Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
TKR
Berichten: 182
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door TKR »

Hogesnelheidsleinen zijn er op berekend om deze met een bepaalde (hoge) snelheid te nemen. De bochten liggen scheef zodat de trein recht op beide rails drukt. Als je deze (veel) te traag met een zware trein neemt zal je deze dus rap verslijten aangezien je nu vooral op de onderste rail drukt. Geen strak plan dus. ;)

Een HSL is 's nachts ook vaak dicht voor onderhoud. (elke nacht een stukje, en als je klaar bent begin je terug aan het eerste stuk)

Verder denk ik niet dat er voor deze trage treinen veel tijd te winnen valt door ze over de HSL te sturen. De snelheid van het spoor is immers niet de limiterende factor.


Edit: in de link heeft SNCF een aantal wagens aangepast om 200km/u te rijden. Het gaat hier wel om een post trein, lichte vracht dus. Post met de trein transporteren gebeurt bij mijn weten nagenoeg niet meer. Interessant weetje, dat wel. :)
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door JonasV91 »

TKR schreef: 30 mei 2023, 01:58 Hogesnelheidsleinen zijn er op berekend om deze met een bepaalde (hoge) snelheid te nemen. De bochten liggen scheef zodat de trein recht op beide rails drukt. Als je deze (veel) te traag met een zware trein neemt zal je deze dus rap verslijten aangezien je nu vooral op de onderste rail drukt. Geen strak plan dus. ;)

Een HSL is 's nachts ook vaak dicht voor onderhoud. (elke nacht een stukje, en als je klaar bent begin je terug aan het eerste stuk)

Verder denk ik niet dat er voor deze trage treinen veel tijd te winnen valt door ze over de HSL te sturen. De snelheid van het spoor is immers niet de limiterende factor.


Edit: in de link heeft SNCF een aantal wagens aangepast om 200km/u te rijden. Het gaat hier wel om een post trein, lichte vracht dus. Post met de trein transporteren gebeurt bij mijn weten nagenoeg niet meer. Interessant weetje, dat wel. :)
Fair point. Ik dacht dan vooral aan lege treinen als in beladen versie via de gewone lijn en de lege terugrit via de HSL. Iets in die aard omwille van 't gewicht inderdaad.

Als dat de onderhoudswijze is, dan zal het sowieso niet structureel kunnen natuurlijk. Wel jammer maar begrijpelijk.

Weet je toevallig op welke vlakken er veel tijd verloren wordt in het goederenverkeer?
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door maarten »

TKR schreef: 30 mei 2023, 01:58
Edit: in de link heeft SNCF een aantal wagens aangepast om 200km/u te rijden. Het gaat hier wel om een post trein, lichte vracht dus. Post met de trein transporteren gebeurt bij mijn weten nagenoeg niet meer. Interessant weetje, dat wel. :)
Wat wel een beetje vreemd is, want SNCF had ook de TGV Poste die blijkbaar tot 2015 dienst heeft gedaan. Dus een grote nood aan snel materieel voor posttreinen lijkt me er niet geweest te zijn.
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door nighttrain »

JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 01:43 Goederentreinen zijn letterlijk en figuurlijk vrij traag. Om het transport aantrekkelijker te maken is snelheid dus een belangrijk punt om te optimaliseren.

's Nachts is er bij mijn weten weinig tot geen verkeer op HSL. Is er bijgevolg geen mogelijkheid om goederentreinen via die HSL te versturen.

Dit is blijkbaar een tijdelijk project geweest?
https://docrail.fr/les-trains-de-marcha ... -les-mvgv/
Goederentreinen zijn niet traag,als je bedoeld met toegelaten max snelheid.
Het process van goederentraffic is traag.
Als je een HSL hebt van 200 Km bv,dan kan je het al snel over 100Km (beveiligde zones) werken hebben iedere nacht. Zijn die werken altijd zichtbaar? neen je kan bv onderhoud hebben van reiswegen ,en dat zie je niet op het terrein maar speelt zich af in schakellokalen. de controle van het spoor is ook niet spectaculair zichtbaar voor een buitenstaander. Onderhoud aan onderstations enz ,aijn allemaal ingrepen die je niet kan zien en de indruk geven hier gebeurt niks.
Hoe flexibel is een HSL voor goederentreinen uit oogpunt van bestemmingen of naar rangeerstations?
Alles in niet wat het lijkt in deze problematiek en schijnbare oplossingen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door Shrek »

Een belangrijk nadeel zijn de aslasten, die zijn op HSL's doorgaans een stuk lager dan op klassieke lijnen. Je kan je goederenwagens dus niet vol laden, waardoor de kosten een stuk stijgen.
Tel daarbij de hogere rijpadvergoeding en de onbeschikbaarheid 's nachts en het is meteen duidelijk waarom er geen goederen rijden over de HSL's.
Maar dat is geen probleem want er is niemand die goederentreinen wil rijden over HSL's.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door stijn »

Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 30 mei 2023, 10:43 Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Dat is inderdaad een veel betere piste dan fantasieën over goederen-TGV's :wink:
DR-fan
Berichten: 532
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 30 mei 2023, 09:58 Een belangrijk nadeel zijn de aslasten, die zijn op HSL's doorgaans een stuk lager dan op klassieke lijnen. Je kan je goederenwagens dus niet vol laden, waardoor de kosten een stuk stijgen.
Tel daarbij de hogere rijpadvergoeding en de onbeschikbaarheid 's nachts en het is meteen duidelijk waarom er geen goederen rijden over de HSL's.
Maar dat is geen probleem want er is niemand die goederentreinen wil rijden over HSL's.
In Duitsland doen ze dat wel, maar die lijnen zijn natuurlijk niet met steile hellingen aangelegd zoals in Frankrijk. Enkel op de HSL Köln - Frankfurt is goederenverkeer verboden.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door desirootje »

DR-fan schreef: 30 mei 2023, 12:39
Shrek schreef: 30 mei 2023, 09:58 Een belangrijk nadeel zijn de aslasten, die zijn op HSL's doorgaans een stuk lager dan op klassieke lijnen. Je kan je goederenwagens dus niet vol laden, waardoor de kosten een stuk stijgen.
Tel daarbij de hogere rijpadvergoeding en de onbeschikbaarheid 's nachts en het is meteen duidelijk waarom er geen goederen rijden over de HSL's.
Maar dat is geen probleem want er is niemand die goederentreinen wil rijden over HSL's.
In Duitsland doen ze dat wel, maar die lijnen zijn natuurlijk niet met steile hellingen aangelegd zoals in Frankrijk. Enkel op de HSL Köln - Frankfurt is goederenverkeer verboden.
Maar zijn de Duitse HSL's niet voornamelijk ge-upgrade spoorwegen? Het is vrij logisch dat de goederen niet om moeten rijden tussen Keulen en Aachen omdat men de snelheid daar nu verhoogd heeft? Daarbovenop zijn de meeste lijnen max 250km/h en kunnen ze dus meer aan, net zoals L36N goederen aan zou kunnen...
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: Vracht-HST's

Bericht door maarten »

Niet allemaal. De eerste was natuurlijk een echte dedicated HSL (Hannover - Würzburg), maar ook Wolfsburg - Berlijn is voor het grootste deel nieuw gelegd naast de bestaande lijn. Mannheim - Stuttgart heeft ook een stuk nieuwe lijn, en dan natuurlijk de nieuwe HSL's Keulen - Frankfurt, Nürnberg - Ingolstadt en Nürnberg - Leipzig.
Volgens mij zijn er juist geen HSL's (250 km/h) die alleen maar een upgrade zijn. Behalve misschien Aachen - Köln (maar dat zijn twee extra sporen) zijn alle geüpgrade lijnen max 200 km/h.

Berlijn - Hamburg misschien, daar is de bestaande lijn voor 230 km/h geschikt gemaakt.
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door JonasV91 »

stijn schreef: 30 mei 2023, 10:43 Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Dat wil ik ook maar de vraag is hoe ze dit in ons Belgenlandje mogelijk zouden maken. Hier zeggen ze overal njet op.

Je zou dan kunnen denken aan een nieuwe spoorlijn tussen de kust en Antwerpen-Noord langs de E34/N49.
Dan heb je ook voor Zeebrugge en tweede havenontsluiting die de bottleneck in Brugge vermijdt.
L50A krijgt sowieso extra speling maar er zullen altijd goederentreinen over rijden maar je creëert meer capaciteit.
Je hebt dan een directe verbinding met de spoorlijnen in Gent-Zeehaven. Op zich kan je dan ook een bocht Zeebrugge-Terneuzen in dienst nemen al weet ik niet of er verkeer tussen deze havens is? En omgekeerd, van Antwerpen naar Terneuzen.

Lijn 59/58 wordt dan ontlast tussen Gent-Zeehaven en Gent-Sint-Pieters. Je hebt een extra ontsluiting voor de North Sea Port. Je vermijdt kopmaken/lokwissels in Gent (want een groot deel zal geëlektrificeerd zijn.

Lijnen 50/53 worden dan voor een deel ontlast wat volgens mij ook bottlenecks lijken te zijn.
Mechelen Hauptbahnhof ook.

Muizen blijft een vraagteken, afhankelijk van de tweede havenontsluiting in Antwerpen.
Als die er komt worden Lijnen 15/16 ontlast?
Of is het de bedoeling om L16/35 te ontlasten en de treinen via L15 over Mol naar Hasselt te sturen?
Als ze een spoorverbinding aanleggen tussen lijnen 15 en 21A naar Genk wordt Hasselt enorm ontlast.
Lijnen 21A, 21A/1 en 21C zijn dat de "Güterumfahrung" van Hasselt.
Dan is het enige drukke stuk nog tussen Bilzen en Glons. Aanleggen derde spoor voor de goederentreinen?

Mocht ik over het kapitaal beschikken begon ik er morgen aan :D
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

Is de grond van het verhaal niet dat de Belgische HSL vanaf het eerste moment zijn geconcipieerd en ontworpen en gebouwd om enkel en alleen hogesnelheidstreinen te bedienen? Zowel kwa infrastructuur als kwa procedures? Zodat het heel lastig is om er later ook nog eens iets anders op te laten bollen?

Men zou kunnen denken dat dat ook niet anders kan, maar we vernemen hier dat het in Duitsland wel degelijk anders kan. Ik kan niet laten me af te vragen of Belgie niet een beetje al te slaafs heeft gedanst naar het pijpen van de Franse initiatiefnemers.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 mei 2023, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Vracht-HST's

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 30 mei 2023, 15:17 Is de grond van het verhaal niet dat de Belgische HSL vanaf het eerste moment zijn geconcipieerd en ontworpen en gebouwd om enkel en alleen hogesnelheidstreinen te bedienen? Zowel kwa infrastructuur als kwa procedures? Zodat het heel lastig is om er later ook nog eens iets anders op te laten bollen?

Men zou kunnen denken dat dat ook niet anders kan, maar we vernemen hier dat het in Duitsland wel degelijk anders kan. Ik kan niet laten me af te vragen of Belgie niet een beetje al te slaafs heeft gedanst naar het pijpen de Franse initiatiefnemers.
Vraag is of het nuttig zou geweest zijn de HSL's die België gebouwd heeft 's nachts voor goedrenvervoer open te zetten:
- 's Nachts is er in dit land capaciteit genoeg op de normale lijnen.
- de hoofd goederen as is van de havens naar Duitsland / Luxemburg... welke HSL zou hier nuttig voor geweest zijn?
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door stijn »

JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 14:58
stijn schreef: 30 mei 2023, 10:43 Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Dat wil ik ook maar de vraag is hoe ze dit in ons Belgenlandje mogelijk zouden maken. Hier zeggen ze overal njet op.

Je zou dan kunnen denken aan een nieuwe spoorlijn tussen de kust en Antwerpen-Noord langs de E34/N49.
Dan heb je ook voor Zeebrugge en tweede havenontsluiting die de bottleneck in Brugge vermijdt.
L50A krijgt sowieso extra speling maar er zullen altijd goederentreinen over rijden maar je creëert meer capaciteit.
Je hebt dan een directe verbinding met de spoorlijnen in Gent-Zeehaven. Op zich kan je dan ook een bocht Zeebrugge-Terneuzen in dienst nemen al weet ik niet of er verkeer tussen deze havens is? En omgekeerd, van Antwerpen naar Terneuzen.

Lijn 59/58 wordt dan ontlast tussen Gent-Zeehaven en Gent-Sint-Pieters. Je hebt een extra ontsluiting voor de North Sea Port. Je vermijdt kopmaken/lokwissels in Gent (want een groot deel zal geëlektrificeerd zijn.

Lijnen 50/53 worden dan voor een deel ontlast wat volgens mij ook bottlenecks lijken te zijn.
Mechelen Hauptbahnhof ook.

Muizen blijft een vraagteken, afhankelijk van de tweede havenontsluiting in Antwerpen.
Als die er komt worden Lijnen 15/16 ontlast?
Of is het de bedoeling om L16/35 te ontlasten en de treinen via L15 over Mol naar Hasselt te sturen?
Als ze een spoorverbinding aanleggen tussen lijnen 15 en 21A naar Genk wordt Hasselt enorm ontlast.
Lijnen 21A, 21A/1 en 21C zijn dat de "Güterumfahrung" van Hasselt.
Dan is het enige drukke stuk nog tussen Bilzen en Glons. Aanleggen derde spoor voor de goederentreinen?

Mocht ik over het kapitaal beschikken begon ik er morgen aan :D
Ik heb er ooit een boompje over opgezet...
viewtopic.php?p=265864#p265864
JonasV91
Berichten: 140
Lid geworden op: 12 mei 2023, 23:44

Re: Goederentreinen ('s nachts) via hogesnelheidslijnen (HSL) versturen

Bericht door JonasV91 »

stijn schreef: 30 mei 2023, 16:03
JonasV91 schreef: 30 mei 2023, 14:58
stijn schreef: 30 mei 2023, 10:43 Ik geloof eerder in een (redelijke gescheiden) goederenas Zeebrugge - Gent - Antwerpen - Genk - Duitsland waar een goederentrein eens erop bijna nooit hoeft te stoppen en te wachten op andere treinen.
Dat wil ik ook maar de vraag is hoe ze dit in ons Belgenlandje mogelijk zouden maken. Hier zeggen ze overal njet op.

Je zou dan kunnen denken aan een nieuwe spoorlijn tussen de kust en Antwerpen-Noord langs de E34/N49.
Dan heb je ook voor Zeebrugge en tweede havenontsluiting die de bottleneck in Brugge vermijdt.
L50A krijgt sowieso extra speling maar er zullen altijd goederentreinen over rijden maar je creëert meer capaciteit.
Je hebt dan een directe verbinding met de spoorlijnen in Gent-Zeehaven. Op zich kan je dan ook een bocht Zeebrugge-Terneuzen in dienst nemen al weet ik niet of er verkeer tussen deze havens is? En omgekeerd, van Antwerpen naar Terneuzen.

Lijn 59/58 wordt dan ontlast tussen Gent-Zeehaven en Gent-Sint-Pieters. Je hebt een extra ontsluiting voor de North Sea Port. Je vermijdt kopmaken/lokwissels in Gent (want een groot deel zal geëlektrificeerd zijn.

Lijnen 50/53 worden dan voor een deel ontlast wat volgens mij ook bottlenecks lijken te zijn.
Mechelen Hauptbahnhof ook.

Muizen blijft een vraagteken, afhankelijk van de tweede havenontsluiting in Antwerpen.
Als die er komt worden Lijnen 15/16 ontlast?
Of is het de bedoeling om L16/35 te ontlasten en de treinen via L15 over Mol naar Hasselt te sturen?
Als ze een spoorverbinding aanleggen tussen lijnen 15 en 21A naar Genk wordt Hasselt enorm ontlast.
Lijnen 21A, 21A/1 en 21C zijn dat de "Güterumfahrung" van Hasselt.
Dan is het enige drukke stuk nog tussen Bilzen en Glons. Aanleggen derde spoor voor de goederentreinen?

Mocht ik over het kapitaal beschikken begon ik er morgen aan :D
Ik heb er ooit een boompje over opgezet...
viewtopic.php?p=265864#p265864
Ik vind jouw concept wel goed.

Alleen denk ik dat het stuk tussen Zeebrugge en Zelzate er ook moet komen zodat lange treinen geen problemen creëren in FGSP. Als het doorgaande treinen zijn hoeven die niet door Gent te passeren. Op zich zou je nog kunnen zeggen dat "Stuur ze via Zelzate over Gent-Dampoort naar L50/53" maar dan zit je terug met die bottelnek. Als ze een halfuurfrequentie willen doorvoeren op vele lijnen gaan er toch redelijk wat verschuivingen moeten plaatsvinden, zeker als ze het goederenverkeer willen verdubbelen.

Alle huidige mogelijkheden blijven benut worden want bijv. in Hasselt, de treinen van L35 komende, zullen niet omgeleid moeten worden via de Genkse Lijnen. Die kunnen nog altijd door Hasselt zelf rijden. Op zich moet alles sowieso op een bottelnek tussen de aansluiting van L21C op L34 valk voor Bilzen tot aan vertakking Glons. Lijn 24 blijft immers de lijn die moet gebruikt worden om naar Duitsland te rijden. Tenzij de politiek alsnog iets kan uitvinden om enkele goederentreinen via Hamont - Weert te sturen. Het is absurd dat de politici willen dat het goederenverkeer zoveel intenser wordt maar dan moeten er wel grensovergangen bijkomen. Ze spreken zichzelf tegen in hun 'daden' aka beslissingen.

Lijn 18 (ik veronderstel tussen Zolder en Genk?) lijkt precies toch de enige mogelijkheid te zijn om kopmaken te vermijden. De rest is 'volgebouwd'.

Ik zie ook wel een mogelijkheid dan om via Eeklo en Maldegem terug een verbinding te creëren voor Brugge, desnoods via die goederenverbinding om zo vanuit het noordwesten in Brugge aan te komen. Of een sneltramtrein van Eeklo naar Brugge via Maldegem en Sijsele.
Ben hier eerder aanwezig geweest onder "swfjvh".

Door langtijdige afwezigheid is die account gedeactiveerd en onlangs kwam ik hier terug terecht waardoor ik een nieuwe account heb aangemaakt... Datum is louter toeval.
Plaats reactie