Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Vracht-HST's

Bericht door 4017-4018 »

rail s schreef: 08 sep 2008, 21:01 De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS beslist deze week om mee in het Carex-project te stappen. Het is de bedoeling om met snelle vrachttreinen 's nachts de hogesnelheidslijnen te gaan gebruiken voor het vervoer van expres- en andere lading. Het overheidsbedrijf zal meer dan waarschijnlijk via de spoorbeheerder Infrabel in de Belgische Carex-structuur stappen.

Het eerste Belgische Carex-station komt op de Waalse luchthaven van Luik met TNT als belangrijke gebruiker. Samen met TNT ijvert vooral Fedex voor de uitbouw van een spoornetwerk voor expresvervoer. Tot zover hebben al vijf luchthavens besloten om mee te doen: behalve Luik zijn dat Parijs, Lyon, Schiphol en Londen. Zij worden de eerste partners van het nog op te richten 'Eurocarex'.

In een tweede fase is het de bedoeling dat ook Bordeaux en Keulen en/of Frankfurt aangesloten worden. Op langere termijn zouden ook Barcelona (via Perpignan), Madrid, Milaan en Berlijn bij het netwerk komen.

Zowel Siemens als Alstom legt op dit ogenblik de laatste hand aan een ontwerp en de offertes van een vracht-HST die 300 km per uur rijdt en waarvan de wagons de vorm van een vliegtuigromp krijgen omdat ze dezelfde luchtvrachtcontainers zullen vervoeren. De eerste Carex-trein zou in 2012 operationeel moeten zijn.
bron: http://www.nieuwsbladtransport.nl/nieuw ... Carex.html[/color]
Een oude post, maar hoe ver is deze project uiteindelijk gekomen?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

4017-4018 schreef: 29 mei 2021, 13:08 Een oude post, maar hoe ver is deze project uiteindelijk gekomen?
Er bestaat nog altijd een project om de spooraansluiting van de luchthaven van Luik gevoelig uit te breiden met meerdere bundels en de mogelijkheid om lange, elektrische treinen te ontvangen. Het idee van de aansluiting op de hogesnelheidslijn is wel weggevallen, gelukkig maar want dat was toch zinloos.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: nieuwstopic?!

Bericht door 4017-4018 »

Dus uiteindelijk bleef enkel de TGV Postal een "goederen HST", en werden er geen nieuwe gebouwd
Ciao Ciao
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Hm. Hoe zinloos en waarom?
Trouwens, als ik zo eens op een kaart kijk
https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.6571/5.4733
dan zie ik daar wel degelijk een soort goederenstation dat aansluit op HSL2; en op satellietfoto's ziet men daar goederenwagons staan ook.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 14:17 Hm. Hoe zinloos en waarom?
Trouwens, als ik zo eens op een kaart kijk
https://www.openstreetmap.org/#map=16/50.6571/5.4733
dan zie ik daar wel degelijk een soort goederenstation dat aansluit op HSL2; en op satellietfoto's ziet men daar goederenwagons staan ook.
Het enige wat aansluit op de HSL is de onderhoudsbasis in Ans, het goederenstation van de luchthaven ligt een stuk westelijker.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Vroeger sloot de bundel van Voroux aan op lijn 2, doch die verbinding bestaat niet meer sinds lijn 2 klaar is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 29 mei 2021, 15:36 Vroeger sloot de bundel van Voroux aan op lijn 2, doch die verbinding bestaat niet meer sinds lijn 2 klaar is.
Dat was wel een werfaansluiting, een echte aansluiting is daar veel moeilijker te bouwen. Maar goed, het moet ook niet want dat gekke idee van goederentreinen over HSL's te sturen is van de baan.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Ik wil nog altijd weten wat daar dan wel zo gek aan zou zijn. Er is toch flink wat geld op tafel gelegd voor die supersnelle lijnen, en wat gebeurt er daarmee, des nachts? Weinig tot niets, lijkt me. Is het dan echt zo gek om de gedane investeringen maximaal te laten renderen? Als men een beetje buiten de 19de eeuw wil denken, natuurlijk.

En in het algemene streven om goederenverkeer van de (snel)weg te verwijderen zie ik hier toch wel mogelijkheden. Rijd maar eens met de auto over de snelweg Parijs-Brussel, en tel maar eens de koelvrachtwagens met Spaanse nummerplaten - een sneltreingoederendienst Valencia-Barcelona-xxx-yyy-Brussel moet een stevig sukses kunnen worden. Maar het staat me voor dat het ooit geprobeerd werd, en dat de Fransen geen deftige performantie leverden - was het van niet kunnen of van niet willen?

Overigens toegegeven: die "goederenterminal" ten noord-oosten van de Luikse luchthaven sluit inderdaad enkel aan op L36, niet op HSL2. Als men dat echt wil moet het toch wel mogelijk zijn om een verbinding te maken - zoals steeds is de vraag enerzijds naar de politieke prioriteiten en anderszijds naar de beschikbare budgetten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

Goederentreinen zijn op een paar minuten na even snel via de L36 als via L2, want deze rijden nooit harder dan 160.
Ik denk effectief dat het weinig uithaalt, want 's nachts zijn er ook geen reizigerstreinen die in de weg rijden. Dan lijkt het me nuttig om de HSL niet ter beschikking te stellen gezien deze intensiever onderhoud nodig hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Okee, dankje. Maar is het dan echt verboden of uitgesloten om een goederentrein te bedenken die wel boven de 160 km/h gaat?
De hogere onderhoudskost van de HSL kan eenvoudig doorgerekend worden aan al wie er dan toch een trein wil laten bollen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 19:16 Okee, dankje. Maar is het dan echt verboden of uitgesloten om een goederentrein te bedenken die wel boven de 160 km/h gaat?
De hogere onderhoudskost van de HSL kan eenvoudig doorgerekend worden aan al wie er dan toch een trein wil laten bollen.
Nee, niet verboden, er bestaan in het buitenland wel degelijk goederentreinen die 200 km/h rijden, maar de belangrijkste factor die snelheidslimiterend is bij goederentreinen, is de zeer grote massa die een langere remweg vereist (en die exponentieel langer wordt met toenemende snelheid).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 18:59 Ik wil nog altijd weten wat daar dan wel zo gek aan zou zijn. Er is toch flink wat geld op tafel gelegd voor die supersnelle lijnen, en wat gebeurt er daarmee, des nachts? Weinig tot niets, lijkt me. Is het dan echt zo gek om de gedane investeringen maximaal te laten renderen? Als men een beetje buiten de 19de eeuw wil denken, natuurlijk.
Ook in de 19e eeuw waren er gekke ideeen van mensen die niet gehinderd waren door kennis terzake hoor ;)
De HSL2 (en alle andere HSLs ook trouwens) hebben zo'n stevige gradienten dat treinen die daarover rijden veel meer vermogen/nuttig gewicht nodig hebben. Omdat passagiers bijna niets wegen is dat voor passagierstreinen geen probleem, maar bij goederenvervoer verminder je dan enorm de nuttige lading of verhoog je de kosten. Voeg daarbij de lagere maximale aslast en de sowieso al veel hogere kosten voor draaistellen, aerodynamica etcetera en je ziet meteen dat zoiets nooit economisch rendabel kan zijn.
Bovendien is snelheid voor de bedrijven die vandaag treinen inleggen helemaal niet zo belangrijk. Infrabel laat 120km/h toe voor goederentreinen maar bijna niemand wil zo snel rijden. 160 km/h is haalbaar zonder infrastructuuraanpassingen maar dat willen de goederenoperatoren al helemaal niet. Dus laat al die gekke ideeën maar uit, er is nog genoeg vracht van de weg te halen aan 120 km/h.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

@trainlovertje: Okee, alweer bedankt, ook voor de open stijl van discussie!
Toch: het argument van remafstand kan relevant zijn, misschien zelfs doorslaggevend, voor de traditionele goederentrafiek van kolen en ijzererts. Ziet het er niet anders uit voor een koeltrein met tomaten en aardbeien? Trouwens, als het echt op die remafstand aankomt dan hoeft men toch alleen maar de trein korter te maken? Of het dan nog economisch rendabel blijft is natuurlijk de hamvraag - maar dat hangt vooral van de politiek af, en van (niet)bereidheid van de diverse operatoren.

@Shrek: dat bedoelde ik dus met 19de-eeuwse denken - we kunnen nog winnen bij 120 km/h dus sneller daar denken we gewoonweg nog niet aan. PLUS EST EN VOUS zegde een of andere edelman van Oranje :) Verder denken dan "de bedrijven die vandaag goederentreinen inleggen" is aan u niet besteed, duidelijkerwijs.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 19:39 @Shrek: dat bedoelde ik dus met 19de-eeuwse denken - we kunnen nog winnen bij 120 km/h dus sneller daar denken we gewoonweg nog niet aan. PLUS EST EN VOUS zegde een of andere edelman van Oranje :)
Mensen die iets of wat met kosten/baten rekenen denken inderdaad niet aan zo'n gekke dingen. Als economische realiteit niet meespeelt kunnen we trouwens meteen een hyperloop aanleggen, die dingen halen 800km/h.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

De economie van de 21ste eeuw is niet zoals die van de 19de :) Het is misschien nog niet bij iedereen doorgedrongen maar we willen als wereld (en zeker als Europa) weg van het wegverkeer dus er is ruimte (lees: subsidies, lees: economische leefbaarheid) voor alternatieven. En per binnenschip gaan die aardbeien of asperges toch niet tijdig uit Spanje naar de veiling in Katelijne geraken... volop ruimte dus, voor sneltreingoederenverkeer (lichtgewicht, liefst) op afstanden 500-1500 km. Zo spijtig dat sommige uilen niet zien en willen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie