"ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Alles over goederenvervoer in België.
jknockaert
Berichten: 201
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jknockaert »

pietje schreef: 04 apr 2021, 00:41 Ter illustratie kan je bv zien dat een containerterminal zoals in Laakdal (pakweg 50km van Antwerpen) toch heel druk gebruikt wordt en niet alleen voor het naastgelegen Nike verdeelcentrum.
Welke vervoersstromen bedient Laakdal eigenlijk? Ik had er altijd een beeld bij dat het kustvaarders zijn die naar Laakdal gaan i.p.v. Antwerpen en dat het dan daar de weg op gaat.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Losse bedenkingen, niet heel ernstig nemen aub :) :

*/ als er echt meer vracht op de trein moet, dan moeten vrachtwagens ontmoedigd worden. De overheid zou kunnen in de haven een lage-emissiezone invoeren - dat zou misschien het bijkomend voordeel kunnen hebben om vooral vrachtwagens uit bananenrepublieken buiten te houden. Maar het zal niet gebeuren: men hoort vantevoren het gejammer over de scheefgetrokken concurrentiepositie van de haven tegenover Rotterdam.

*/ aangaande de kost aan werk en energie om een trein in te leggen: ja, als elke trein "op bestelling" wordt ingelegd dan is dat een probleem. Maar moet het zo gaan? Iedereen schijnt het normaal te vinden dat reizigerstreinen volgens een vaste dienstregeling rijden, en met een vaste samenstelling. Waarom kan er niet iets dergelijks gebeuren voor goederentreinen? Ik denk maar hardop: er rijdt op vaste momenten een loc met 20 containerwagons van de Antwerpse haven naar de containerterminal in Laakdal. Of er dan 20 containers op gaan of niet is niet relevant, de trein rijdt volgens dienstregeling. Naargelang de dienst sukses wint kan de frekwentie verhoogd worden en/of de trein langer gemaakt. De overheid zou dit kunnen opzetten als een zgn. "Public service obligation", een soort omgekeerde aanbesteding waarbij de vergunning verleend wordt aan degene die de minste subsidie vraagt. Maar ik denk dat daarvoor de geesten niet rijp zijn in België, en bovendien zal de overheid er geen centen willen insteken. Ze heeft ook wel andere prioriteiten, dezer dagen, en vooral geen centen teveel.

Fazit: er zal niet veel veranderen, alle mooie woorden ten spijt zal het bij goede intenties blijven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 apr 2021, 13:10 Fazit: er zal niet veel veranderen, alle mooie woorden ten spijt zal het bij goede intenties blijven.
Dat is niet waar hoor, er gebeuren weldegelijk zaken. Maar de korte afstand waar het hier opeens over gaat is aboluut niet de prioriteit, er valt veel meer "milieu" te winnen door langeafstandstransporten naar de trein te lokken.
Onder andere het aanvragen van rijpaden is al een stuk eenvoudiger geworden, je hoeft tegenwoordig zelfs geen eigen locomotieven meer te hebben om een rijpad te kunnen bestellen. Daarnaast werkt Infrabel ook aan het aanpassen van de infra om treinen van 750m lang mogelijk te maken, dat doet de kost per container nog zakken natuurlijk. Eens ETCS helemaal uitgerold zal het nog makkelijker worden om met één locomotief het hele traject te doen, wat ook de kost verlaagt.
Een grote flessenhals is natuurlijk de infrastructuur, er zijn op sommige delen van de dag gewoon geen rijpaden meer beschikbaar. Infrabel heeft de plannen voor de 2e havenontsluiting zo goed als rond, als de overheid de centjes op tafel leg kan er bij wijze van spreke morgen begonnen worden. Die bal ligt in het kamp van de regering.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Om van 8% naar 15% te gaan zou men misschien kunnen volstaan met het langeafstandsverkeer aan te zwengelen (al moet ik het nog zien). En ik ben grif akkoord dat de trein het meest geschikt is en het meeste voordeel biedt op de langere afstanden, helemaal akkoord.

Maar van 8% naar 15% is niet genoeg, de ambitie moet hoger liggen. En dan moet men durven verder kijken dan het langeafstandsverkeer, een beetje "buiten de doos" denken, en vastgeroeste ideetjes kritisch tegen het licht houden. Daar probeerde ik toe aan te zetten, zonder veel hoop op sukses, laat staan practische effecten.

Ook hier ben ik het graag met u eens: als er meer treintrafiek moet komen naar de haven, dan moeten er in de eerste plaats rijpaden voor komen. Vooral naar het Zuiden en naar het Oosten zit alles vol, dat zal wel. Zijn er nog mogelijkheden voor extra goederentreinen van de Antwerpse haven richting Gent (en verder naar Frankrijk?) of richting Nederland (en verder naar Duitsland)? Op dat laatste zit wel niemand te wachten, lijkt me, vooral de Nederlanders niet.

