Binnenlands goederenverkeer

Alles over goederenvervoer in België.
Plaats reactie
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Binnenlands goederenverkeer

Bericht door TimJ36 »

Beste forumleden, ik vroeg mij af of het mogelijk is om meer binnenlands goederenverkeer te genereren? Tussen een bedrijf in de haven van Zeebrugge naar een bedrijf in Limburg bijvoorbeeld, of van de haven van Antwerpen naar Luik. Ik denk bijvoorbeeld aan een goederenterminal in de buurt van een aantal bedrijven die dan gezamenlijk gebruik kunnen maken van een trein voor kleine transporten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door Shrek »

Tussen bedrijven lijkt mij moeilijk, alle trafiek die groot genoeg is om een eigen trein te hebben gebeurt al per trein, treinen samenstellen duurt lang en is dus niet rendabel voor zo'n korte afstanden. Waar wel nog gewonnen kan worden volgens mij zijn goederen die van op zee komen. Vandaag bestaan er al shuttles van de haven rechtstreeks naar de dryports van bijvoorbeeld l̶a̶a̶k̶d̶a̶l̶ Charleroi of Athus, maar dat kan op nog veel meer plaatsen denk ik.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door pietje »

Dryport Laakdal?
Die had ik nog niet gehoord.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door jan_olieslagers »

Ik ook niet, en ik ben straf curieus. Temeer dat Laakdal nu niet bepaald zo ver van het water ligt, het Albertkanaal dus. Lijkt mij een hele toer om aldaar een goederenoverslag op te zetten die niet met de waterweg verbonden is. Men moet echter de 21ste-eeuwse "marketeers" en "influencers" niet onderschatten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door Shrek »

Missertje van mijnentwege, moest Charleroi zijn ;)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door Tim »

Een voorbeeld hiervan is de containertrein tussen Lauwe LAR en Antwerpen Krommenhoek die 3x per week rijdt.
Of de Hupac trein tussen Antwerpen Combinant en de Bertschi terminal in Terneuzen. Een afstand van amper 37 km in vogelvlucht maar blijkbaar toch rendabel genoeg dit per trein te doen.
TimJ36
Berichten: 369
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door TimJ36 »

Tim schreef: 15 mar 2021, 22:46 Een voorbeeld hiervan is de containertrein tussen Lauwe LAR en Antwerpen Krommenhoek die 3x per week rijdt.
Of de Hupac trein tussen Antwerpen Combinant en de Bertschi terminal in Terneuzen. Een afstand van amper 37 km in vogelvlucht maar blijkbaar toch rendabel genoeg dit per trein te doen.
Mooi om te zien dat het mogelijk is! Een verbinding Lauwe-Zeebrugge, zou dat misschien mogelijk zijn?
Shrek schreef: 15 mar 2021, 16:17 Vandaag bestaan er al shuttles van de haven rechtstreeks naar de dryports van bijvoorbeeld l̶a̶a̶k̶d̶a̶l̶ Charleroi of Athus, maar dat kan op nog veel meer plaatsen denk ik.
Is er een overzichtje van alle spoorterminals/dryports (of hoe je ze ook noemt) van België?
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Binnenlands goederenverkeer

Bericht door dentheo »

pietje schreef: 15 mar 2021, 20:32 Dryport Laakdal?
Die had ik nog niet gehoord.

Bedoelt men daar niet Nike ? is die nu al aangesloten naar het oosten ? Is ooit lang aan gerekend, weinig gevolg ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie