Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Vracht-HST's

Bericht door pietje »

Langs de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat er bij de spoorwegen meer mogelijk is dan wat er nu is.
Zowel in de openbare als de privé sector is men vaak heel conservatief en heb je eigenlijk iemand nodig die er in gelooft en voldoende middelen heeft om dit aan te tonen.

Bekijk een Elon Musk: Ik vind hem eigenlijk maar een rare kwast, maar hij heeft al meerdere keren bewezen dat je een bestaande industrie helemaal kan heruitvinden door tegen de bestaande consensus in te gaan.
Zowel met zijn elektrische wagens als met zijn raketten heeft hij de bestaande industrieën helemaal overhoop gegooid en hen laten zien dat het ook anders kan. De keuze voor de meeste concurrenten is dan uiteindelijk: de vastgeroeste ideën verlaten en dan maar hetzelfde gaan doen of de deuren sluiten.

Het feit dat logge, conservatieve (staats-)bedrijven tot de conclusie komen dat het niet haalbaar is om vrachttreinen aan meer dan 200 km/u te laten rijden, is voor mij zeker geen bewijs dat het zo ook echt is.
Dat privé bedrijven het ook niet aandurven is omdat ze voor hun markt op dit moment al een verdienmodel hebben dat werkt, bv. vrachtwagens en vliegtuigen. Daarvoor moet het management zich niet verantwoorden tegenover de aandeelhouders, want "iedereen" weet dat dat OK is.
Dat de TGV POST uit dienst wordt genomen en niet vervangen wordt, bewijst zeker niet dat het op zich niet levensvatbaar is, het kan ook aantonen dat brievenpost misschien veel minder belangrijk is dan enkele decennia geleden.

Wat we wel nodig hebben is een meer eenvormig Europees spoornet, zodat het voor bedrijven veel eenvoudiger is om lange afstandsdiensten op te zetten. Er werden al vele stappen gezet in die richting, maar bv. de uitrol van ETCS gaat toch echt tergend traag in sommige landen waardoor we waarschijnlijk al met de overstap naar een nog nieuwer systeem bezig zullen zijn voor de huidige planning ooit af is.
Uiteraard worden de corridors wel op een relatief korte tijd uitgebouwd, maar daarmee beperk je de scope voor de goederentreinen alleen tot die corridors

Daarnaast hebben de spoorwegen een "Elon Musk" nodig die aantoont welke dingen er allemaal mogelijk zijn en waarmee er eindelij een serieuze modal shift zou kunnen komen. Maar vooral in Europa worden dit soort ondernemers eerder gedwarsboomd dan ondersteund, tenzij je met hulp van de juiste politici graag luchtkastelen bouwt.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Vracht-HST's

Bericht door dantjebram72 »

Wij mensen zijn tot zeer veel in staat. In het verleden zijn we in staat geweest om aan 2000km/u te vliegen met de Concorde, dubbel zo snel als dat vandaag het geval is. Hoe leuk, spannend, technologisch hoogstaand iets ook mag zijn, er zit een economisch model aan verbonden. En als dat economisch model nergens op slaat gaat het verdwijnen of niet gebeuren. Er kunnen vandaag duizenden mensen aan een spotprijs tussen Europa en de USA vliegen aan 800km/u. En dat is eigenlijk veel meer 21ste eeuw dan een paar 100 mensen aan 2000km te laten vliegen voor duizenden euros per ticket.

Voor goederentreinen gaat dezelfde vergelijking op. Technisch is het perfect mogelijk om grote zware treinen aan 300km/u over de hogesnelheidslijnen te laten rijden. Maar Als je het economisch gaat uitrekenen merk je al snel dat zo iets nooit levensvatbaar is.

-> Het onderhoud/inspectie regime van hogesnelheidtreinen is een veelvoud van wat het is voor gewone goederenwagons/locomotieven.
-> Het onderhoud aan het hogesnelheidspoor is per trein die er over rijdt vele male groter dan voor een standaard spoor. En hoe zwaarder je trein hoe meer onderhoud dit spoor nodig zal hebben.
-> Het energie verbruik van de huidige hogesnelheidstreinen is aanzienlijk, voor vracht tgv's zal dit door het gewicht vele male groter zijn.

