"ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Alles over goederenvervoer in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

"ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Citaat van VRT-nieuwsdienst.
Duizend kilometer spoor ligt er in de haven van Antwerpen, maar lang niet alle sporen worden gebruikt. Er zijn nog veel bedrijven die niet voor goederenvervoer per spoor kiezen, want er zijn heel wat obstakels.

"Het is te duur en het is niet flexibel genoeg. Dat zijn twee belangrijke elementen die bedrijven naar de andere transportmogelijkheden duwen zoals de vrachtwagen of de binnenvaart. Dat moet weggewerkt worden ", zegt CEO Jacques Vandermeiren van de Port of Antwerp. Bovendien moeten er in de haven diesellocomotieven worden ingezet omdat er geen elektrificatie is.

Spoornetbeheerder Infrabel gaat die obstakels aanpakken. De ambitie is om van het spoor een duurzaam alternatief te maken voor het vervoer op de weg. Gemiddeld haalt 1 goederentrein 50 vrachtwagens van de weg. Daarvoor zijn investeringen nodig, maar hoeveel er precies wordt geïnvesteerd is niet duidelijk.
Van 7% naar 15% (zoals in de aanhef van het artikel staat)? Dat is misschien min of meer realistisch, maar kan men dat ambitieus noemen? Nog steeds 85% per vrachtwagen, dat is toch belachelijk veel? Oja, er gaan ook nog wel eens wat containers op een binnenschip, ja. Hoeveel percent is dat eigenlijk, van het totaalpakket haven <=> hinterland?

Terecht wordt gesteld dat er nog veel onduidelijkheid blijft, ook over de te investeren bedragen; over een tijdlijn verneem ik al helemaal niets (behalve dan het jaartal 2030 in de titel - dat is ver genoeg verwijderd om ongevaarlijk te zijn). Met mijn (intussen welbekende :) ) kritische instelling zie ik hier alweer meer politiek geblaat dan practische wol. Niet teveel van verwachten, dus.

Anderszijds lijkt het ontbreken van electrificatie mij niet het grootste probleem: wasdraad kost een aardige cent per kilometer en is daarmee alleen verantwoord waar er druk verkeer is. Voor het halen/brengen naar de diverse eindbestemmingen aan de kaaien zou men misschien batterijgevoede rangeerlocs kunnen inzetten? Maar er kan ook geargumenteerd worden dat de uitstoot van zo'n diesellocomotiefje in het niets valt tegen wat die zeeschepen allemaal uithoesten zelfs als ze aan de kade liggen, enkel uit hun "hulp"diesels die electriciteit maken, en oliedruk, en luchtdruk, die allemaal permanent nodig zijn.

Mij lijkt het dat vooral de vlotheid beter moet kunnen - in een interview was te horen "het aanvragen van een rijpad vergt maanden, dat zou op uren moeten kunnen". Inderdaad!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Tim »

Een rijpad kan ook in real time aangevraagd worden, dit duurt enkele tientallen minuten dus daar zit het probleem niet. Vooral de capaciteit op het net lijkt een probleem, veel lijnen zijn nu reeds verzadigd. Niet zelden wordt een goederentrein tot soms wel 2u aan de kant gezet tijdens de spitsuren want de heilige reizigerstreinen hebben steeds voorrang. Dat de klant op zijn goederen staat te wachten hebben ze precies niet zo begrepen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

Een stijging van 7 naar 15% is meer dan een verdubbeling, dat is zeer zeker ambitieus. Zoals Tim al aangeeft is de capaciteit vandaag al een probleem, dubbel zoveel goederen laten rijden is dus helemaal geen eenvoudige klus.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Paul »

Tim schreef: 31 mar 2021, 19:47 Niet zelden wordt een goederentrein tot soms wel 2u aan de kant gezet tijdens de spitsuren want de heilige reizigerstreinen hebben steeds voorrang. Dat de klant op zijn goederen staat te wachten hebben ze precies niet zo begrepen.
Vorige donderdag werd de stoptrein Leuven - Antwerpen waar ik in zat (vertrek uit Leuven ca. 16 u.) in Heist-op-den-Berg aan de kant gezet om een goederentrein door te laten :) .
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Een stijging van 7 naar 15% is meer dan een verdubbeling, dat is zeer zeker ambitieus.
Het is maar hoe men het uitlegt ... Voor mij is dat "van héél weinig naar gewoon weinig" en dus te weinig. Natuurlijk weet ik wel dat Parijs en Keulen niet dezelfde dag gebouwd zijn, het zal allemaal zijn tijd vergen, vooral ook omdat de klanten/gebruikers niet zo gauw van gewoonte zullen veranderen. Maar 15% blijft bedroevend beschamend totaal onvoldoende.

Wel vraag ik me af: die 93% die per vrachtwagen gaat, hoeveel daarvan is korte afstand, zeg maar binnenland en misschien nabije buitenland, en hoeveel gaat verder weg? Heel lang geleden werkte ik aan de de informatica van een Antwerpse expediteur, die liet containers met wijn uit Italië komen per vrachtwagen om ze dan n Antwerpen op de boot naar Engeland te zetten. Zo'n trafiek zou toch echt beter moeten kunnen - maar het is dan ook 30 jaar geleden wat ik vertel, wie weet IS het intussen beter geregeld.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 03 apr 2021, 17:33
Een stijging van 7 naar 15% is meer dan een verdubbeling, dat is zeer zeker ambitieus.
Het is maar hoe men het uitlegt ... Voor mij is dat "van héél weinig naar gewoon weinig" en dus te weinig. Natuurlijk weet ik wel dat Parijs en Keulen niet dezelfde dag gebouwd zijn, het zal allemaal zijn tijd vergen, vooral ook omdat de klanten/gebruikers niet zo gauw van gewoonte zullen veranderen. Maar 15% blijft bedroevend beschamend totaal onvoldoende.
Het is alleen maar beschamend als er veel traffiek niet met de trein vervoerd wordt wanneer dat wel realistisch zou kunnen.
Een heel deel valt sowieso af voor spoorvervoer:
1) alles wat binnen de haven zelf gebruikt wordt, van de ene kant naar de andere zal het je meer energie kosten om de trein te laden/lossen dan een stukje vrachtwagen te gebruiken
2) alles binnen een straal van pakweg 80km rond de haven, behalve bulkgoederen. De hele keten van overladen boot-trein en trein-vrachtwagen duurt sowieso, zelfs onder ideale omstandigheden, veel langer dan dat je vrachtwagen onderweg is.
3) alles in het binnenland wat je niet in grote hoeveelheden vervoert en niet in een standaard container krijgt

Ik weet niet hoeveel %van de trafiek deze 3 groepen samen vertegenwoordigen, maar het zou me niet verbazen moest het over de helft gaan.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Losse bedenkingen:

1/ waarom zou het lossen/laden van een vrachtwagen minder energie vergen dan het lossen/laden van een treinwagon?

3/ dat gaat dan over zgn. stukgoed - de Antwerpse haven had ooit een sterke traditie terzake, maar voorzover ik begrijp is stukgoed vandaag nagenoeg onbestaande, zogoed voor zee- als weg- als spoorvervoer. Het is bulk of container. Enkel luchtvracht doet nog aan stukgoed - meer dan ooit, sedert de China-boom.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 03 apr 2021, 20:14 1/ waarom zou het lossen/laden van een vrachtwagen minder energie vergen dan het lossen/laden van een treinwagon?

3/ dat gaat dan over zgn. stukgoed - de Antwerpse haven had ooit een sterke traditie terzake, maar voorzover ik begrijp is stukgoed vandaag nagenoeg onbestaande, zogoed voor zee- als weg- als spoorvervoer. Het is bulk of container. Enkel luchtvracht doet nog aan stukgoed - meer dan ooit, sedert de China-boom.
Een trein klaarmaken -wagons ophalen en rangeren- kost veel meer energie dan een vrachtwagen voorrijden. Het is dus pas vanaf een bepaalde afstand en hoeveelheid goederen de moeite om een trein in te leggen.
Ik hoop toch dat we het erover eens zijn dat het absoluut niet de opdracht van de spoorwegen is om op korte afstanden goederentreinen te gaan inleggen.
Het echte gevecht is om de langeafstandsvracht weg te halen van de weg. Bedrijven als Ambrogio slagen daar al goed in op hun bestemmingen, maar het aantal bestemmingen is nog veel te beperkt.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door groentje »

Dat de korte afstand minder rendabel is per trein, daar ben ik het mee eens, maar ook hier zie ik niet waarom we niet wat ambitieuzer kunnen zijn. Net die korte afstand op de weg, vaak door dichtbevolkt gebied, zorgt voor veel overlast, wanneer er sporen liggen die vertrekpunt en bestemming bedienen, zou ik een actiever beleid aanmoedigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 04 apr 2021, 00:19 Dat de korte afstand minder rendabel is per trein, daar ben ik het mee eens, maar ook hier zie ik niet waarom we niet wat ambitieuzer kunnen zijn. Net die korte afstand op de weg, vaak door dichtbevolkt gebied, zorgt voor veel overlast, wanneer er sporen liggen die vertrekpunt en bestemming bedienen, zou ik een actiever beleid aanmoedigen.
Neen, de sporen en terminals gaan belasten met lokaal vervoer is contraproductief.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

Waar het wel nuttig is om vervoer naar de trein te lokken is dus bij bestemmingen op het Europese continent.

Vandaag kan je bijvoorbeeld vanuit vanuit de Combinant-terminal naar al deze bestemmingen.
Niet slecht, maar het kan nog veel beter.

Dit is de schaal waarop gedacht moet worden, alles van minder dan 80km mag je vergeten.
Afbeelding
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door pietje »

Ik ben het toch gedeeltelijk met groentje eens: als de mindset zou veranderen dat bv. het overladen van containers naar treinen eerder de standaard is en als de infrastructuur op lokaties pakweg 50-100 km van de haven verwijderd, zou ingericht worden om vlot over te laden van trein naar vrachtwagen, dan zou het wel mogelijk moeten zijn om een veel groter aandel van spoorvervoer te hebben.

Ter illustratie kan je bv zien dat een containerterminal zoals in Laakdal (pakweg 50km van Antwerpen) toch heel druk gebruikt wordt en niet alleen voor het naastgelegen Nike verdeelcentrum.

En in ideale omstandigheden zal het wel sneller zijn om in de haven direct met een vrachtwagen te vertrekken, maar als je om 7 uur in de haven vertrekt, is de trein al in het volgende overslagstation eer de vrachtwagen de Antwerpse ring gepasseerd is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 04 apr 2021, 00:41 Ik ben het toch gedeeltelijk met groentje eens: als de mindset zou veranderen dat bv. het overladen van containers naar treinen eerder de standaard is en als de infrastructuur op lokaties pakweg 50-100 km van de haven verwijderd, zou ingericht worden om vlot over te laden van trein naar vrachtwagen, dan zou het wel mogelijk moeten zijn om een veel groter aandel van spoorvervoer te hebben.

Ter illustratie kan je bv zien dat een containerterminal zoals in Laakdal (pakweg 50km van Antwerpen) toch heel druk gebruikt wordt en niet alleen voor het naastgelegen Nike verdeelcentrum.

En in ideale omstandigheden zal het wel sneller zijn om in de haven direct met een vrachtwagen te vertrekken, maar als je om 7 uur in de haven vertrekt, is de trein al in het volgende overslagstation eer de vrachtwagen de Antwerpse ring gepasseerd is.
Dat containerhubs op een redelijke afstand -jij noemt nu 50, ik denk eerder 80 km- kunnen werken, daar ben ik het volledig mee eens. Maar dat is niet het lokaal vervoer waar Groentje het over heeft.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 04 apr 2021, 00:49 Dat containerhubs op een redelijke afstand -jij noemt nu 50, ik denk eerder 80 km- kunnen werken, daar ben ik het volledig mee eens. Maar dat is niet het lokaal vervoer waar Groentje het over heeft.
Laakdal ligt echt maar 50 km van Antwerpen, tel daar nog 10-15 km bij tot aan de juiste haventerminal en dan ben je zeker nog niet in de buurt van 80 km

Ik ben ervan overtuigd dat er ook op nog kortere afstanden mogelijkheden zijn, maar dan moet men dit veel flexibeler organiseren, want dat is de voornaamste reden dat er door bedrijven in vele gevallen toch maar op vrachtwagens teruggevallen wordt: Vergelijk het eens welke moeite het kost om als bedrijf 10 containers van Antwerpen naar bv. Hasselt te laten brengen met de vrachtwagen tegenover hetzelfde met de trein.

Zodra de spoorwegen die extra flexibiliteit kunnen benaderen, zal de modal shift vanzelf volgen.
Maar ik denk niet dat het moment al aangebroken is, dat je een ad-hoc rijpad in enkele muisklikken kan aanvragen om binnen enkele minuten te kunnen vertrekken
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 04 apr 2021, 01:19 Ik ben ervan overtuigd dat er ook op nog kortere afstanden mogelijkheden zijn, maar dan moet men dit veel flexibeler organiseren, want dat is de voornaamste reden dat er door bedrijven in vele gevallen toch maar op vrachtwagens teruggevallen wordt: Vergelijk het eens welke moeite het kost om als bedrijf 10 containers van Antwerpen naar bv. Hasselt te laten brengen met de vrachtwagen tegenover hetzelfde met de trein.

Zodra de spoorwegen die extra flexibiliteit kunnen benaderen, zal de modal shift vanzelf volgen.
Maar ik denk niet dat het moment al aangebroken is, dat je een ad-hoc rijpad in enkele muisklikken kan aanvragen om binnen enkele minuten te kunnen vertrekken
Zoveel flexibiliteit zal er nooit zijn hoor. Je moet immers je vervoersstromen nog combineren, 10 containers is veel te weinig om een trein voor in te leggen. Dat combineren kan je helemaal niet flexibel doen, dan zou je de andere bedrijven immers moeten verplichten op hetzelfde moment hun goederen klaar te hebben. De enige manier waarop dat combineren werkt is zoals met de Athus-shuttles vandaag: zorg dat je container voor een bepaald uur op de dryport is en wij garanderen dat hij x uur later op de kaai in Antwerpen staat.
Voor succesvolle verbindingen kan je zo misschien 2 of 3 momenten per dag voorzien, maar op de meeste plaatsen zal het toch bij één moment per dag blijven.
Plaats reactie