Pagina 1 van 1

Sibelit

Geplaatst: 24 dec 2020, 11:00
door b-loc
Vanaf 13 december is Sibelt terug actief.
Voor goederentreinen tussen België en Italië. Een samenwerking tussen Lineas, CFL-Cargo, SNCF-Fret en SBB-Cargo
https://fr.wikipedia.org/wiki/Sibelit
Hierdoor zijn er terug heel wat CFL3000's te zien.

Re: CFL

Geplaatst: 24 dec 2020, 11:48
door Papanero
Bedankt voor de info !
SNCF-Fret zie ik vrij regelmatig op lijn 28: tot 2016 met hun 36000, sedert 2017 nog alleen met Traxx-locs. Maar of die voor Sibelit rijden of niet kan je niet zien natuurlijk.


Papanero (lijn 28, Thurn & Taxis)


Re: CFL

Geplaatst: 24 dec 2020, 13:05
door b-loc
In België rijden 15 HLE13 en 8 CFL3000 voor Sibelit.

Re: CFL

Geplaatst: 25 dec 2020, 23:21
door HVHTB
b-loc schreef: 24 dec 2020, 11:00 Vanaf 13 december is Sibelt terug actief.
Voor goederentreinen tussen België en Italië. Een samenwerking tussen Lineas, CFL-Cargo, SNCF-Fret en SBB-Cargo
https://fr.wikipedia.org/wiki/Sibelit
Hierdoor zijn er terug heel wat CFL3000's te zien.
Dat CFL 3000'en opnieuw worden ingezet in België heeft niet echt te maken met Sibelit. In Luxemburg is ETCS sinds 13 december volledig verplicht geworden, en aangezien Lineas nog (bijna) geen 13'en met ETCS heeft, zijn ze 3000'en gaan huren.

Re: CFL

Geplaatst: 26 dec 2020, 10:29
door tblineasgent
Papanero schreef: 24 dec 2020, 11:48 Bedankt voor de info !
SNCF-Fret zie ik vrij regelmatig op lijn 28: tot 2016 met hun 36000, sedert 2017 nog alleen met Traxx-locs. Maar of die voor Sibelit rijden of niet kan je niet zien natuurlijk.


Papanero (lijn 28, Thurn & Taxis)
Weinig treinen van SNCF-Fret in België rijden onder het samenwerkingsverband Sibelit. Echter is het wel zo dat er afgelopen zomer enkele treinen van SNCF-Fret in de pool van Sibelit gereden hebben, dit omwille van werkzaamheden op de Artère Nord-Est in Frankrijk. Maar als hobbyist merk je daar weinig, zeg maar, niks van. Het enige verschil: Lineas verzekerde de tractie in plaats van SNCF-Fret.

Jammer genoeg ga je SNCF-Fret vanaf 2021 nóg minder zien. SNCF is al haar graantreinen verloren aan Europorte France. Een groot contract dat van SNCF-Fret (& Railtraxx voor first- en last-mile) naar Europorte overgaat. Dit waren 3x per week rijdende treinen, waarvan een groot deel via lijn 28.
Momenteel rijden deze nog met SNCF-Fret. Wissel van contracthouder zal dan vermoedelijk op 1 januari plaatsvinden.

Jammer maar helaas speelt SNCF de laatste jaren veel trafiek kwijt in België. Het is dan ook bekend dat SNCF niet de betrouwbaarste partner is als het op gebied van goederenvervoer per spoor gaat. Service laat blijkbaar te wensen over... :( Een mooi voorbeeld is/was onze "Coolrail"-containertrein. Dit was een containertrein met vers fruit die tussen Spanje en Rotterdam spoorde. Lineas verzekerde het deel tussen Rotterdam en Thionville (of Uckange, ik wil er van af zijn). SNCF-Fret nam daar de trein over. Het is zeer waarschijnlijk dat deze trein verloren gegaan is dankzij de onkunde van de Fransman...

Re: CFL

Geplaatst: 26 dec 2020, 11:26
door Papanero
Bedankt voor de info !
Dan zie ik misschien binnenkort nog eens wat anders dan Traxxen op lijn 28 ?

Papanero (lijn 28, Thurn & Taxis)


Re: CFL

Geplaatst: 26 dec 2020, 12:03
door dentheo
tblineasgent schreef: 26 dec 2020, 10:29 Jammer maar helaas speelt SNCF de laatste jaren veel trafiek kwijt in België. Het is dan ook bekend dat SNCF niet de betrouwbaarste partner is als het op gebied van goederenvervoer per spoor gaat. Service laat blijkbaar te wensen over... :( Een mooi voorbeeld is/was onze "Coolrail"-containertrein. Dit was een containertrein met vers fruit die tussen Spanje en Rotterdam spoorde. Lineas verzekerde het deel tussen Rotterdam en Thionville (of Uckange, ik wil er van af zijn). SNCF-Fret nam daar de trein over. Het is zeer waarschijnlijk dat deze trein verloren gegaan is dankzij de onkunde van de Fransman...
Volgens mij is dat transport zelfs compleet verloren voor het spoor....

Re: CFL

Geplaatst: 27 dec 2020, 10:20
door tblineasgent
dentheo schreef: 26 dec 2020, 12:03
tblineasgent schreef: 26 dec 2020, 10:29 Jammer maar helaas speelt SNCF de laatste jaren veel trafiek kwijt in België. Het is dan ook bekend dat SNCF niet de betrouwbaarste partner is als het op gebied van goederenvervoer per spoor gaat. Service laat blijkbaar te wensen over... :( Een mooi voorbeeld is/was onze "Coolrail"-containertrein. Dit was een containertrein met vers fruit die tussen Spanje en Rotterdam spoorde. Lineas verzekerde het deel tussen Rotterdam en Thionville (of Uckange, ik wil er van af zijn). SNCF-Fret nam daar de trein over. Het is zeer waarschijnlijk dat deze trein verloren gegaan is dankzij de onkunde van de Fransman...
Volgens mij is dat transport zelfs compleet verloren voor het spoor....
Welk transport bedoel je? De graantreinen van SNCF of onze Coolrail-trein?
De Coolrail-trein is inderdaad compleet verloren en rijdt al enige tijd niet meer.
De graantreinen zie ik nog niet meteen stoppen met rijden. Te belangrijke transporten.. :wink:

Re: CFL

Geplaatst: 28 dec 2020, 12:03
door dentheo
tblineasgent schreef: 27 dec 2020, 10:20
De graantreinen zie ik nog niet meteen stoppen met rijden. Te belangrijke transporten.. :wink:
Graantreinen zijn niet "tijd" kritisch en en moet ook niet gekoeld worden.....veel makkelijker.

Theo

Re: CFL

Geplaatst: 28 dec 2020, 13:22
door jan_olieslagers
Hm, mag ik dan tussen de regels begrijpen dat onze zuiderburen er niet in slaagden om de Coolrailtreinen tijdig van zuid naar noord te krijgen? Waren er daar dan geen SLA's op? Ik weet best dat SLA's niet passen in de 19de-eeuwse denkwijze van sommige spoorhoofdkwartieren, maar wie die Coolrail organiseerde die zal daar toch wel op gelet hebben, zeker?

Of heeft die enkel een flink pak SLA-boetes geíncasseerd uit Frankrijk, om ze door te betalen als SLA-vergoeding aan de eigen klanten?

In alle geval lijkt het me een stevige kansmisser voor een project dat alle troefkaarten in de hand had. Men moet maar eens over de betreffende snelwegen rijden, en tellen hoeveel koelwagens er rijden met Spaanse nummerplaten - wraakroepend!

Re: CFL

Geplaatst: 28 dec 2020, 20:48
door dentheo
jan_olieslagers schreef: 28 dec 2020, 13:22 Hm, mag ik dan tussen de regels begrijpen dat onze zuiderburen er niet in slaagden om de Coolrailtreinen tijdig van zuid naar noord te krijgen?
Inderdaad..ik heb gehoord dat men hem eens kwijt was en dat men hem ook met diesel moest tegemoet rijden om te verhinderen dat de koeling uitviel. Bij vullen gebeurde normaal op het noord.
Ik heb ooit proefrit toevallig gezien op lijn 12 best indrukwekkend al die witte trailers...

Ik denk dat men voor dat soort product rustig meer geld kan vragen dan voor graan of oud ijzer. Maar dan moeten alle partners wel meespelen met de SLA...

Zo heeft hij de eerste maanden via Duitsland gereden, de juiste reden daarvan ken ik niet.
Misschien kan DBcargo het nog eens proberen, alhoewel die zoeken wagens om hun tweede wekelijkse trein van Spanje naar UK in te leggen..ook met voeding.

SNCF heeft zo ook ooit de Perpignan trein met fruit ook kapot gekregen. Of de proef met trailers naar Rungis ooit gestart is geraakt weet ik niet.

Re: Sibelit

Geplaatst: 05 jan 2021, 11:48
door Papanero
Jammer genoeg ga je SNCF-Fret vanaf 2021 nóg minder zien. SNCF is al haar graantreinen verloren aan Europorte France. Een groot contract dat van SNCF-Fret (& Railtraxx voor first- en last-mile) naar Europorte overgaat. Dit waren 3x per week rijdende treinen, waarvan een groot deel via lijn 28.
Momenteel rijden deze nog met SNCF-Fret. Wissel van contracthouder zal dan vermoedelijk op 1 januari plaatsvinden.
Ik heb inderdaad vandaag voor het eerst een lok van Europorte (lok 4013) zien voorbijkomen op lijn 28, met ongeveer 20 donkerblauwe VTG-wagons (Tads?). Ik neem aan dat dat die graantrein is.
De wissel is dus blijkbaar op of rond 1 januari doorgegaan.

Re: Sibelit

Geplaatst: 17 jan 2021, 12:33
door tblineasgent
Papanero schreef: 05 jan 2021, 11:48
Jammer genoeg ga je SNCF-Fret vanaf 2021 nóg minder zien. SNCF is al haar graantreinen verloren aan Europorte France. Een groot contract dat van SNCF-Fret (& Railtraxx voor first- en last-mile) naar Europorte overgaat. Dit waren 3x per week rijdende treinen, waarvan een groot deel via lijn 28.
Momenteel rijden deze nog met SNCF-Fret. Wissel van contracthouder zal dan vermoedelijk op 1 januari plaatsvinden.
Ik heb inderdaad vandaag voor het eerst een lok van Europorte (lok 4013) zien voorbijkomen op lijn 28, met ongeveer 20 donkerblauwe VTG-wagons (Tads?). Ik neem aan dat dat die graantrein is.
De wissel is dus blijkbaar op of rond 1 januari doorgegaan.
Jep, dat is de overname van SNCF-Fret. Europorte zal voortaan bijna dagelijks een slag rijden tussen Bobigny (F) en Antwerpen-D.S.-Angola.
De wagons zijn van VTG, van het type Tagnpps. Meestal in bloktreinen van ongeveer 20 stuks.