De schaarse middelen die de overheid kan vrijmaken voor infrastructuur moeten inderdaad prioritair naar de uitbreiding van de spoorcapaciteit gaan, in en rond de Antwerpse haven. Wel een beetje problematisch dat Antwerpen reeds heel wat investeringen krijgt, vooral ook voor de weginfrastructuur, en dat lijkt dan weer een beetje tegenstrijdig. En de rest van Vlaanderen blijft op zijn honger zitten, voor investeringen in de verkeersinfrastructuur.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

Welke vervoersstromen bedient Laakdal eigenlijk?
Goede vraag! Het lijkt me dat er in de Kempen en in Limburg de laatste decennia nogal wat industrie is bijgekomen, echte fabricage, o.a. reconversie na de mijnsluitingen. Ik kan me goed voorstellen dat die terminal in Laakdal zeer bruikbaar is voor aanvoor van grondstoffen en materialen, en voor afvoer van (half)afgewerkte producten. Plus dan nog de pure logistiek zoals Nike.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 04 apr 2021, 13:10 */ aangaande de kost aan werk en energie om een trein in te leggen: ja, als elke trein "op bestelling" wordt ingelegd dan is dat een probleem. Maar moet het zo gaan? Iedereen schijnt het normaal te vinden dat reizigerstreinen volgens een vaste dienstregeling rijden, en met een vaste samenstelling. Waarom kan er niet iets dergelijks gebeuren voor goederentreinen? Ik denk maar hardop: er rijdt op vaste momenten een loc met 20 containerwagons van de Antwerpse haven naar de containerterminal in Laakdal. Of er dan 20 containers op gaan of niet is niet relevant, de trein rijdt volgens dienstregeling. Naargelang de dienst sukses wint kan de frekwentie verhoogd worden en/of de trein langer gemaakt. De overheid zou dit kunnen opzetten als een zgn. "Public service obligation", een soort omgekeerde aanbesteding waarbij de vergunning verleend wordt aan degene die de minste subsidie vraagt. Maar ik denk dat daarvoor de geesten niet rijp zijn in België, en bovendien zal de overheid er geen centen willen insteken. Ze heeft ook wel andere prioriteiten, dezer dagen, en vooral geen centen teveel.
Wat je hier uitlegt bestaat allemaal al hoor. Zoals ik eerder al zei zijn er vanuit Athus op vaste tijdstippen treinen naar Antwerpen. Je moet als bedrijf voor een bepaald uur je container afzetten en dan kan hij mee de trein op om enkele uren later op de kade te staan. De overheid moet hier zelfs helemaal niet in tussenkomen, de TCA heeft gewoon een commercieel contract met Lineas en maakt winst op de operaties.

https://www.tca.be/nl/transport-van-containers
stijn
Berichten: 302
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door stijn »

Over de 2de havenontsluiting... en extra capaciteit...
Is er nog wel voldoende capaciteit tussen Lier en Aarschot en verder naar Leuven / Hasselt?
Of is die 2de ontsluiting een soort Siamese tweeling met de Ijzeren Rijn?
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

@Shrek: welbedankt, dit is nieuw voor me, al werd er al wel op gezinspeeld. Ik lees op het www* over 50.000 containers per dag, 13 treinen per week naar Antwerpen, 1 trein per week naar Zeebrugge, maar dat is een artikel uit 2019. De eigen webstek van TCA (die niet al te veel informatie verstrekt) spreekt van 8-10 treinen per week voor Antwerpen - blijkbaar bedienen ze ook Zeebrugge en Rotterdam, maar daarvoor geven ze geen frekwenties.

Dat lijkt me toch een behoorlijk sukesvolle dienst, ik denk dat er heel wat meer dan 20 containers per trein gaan. Vreemd dat er dan niet meer zijn (edit: meer dergelijke diensten, bedoel ik)? Of zijn er wel nog meer?

*https://www.flows.be/nl/transport/termi ... -zeebrugge
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 05 apr 2021, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2021, 09:29 @Shrek: welbedankt, dit is nieuw voor me, al werd er al wel op gezinspeeld. Ik lees op het www* over 50.000 containers per dag, 13 treinen per week naar Antwerpen, 1 trein per week naar Zeebrugge, maar dat is een artikel uit 2019. De eigen webstek van TCA (die niet al te veel informatie verstrekt) spreekt van 8-10 treinen per week voor Antwerpen - blijkbaar bedienen ze ook Zeebrugge en Rotterdam, maar daarvoor geven ze geen frekwenties.

Dat lijkt me toch een behoorlijk sukesvolle dienst, ik denk dat er heel wat meer dan 20 containers per trein gaan. Vreemd dat er dan niet meer zijn? Of zijn er wel nog meer?

*https://www.flows.be/nl/transport/termi ... -zeebrugge
Er is toch iets mis met uw berekeningen hoor, 50000 containers per jaar, een trein of 15 per week,... ik kom op meer dan 20 containers per trein uit ;)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 05 apr 2021, 07:51 Over de 2de havenontsluiting... en extra capaciteit...
Is er nog wel voldoende capaciteit tussen Lier en Aarschot en verder naar Leuven / Hasselt?
Of is die 2de ontsluiting een soort Siamese tweeling met de Ijzeren Rijn?
Ja, eens voorbij Lier is er nog wat ruimte. Hoewel er daar ook plannen bestaan om de capaciteit uit te breiden zoals de tunnel Langdorp-Begijnendijk en het 3e spoor Aarschot-Leuven om het nog verder uit te breiden.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door jan_olieslagers »

ik kom op meer dan 20 containers per trein uit
Ja, ik ook, dat schreef ik toch? Maar dat is een nevenpunt natuurlijk.

Hoofdzaak is dat deze dienst stevig sukses kent, en dat er toch niet meer dergelijk aanbod is. Is TCA echt de enige transportondernemer met een beetje visie?

Ik bekeek bv. de terminal van Meerhout (foutievelijk "Laakdal" genoemd hier en daar), die is van een Nederlandse groep BCTN die verderop langs het kanaal, in Geel, nog een terminal heeft. Als ik die hun webstek goed lees verzenden ze hun containers naar de Antwerpse haven per binnenschip. De overheid zou eens met die lieden kunnen praten over een omschakeling naar treinvervoer? Maar daarmee haalt men geen vrachtwagens van de weg af, en daar was het de overheid om te doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door dentheo »

Zouden de "kandidaat" klanten ook geinterviewd zijn om te weten waarom ze niet per spoor opzenden ?
Het lijstje doet mij daaraan twijfelen...
n ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 05 apr 2021, 11:24 Hoofdzaak is dat deze dienst stevig sukses kent, en dat er toch niet meer dergelijk aanbod is. Is TCA echt de enige transportondernemer met een beetje visie?

Ik bekeek bv. de terminal van Meerhout (foutievelijk "Laakdal" genoemd hier en daar), die is van een Nederlandse groep BCTN die verderop langs het kanaal, in Geel, nog een terminal heeft. Als ik die hun webstek goed lees verzenden ze hun containers naar de Antwerpse haven per binnenschip. De overheid zou eens met die lieden kunnen praten over een omschakeling naar treinvervoer? Maar daarmee haalt men geen vrachtwagens van de weg af, en daar was het de overheid om te doen.
TCA is de enige in België die op een bruikbare afstand ligt. Meerhout ligt veel te dicht bij Antwerpen om zoiets succesvol uit te bouwen met treinen. Iets gelijkaardig zou er moeten komen in de buurt van Keulen of Parijs, dan is het de moeite.
Maar dat blijft bijzaak, het belangrijkste is om zoveel mogelijk steden bij op kaartjes als deze ( https://lineasintermodal.net/nl/network ) te krijgen en zo langeafstandsvrachtwagens van de snelwegen te halen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door K V B »

jan_olieslagers schreef: 31 mar 2021, 18:05
Van 7% naar 15% (zoals in de aanhef van het artikel staat)? Dat is misschien min of meer realistisch, maar kan men dat ambitieus noemen? Nog steeds 85% per vrachtwagen, dat is toch belachelijk veel? Oja, er gaan ook nog wel eens wat containers op een binnenschip, ja. Hoeveel percent is dat eigenlijk, van het totaalpakket haven <=> hinterland?
Het is niet zo dat wat niet per spoor gaat per definitie per vrachtwagen gaat hoor. De helft van de containers die Antwerpen aan komen verlaat Antwerpen weer per schip. Zowel de binnenvaart als de korte zeevaart zijn erg belangrijk. Binnen Europa is gaat ongeveer de helft van alle vracht per schip. Niet zo een slecht zaak.
En de belangrijkste bestemming vanuit Antwerpen is Rotterdam... Op wereldschaal bekeken fungeren de havens in de Lage Landen als een enkele reuze haven...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: "ambitieus" plan voor Antwerpse haven

Bericht door Shrek »

Laten we intussen ook niet vergeten dat er al belangrijke stappen gezet zijn, tegenover 20 jaar geleden is het tonnage vervoerd per spoor uit de haven van Antwerpen met zo'n 35% gestegen. Niet voldoende uiteraard, maar wel een teken dat er al een tijdje een positieve evolutie is.
Plaats reactie