Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

Als je de CO² uitstoot zwaarder gaat doorreken, wat absoluut een goed idee is, zal dit de vracht-TGV's nog meer benadelen tegenover gewone goederentreinen. TGV's zijn door hun hogere snelheid nu éénmaal minder energieëfficiënt.
Sedert wanneer produceren HST's CO²? Jawel, er rijden goederentreinen met EMD class 66, maar die zijn beperkt tot 120 km/h, en al de rest - dus alles wat hoge snelheid kan - is toch electrisch?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2021, 18:54
Als je de CO² uitstoot zwaarder gaat doorreken, wat absoluut een goed idee is, zal dit de vracht-TGV's nog meer benadelen tegenover gewone goederentreinen. TGV's zijn door hun hogere snelheid nu éénmaal minder energieëfficiënt.
Sedert wanneer produceren HST's CO²? Jawel, er rijden goederentreinen met EMD class 66, maar die zijn beperkt tot 120 km/h, en al de rest - dus alles wat hoge snelheid kan - is toch electrisch?
Elektriciteit wordt in onze contreien aan zo'n 100g CO2 per kWh geproduceerd. Dat getal daalt wel langzaamaan, maar is nog bijlange niet nul.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2021, 18:42 */ wel krijg ik het vl___nd sch__t van opmerkingen in de zin van "we hebben elders nog veel werk, dus dit willen we zelfs niet bekijken". Dat lijkt me ZO illustratief voor het tekort aan commercieel denken bij (sommigen van) het spoorbedrijf;
Heb jij een probleem met het prioriteit geven aan zaken waarvan het zeker is dat ze werken en waarvan geweten is dat ze het beste rendement geven?
jij bent niet de eerste die zo'n denkoefeningetjes maakt hoor, er zijn mensen die er veel meer van kennen die dat allemaal al lang en breed becijferd hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

*/ Er zal niet zo gauw CO²-taks worden aangerekend op electrisch vervoer. Dan koopt toch niemand meer een electrische auto of brommer?
Let wel, de taksvrijheid voor electrische energie zal niet lang blijven leven - naargelang vadertjes staat en fiscus minder inkomen verwerven uit accijns op fossiele brandstoffen zullen ze wel elders moeten beginnen tappen. Maar zover zijn we vandaag nog niet, eerst moeten we allemaal van de petrol vanaf.

*/ ik heb geen enkel probleem met het stellen van prioriteiten, en dat heb ik ook nergens gesteld. Het blijft me ergeren dat sommigen weigeren om sommige opties zelfs maar in overweging te nemen. Oogkleppen zijn voor paarden, niet voor mensen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steve »

Steven schreef: 30 mei 2021, 18:19 Er is maar 1 goede reden om meer nachtelijk verkeer op de HSL te hebben op late/vroege uren (zover het al nodig zou zijn). Het inleggen van nachttreinen. Als je weet dat ÖBB nachttreinen koopt met een Vmax van 230 km/u. Deze zie ik dan nog 1000X liever over een hsl gaan dan een goederentrein.
Dan zul je ze toch goed moeten uitkiezen, want voor veel nachttreinen is het juist een voordeel om over tragere lijnen te rijden - weinigen zijn erbij gebaat als je je hoofdbestemming kunt bereiken om pakweg 4 u in plaats van 8 u. Het opent natuurlijk wel perspectieven om verder gelegen bestemmingen op één nacht te bereiken en/of om extra tussengelegen bestemmingen te bedienen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2021, 19:07 Het blijft me ergeren dat sommigen weigeren om sommige opties zelfs maar in overweging te nemen. Oogkleppen zijn voor paarden, niet voor mensen.
Das natuurlijk een makkelijke uitleg als je het niet kan winnen met rationele argumenten :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

Bijna zo gemakkelijk als "dit willen we zelfs niet bekijken" ;) maar ik denk niet dat ik er nog verder op inga - wat baten kaars en bril - zoals reeds eerder gesteld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Vracht-HST's

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2021, 20:01 Bijna zo gemakkelijk als "dit willen we zelfs niet bekijken" ;) maar ik denk niet dat ik er nog verder op inga - wat baten kaars en bril - zoals reeds eerder gesteld.
Sorry Jan, maar ik denk dat ik Shrek volg. Men speelt ook geen jockey met ezels of koeien, omdat dat financieel voordeliger is, om maar te zeggen hoe ver je kan gaan in 'correct' besteden van (belastings)geld. De voordelen zijn hier, in bijna alle aspecten, te beperkt. En dat is ook het laatste wat ik erover wil zeggen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Je kan streven naar 100% correct gebruik maar je weet evengoed dat de perfectie nooit bestaan heeft en dat ook nooit zal doen. Alles heeft zijn beperkingen, te beginnen met de mens zelf en al wat hij doet is daar een gevolg van. Trouwens hoeveel % van je belastingsgeld gaat naar het spoor dat zal niet het grootste deel zijn, in tegendeel zelfs dus ga met een gerust hart slapen. Er zijn andere zaken waar er meer winst valt te halen met je belastingsgeld :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2021, 20:01 Bijna zo gemakkelijk als "dit willen we zelfs niet bekijken" ;)
Geloof jij nu echt dat jij de eerste bent die aan het idee van vracht TGV's gedacht heeft? Denk je nu echt dat dat allemaal nog niet doorgerekend is?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Aangezien hij zelfs geen reactie gaf op mijn bericht ivm met het afschaffen van POST TGV bij SNCF, negeert hij het feit dat er eigenlijk al een soort vracht TGV geweest is en deze alweer van de kaart verdwenen is.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ga er inderdaad niet verder op in. Sommige koppen zijn al te dik. Als er zelfs geschermd wordt met een CO2-taks op electrische treinen...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 530
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Vracht-HST's

Bericht door DR-fan »

Kijk Jan,

Niemand heeft er een probleem mee dat je deze denkoefening maakt. Alleen: je bent niet de eerste en de laatste 10 jaar is dat in heel Europa al bekeken, uitgerekend en ... afgevoerd wegens niet haalbaar (financieel, technisch...). Verschillende mensen op het forum hebben geprobeerd je dat duidelijk te maken, mensen (waaronder ikzelf) met decennia ervaring bij de spoorwegen op alle terreinen. Jammer genoeg worden alle argumenten weggeveegd met niets ter zake doende antwoorden als "19e eeuws denken", "onwil", "gemakzucht" ed - wat weten professionals er immers van :roll: . Ik geef het dus ook op. Blijkbaar is een confrontatie met de realiteit voor sommigen een levensbedreigende aandoening.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Dat van die CO2 voor elektrische treinen vind je dan ook simpelweg terug in alle studies die over elektrische treinen gaan. Spoorwegbedrijven die 100% op groene stroom rijden (zoals de RhB in Zwitserland) maken hier zelfs heel wat reclame rond. Ik zou zeggen welkom in de 21ste eeuw waar naast uw belastingsgeld dat jij max wil zien renderen er ook andere zijn die hun elektrische stroom graag zo groen mogelijk zien.
Tegenwoordig bepaald men dus van alles de milieu impact dus ook van elektrische treinen. Wat denk je dat de mensen doen die tegen elektrische auto’s zijn? Die halen net dat punt aan dat ons land te weinig groene stroom heeft. Het is ook die stroom die treinen doet rijden.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door rvdborgt »

In Duitsland zijn overigens de eerste HSL's wel aangelegd voor medegebruik door goederentreinen. In de praktijk valt dat medegebruik bij mijn weten heel erg tegen. Het is er wel, maar heel beperkt. Oorzaken daarvoor in de Duitse situatie weet ik niet zeker.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie