Vracht-HST's

Alles over goederenvervoer in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Steven »

Die HSL is echt afgestemd op treinen aan hoge snelheid met een licht gewicht. Een goederentrein die een licht gewicht is? Dat is volgens mij een lege goederentrein. Het verschil in type verkeer gescheiden houden is net een voordeel voor iedereen. Zowel om die goederen vlot te laten rijden als reizigerstreinen. HSL’s worden ook zo aangelegd dat ze steden verbinden, daar liggen dus geen goederenstations meer in de buurt. Bijkomend moet je nog rekening houden met het profiel. Op lijn 4 valt het nog wat mee maar lijn 2 is om die reden totaal niet geschikt voor goederen, te snel wisselend profiel is niet geschikt om goederentreinen over te laten rijden, idem voor lijn 1 en 3 trouwens.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 19:54 De economie van de 21ste eeuw is niet zoals die van de 19de :) Het is misschien nog niet bij iedereen doorgedrongen maar we willen als wereld (en zeker als Europa) weg van het wegverkeer dus er is ruimte (lees: subsidies, lees economische leefbaarheid) voor alternatieven. En per binnenschip gaan die aardbeien of asperges toch niet tijdig uit Spanje naar de veiling in Katelijne geraken... volop ruimte dus, voor sneltreingoederenverkeer (lichtgewicht, liefst) op afstanden 500-1500 km. Zo spijtig dat sommige uilen niet zien en willen.
Die paar kilo aardbeien interesseert niemand als er nog duizenden tonnen aan containers wegens capaciteitsgebrek niet op de trein gezet worden. Heel slimme mensen hebben geanalyseerd wat er nodig is om het goederenvervoer te laten groeien: meer rijpaden, zekerdere rijpaden en langere treinen. Daarmee gaan we al heel ver geraken. Helaas is er vandaag geen budget om dat te realiseren. En als er een paar apen zouden willen investeren in gekke ideeën is er al helemaal geen geld meer over voor de dingen waar we wel zeker van zijn dat ze goederen van de weg halen.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Maar gaat men me nu echt vertellen dat die diverse HSL zijn aangelegd, aan zeer hoge kost, met de opzettelijke bedoeling dat er vooral NIET op gereden wordt bij nachte?

Trouwens: als er dan toch meer rijpaden nodig zijn voor goederentreinen, en de HSL liggen er ongebruikt bij, wat ligt dan meer voor de hand? Dat men over een HSL geen stortgoed moet sturen van kolen of ijzererts, dat wil ik grif aannemen. maar er is (voorzover ik begrijp) volop trafiek met heel wat minder gewicht.

Ik blijf manifeste onwil lezen - en als het zo is bij de deelnemers alhier, toch niet de kwaadste, door de band ;) - dan is dat hoogstwaarschijnlijk een echo van een veel straffere onwil hogerop.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 mei 2021, 20:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 20:04 Maar gaat men me nu echt vertellen dat die diverse HSL zijn aangelegd, aan zeer hoge kost, met de opzettelijke bedoeling dat er vooral NIET op gereden wordt bij nachte?
Moesten ze er wel voor geschikt zijn zouden ze nog veel meer gekost hebben destijds en nu, want het onderhoud zou ook nog pakken duurder worden.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Ja dat zal wel, maar die hogere onderhoudskost zou toch (ruimschoots) moeten gedekt worden door het extra gebruik? Zoniet zijn we wel héél slecht bezig.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 20:11 Ja dat zal wel, maar die hogere onderhoudskost zou toch (ruimschoots) moeten gedekt worden door het extra gebruik? Zoniet zijn we wel héél slecht bezig.
Als de onderhoudskost gedekt moet worden door rijpadvergoedingen maak je de businesscase voor vracht-TGV's nog slechter dan ze al was.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: nieuwstopic?!

Bericht door jan_olieslagers »

Dat zou ik graag eens onderbouwd zien, met reële cijfers. Maar als het waar is dan zijn we inderdaad heel slecht bezig, en is er dus (nog) meer werk aan de winkel voor de DD&HH politici. En dat we daar maar beter niet op rekenen dat weten we reeds lang, zeker niet als er gevraagd wordt om een visie op (middel)lange termijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 29 mei 2021, 20:16 Dat zou ik graag eens onderbouwd zien, met reële cijfers. Maar als het waar is dan zijn we inderdaad heel slecht bezig, en is er dus (nog) meer werk aan de winkel voor de DD&HH politici. En dat we daar maar beter niet op rekenen dat weten we reeds lang, zeker niet als er gevraagd wordt om een visie op (middel)lange termijn.
Ik zie niet in wat er heel slecht is aan goederenvervoer dat wel rendabel is voor duizenden tonnen industriële vracht en niet rendabel voor enkele kilo's aardbeien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Als je weet dat zelfs SNCF zijn TGV poste aan de kant heeft gezet en dat ging dan wel om lichte vrachttreinen :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

[overgebracht uit oorspronkelijke draad]

Als ge die koelvrachtwagens ziet tussen Parijs en Brussel, dan ziet ge wel in dat het over meer gaat dan over een paar kilo, heel veel meer. Maar nogmaals: "wat baten kaars en bril"... Het is een oude regel onder politici: "wat men niet kan ontkennen, dat moet men minimaliseren" - sorry hoor, maar van die boer hoef ik geen eieren.

Er liggen mogelijkheden open en het spoorbedrijf laat ze bewust naast zich liggen, en dat ergert me. Wel wil ik grif aannemen dat de weigering (misschien eerder "nonchalance" of "desinteresse") vooral in Frankrijk ligt, maar ja, als het regent in Parijs dan druppelt het in Brussel...

Ik blijf erbij dat het mogelijk moet zijn om een rendabele sneldienst met koeltreinen voor groente en fruit in te leggen vanuit Valencia/Barcelona minstens tot Rungis en vermoedelijk ook tot in België - als dat niet gebeurt dan zijn meerdere betrokken partijen nalatig.

Evenzeer vind ik het nalatig dat de zeer zware investering in de Belgische HSL systematisch onbenut blijft gedurende de nacht - men kan er dan wellicht niet "alles" overheen sturen, maar "niets" is totaal belachelijk en onverantwoord.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Vracht-HST's

Bericht door 4017-4018 »

Welke soort vracht vervoerde die TGV Postal eigenlijk?
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vracht-HST's

Bericht door Shrek »

Een TGV kan hoop en al 100t nuttige last vervoeren, een klassieke goederentrein 2000t. Die TGV kost wel 10x meer in exploitatie (rijpaden, energie en onderhoud). Dus jouw aardbeitjes moeten 200x meer per kilo opbrengen dan de zeecontainers. Een privébedrijf dat daarin investeert is binnen de kortste keren failliet, een overheid die zoiets zou subsidiëren is spilziek.
jan_olieslagers
Berichten: 3505
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Vracht-HST's

Bericht door jan_olieslagers »

ok, @Shrek, dat zijn tenminste cijfers, dankjewel, ik laat ze even bezinken.

En om de toon even wat luchtig te houden: die aardbeien kunnen me eigenlijk gestolen worden, asperges zijn me heel wat dierbaarder :)

Toch gaat het echt over heel vele tonnenkilometers, die van de snelwegen af zouden moeten , en het spoor is het enige alternatief.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 mei 2021, 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Ik snap niet waarom je haastig die HSL’s wil gebruiken, er zijn nog vele andere lijnen die tijdens de nacht geen enkel verkeer hebben en die goedkoper zijn dan een HSL om een goederentrein over te sturen. In België ligt geen enkele HSL op een belangrijke internationale goederencorridor. Lijn 1 is trouwens een grote omweg om daar een trage goederentrein over te sturen. Er zijn kortere routes om van Parijs goederen in België te krijgen. Op die kortere routes is zelfs nog capaciteit over. De enige route uit Frankrijk die drukte kent is via Kortrijk maar volgens mij is er langs Mons (Quévy) nog voldoende capaciteit over.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vracht-HST's

Bericht door Steven »

Trouwens door het zware profiel zou een goederentrein dreigen te stranden op een HSL bij wat regenweer.
Plaats reactie