En dan moet je eens gaan denken wat is nu meer 21ste eeuw en wat is 19de eeuw? Persoonlijk vind ik het veel ""cooler"" dat bedrijven op een winstgevende mannier tonnen goederen via het spoor kunnen verplaatsen en zo vrachtwagens van de weg halen en het milieu effectief vooruithelpen. Er is ook al voldoende ruimte voor verbetering:

-> Minder complex om over de grenzen te rijden (etcs, regelgeving)
-> Langere goederentreinen
-> Goedkopere rijpaden
-> Extra sporen rond drukke knooppunten zodat er meer rijpaden beschikbaar kopen
-> Nog meer sporen onder draad
-> goedkopere locomotieven met lage onderhoudskosten

Het feit dat de hogesnelheidslijnen s`nachts niet gebruikt worden is jammer maar nu eenmaal realiteit. Ik denk niet dat Infrabel moeilijk gaat doen als Thalys plots een 2u snachts een trein naar Parijs wilt laten rijden. Maar of er veel mensen op die trein gaan zitten is nog maar de vraag. Misschien dat nachtTGV's nog wel een toekomst hebben, savonds vertrekken en smorgens in Spanje of het zuiden van Frankrijk of Berlijn. Hopelijk gaan mensen met Kennis van zaken er een goed over nadenken en kijken of het economisch levensvatbaar is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 31 mei 2021, 10:18 Wat we wel nodig hebben is een meer eenvormig Europees spoornet, zodat het voor bedrijven veel eenvoudiger is om lange afstandsdiensten op te zetten. Er werden al vele stappen gezet in die richting, maar bv. de uitrol van ETCS gaat toch echt tergend traag in sommige landen waardoor we waarschijnlijk al met de overstap naar een nog nieuwer systeem bezig zullen zijn voor de huidige planning ooit af is.
Uiteraard worden de corridors wel op een relatief korte tijd uitgebouwd, maar daarmee beperk je de scope voor de goederentreinen alleen tot die corridors
En hiermee staat er eindelijk wat zinnigs in dit topic :) Uniformiteit is inderdaad één van de zaken waar de transportexperts en captains of industry om vragen. Dit zal het goederenverkeer effectief een reële duw in de rug geven. Uniformiteit klinkt uiteraard minder sexy dan een high speed aardbeientrein, maar dat is wel de in te slagen weg als je het transport wil vergroenen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 31 mei 2021, 10:44 -> Minder complex om over de grenzen te rijden (etcs, regelgeving)
-> Langere goederentreinen
-> Goedkopere rijpaden
-> Extra sporen rond drukke knooppunten zodat er meer rijpaden beschikbaar kopen
-> Nog meer sporen onder draad
-> goedkopere locomotieven met lage onderhoudskosten
Voeg daar nog aan toe:
-> Meer zekerheid dat bestelde rijpaden effectief gereden worden
-> Meer rijpaden op de uren dat de fabrieken/terminals treinen klaarhebben, dus niet enkel 's nachts
-> Efficiënte en goedkope rangeringsdiensten in de havens

En dan kom je aan het magische recept om het goederenvervoer per spoor te laten verdubbelen de komende 20 jaar.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Vracht-HST's

Bericht door pietje »

dantjebram72 schreef: 31 mei 2021, 10:44 Wij mensen zijn tot zeer veel in staat. In het verleden zijn we in staat geweest om aan 2000km/u te vliegen met de Concorde, dubbel zo snel als dat vandaag het geval is. Hoe leuk, spannend, technologisch hoogstaand iets ook mag zijn, er zit een economisch model aan verbonden. En als dat economisch model nergens op slaat gaat het verdwijnen of niet gebeuren. Er kunnen vandaag duizenden mensen aan een spotprijs tussen Europa en de USA vliegen aan 800km/u. En dat is eigenlijk veel meer 21ste eeuw dan een paar 100 mensen aan 2000km te laten vliegen voor duizenden euros per ticket.
Dit is een vrij slecht voorbeeld. De Concorde was en is nog steeds een goed concept, maar het grote probleem was dat deze vliegtuigen ontwikkeld zijn op een moment dat de technologie eigenlijk niet klaar was om zo'n toestellen economisch te kunnen uitbaten.
Het ongeluk in Parijs heeft dan de doodsteek gegeven.

Om op Elon Musk terug te komen: Zijn plan is om binnen enkele jaren met Starships de wereld rond te vliegen, dus nog vele malen sneller dan die 2000km/h
Mijn gevoel zegt dat hij dat niet gaat waar maken, maar dat heb ik bij zowat elk van zijn projecten. Tot nu toe ben ik meestal in het ongelijk gesteld.

Om dus terug naar het topic te komen: De spoorwegbeheerders (en dus ook de verschillende regeringen) moeten dringend een versnelling hoger schakelen in de integratie en vereenvoudiging van het het netwerk in Europa, zodat al op zijn minst het marktaandeel van de spoorwegen in goederentraffiek omhoog kan. Hopelijk komt er dan vroeg of laat iemand met een idee dat ervoor zorgt dat bepaalde goederentreinen ook aan nog hogere snelheden kunnen gaan rijden
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vracht-HST's

Bericht door stijn »

Tijdens m'n lunch eens gaan kijken op de website van Lineas hoe lang bepaalde trajecten duren.

Antwerpen Milaan: 36 uur.
Antwerpen Genk: 17,5 uur

Antwerpen Genk kan toch niet veel langer duren dan 1,5 uur. Dus het hele proces van laden / lossen duurt 16 uur.

Je kan treinen sneller laten rijden zo veel je wil... Als het laden / lossen niet vlotter gaat merk je het allemaal niet echt en dus blijven die vrachtwagens rijden.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vracht-HST's

Bericht door rdv »

dantjebram72 schreef: 31 mei 2021, 10:44 Wij mensen zijn tot zeer veel in staat. In het verleden zijn we in staat geweest om aan 2000km/u te vliegen met de Concorde, dubbel zo snel als dat vandaag het geval is. Hoe leuk, spannend, technologisch hoogstaand iets ook mag zijn, er zit een economisch model aan verbonden. En als dat economisch model nergens op slaat gaat het verdwijnen of niet gebeuren. Er kunnen vandaag duizenden mensen aan een spotprijs tussen Europa en de USA vliegen aan 800km/u. En dat is eigenlijk veel meer 21ste eeuw dan een paar 100 mensen aan 2000km te laten vliegen voor duizenden euros per ticket.

Voor goederentreinen gaat dezelfde vergelijking op. Technisch is het perfect mogelijk om grote zware treinen aan 300km/u over de hogesnelheidslijnen te laten rijden. Maar Als je het economisch gaat uitrekenen merk je al snel dat zo iets nooit levensvatbaar is.

-> Het onderhoud/inspectie regime van hogesnelheidtreinen is een veelvoud van wat het is voor gewone goederenwagons/locomotieven.
-> Het onderhoud aan het hogesnelheidspoor is per trein die er over rijdt vele male groter dan voor een standaard spoor. En hoe zwaarder je trein hoe meer onderhoud dit spoor nodig zal hebben.
-> Het energie verbruik van de huidige hogesnelheidstreinen is aanzienlijk, voor vracht tgv's zal dit door het gewicht vele male groter zijn.

En dan moet je eens gaan denken wat is nu meer 21ste eeuw en wat is 19de eeuw? Persoonlijk vind ik het veel ""cooler"" dat bedrijven op een winstgevende mannier tonnen goederen via het spoor kunnen verplaatsen en zo vrachtwagens van de weg halen en het milieu effectief vooruithelpen. Er is ook al voldoende ruimte voor verbetering:

-> Minder complex om over de grenzen te rijden (etcs, regelgeving)
-> Langere goederentreinen
-> Goedkopere rijpaden
-> Extra sporen rond drukke knooppunten zodat er meer rijpaden beschikbaar kopen
-> Nog meer sporen onder draad
-> goedkopere locomotieven met lage onderhoudskosten

Het feit dat de hogesnelheidslijnen s`nachts niet gebruikt worden is jammer maar nu eenmaal realiteit. Ik denk niet dat Infrabel moeilijk gaat doen als Thalys plots een 2u snachts een trein naar Parijs wilt laten rijden. Maar of er veel mensen op die trein gaan zitten is nog maar de vraag. Misschien dat nachtTGV's nog wel een toekomst hebben, savonds vertrekken en smorgens in Spanje of het zuiden van Frankrijk of Berlijn. Hopelijk gaan mensen met Kennis van zaken er een goed over nadenken en kijken of het economisch levensvatbaar is.
Ik ga grotendeels akkoord met je redenering, maar als je die doortrekt, dan kan je ook het concept van de reizigers-TGVs in twijfel trekken. Als je ziet dat na de miljarden-investeringen een Thalys Amsterdam - Parijs "maar" 25% sneller is dan de Etoile du Nord (Bron), dan vraag ik me af of die miljarden niet beter geïnvesteerd waren in versneld implementeren van ETCS, het opvoeren van de snelheden op bestaande lijnen, met eventueel verdubbeling van bepaalde lijnen. Materiaal dat geschikt is voor 200 km/h of 250 km/h is ook veel goedkoper dan echt HST-materiaal etc.

Men zou dan ook goedkopere tickets kunnen aanbieden op de THA en TGV etc. Beetje moeilijk te voorspellen wat potentiële reizigers het belangrijkste vinden: minder reistijd of goedkopere tickets.

Ik ben me er van bewust dat de HST-werken ook heel wat voordelen voor het binnenlands verkeer hebben opgeleverd (ondertunneling Antwerpen, L36N, L2, snelheidsverhoging L96), maar wellicht zijn er ook minder kostenefficiënte oplossingen gekozen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 31 mei 2021, 16:17 Ik ga grotendeels akkoord met je redenering, maar als je die doortrekt, dan kan je ook het concept van de reizigers-TGVs in twijfel trekken. Als je ziet dat na de miljarden-investeringen een Thalys Amsterdam - Parijs "maar" 25% sneller is dan de Etoile du Nord (Bron), dan vraag ik me af of die miljarden niet beter geïnvesteerd waren in versneld implementeren van ETCS, het opvoeren van de snelheden op bestaande lijnen, met eventueel verdubbeling van bepaalde lijnen. Materiaal dat geschikt is voor 200 km/h of 250 km/h is ook veel goedkoper dan echt HST-materiaal etc.

Men zou dan ook goedkopere tickets kunnen aanbieden op de THA en TGV etc. Beetje moeilijk te voorspellen wat potentiële reizigers het belangrijkste vinden: minder reistijd of goedkopere tickets.

Ik ben me er van bewust dat de HST-werken ook heel wat voordelen voor het binnenlands verkeer hebben opgeleverd (ondertunneling Antwerpen, L36N, L2, snelheidsverhoging L96), maar wellicht zijn er ook minder kostenefficiënte oplossingen gekozen.
Het grote verschil is dat voor reizigers de minuten veel kostbaarder zijn dan voor goederen. Dat verschil in reistijd is bij reizigers wel heel relevant waar het voor goederen dat absoluut niet is. Zonder HST hadden we nu veel minder internationale treinreizigers gehad. Het soort snelheden dat klassieke treinen vroeger haalden is met het drukke verkeer vandaag trouwens onmogelijk, vergelijken met de Etoile kan dus niet.
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Vracht-HST's

Bericht door dantjebram72 »

rdv schreef: 31 mei 2021, 16:17
dantjebram72 schreef: 31 mei 2021, 10:44 Wij mensen zijn tot zeer veel in staat. In het verleden zijn we in staat geweest om aan 2000km/u te vliegen met de Concorde, dubbel zo snel als dat vandaag het geval is. Hoe leuk, spannend, technologisch hoogstaand iets ook mag zijn, er zit een economisch model aan verbonden. En als dat economisch model nergens op slaat gaat het verdwijnen of niet gebeuren. Er kunnen vandaag duizenden mensen aan een spotprijs tussen Europa en de USA vliegen aan 800km/u. En dat is eigenlijk veel meer 21ste eeuw dan een paar 100 mensen aan 2000km te laten vliegen voor duizenden euros per ticket.

Voor goederentreinen gaat dezelfde vergelijking op. Technisch is het perfect mogelijk om grote zware treinen aan 300km/u over de hogesnelheidslijnen te laten rijden. Maar Als je het economisch gaat uitrekenen merk je al snel dat zo iets nooit levensvatbaar is.

-> Het onderhoud/inspectie regime van hogesnelheidtreinen is een veelvoud van wat het is voor gewone goederenwagons/locomotieven.
-> Het onderhoud aan het hogesnelheidspoor is per trein die er over rijdt vele male groter dan voor een standaard spoor. En hoe zwaarder je trein hoe meer onderhoud dit spoor nodig zal hebben.
-> Het energie verbruik van de huidige hogesnelheidstreinen is aanzienlijk, voor vracht tgv's zal dit door het gewicht vele male groter zijn.

En dan moet je eens gaan denken wat is nu meer 21ste eeuw en wat is 19de eeuw? Persoonlijk vind ik het veel ""cooler"" dat bedrijven op een winstgevende mannier tonnen goederen via het spoor kunnen verplaatsen en zo vrachtwagens van de weg halen en het milieu effectief vooruithelpen. Er is ook al voldoende ruimte voor verbetering:

-> Minder complex om over de grenzen te rijden (etcs, regelgeving)
-> Langere goederentreinen
-> Goedkopere rijpaden
-> Extra sporen rond drukke knooppunten zodat er meer rijpaden beschikbaar kopen
-> Nog meer sporen onder draad
-> goedkopere locomotieven met lage onderhoudskosten

Het feit dat de hogesnelheidslijnen s`nachts niet gebruikt worden is jammer maar nu eenmaal realiteit. Ik denk niet dat Infrabel moeilijk gaat doen als Thalys plots een 2u snachts een trein naar Parijs wilt laten rijden. Maar of er veel mensen op die trein gaan zitten is nog maar de vraag. Misschien dat nachtTGV's nog wel een toekomst hebben, savonds vertrekken en smorgens in Spanje of het zuiden van Frankrijk of Berlijn. Hopelijk gaan mensen met Kennis van zaken er een goed over nadenken en kijken of het economisch levensvatbaar is.
Ik ga grotendeels akkoord met je redenering, maar als je die doortrekt, dan kan je ook het concept van de reizigers-TGVs in twijfel trekken. Als je ziet dat na de miljarden-investeringen een Thalys Amsterdam - Parijs "maar" 25% sneller is dan de Etoile du Nord (Bron), dan vraag ik me af of die miljarden niet beter geïnvesteerd waren in versneld implementeren van ETCS, het opvoeren van de snelheden op bestaande lijnen, met eventueel verdubbeling van bepaalde lijnen. Materiaal dat geschikt is voor 200 km/h of 250 km/h is ook veel goedkoper dan echt HST-materiaal etc.

Men zou dan ook goedkopere tickets kunnen aanbieden op de THA en TGV etc. Beetje moeilijk te voorspellen wat potentiële reizigers het belangrijkste vinden: minder reistijd of goedkopere tickets.

Ik ben me er van bewust dat de HST-werken ook heel wat voordelen voor het binnenlands verkeer hebben opgeleverd (ondertunneling Antwerpen, L36N, L2, snelheidsverhoging L96), maar wellicht zijn er ook minder kostenefficiënte oplossingen gekozen.
Ik vind dat de LGV nord, hsl1 en hsl2 zeker hun investering waard waren. Ja mag ook niet vergeten dat deze hogesnelheidslijnen verkeer weghalen van de oudere lijnen. Dit laat toe om op de normale lijnen meer lokale treinen en goederentreinen te laten rijden. Kijk maar naar lijn 12, 94 en 36, die zouden toch in de problemen komen moesten de hogesnelheidslijnen er plots niet meer zijn.

Voor HSl3 zal het heel moeilijk zijn om de investering er maatschappelijk ooit uit te krijgen vrees ik, vooral omdat de lijn zo duur in aanleg was. HSL4 is voor Belgie nog wel interessant zeker door het station in Brecht dat zeer goed draait, maar ik denk dat het voor onze noorderburen toch voor altijd een financiele kater zal blijven.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Vracht-HST's

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef: 31 mei 2021, 09:58 In Duitsland zijn overigens de eerste HSL's wel aangelegd voor medegebruik door goederentreinen. In de praktijk valt dat medegebruik bij mijn weten heel erg tegen. Het is er wel, maar heel beperkt. Oorzaken daarvoor in de Duitse situatie weet ik niet zeker.
Onflexibel, ik heb me laten vertellen dat de goederentreinen NIET mochten kruisen met de ICEs .
Het onderlinge snelheidsverschil ( eigenlijk de drukgolf erbij) bleek te hoog voor de deuren van de goederentreinen.

Daarom goederentreinen pas erop als de HSL "leeg" gereden is, in een groot land kan dat best even duren...
Of er nu nog rijden en of de laatste lijnen ook met aangepaste hellingen gelegd worden weet ik niet, ik was er al een paar jaar niet meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Vracht-HST's

Bericht door groentje »

Ik heb een haat-liefdeverhouding met Elon Musk, en vermoed dat meer van zijn bedenksels gezichtsbegoochelingen zijn dan effectief de doorbraak die hij beweert. Maar dan nog is veel van zijn onderzoek niet voor niks, er is altijd wel iemand die iets kan aanvangen met de nieuwe inzichten. Dat gezegd hebbende, mij krijg je vanzeleven niet in zijn hyperloop :mrgreen:
Maar ooit was de ijzeren weg ook zo'n bizarre uitvinding waar velen niets van moesten hebben, en waar veel fortuinen zijn gemaakt, maar nog meer verloren...
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Vracht-HST's

Bericht door Paul »

rdv schreef: 31 mei 2021, 16:17Ik ga grotendeels akkoord met je redenering, maar als je die doortrekt, dan kan je ook het concept van de reizigers-TGVs in twijfel trekken. Als je ziet dat na de miljarden-investeringen een Thalys Amsterdam - Parijs "maar" 25% sneller is dan de Etoile du Nord (Bron), dan vraag ik me af of die miljarden niet beter geïnvesteerd waren in versneld implementeren van ETCS, het opvoeren van de snelheden op bestaande lijnen, met eventueel verdubbeling van bepaalde lijnen. Materiaal dat geschikt is voor 200 km/h of 250 km/h is ook veel goedkoper dan echt HST-materiaal etc.
Die Etoile du Nord en andere TEE's waren bovendien véél comfortabeler dan de huidige HST's en je kon er bovendien genieten van gastronomische maaltijden. Maar die tijden komen nooit meer terug vrees ik.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vracht-HST's

Bericht door rdv »

Sorry voor het verder off-topic gaan over het nut van de HSLs voor reizigersverkeer.

Als je het succes ziet van Izy en de IC-Brussel (en bij uitbreiding Flixbus etc), zijn mensen blijkbaar bereidt om langer onderweg te zijn als dit met een lagere prijs of grotere flexibiliteit (enkel IC-Brussel dan) komt. Er zijn natuurlijk verschillende doelgroepen, maar ik vraag me af voor welk % van het HST-publiek een beperkt langer reistijd een probleem zou zijn (bvb 1u45 à pakweg Vmax 250 km/h ipv 1u25 à Vmax 300 km/h voor Brussel-Parijs)?

Geen idee wat de HSL's in totaal gekost hebben, maar had die pakweg 10 miljard EUR niet efficiënter besteedt geweest om de bestaande lijnen te upgraden naar 200 km/u of 250 km/h (met verdubbelingen en lokaal omleidingen rond steden)?
Wat zou de impact zijn op de reistijden (250 km/u ipv 300 km/u is 16% trager)?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 02 jun 2021, 19:16 Geen idee wat de HSL's in totaal gekost hebben, maar had die pakweg 10 miljard EUR niet efficiënter besteedt geweest om de bestaande lijnen te upgraden naar 200 km/u of 250 km/h (met verdubbelingen en lokaal omleidingen rond steden)?
Wat zou de impact zijn op de reistijden (250 km/u ipv 300 km/u is 16% trager)?
Wat je zegt is helemaal niet goedkoper. L12 op 4 sporen brengen en er 200km/h mogelijk maken kost een pak meer dan L4 bouwen. Hetzelfde geldt ook voor L36 of L94. De snelheid op L37 verhogen is al helemaal uitgesloten wegens de vele bochten.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Vracht-HST's

Bericht door rdv »

Wat je zegt voor L37 kan ik volledig volgen.
Maar als nieuwbouw (à 300 km/u) goedkoper is dan heraanleg (aan 200 km/h), waarom heeft men dan gekozen voor L36N en L96N?
Plaats reactie