zo goed daar een diesellok voor de trein zetten. Verder richting Zeeuws-Vlaanderen lijkt het me minder handig om te elektrificeren aangezien de bediende klanten nogal verspreid zitten. Dan is een Eurodual interessanter: elektrisch Aachen - Zandeke, dan diesel naar DOW, Axel of Terneuzen.
Kluizendok-Zuid bedienen ze bijna uitsluitend in opduw beweging. Er worden richting Kluizendok-Zuid bijna nooit een loc rond gezet. Terug naar Gent-Zeehaven gebeurt dit wel.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door stijn »

In Duitsland hebben ze nog een andere oplossing voor bepaalde last mile trajecten...
De E-Loc op inertie de containerterminal laten binnenrijden...
https://www.youtube.com/watch?v=bzAg4ZMfcwc
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door Steve »

Afgaand op het filmpje (ongeveer vanaf 1:00) is het eerder de containerterminal oversteken met enige snelheid om aan de overkant de panto meteen weer omhoog te doen. Dat is natuurlijk niet zo revolutionair, het gebeurt dagelijks tientallen keren aan de vele spanningssluizen in en rond ons land. Eerder een "missing mile" dan een "last mile" dus.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door Tim »

L122 zou wel interessant zijn voor goederentreinen. Vanuit Gent zijn er heel wat richting het Zuiden die nu via Schellebelle en Denderleeuw naar Geraardsbergen rijden. Een behoorlijke omweg en al redelijk verzadigd door reizigerstreinen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door BlackEagle »

Tim schreef: 28 sep 2021, 17:27 L122 zou wel interessant zijn voor goederentreinen. Vanuit Gent zijn er heel wat richting het Zuiden die nu via Schellebelle en Denderleeuw naar Geraardsbergen rijden. Een behoorlijke omweg en al redelijk verzadigd door reizigerstreinen.
Dat heb ik me ook al vaak bedacht. Zou best wel gebeuren in combinatie met een aanpassing van de vertakking Melle: viersporig maken van de doorrit van het station en ongelijkvloers kruisen zodat je van de noordkant (aansluiting L50C en L59 richting haven) zonder hinder naar L122 kan. Dat zou ook de capaciteit voor het reizigersverkeer ten goede komen.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door Tim »

Ik heb me altijd al afgevraagd wie in godsnaam een perron legt midden een belangrijke vertakking...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door trainlovertje »

Tim schreef: 30 sep 2021, 19:18 Ik heb me altijd al afgevraagd wie in godsnaam een perron legt midden een belangrijke vertakking...
Zou het niet omgekeerd gelopen zijn? Een vertakking die is gebouwd rond station Melle? :wink:
Maar inderdaad, het bestaan van station Melle verstoort een verdere uitbouw van de spoorinfra daar. En een viersporig station Melle lijkt me momenteel helemaal niet realiseerbaar. Het station verhuizen dan maar?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door rdv »

In Melle (zelfs in de dorpskern) is er volgens mij plaats om viersporig te gaan, maar er zullen dan veel parkeerplaatsen moeten sneuvelen en wat onteigeningen (bibliotheek en nieuw Chiro-lokaal) moeten gebeuren. T.h.v. het station is er zeker voldoende plaats.
Een ongelijkgrondse kruising dat is andere koek, maar of dat hier zo nodig is? In Schellebelle is de nood misschien wel hoger (en is er meer plaats).
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door DR-fan »

Tim schreef: 28 sep 2021, 17:27 L122 zou wel interessant zijn voor goederentreinen. Vanuit Gent zijn er heel wat richting het Zuiden die nu via Schellebelle en Denderleeuw naar Geraardsbergen rijden. Een behoorlijke omweg en al redelijk verzadigd door reizigerstreinen.
Het probleem is dat L122 niet bepaald vlak is, wat het toegelaten tonnage beperkt. Bovendien rijdt er vanuit Gent niet zo heel veel via L90 naar het zuiden: enkele kalktreinen per week, een enkele ketelwagentrein en vooral de staalpendels naar La Louvière en Clabecq. Het probleem met die laatste is dat het vervoer nogal schommelt. In 2020 reden er soms 7 - 8 treinen per dag, dit jaar is dat heel wat minder met soms maar 2 per dag. Die kunnen buiten de spits gemakkelijk via L50.

Een elektrificatie van L122 is vooral voor het reizigersverkeer interessant: een hellingrijke lijn met veel stopplaatsen is de ideale speeltuin voor een Desiro.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: welke goederenlijnen nog geëlektrificeerd moeten worden

Bericht door Dieselfreak »

Tim schreef: 28 sep 2021, 17:27 Een elektrificatie van L122 is vooral voor het reizigersverkeer interessant: een hellingrijke lijn met veel stopplaatsen is de ideale speeltuin voor een Desiro.
Maar wat is de meerwaarde van een Desiro ten opzichte van een MW41? Tenzij ik een fiets wil meenemen in de trein, zie ik er geen voordelen in. Een MW41 heeft tafeltjes, binnendeuren en één WC per twee rijtuigen (in een Desiro is dat één per drie rijtuigen). Maar ja, ooit gaan de motorwagens 41, net zoals elk materieel, aan het einde van hun levensduur zijn. Dan is er geen ontkomen meer aan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie